آشپزینکات آشپزی

۴ رازی که انجیر تازه را تازه نگه می‌دارد

انجیر، یکی از محبوب‌ترین میوه‌های فصل تابستان است. اما متاسفانه، این میوه خوشمزه عمر کوتاهی دارد و به سرعت خراب می‌شود. برای اینکه بتوانید از طعم دلپذیر انجیر بیشتر لذت ببرید، بهتر است روش‌های صحیح نگهداری آن را بدانید. در این بخش از اکالا بلاگ همراه ما باشید تا ۴ روش نگهداری انجیر تازه در یخچال را به شما معرفی کنیم.

ماندگاری انجیرها چقدر است؟

انجیر به دلیل بافت نرم و آبدارش، بسیار حساس به تغییرات دما و رطوبت است. اگر انجیرها به درستی نگهداری نشوند به سرعت کپک زده و خراب می‌شوند. انجیرهای تازه اگر در شرایط دمای اتاق و در محیط خشک نگهداری شوند، معمولا دو تا سه روز ماندگاری دارند.

اگر انجیرها را در یخچال و در شرایط مناسب نگهداری کنید، می‌توانید مدت زمان ماندگاری آن‌ها را به یک هفته افزایش دهید. همچنین، انجیرهای منجمد تا یک سال ماندگاری دارند.

بیشتر بخوانید: رفع سوزش زبان بعد از خوردن انجیر

ماندگاری انجیرها چقدر است؟

روش‌های نگهداری انجیر در یخچال

در ادامه به معرفی روش‌های مختلف نگهداری انجیر می‌پردازیم تا شما بتوانید انجیرهایتان را تا مدت‌ها تازه و خوشمزه نگه دارید.

بیشتر بخوانید: ۲ روش تهیه لواشک انجیر؛ ساده و لذیذ

۱- نگهداری انجیر در یخچال

برای نگهداری بهتر انجیرهای تازه پس از خرید، ابتدا آن‌ها را با دقت بررسی کنید. انجیرهای با کیفیت پوستی به رنگ بنفش روشن و بافتی نرم اما نه له شده دارند. پس از انتخاب، انجیرها را در یک سینی قرار داده و بین آن‌ها حوله کاغذی بگذارید تا رطوبت اضافی جذب شود و از تماس مستقیم میوه‌ها جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش مرغ و انجیر

سپس سینی را با پلاستیک بپوشانید و در کشوی مخصوص میوه یخچال قرار دهید. این روش به شما کمک می‌کند تا انجیرهایتان را برای مدت طولانی‌تری تازه و خوشمزه نگه دارید.

۲- فریز کردن انجیرها

اگر می‌خواهید انجیرها را برای مدت طولانی‌تری نگهداری کنید، فریز کردن آن‌ها یک گزینه مناسب است. ابتدا انجیرها را شسته و پس از خشک کردن کامل، به صورت منفرد روی سینی فر قرار دهید. سینی را به مدت دو تا چهار ساعت در فریزر قرار دهید تا انجیرها به‌سرعت منجمد شوند.

پس از اینکه انجیرها به‌خوبی منجمد شدند، آن‌ها را در یک ظرف دربسته یا کیسه فریزر قرار دهید و در فریزر نگهداری کنید. انجیرها به این شکل تا یک سال ماندگاری دارند.

بیشتر بخوانید: چگونه کرم انجیر خشک را از بین ببریم؟

فریز کردن انجیرها

بیشتر بخوانید: عوارض خوردن انجیر ناشتا

۳- تهیه کنسرو انجیر

یکی دیگر از روش‌های نگهداری انجیر تازه برای طولانی مدت، کنسرو کردن آن است. برای تهیه کنسرو انجیر، ابتدا قوطی‌ها و درپوش‌های تمیز را به مدت چند دقیقه در آب جوش قرار دهید تا کاملا استریل شوند. سپس انجیرها را شسته و با حرارت کم همراه با شکر بپزید تا نرم و شربتی شوند.

مخلوط انجیر و شکر را در قوطی‌های استریل شده ریخته و به مدت ۳۰ دقیقه در آب جوش قرار دهید تا کاملا پاستوریزه شوند. پس از خنک شدن کامل قوطی‌ها، آن‌ها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: خواص آب انجیر برای یبوست نوزاد + نحوه تهیه آن

حتما از قوطی‌ها و درپوش‌های مخصوص کنسرو استفاده کنید و در هنگام بسته‌بندی، دقت کنید که درها به طور کامل بسته شوند. قوطی‌هایی که به درستی بسته نشده‌اند، ممکن است فاسد شوند و قابل مصرف نباشند.

۴- خشک کردن انجیرها

برای خشک کردن انجیر و افزایش ماندگاری آن، فر را با دمای پایین (حدود ۱۴۰ درجه فارنهایت) گرم کنید. انجیرها را شسته، خشک کرده و از وسط برش بزنید. سپس آن‌ها را روی سینی فر پوشیده شده با کاغذ روغنی بچینید و به مدت ۸ ساعت در فر قرار دهید.

بیشتر بخوانید: ۲ روش اصولی برای خشک کردن انجیر در خانه

پس از خشک شدن کامل انجیرها، آن‌ها را از فر خارج کنید. می‌توانید انجیرهای خشک‌شده را در ظرف دربسته و در دمای اتاق نگهداری کنید. انجیرهای خشک شده به این روش می‌توانند شش تا دوازده ماه ماندگاری داشته باشند.

در این بخش از مجله آشپزی اکالا به معرفی ۴ روش نگهداری انجیر تازه در یخچال پرداختیم. نگهداری انجیر تازه نیاز به دقت و رعایت نکات خاصی دارد. با استفاده از روش‌های توضیح داده‌شده در این بخش، می‌توانید مدت زمان نگهداری انجیرها را افزایش دهید و از طعم و مزه آن‌ها برای مدت طولانی‌تری لذت ببرید.

۴.۱/۵ (۹ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا