سبک زندگیسلامت و زیبایی

۱۵ دلیل برای اینکه زغال اخته را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

زغال اخته یکی از مفیدترین میوه‌های سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی است که مصرف آن فواید زیادی برای سلامت دارد. این میوه طعم ترش و شیرینی دارد و مزه آن به شدت دلچسب است. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با خواص و مضرات زغال اخته به طور کامل آشنا شوید.

خواص زغال اخته چیست؟

زغال اخته یک میوه ترش و شیرین، خوشمزه و قرمز رنگ است که هم به صورت تازه و هم خشک استفاده می‌شود. هر ۲۵۰ گرم از این میوه حدود ۱۵۰ کیلوکالری دارد و حاوی مقدار زیادی پتاسیم، فیبر، پروتئین، ویتامین C، آنتی اکسیدان، فسفر، آهن، روی، منیزیم و منگنز است. در ادامه به مهم‌ترین خواص زغال اخته برای سلامتی اشاره شده است.

۱- جوانسازی پوست

زغال اخته سرشار از آنتی اکسیدان و مقدار زیادی ویتامین C است و از همین رو مصرف آن از ایجاد چین و چروک‌های پوستی جلوگیری می‌کند و مانع پیری پوست آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های پوستی می‌شود. مصرف این میوه پوست شما را درخشان و روشن می‌کند و در از بین بردن چین و چروک‌های پوستی نیز تا حد زیادی موثر است.

خواص زغال اخته چیست؟

۲- حفظ سلامت استخوان‌ها

زغال اخته سرشار از مواد معدنی مختلف از جمله فسفر، آهن، روی، منیزیم و منگنز است که مصرف آن به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. این میوه سرشار از ویتامین K است و نقش مهمی بر استحکام استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان دارد. مصرف زغال اخته به افزایش جذب کلسیم در استخوان‌ها کمک می‌کند و برای بهبود علائم پوکی استخوان نیز مفید است.

۳- خواص زغال اخته برای کبد چرب

زغال اخته یک میوه شگفت انگیز برای سم زدایی کبد است که از تجمع سموم مضر در کبد جلوگیری می‌کند. این میوه خاصیت ضد التهابی دارد و از همین رو برای درمان التهاب کبد مفید است و با تنظیم متابولیسم و کاهش ذخیره چربی، به بهبود کبد چرب نیز کمک می‌کند. ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه موجب بهبود عملکرد کبد می‌شوند و از سلول‌های کبدی محافظت می‌کنند.

۴- جلوگیری از آلزایمر

زغال اخته یک میوه بی‌نظیر برای جلوگیری از آلزایمر و تقویت حافظه است. مصرف این میوه موجب بهبود عملکرد مغز می‌شود و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و برای بهبود عملکرد شناختی در افراد مسن نیز مفید است.

بیشتر بخوانید: اسفرزه و خواص درمانی شگفت‌انگیز آن

۵- جلوگیری از افسردگی

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زغال اخته می‌تواند علائم افسردگی را کاهش دهد و بدن را آرام کند. در این میوه ترکیباتی وجود دارد که از مغز در برابر آسیب‌های اکسیداتیو محافظت می‌کند و برای بهبود عملکرد عصبی- شناختی مفید است.

۶- جلوگیری از کم خونی

زغال اخته یک میوه فوق العاده مفید برای افزایش میزان هموگلوبین خون است که از بروز کم خونی جلوگیری می‌کند. مصرف زغال اخته به افزایش جذب آهن کمک می‌کند و برای رفع علائم کم خونی بسیار مفید است.

خواص زغال اخته برای معده

۷- مفید برای بارداری

زغال اخته یک میوه فوق العاده مفید در دوران بارداری است که از بروز عفونت‌های ادراری جلوگیری می‌کند و برای رفع یبوست و پیشگیری از دیابت بارداری مفید است. این میوه از بروز سرماخوردگی جلوگیری می‌کند و مصرف آن مانع اضافه وزن در این دوران می‌شود.

۸- کاهش وزن

یکی از مهم‌ترین فواید زغال اخته، کمک به کاهش وزن و لاغری است. مصرف زغال اخته موجب تنظیم قند خون می‌شود و احساس گرسنگی را در شما کاهش می‌دهد. در این میوه ترکیباتی وجود دارد که موجب افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن می‌شود. یکی دیگر از خواص زغال اخته برای لاغری، افزایش چربی سوزی و جلوگیری از پرخوری است.

۹- فواید زغال اخته برای فشار خون

مصرف زغال اخته فشار خون را تنظیم می‌کند و موجب کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زغال اخته به صورت روزانه می‌تواند بعد از ۸ هفته فشار خون بالا را درمان کند.

بیشتر بخوانید: خواص سیب برای کودکان

۱۰- خواص زغال اخته برای معده

زغال اخته خاصیت ضد التهابی دارد و مصرف آن برای بهبود التهاب معده و تسکین درد معده مفید است. مصرف زغال اخته از اسیدی شدن معده جلوگیری می‌کند و مانع بروز زخم معده می‌شود. یکی دیگر از فواید زغال اخته جلوگیری از ایجاد نفخ و بهبود هضم است. این میوه برای رفع سوءهاضمه، سوزش سر دل، بهبود هضم و درمان اسهال و یبوست نیز مفید است.

۱۱- خواص زغال اخته برای کلیه

یکی از مهم‌ترین خواص زغال اخته پاکسازی کبد و جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه است. مصرف این میوه از تجمع مواد زائد در کبد جلوگیری می‌کند و برای کاهش التهاب و عفونت‌های مرتبط با کبد نیز مفید است. این میوه فشار خون را تنظیم می‌کند و برای سلامت کلیه‌ها بسیار مفید است.

از دیگر خواص زغال اخته برای سنگ کلیه می‌توان به کاهش جذب اگزالات و کلسیم در روده اشاره کرد. مصرف این میوه خطر ایجاد سنگ در کلیه را کاهش می‌دهد.

بهترین زمان مصرف زغال اخته

۱۲- خواص زغال اخته برای اسپرم

مصرف زغال اخته موجب افزایش میل جنسی در مردان می‌شود و به خاطر آنتی اکسیدان‌ها، روی و ویتامین C زیادی که دارد به افزایش تراکم و تعداد اسپرم‌ها کمک می‌کند. این میوه سرشار از آمینواسیدهایی است که در بهبود شکل و اندازه اسپرم‌ها موثر هستند و شانس باروری را در مردان افزایش می‌دهند.

۱۳- تقویت سیستم ایمنی بدن

زغال اخته سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که مصرف آن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. مصرف این میوه از سلول‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و خطر ابتلا به انواع بیماری‌های ویروسی و عفونی را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: ثعلب؛ دارویی طبیعی با خواصی شگفت‌انگیز برای بدن

۱۴- سلامت قلب

زغال اخته حاوی مقداری زیادی پتاسیم، منیزیم و آنتی اکسیدان است و از همین رو مصرف آن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. مصرف این میوه برای تنظیم فشار خون و جلوگیری از انباشته شدن چربی در بدن موثر است و موجب افزایش میزان کلسترول خوب و بهبود عملکرد قلب می‌شود.

۱۵- تنظیم قند خون

زغال اخته سرشار از فیبر است و از همین رو مصرف آن به تنظیم قند خون کمک می‌کند این میوه قند خون را در افراد مبتلا به دیابت کاهش می‌دهد و آن را در محدوده طبیعی حفظ می‌کند.

نحوه مصرف زغال اخته خشک و تازه

مضرات زغال اخته

هر چند فواید زغال اخته بسیار بیشتر از مضرات آن است، اما باید بدانید که زیاده روی در مصرف این میوه، می‌توانید عوارض جدی را برای سلامت ایجاد کند. مصرف زیاد زغال اخته موجب یبوست، کاهش جذب مواد معدنی و ویتامین‌ها، آسیب به پوست، سیاه شدن رنگ مدفوع و همچنین در برخی موارد نادر، مشکلات تنفسی می‌شود.

افرادی که به بیماری‌های قلبی و مشکلات گوارش مبتلا هستند، نباید در مصرف زغال اخته زیاده روی کنند. به خاطر داشته باشید که طبع زغال اخته سرد و خشک است و به همین دلیل افرادی که طبع سرد دارند، باید این میوه را همراه با مقداری گلپر مصرف کنند.

مصرف زغال اخته برای کودکان زیر ۶ سال توصیه نمی‌شود و کسانی که به یبوست مزمن و انسداد روده نیز مبتلا هستند، نباید از این میوه استفاده کنند. زنان باردار و مادران شیره بهتر است قبل از مصرف این میوه با پزشک مشورت کنند و در ۳ ماهه اول بارداری نیز بهتر است از این میوه استفاده نشود.

کسانی که از داروهای قلبی استفاده می‌کنند، نباید زغال اخته مصرف کنند. مصرف زغال اخته با داروهای ضد انعقاد خون، داروهای درمان کم کاری تیروئید مثل تیروکسین، داروی دیجیتالیس برای بیماران قلبی، داروهای ضد صرع، داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی و برخی آنتی بیوتیک‌ها تداخل دارد.

بیشتر بخوانید: خواص فوق‌العاده شربت زرشک

نحوه مصرف زغال اخته خشک و تازه

می‌توانید زغال اخته را به صورت تازه و به عنوان میوه میل کنید یا در روزهای گرم تابستان از آب زغال اخته تازه استفاده کنید. برای کاهش وزن می‌توانید از دمنوش زغال اخته همراه با مقداری دارچین، هل، چای سیاه یا چای ترش استفاده کنید.

نوشیدن یک لیوان از این دمنوش قبل از تمرین بدنسازی به افزایش سوخت و ساز و چربی سوزی بدن کمک می‌کند. برای مصرف میوه خشک زغال اخته می‌توانید آن را برای چند دقیقه تا چند ساعت در آب گرم قرار دهید و بعد استفاده کنید.

بهترین زمان مصرف زغال اخته

برای مصرف زغال اخته هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد و شما می‌توانید این میوه مفید را در هر زمانی از روز که دوست دارید استفاده کنید. برای کاهش وزن بهتر است از این میوه قبل از غذا یا همراه با غذا استفاده کنید. این کار موجب کاهش اشتهای شما می‌شود و میل شما به غذا خوردن را کاهش می‌دهد.

در این مقاله از مجله آشپزی اکالا به مهم‌ترین خواص و مضرات زغال اخته برای سلامت اشاره شد. این میوه لذیذ فواید زیادی برای بدن دارد، اما زیاده روی در مصرف آن می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد. به هیچ عنوان در مصرف این میوه زیاده روی نکنید و اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید یا از دارو استفاده می‌کنید، حتما قبل از مصرف این میوه با پزشک مشورت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا