سبک زندگینکات خانه داری

روش کاشت کدو سبز در گلدان؛ آسان‌تر از آنکه فکر کنید

کدو سبز یکی از سبزیجاتی است که می‌توانید آن را در گلدان نیز بکارید و پس از مدتی کدوهای تازه و خوشمزه برداشت کنید. برای کاشت کدو در گلدان باید بذر کدو را در آب بخیسانید و بعد آن را در خاک بکارید و در مکانی مناسب و در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با روش کاشت کدو سبز در گلدان آشنا شوید.

مراحل کاشت کدو سبز در گلدان

بهترین زمان کاشت کدو سبز اواخر بهار و اوایل تابستان است. بهتر است زمانی این گیاه را بکارید که دمای هوا حداقل ۲۰ درجه سانتی‌گراد است، زیرا کدو سبز نمی‌تواند دمای پایین و هوای سرد را تحمل کند. در این بخش به بهترین روش کاشت کدو سبز خورشتی در گلدان اشاره شده است.

۱- بذرهای کدو سبز را بخیسانید

برای شروع باید بذرهای سالم کدو سبز را تهیه کنید و آن‌ها را برای ۲۴ ساعت در آب قرار دهید. می‌توانید بذرهای کدو سبز را از فروشگاه‌های لوازم باغبانی تهیه کنید.

مراحل کاشت کدو سبز در گلدان

۲- بذرها را در گلدان بکارید

برای کاشت کدو سبز باید یک گلدان حدود ۲۰ لیتری تهیه کنید. داخل گلدان را با خاک سبک، پرلیت و کمپوست پر کنید. بهتر است به اندازه‌ای خاک در گلدان بریزید که ۲ تا ۳ سانتی‌متری از لبه گلدان خالی باشد.

به خاطر داشته باشید که از گلدانی با زهکشی مناسب برای کاشت کدو سبز استفاده کنید تا بوته کدو سبز پوسیده نشود. حالا مقداری از خاک روی گلدان را کنار بزنید و ۵ تا ۶ عدد از بذر کدو را در مرکز گلدان قرار دهید. به اندازه ۱ تا ۱/۵ سانتی‌متر خاک روی بذرها بریزید.

بیشتر بخوانید: روش کاشت پیاز از ته پیاز در خانه

۳- از بذرها مراقبت کنید

بعد از کاشت بذر کدو باید خاک را با اسپری کمی مرطوب کنید. در این مرحله به هیچ عنوان نیازی به خیس کردن کامل خاک نیست. به صورت روزانه گیاه را بررسی کنید و اجازه ندهید خاک گلدان خشک شود و هر زمان که احساس کردید خاک در حال خشک شدن است، با اسپری آن را مرطوب کنید.

گلدان را در مکانی که حداقل ۶ ساعت در روز در معرض نور مستقیم آفتاب است قرار دهید. حدود ۳ هفته طول می‌کشد تا بذرها جوانه بزنند.

نکاتی که باید برای کاشت کدو سبز در گلدان بدانید

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۳ فینگرفود ساده با کدو سبز

۴- به گیاه کود بدهید

بعد از جوانه زدن گیاه باید از کودهای محبوب در آب مثل کود ۲۰-۲۰-۲۰ که به عنوان سه بیست نیز شناخته می‌شود استفاده کنید. می‌توانید هفته‌ای یک بار از این کود استفاده کنید و به خاطر داشته باشید که همیشه قبل از کوددهی به گیاه آب بدهید.

۵- نهال‌های اضافه را برش دهید

بعد از این که جوانه‌های کدو سبز بزرگ شدند و به نهال تبدیل شدند، باید ۲ عدد از بزرگ‌ترین نهال‌ها را در گلدان بگذارید و بقیه نهال‌ها را با قیچی برس دهید.

زمانی که اندازه نهال‌ها به ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر رسید، دوباره نهال ضعیف‌تر را با قیچی برش دهید و تنها نهال سالم را در گلدان قرار دهید. در این مرحله باید مراقب باشید که نهال را از ریشه به بیرون نکشید و آن را با قیچی ببرید، زیرا در این صورت ممکن است به ریشه نهال آسیب وارد شود.

بیشتر بخوانید: روش کاشت بذر پسته در بطری نوشابه

۶- کدوها را برداشت کنید

به طور مرتب از نهال کدو مراقبت کنید تا کدوها ظاهر شوند. در اواخر بهار که هوا خنک‌تر است می‌توانید یک بار در هفته گیاه را آبیاری کنید و با افزایش دما بهتر است ۲ تا ۳ بار در هفته به گیاه آب بدهید.

زمانی که کدوها به اندازه ۸ سانتی‌متری رسیدند، می‌توانید آن‌ها را برداشت کنید. معمولا نهال کدو از ۴۵ تا ۶۰ روز پس از جوانه زدن قابل برداشت است. بهتر است کدوها را زمانی که زیاد بزرگ نشده‌اند و هنوز اندازه متوسطی دارند، برداشت کنید. زیرا کدوهای کوچک‌تر معمولا خوش طعم‌تر هستند.

کاشت و برداشت کدو سبز تازه در خانه

نکاتی که باید برای کاشت کدو سبز در گلدان بدانید

در ادامه به چند نکته طلایی برای کاشت کدو سبز در گلدان اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

  • برای کاشت کدو سبز در منزل می‌توانید به جای بذر از نشا کدو نیز استفاده کنید.
  • در زمان برداشت کدو سبز حتما از دستکش استفاده کنید، زیرا بوته‌این گیاه دارای خارهای ریز است.
  • قبل از بریدن نهال‌های کدو سبز یا میوه‌ها حتما قیچی یا چاقوی مورد نظرتان را ضدعفونی کنید تا گیاه بیمار نشود.
  • در زمان آبیاری این گیاه، به هیچ عنوان نباید برگ‌های آن را خیس کنید، زیرا این کار موجب بروز بیماری‌های قارچی در گیاه می‌شود.
  • اگر در خانه باغچه دارید، می‌توانید بعد از بزرگ شدن نهال کدو سبز آن را از گلدان به باغچه منتقل کنید تا بهتر رشد کند.
  • از آن جایی که کدو خورشتی یا کدو سبز به صورت بوته‌ای رشد می‌کند، بهتر است از داربست یا یک چوب قیم در گلدان استفاده کنید. با این کار گیاه فضای کافی برای رشد خواهد داشت.
  • در صورتی که زیر برگ‌های گیاه تخم‌های ریز و سفید رنگ به چشم می‌خورد یا لکه‌های زرد روی برگ گیاه مشاهده کرده‌اید، احتمالا گیاه در معرض حمله حشرات و آفات قرار گرفته است و باید به سرعت از یک آفت کش ارگانیک و غیرتهاجمی برای از بین بردن این آفات استفاده کنید.
  • بعد از رشد چند نهال در گلدان باید نهال‌های اضافه را برش دهید. کدو سبز برای رشد کردن به فضای کافی نیاز دارد و اگر بوته‌ها به خوبی در معرض جریان هوا قرار نگیرند، به سفیدک پودری و بیماری‌های مختلف مبتلا می‌شوند.
  • در صورت مشاهده علف‌های هرز در گلدان کدو سبز حتما آن‌ها را جدا کنید تا گیاه در معرض بیماری و آسیب قرار نگیرد.
  • برای جدا کردن کدو سبز رسیده به هیچ عنوان کدو را با کشیدن جدا نکنید و برای جدا کردن آن از یک قیچی یا چاقوی ضدعفونی شده استفاده کنید.
  • آبیاری کدو سبز باید به اندازه باشد، زیرا خشک شدن خاک و رطوبت زیاد خاک هر دو برای این گیاه خطرناک هستند.
  • اگر احساس می‌کنید که دمای هوا برای رشد کدو سبز کم است، بهتر است شب‌ها روی گیاه را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید. سرد بودن خاک و خنک بودن هوا موجب آسیب به بوته کدو سبز می‌شود.

در این مقاله از مجله مجله سبک زندگی اکالا به روش کاشت کدو سبز در گلدان و همچنین نکاتی مهم برای مراقبت و نگهداری از بذر این گیاه و برداشت کدو سبز اشاره شد. اگر فضای کافی برای پرورش کدو سبز در خانه را دارید و آفتاب خوبی دارید، بهتر است در اولین فرصت دست به کار شوید و خودتان در گلدان کدو سبز بکارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا