دانستنی

بذر پسته را در بطری نوشابه بکارید!

اگر شما هم جزو علاقه‌مندان به پرورش مواد غذایی در خانه هستید، می‌توانید این بار پسته بکارید! در این مقاله از مجله اکالا کاشت بذر پسته با بطری نوشابه را به شما آموزش می‌دهیم که یک راه آسان و ارزان برای پرورش این ماده غذایی ارزشمند است.

 

کاشت بذر پسته در بطری نوشابه

برای کاشت بذر پسته با بطری نوشابه باید چندین مرحله را طی و نکات مهم آن را رعایت کنید. در ادامه به توضیح کامل آنها می‌پردازیم.

۱- بذر مناسب را انتخاب کنید

بذری که برای کاشت انتخاب می‌کنید باید سالم، بدون هیچ آفت و بیماری و محصول همان سال باشد. بادامی، بنه، زرندی و آتلانتیکا بذرهای مناسب کاشته پسته هستند. هر کدام از این بذرها معایب و مزایایی دارند که باید با توجه به منطقه آب‌وهوایی خود، یکی از آنها را انتخاب کنید.

۲- آماده‌سازی بذر

برای شروع، باید بذرها را برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت در آب بگذارید تا خیس بمانند. در این مدت ۳ بار آب آنها را عوض کنید. سپس آنها را مجدد بشویید و با سموم قارچ‌کش به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه ضدعفونی کنید. از کاربوکسین تیرام و بنومیل و هیپوکلرید سدیم برای این کار می‌توانید استفاده کنید.

اگر سموم قارچ‌کش در دسترس ندارید، می‌توانید از وایتکس خانگی هم استفاده کنید. برای این کار یک واحد وایتکس را با ۱۰ واحد آب ترکیب کنید و بذرها را برای دقیقه در این محلول قرار دهید.

بیشتر بخوانید: کاشت گوجه فرنگی گیلاسی در گلدان

۳- بذرها را داخل پارچه بگذارید

بعد از اینکه بذرها را ضدعفونی کردید، مجدد آنها را بشویید. سپس بذرها را در یک پارچه مرطوب یا گونی نخی بگذارید. هر زمان که رطوبت پارچه کم شد با یک آب‌پاش مقداری آب روی آنها بپاشید.

توجه داشته باشید که میزان رطوبت باید به اندازه‌ای باشد که اگر پارچه را لمس کردید، دستتان خیس نشود. پارچه را در دمای ۲۰ تا ۲۵ نزدیک بخاری نگه دارید.

۴- بطری نوشابه را آماده کنید

یک بطری نوشابه را به خوبی بشویید و خشک کنید. سپس یک برش از ۸ تا ۱۰ سانتی‌متری از بالای بطری بدهید. و دوباره یک برش دیگر به اندازه ۴ تا ۶ سانتی‌متر از بدنه بطری بدهید.

در بطری را سوراخ کنید و یک نخ کاموا به اندازه‌ ۵۰ سانتی‌متر از آن رد کنید و در بطری را به سر بطری ببندید. قسمت اولی که از بطری برش دادید را به حالت برعکس داخل آخرین قسمت بطری که انتهای آن است قرار دهید.

کاشت بذر پسته در بطری نوشابه

۵- انتقال بذر به بطری نوشابه

بعد از اینکه بذرها شروع به نیش زدن و سبز شدن کردند، آماده انتقال به بطری هستند. قبل از اینکه بذرها را انتقال دهید باید خاک مناسب در بطری بریزید. بهترین خاک ترکیب ⅖ ماسه و ⅖ خاک زراعی و ⅕ کود حیوانی پوسیده است.

دقت کنید که جوانه بذر باید به سمت پایین کاشته شود. هر بذر را در عمق ۲ سانتی‌متری خاک بگذارید و روی آن را با ترکیب خاک گفته شده پر کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه کاشت هسته لیموترش در گلدان

نکات مهم برای کاشت بذر پسته:

  • زمان کاشت بذرها اواخر اسفند و اوایل فروردین است.
  • هرچه جوانه بذر بزرگ‌تر باشد، احتمال آسیب دیدن آن در زمان کاشتن بیشتر است. بنابراین بهتر است به محض اینکه نوک بذر سفید شد، آن را بکارید.

کاشت بذر پسته به دقت و صبوری نیاز دارد و عوامل مختلفی از جمله بذر مناسب، خاک، آب و هوا و نور خورشید در رشد بهتر آن تاثیر مستقیم دارد. در این مقاله از مجله کالا سعی کردیم یکی از روش‌های آسان کاشت بذر پسته را آموزش دهیم تا شما هم در خانه بتوانید انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا