آشپزیخواص مواد غذایی

رازهای پنهان پوست لیمو؛ از خواص شگفت انگیز تا عوارض احتمالی

بسیاری از افراد فقط از آبلیمو استفاده می‌کنند و پوست آن را دور می‌ریزند. اما آیا می‌دانستید که پوست لیموترش خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد؟ نکته‌ای که در مصرف پوست لیموترش وجود دارد این است که مانند هر ماده دیگری نباید در مصرف آن زیاده‌روی نشود. در این بخش از مجله اکالا با ما همراه باشید تا خواص و مضرات لیموترش را بررسی کنیم.

خواص مصرف پوست لیموترش

در ادامه به معرفی ۸ خواص بی‌نظیر پوست لیموترش می‌پردازیم:

۱- کاهش کلسترول

پوست لیمو غنی از فلاونوئیدهای پلی فنول است که به کاهش سطح کلسترول در بدن و در نتیجه ارتقای سلامت قلب کمک می‌کند. علاوه بر این، پوست لیمو حاوی پتاسیم است که می‌تواند از حمله قلبی و سکته مغزی جلوگیری کند.

۲- حفظ سلامت دهان

حفظ سلامت دهان، یکی از خواص پوست لیموترش است. معمولا کمبود ویتامین C کافی در بدن می‌تواند موجب بروز اسکوروی، ژنژیویت و خونریزی لثه شود. پوست لیمو غنی از ویتامین C است که می‌تواند احتمال بروز مشکلات مرتبط با دندان و لثه را کاهش دهد. به‌طورکلی، پوست لیمو برای سلامت و بهداشت کلی دهان بسیار مهم است.

پوست لیمو؛ گنجینه‌ای از خواص یا بمب خطرناک؟

۳- کاهش وزن

پوست لیمو حاوی پکتین است که در کاهش وزن تاثیرگذار است. اگر قصد دارید که وزن خود را کم کنید، حتما از لیمو استفاده کنید.

۴- حفظ سلامت پوست

پوست لیمو از بروز چین و چروک، آکنه و لکه‌های تیره پیشگیری می‌کند. پوست لیمو حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای سم‌زدایی پوست و مبارزه با رادیکال‌ها آزاد مفید هستند.

بیشتر بخوانید: خواص باورنکردنی آب آلو سیاه که واقعیت دارند

۵- بهبود سلامت استخوان‌ها

پوست لیمو غنی از ویتامین C و کلسیم است که برای تقویت و حفظ سلامت استخوان‌های ما ضروری هستند. علاوه بر این، پوست لیمو از بیماری‌های مانند آرتروز روماتوئید، پلی آرتریت التهابی و پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

۶- از بین بردن سموم

اگر قصد دارید سطح استرس اکسیداتیو را کاهش دهید، پوست لیمو را دور نریزید. پوست لیمو غنی از بیوفلاونوئیدهای سیتریک است که برای کاهش سطح استرس اکسیداتیو بسیار مفید هستند. علاوه بر این، پوست لیمو می‌تواند عناصر سمی و سرطان‌زا در بدن را از بین ببرد.

پوست لیمو؛ دو روی سکه: فواید و مضرات آن را بشناسید

۷- مبارزه با سرطان

مصرف منظم پوست لیمو می‌تواند از بروز انواع مختلف سرطان از جمله سرطان روده بزرگ، سرطان پوست و سرطان سینه جلوگیری کند. طبق مطالعات، یکی از فواید دمنوش پوست لیمو، مهار رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی است.

لیمو خاصیت قلیایی دارد. بنابراین با مصرف لیمو، بدن شما قلیایی می‌شود و این موضوع می‌تواند از رشد سرطان جلوگیری کند، زیرا سلول‌های سرطانی در محیط اسیدی رشد می‌کنند.

۸- برخی دیگر فواید پوست لیمو

با توجه به اینکه فواید پوست لیمو بسیار زیاد است، نمی‌توان همه آن‌ها را ذکر کرد. برخی دیگر از مهم‌ترین فواید پوست لیمو پاکسازی کبد، بهبود گردش خون، تقویت مویرگ‌ها، ارتقای سلامت چشم و کاهش انقباضات عضلانی است.

بیشتر بخوانید: فواید شگفت‌انگیز مصرف پیاز خام در فصل تابستان

مضرات مصرف پوست لیموترش

در ادامه به ۴ تا از مضرات پوست لیموترش اشاره می‌کنیم:

۱- تشکیل سنگ کلیه

یکی از مضرات مصرف پوست لیموترش، تشکیل سنگ کلیه است. پوست لیمو غنی از اگزالات است که در صورت واکنش با کلسیم، می‌تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه شود. پس توجه داشته باشید که نباید هنگام مصرف پوست لیموترش از دیگر مواد غذایی که حاوی اگزالات است، استفاده کنید.

۲- افزایش سطح آهن در بدن

پوست لیمو می‌تواند سطح آهن را در بدن افزایش دهد. با توجه به اینکه پوست لیمو غنی از ویتامین C است، این موضوع می‌تواند جذب آهن را در بدن به طور قابل توجهی افزایش دهد. آهن بیش از حد در خون می‌تواند برای اندام‌های داخلی شما مضر باشد.

پوست لیمو؛ همه کاره یا خطرناک؟ کاربردها و عوارض جانبی آن

۳- تحریک میگرن

تحریک میگرن، یکی دیگر از مضرات مصرف پوست لیمو است. اگرچه مطالعات بیشتری برای تایید این ادعا لازم است ولی گفته می‌شود که غذاها و نوشیدنی‌هایی که حاوی سیتریک هستند، می‌توانند موجب ایجاد میگرن شوند. اگر اغلب دچار میگرن می‌شوید، باید از مصرف پوست لیمو خودداری کنید.

۴- ایجاد حالت تهوع

مصرف بیش از حد پوست لیمو به دلیل غنی بودن از ویتامین C، می‌تواند باعث ناراحتی معده و حالت تهوع شود. در برخی موارد، ممکن است استفراغ نیز رخ دهد. پس اگر معده‌ حساسی دارید باید در مصرف پوست لیمو زیاده‌روی نکنید.

در این بخش از مجله آشپزی اکالا به بررسی خواص و مضرات لیموترش پرداختیم. همانند هر ماده غذایی دیگری، مصرف بیش از حد پوست لیمو نیز می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد. پس برای بهره‌مندی از خواص بی‌نظیر آن، تعادل را در مصرف فراموش نکنید.

۱/۵ (۱ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا