آشپزیخواص مواد غذایی

مقایسه برنج سفید با برنج قهوه‌ای؛ فواید و مضرات هرکدام!

برنج یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی در دنیا است که بخش زیادی از انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و معمولا در کنار سبزیجات و پروتئین‌های حیوانی سرو می‌شود. برنج سفید و برنج قهوه‌ای از انواع برنج هستند که از نظر مواد مغذی و میزان کالری تفاوت‌های زیادی با هم دارند. اما آیا برنج قهوه‌ای همان برنج سفید است؟

در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با فواید و مضرات برنج سفید و قهوه‌ای و همچنین تفاوت‌های این ۲ برنج به طور کامل آشنا شوید.

تفاوت برنج سفید و برنج قهوه‌ای

برنج سفید محبوب‌ترین نوع برنج است که معمولا در اکثر فروشگاه‌ها یافت می‌شود و به خاطر روش پخت راحت و همچنین هضم راحتی که دارد، بیشتر از برنج قهوه‌ای یا برنج سبوس دار استفاده می‌شود.

اما احتمالا شما هم شنیده‌اید که برنج قهوه ای مواد مغذی و ویتامین‌های بیشتری نسبت به برنج سفید دارد و افرادی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند، بیشتر از این برنج استفاده می‌کنند. به طور کلی برنج سفید و قهوه‌ای از نظر ترکیبات و مواد مغذی، با هم متفاوت هستند. در ادامه این بخش به ۱۲ تفاوت برنج قهوه‌ای و سفید اشاره شده است.

۱- برنج قهوه‌ای فیبر بیشتری دارد

برنج قهوه‌ای در واقع همان برنج سفید است که سبوس، پوست و جوانه آن جدا نشده است. برنج قهوه‌ای فیبر بیشتری نسبت به برنج سفید دارد، اما برنج سفید یک دانه تصفیه شده است و از همین رو فیبر و بخش زیادی از مواد مغذی آن حذف شده‌اند.

۲- برنج قهوه‌ای سرشار از مواد مغذی است

برنج قهوه‌ای مواد مغذی و ویتامین‌های بیشتری نسبت به برنج سفید دارد. این برنج سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است، اما مواد مغذی برنج سفید به نسبت کمتر است. برنج قهوه‌ای در کارخانه‌ها کمتر فرآوری می‌شود و پوست، سبوس و جوانه برنج از آن جدا نمی‌شود و به همین دلیل سالم‌تر است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: ۹ علت چسبیدن برنج در پلوپز

    برنج سفید بهتر است یا قهوه ای

    ۳- میزان آرسنیک برنج قهوه‌ای بیشتر است

    هر چند برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید مغذی‌تر و مفیدتر است، اما یکی از مضرات برنج قهوه‌ای میزان آرسنیک بالای این نسبت به برنج سفید است. آرسنیک یک فلز سنگین است که به مقدار کم مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند، اما در صورتی که به صورت روزانه و همیشگی استفاده شود، خطر بروز انواع سرطان و بیماری‌های خطرناک را افزایش می‌دهد. همین موضوع موجب شده تا بسیاری از افراد از مصرف برنج قهوه‌ای امتناع کنند.

    بیشتر بخوانید: طرز پخت برنج باسماتی؛ کته و آبکش

    ۴- مصرف برنج قهوه‌ای به کاهش قند خون کمک می‌کند

    برنج قهوه‌ای فیبر بیشتری نسبت به برنج سفید دارد و از همین رو مصرف آن به کاهش قند خون کمک می‌کند و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.

    در مقابل برنج سفید فاقد فیبر است و به خاطر کربوهیدرات فراوانی که دارد، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. شاخص گلیسمی برنج سفید بیشتر از برنج قهوه‌ای است و از همین رو بعد از مصرف برنج سفید میزان قند خون شما به مقدار بیشتری افزایش پیدا می‌کند.

    ۵- برنج قهوه‌ای برای قلب مفیدتر است

    برنج قهوه‌ای میزان آنتی اکسیدان و ویتامین‌های بیشتری نسبت به برنج سفید دارد و از همین رو مصرف این برنج به بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی و همچنین جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. برنج قهوه‌ای سرشار از سلنیوم است که به کاهش انسداد شریان‌ها کمک می‌کند و خطر اختلالات قلبی و بیماری‌های مربوط به قلب را کاهش می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: ۵ ماسک آب برنج؛ برای تنگ کردن منافذ پوست

    ۶- برنج قهوه‌ای آنتی اکسیدان بیشتری دارد

    برنج قهوه‌ای سرشار از آنتی اکسیدان است و از همین رو مصرف این برنج موجب کاهش استرس، جلوگیری از فشار خون و همچنین جلوگیری از آسیب سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد می‌شود.

    ۷- برنج قهوه‌ای گزینه بهتری برای کاهش وزن است

    مصرف برنج قهوه‌ای مانع چاقی می‌شود. این برنج فیبر زیادی دارد و به افزایش احساس سیری و جلوگیری از گرسنگی کاذب کمک می‌کند. مصرف این برنج به کاهش شاخص توده بدنی و کاهش چربی بدن کمک می‌کند.

    مطالعات نشان می‌دهد که افزایش مصرف فیبر می‌تواند تا میزان زیادی به کاهش وزن و لاغری کمک کند. از طرف دیگر مصرف برنج قهوه‌ای می‌تواند به کاهش چربی دور شکم نیز کمک کند، در حالی برنج سفید موجب افزایش چاقی شکمی می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز پخت برنج هندی؛ کته و آبکش

    مقایسه برنج سفید با برنج قهوه‌ای

    ۸- برنج قهوه‌ای برای بهبود حالات روحی مناسب‌تر است

    برنج قهوه‌ای به دلیل ویتامین‌ها و مواد معدنی که دارد، به کاهش اختلالات روحی، جلوگیری از خستگی و افسردگی کمک می‌کند. این برنج به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند و برای بهبود حالات روحی گزینه بهتری نسبت به برنج سفید محسوب می‌شود.

    بیشتر بخوانید: تاثیر برنج بر کاهش استرس و اضطراب!

    ۹- ظاهر برنج سفید و قهوه‌ای متفاوت است

    برنج قهوه‌ای رنگی تیره و متمایل به قهوه‌ای دارد و بعد از پخت قد نمی‌کشد و معمولا نرم می‌شود. از همین رو این برنج برای پذیرایی از مهمان و مصرف روزمره چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. اما برنج سفید بعد از برداشت سفید می‌شود و سبوس و لایه اصلی برنج برداشته می‌شود و از همین رو ظاهر متفاوتی با برنج قهوه‌ای دارد.

    ۱۰- طبع برنج قهوه‌ای و سفید متفاوت است

    برنج سفید طبع سردی دارد، اما طبع برنج قهوه‌ای نه سرد است و نه گرم. طبع معتدل این برنج موجب می‌شود تا مصرف آن برای افراد بلغمی و سرد مزاج گزینه بهتری باشد.

    بیشتر بخوانید: معرفی ۱۰ خاصیت شگفت انگیز برنج؛ برنج سفید یا قهوه ای؟!

    ۱۱- مصرف برنج سفید خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش می‌دهد

    مصرف روزانه برنج سفید خطر ابتلا به برخی از بیماری‌ها مثل بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، تری گلیسیرید، چاقی دور شکم، کلسترول بالا و همچنین سکته را افزایش می‌دهد. در حالی که مصرف برنج قهوه‌ای چنین عوارضی را به دنبال ندارد.

    ۱۲- هضم برنج سفید راحت‌تر است

    برنج قهوه‌ای فیبر زیادی دارد و هضم فیبر برای معده سخت است. برنج سفید یک غذای مفید برای گوارش است که هضم راحتی دارد و فشار کمی به معده وارد می‌کند. مصرف این برنج برای افرادی که به مشکلات و بیماری‌هایی مثل کرون، کولیت روده یا التهاب گوارشی مبتلا هستند، گزینه بهتری محسوب می‌شود.

    برنج سفید و برنج قهوه‌ای هر دو فواید زیادی برای بدن دارند و اگر به اندازه مصرف شوند، برای سلامت ما مفید هستند. افرادی که از رژیم‌های لاغری پیروی می‌کنند و همچنین افراد مبتلا به دیابت و فشار خون بالا بهتر است در هفته چند بار به جای برنج سفید از برنج قهوه‌ای استفاده کنند. فراموش نکنید که برنج سرشار از کربوهیدرات است و باید به مقدار محدود و تنها در یکی از وعده‌های غذایی مصرف شود.

    مقایسه برنج سفید با برنج قهوه‌ای

    سوالات متداول

    در این بخش به برخی از رایج‌ترین سوالات شما در مورد برنج سفید و قهوه‌ای پاسخ داده‌ایم.

    آیا برنج قهوه‌ای از برنج سفید بهتر است؟ برنج قهوه‌ای، ویتامین‌ها و مواد مغذی بیشتری نسبت به برنج سفید دارد و به خاطر فیبر و آنتی اکسیدان‌های فراوانی که در آن وجود دارد، گزینه سالم‌تری نسبت به برنج سفید محسوب می‌شود.

    آیا برنج قهوه‌ای همان برنج سفید است؟ برنج قهوه‌ای همان برنج سفید است که سبوس، جوانه و پوسته برنج از آن جدا نشده است.

    طرز پخت برنج قهوه‌ای برای لاغری چگونه است؟ برای تهیه برنج قهوه‌ای باید برنج را برای ۲ ساعت در آب بخیسانید و بعد با مقداری آب و کمی نمک روی حرارت قرار دهید تا بپزد. این برنج باید به صورت کته آماده شود تا خواص آن از بین نروند.

    مهم‌ترین مضرات برنج قهوه‌ای چیست؟ برنج قهوه‌ای فیبر زیادی دارد و از همین رو افرادی که به مشکلات گوارشی مبتلا هستند، باید به مقدار محدود از آن استفاده کنند. این برنج مقدار آرسنیک بیشتری نسبت به برنج سفید دارد و اگر به مقدار زیاد مصرف شود، خطر بروز بیماری‌های خطرناک را در بدن افزایش می‌دهد.

    کالری برنج قهوه‌ای بیشتر است یا سفید؟ مقایسه کالری برنج قهوه‌ای و سفید نشان می‌دهد که این دو برنج تفاوت زیادی با هم ندارند. ۱۰۰ گرم برنج سفید حدود ۹۷ و ۱۰۰ گرم برنج قهوه‌ای حدود ۸۸ کالری دارد.

    ۳/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.