دانستنینکات خانه داری

راحت ترین روش برای نابودی شوره و رسوب کولر!

کولرهای آبی سیستمی مقرون‌به‌صرفه و سازگار با محیط‌زیست برای تهویه‌مطبوع در آب‌وهوای خشک هستند. عملکرد این کولرها با کشیدن هوای گرم و خشک، عبور دادن آن از لایه‌های اشباع از آب و انتشار هوای خنک و مرطوب در محیط است. بااین‌حال، وجود آب در این نوع کولرها، محیط مساعدی را برای تجمع شوره، رسوب و رشد میکروب ایجاد می‌کند. این مقاله از مجله اینترنتی اُکالا بلاگ به بررسی بهداشت کولرهای آبی می‌پردازد و بهترین روش برای ازبین‌بردن شوره، رسوب و جلوگیری از تکثیر میکروب‌ها را بررسی می‌کند.

تشکیل شوره و رسوب در کولرهای آبی:

شوره: خنک‌کننده‌های آبی می‌توانند شوره را در خود جمع کنند. شوره، رسوب نمک‌های موجود در آب است که در اثر تبخیر آب، بر روی سطوح باقی می‌ماند. این ذرات به‌راحتی به سطوح خنک‌تر، به‌ویژه سیستم توزیع آب و پدهای خنک‌کننده می‌چسبند.

رسوب: منابع متعددی به تجمع رسوب در خنک‌کننده‌های آبی کمک می‌کنند.

رسوبات معدنی: سختی آب در کولر می‌تواند با تبخیر آب، رسوبات معدنی را که عمدتاً از کربنات‌های کلسیم و منیزیم تشکیل شده است، به جا بگذارد.
تشکیل زیست‌لایه (بیوفیلم): باکتری‌ها، جلبک‌ها و قارچ‌ها می‌توانند در محیط مرطوب ایجاد شده توسط سطوح پوشیده شده از آب رشد کنند. این موجودات می‌توانند یک زیست‌لایه لزج بر روی سطوح و اجزای خنک‌تر کولر تشکیل دهند.

گردوغبار موجود در هوا: دهانه‌های خنک‌کننده کولر محل ورود گردوغبار، خاک و سایر ذرات معلق در هوا هستند و بر روی سطوح مختلف داخل دستگاه می‌نشینند.

 نابودی شوره و رسوب کولر!
تأثیر شوره و رسوب بر عملکرد کولر آبی

کاهش راندمان کولر: ایجاد شوره و رسوب بر روی پوشال‌های خنک‌کننده می‌تواند جریان هوا و جذب آب را مختل کند و مانع از توانایی کولر در خنک‌کردن مؤثر هوای ورودی شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    نگرانی‌های بهداشتی: تشکیل زیست‌لایه روی سطوح خنک‌کننده می‌تواند رشد باکتری‌ها را در خود جای دهد و باکتری‌ها در آنجا رشد کنند. این باکتری‌ها در هوا پخش می‌شوند و در فضای محیط گردش پیدا می‌کنند که به طور بالقوه منجر به مشکلات تنفسی برای ساکنین خانه، به‌ویژه افراد مبتلا به آلرژی یا آسم می‌شود.

    بوهای ناخوشایند: رشد میکروب‌ها و تجزیه مواد آلی در کولر بوهای ناخوشایندی ایجاد می‌کند که کیفیت هوای داخل خانه را به خطر می‌اندازد.

    روش‌های تمیزکردن برای ازبین‌بردن شوره و رسوب

    تعمیر و نگهداری منظم پوشال‌ها: پوشال‌های خنک‌کننده آبی جزء مهمی هستند که نیاز به تمیز کردن و تعویض مکرر دارند. دستورالعمل کارخانه سازنده برای دفعات تمیز کردن باید رعایت شود. به‌طورکلی، پوشال‌ها هر دو سال یک‌بار نیاز به تمیز کردن، دارند و در صورت نگهداری مناسب می‌توانند ۲ و حداکثر ۳ فصل دوام بیاورند.

    خیساندن و برس کشیدن: پوشال‌ها را می‌توان هر سال در محلولی از آب گرم و یک صابون ملایم خیس کرد. به‌آرامی پوشال‌ها را با یک برس نرم بشویید تا شوره، رسوب و تجمع زیست‌لایه از بین برود. سطوح را کاملاً با آب تمیز بشویید و اجازه دهید قبل از راه‌اندازی مجدد در کولر کاملاً خشک شوند.

    تمیزکردن سیستم توزیع آب: رسوبات معدنی و باکتری‌ها می‌توانند در سیستم آب‌رسانی از جمله مخزن آب، پمپ و لوله‌های توزیع تجمع کنند. این موارد می‌تواند جریان آب را مختل کرده و کارایی سیستم آبرسانی را مختل کند.

    رسوب‌زدایی: رسوب‌زدایی منظم، هر ۲ ماه یکبار، برای حفظ جریان آب کارآمد بسیار مهم است. محلول‌های رسوب‌زدای موجود در بازار می‌توانند برای از بین بردن رسوب‌های معدنی موثر باشند.

    بیشتر بخوانید: روش‌های تمیز کردن و رسوب‌زدایی سردوش حمام

    ضدعفونی‌کردن: پس از رسوب‌زدایی، سیستم توزیع آب را با استفاده از محلول سفیدکننده ملایم (۱ قسمت سفید کننده به ۱۰ قسمت آب) یا یک ضدعفونی کننده دیگر، ضدعفونی کنید.

    تمیز کردن فضای داخلی کولر: سطوح بیرونی و داخلی کولر می‌تواند گردوغبار و آلودگی را جمع کند. به طور مرتب این سطوح را با استفاده از یک‌پارچه مرطوب و یک محلول تمیز کننده پاک کنید.

    تمیز کردن کولر با سرکه: می‌توانید روی محل‌هایی که رسوب گرفته ۱۰ دقیقه سرکه بزنید و سپس آن را به طور کامل بشویید.

    استفاده از جوهرنمک: روی رسوب‌ها ۲ دقیقه جوهر نمک بزنید تا رسوب به راحتی جدا شود.

    استفاده از شوره‌گیر ضد رسوب در کولر آبی: توپ شوره‌گیر کولر از فرمولاسیون خاصی تهیه شده است که برای جلوگیر ای تشکیل رسوب استفاده می‌شود.

    سرکه برای نابودی شوره و رسوب کولر!
    بهینه‌سازی روش‌های بهداشتی کولرهای آبی

    هوای ورودی تمیز: سعی کنید هوای ورودی کولر به‌گونه‌ای باشد که دارای آلودگی نباشد. به این منظور کولر را در جایی قرار دهید که از آلودگی و گردوغبار دور باشد.

    کیفیت آب: استفاده از آب فیلتر شده می‌تواند تجمع مواد معدنی را در سیستم توزیع آب به حداقل برساند.

    کنترل رطوبت: حفظ سطح رطوبت داخلی (به طور ایده‌آل بین ۳۰٪ تا ۵۰٪) به جلوگیری از تجمع بیش از حد رطوبت در کولر کمک می‌کند که می‌تواند مانع رشد میکروب شود.

    پاک‌سازی منبع آب: در صورت عدم استفاده، مخزن آب کولر را به طور کامل تخلیه کنید و اجازه دهید تمام اجزای آن کاملاً خشک شوند تا از رشد کپک جلوگیری شود. در فصلی که از کولر استفاده نمی‌کنید، کولر را در صورت امکان در مکانی خشک و دارای تهویه مناسب نگهداری کنید.

    بیشتر بخوانید: راهکار طلایی برای رسوب زدایی کتری و سماور

    پیشگیری: بازرسی‌های برنامه‌ریزی‌شده: به طور منظم پوشال‌ها، سیستم توزیع آب و سایر اجزای کولر را برای یافتن علائم فرسودگی، آسیب یا تجمع بیش از حد بررسی کنید.

    خدمات حرفه‌ای: بسته به شرایط استفاده و محیطی که محل زندگی شماست، برنامه استفاده از تعمیرکار حرفه‌ای کولر را هر ۱ تا ۲ سال یکبار در نظر بگیرید. یک تکنسین واجد شرایط می تواند تمیز کردن کامل را انجام دهد، مشکلات احتمالی را بررسی کند و از عملکرد مطلوب اطمینان حاصل کند.

    نگهداری از کولر آبی برای به حداکثر رساندن راندمان خنک‌کنندگی آن، به‌حداقل‌رساندن خطرات بهداشتی و تأمین یک محیط داخلی راحت ضروری است. یک رویکرد ترکیبی شامل؛ تمیزکردن منظم پوشال‌های خنک‌کننده و سیستم توزیع آب، شیوه‌های نگهداری مناسب و اقدامات پیشگیرانه برای بهداشت بهینه کولر آبی بسیار مهم است. با اجرای این روش‌ها، می‌توانید از مزایای خنک‌کنندگی کولر با حداقل خطرات مرتبط با شوره، رسوب و رشد میکروبی، بهره‌مند شوند.

    امیدواریم این مقاله از مجله اینترنتی اُکالا بلاگ، برای شما خوانندگان عزیز مفید باشد و در فصل گرما به شما در داشتن یک محیط خنک و بهداشتی کمک کند.

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.