سبک زندگیسلامت و زیبایی

۱۵ خواص خربزه برای زنان باردار که باید بدانید!

خربزه برای زنان باردار مفید است و به خاطر ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر فراوانی که دارد، به شدت در این دوران توصیه می‌شود. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با مهم‌ترین خواص خربزه در بارداری آشنا شوید.

فواید مصرف خربزه در دوران بارداری

خربزه یکی از بهترین میوه‌ها برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن مادران باردار است که به هیدراته کردن بدن و همچنین بهبود رشد جنین کمک می‌کند. در ادامه این بخش به مهم‌ترین خواص خربزه برای زنان بارداری اشاره شده است.

۱- کمک به رشد و تکامل جنین

خربزه سرشار از ویتامین A است و از همین رو مصرف آن برای بهبود رشد ریه، چشم، قلب، کلیه‌ها و استخوان‌های جنین مفید است. مصرف خربزه به بهبود عملکرد شناختی جنین و جلوگیری از بروز مشکل در رشد و تکامل جنین کمک می‌کند. خوردن خربزه به بهبود گردش خون در بدن کمک می‌کند و خونرسانی به جنین را افزایش می‌دهد و از همین رو در رشد و تکامل او موثر است.

فواید مصرف خربزه در دوران بارداری

۲- بهبود تهوع و استفراغ

حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری بسیار شایع است و مصرف خربزه به بهبود این مشکلات کمک زیادی می‌کند و مانع حالت تهوع بارداری به خصوص در ماه‌های اول می‌شود. خربزه سرشار از ویتامین B1 است و این ویتامین نقش موثری برای جلوگیری از ویار صبحگاهی در سه ماهه اول بارداری دارد.

۳- بهبود یبوست

خربزه سرشار از فیبر و آب است و از همین رو مصرف آن موجب بهبود حرکات روده و آبرسانی بدن می‌شود. خوردن خربزه در بارداری مانع یبوست می‌شود و از سوء هاضمه و مشکلات گوارشی در این دوران جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات مصرف گیلاس در بارداری

۴- تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از خواص خربزه برای زنان باردار، تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بروز بیماری‌های عفونی و ویروسی است. این میوه آبدار و خوشمزه ارزش غذایی بالایی دارد و مصرف آن به تامین بخش زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن کمک می‌کند. متخصصان توصیه می‌کنند که زنان باردار هر هفته از مقدار مناسبی از این میوه استفاده کنند.

۵- جلوگیری از نقص لوله عصبی

خربزه سرشار از اسید فولیک است و از همین رو مصرف آن در دوران بارداری از بروز نقص لوله عصبی و ناهنجاری‌های مربوط به سیستم عصبی در جنین جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از کم خونی از خواص خربزه در بارداری

۶- جلوگیری از کم خونی

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص خربزه برای زنان باردار تامین آهن و اسید فولیک مورد نیاز بدن است. زمانی که خانم‌ها در دوران بارداری از این میوه استفاده کنند، کمتر به کم خونی و عوارض آن مبتلا می‌شوند.

۷- جلوگیری از افزایش دمای بدن

خربزه مقدار آب زیادی دارد و از همین رو مصرف آن در دوران بارداری موجب تامین آب مورد نیاز بدن و جلوگیری از کم آبی می‌شود. از طرف دیگر خوردن این میوه بدن را خنک می‌کند و مانع بالا رفتن دمای بدن می‌شود.

بیشتر بخوانید: آفتاب گرفتن در دوران بارداری چه تاثیری روی جنین می‌گذارد؟

۸- جلوگیری از بروز عفونت ادراری

عفونت ادراری یکی از شایع‌ترین مشکلات دوران بارداری است که بسیاری از خانم‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. مصرف خربزه حداقل برای یک بار در هفته، خطر ابتلا به عفونت ادراری را کاهش می‌دهد و به بهبود سوزش، درد در زمان دفع ادرار و کمردرد کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: خواص و خطرات مصرف زردآلو در بارداری

۹- جلوگیری از پوکی استخوان

خربزه سرشار از کلسیم و ویتامین D است و از همین رو مصرف آن به بهبود رشد استخوان‌های جنین کمک می‌کند و خط ابتلا به پوکی استخوان را در مادران باردار کاهش می‌دهد.

۱۰- جلوگیری از غلظت خون

خربزه خون را رقیق می‌کند و از همین رو مصرف آن در دوران بارداری احتمال تشکیل لخته خون در عروق خونی را کاهش می‌دهد.

جلوگیری از غلظت خون از خواص خربزه در بارداری

۱۱- جلوگیری از سوء هاضمه

خوردن طالبی و خربزه در بارداری موجب بهبود هضم غذا می‌شود و از همین رو برای جلوگیری از سوء هاضمه، سوزش سر دل، ریفلاکس یا همان بازگشت اسید معده به گلو مفید هستند.

۱۲- کمک به زایمان راحت‌تر

خربزه حاوی فسفر است و فسفر یک ماده موثر برای انقباض عضلات در طول زایمان طبیعی است. این ماده از لخته شدن خون مادر باردار جلوگیری می‌کند و از همین رو به بهبود عملکرد اندام‌های بدن در زمان بارداری و زایمان کمک می‌کند.

۱۳- تنظیم فشار خون

خربزه حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است و از همین رو مصرف این میوه از افزایش سطح فشار خون در بارداری جلوگیری می‌کند و مصرف آن فشار خون مادران باردار را تنظیم می‌کند.

بیشتر بخوانید: خواص طالبی در بارداری

۱۴- کاهش تورم دست و پا

متورم شدن دست و پا در دوران بارداری بسیار شایع است و مصرف خربزه به خاطر آب و مواد مغذی فراوانی که دارد، از ورم دست و پا جلوگیری می‌کند و خطر مسدود شدن رگ‌ها و گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد.

۱۵- جلوگیری از لکه‌های پوست

مصرف خربزه برای پوست مفید است و خاصیت کشسانی پوست را افزایش می‌دهد. مصرف این میوه از یبوست جلوگیری می‌کند و موجب بهبود عملکرد معده می‌شود، به پاکسازی بدن کمک می‌کند و از همین رو احتمال بروز لکه‌های پوستی را کاهش می‌دهد.

نکاتی که باید در مورد مصرف خربزه در بارداری بدانید

آیا خوردن خربزه در بارداری و زیبایی جنین واقعیت دارد؟

گفته می‌شود که مصرف خربزه در بارداری موجب زیبایی جنین می‌شود. حقیقت این است که در مورد خوردن خربزه در بارداری و زیبایی جنین هیچ مدرک علمی وجود ندارد، اما از آن جایی که خربزه ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی دارد، مصرف این میوه موجب بهبود رشد جنین در دوران بارداری می‌شود.

زیبایی جنین و همچنین ظاهر او بیشتر به عوامل ژنتیکی مربوط است که مصرف خربزه چندان تاثیری بر این موضوع نخواهد داشت.

نکاتی که باید در مورد مصرف خربزه در بارداری بدانید!

در ادامه به چند نکته طلایی در مورد مصرف خربزه اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

  • از آن جایی که خربزه یک میوه شیرین است، به هیچ عنوان در دوران بارداری در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.
  • مصرف خربزه تلخ در دوران بارداری خطرناک است و موجب زایمان زودرس می‌شود.
  • زیاده‌روی در مصرف خربزه موجب بروز عوارضی مثل اسهال، نفخ، افزایش قند خون، افزایش وزن و بروز واکنش‌های آلرژیک می‌شود.
  • بهترین زمان خوردن خربزه در بارداری در طول روز است که بدن شما انرژی بیشتری داشته باشد. بهتر است در هر وعده به اندازه یک تکه متوسط خربزه  مصرف کنید و آن را به عنوان میان وعده یا در کنار صبحانه میل کنید.
  • خوردن خربزه در سه ماه اول بارداری از بروز کم خونی، تهوع، استفراغ و ضعف بدن جلوگیری می‌کند و برای هیدراته کردن بدن مادر و جلوگیری از یبوست نیز مفید است.
  • در دوران بارداری قبل از مصرف خربزه حتما پوست آن را خوب بشویید و بعد میوه را مصرف کنید.
  • سعی کنید خربزه را قبل از غذا مصرف نکنید، زیرا این کار موجب اسهال و ورم روده می‌شود.
  • فراموش نکنید که خربزه کالری زیادی دارد و مصرف زیاد آن موجب افزایش قند خون و اضافه وزن می‌شود.
  • در دوران بارداری هیچگاه بیشتر از ۱ تا ۲ لیوان خربزه در روز مصرف نکنید.

در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا به مهم‌ترین خواص خربزه برای زنان باردار اشاره شد. این میوه فواید زیادی برای سلامت مادر و جنین در دوران بارداری دارد. به خاطر داشته باشید که در دوران بارداری به مقدار محدود از این میوه استفاده کنید تا دچار اضافه وزن و افزایش قند خون نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

سن واقعی بدنتان چقدر است؟

در کمتر از 1 دقیقه ببینید از سن واقعی‌تان جوان‌ترید یا پیرتر؟

شروع تست