آشپزینکات آشپزی

نگهداری پیاز سرخ شده؛ نکات طلایی برای ماندگاری بالا

پیاز داغ تقریبا برای درست کردن همه غذاهای ایرانی استفاده می‌شود و یکی از ضروریات آشپزی است. از آن جایی که بسیاری از افراد فرصت کافی برای آشپزی ندارند به دنبال راه‌های راحت‌تر کردن آن هستند. یکی از این ترفندها، فریز کردن پیاز داغ به اندازه قابل توجه است. این کار باعث می‌شود که دیگر برای درست کردن هر غذا لازم نباشد زمانی را صرف درست کردن پیاز داغ کنند. اما نگه داشتن پیاز داغ برای مدت طولانی اصول و روشی دارد که در این مقاله از مجله اکالا به آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

چگونه پیاز داغ را برای مدت طولانی نگهداری کنیم؟

روش نگهداری پیاز سرخ شده برای طولانی مدت

برای اینکه بتوانید پیاز سرخ شده را در مدت زمان طولانی و با کیفیت مناسب نگهداری کنید از روش‌هایی که در ادامه گفته می‌شود استفاده کنید.

۱- پیاز سالم انتخاب کنید

اولین قدم برای اینکه بتوانید پیاز سرخ شده را با کیفیت روز اول برای زمان طولانی نگهداری کنید، انتخاب پیازهای سالم است. اگر متوجه شدید که بافت پیاز نرم است و بوی بدی می‌دهد، به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید، زیرا به مرور زمان باعث خرابی پیاز داغ می‌شود.

بیشتر بخوانید: نگهداری پیاز سرخ شده؛ نکات طلایی برای ماندگاری بالا

۲- پیازها را بجوشانید

بعد از اینکه پیازهای مناسب و سالم را تهیه کردید، پوست آنها را جدا کنید و به خوبی بشویید. سپس به هر اندازه‌ای که دلخواهتان است آنها را برش بزنید. در یک قابلمه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به نقطه جوش برسد. بعد از اینکه آب داخل قابلمه جوشید، پیازهای خرد شده را در آن بریزید و اجازه دهید برای چند دقیقه بجوشد. دقت کنید که پیازها نباید له شود، هر زمان که احساس کردید کمی نرم شدند آنها را آبکش کنید.

۳- پیازها را خشک کنید

بعد از اینکه پیازها را در آبکش ریختید و آب اضافی آنها خارج شد، آنها را روی یک دستمال تمیز پهن کنید تا کاملا خشک شوند.

چگونه پیاز داغ را برای مدت طولانی نگهداری کنیم؟

۴-روغن را داغ کنید

یک تابه یا قابلمه بزرگ را روی حرارت قرار دهید و بعد از اینکه گرم شد، به میزان قابل کافی روغن سرخ کردنی در آن بریزید تا داغ شود. دقت داشته باشید که به دلیل جوشاندن پیازها، مقدار روغن کمتری جذب آنها می‌شود ولی شما از روغن کافی استفاده کنید تا نتیجه مطلوب را به دست آورید.

۵- پیازها را سرخ کنید

بعد از اینکه روغن داغ شد، پیازها را داخل تابه یا قابلمه بریزید و با نمک و زردچوبه سرخ کنید. دقت کنید که پیازها را در چندین مرحله متناسب با حجم ظرف سرخ کنید. قبل از اینکه پیازها بیش از اندازه سرخ شوند آنها را از تابه خارج کنید و روی یک دستمال کاغذی حوله‌ای یا آبکش فلزی قرار دهید تا روغن اضافی آن خارج شود.

بیشتر بخوانید: بهترین ذرت برای درست کردن پاپ کورن

۶- پیازها را در ظرف مناسب بریزید

اگر می‌خواهید پیاز داغ‌ها را در یخچال نگه‌داری کنید، باید آنها را در یک ظرف در بسته بریزید و برای بیشتر از ۵ روز نگهداری نکنید.
برای نگهداری پیازهای سرخ شده در فریزر باید حتما آنها را در کیسه زیپ‌دار بریزید و با کمک نی هواگیری کنید. با این روش شما پیاز داغ چیپسی خواهید داشت.

اگر پیازداغ‌ها را در ظرف دیگری می‌خواهید نگهداری کنید مطمئن شوید که ظرف شما تمیز و خشک است زیرا بعدا ممکن است باعث بروز کپک شود.
همچنین قبل از اینکه درب ظرف را بگذارید اجازه دهید برای مدتی پیاز داغ‌ها بدون درب، در دمای پایین بماند تا عرق نکند.

روش نگهداری پیاز داغ برای مدت طولانی

۷- مدت زمان نگهداری پیاز داغ در فریزر

شما می‌توانید پیاز داغ را در بهترین حالت برای ۶ ماه در فریزر نگهداری کنید. بهترین کار این است که مقداری پیاز داغ را آماده کنید که برای مصرف ۲ ماه شما باشد.

بیشتر بخوانید: روش‌های جلوگیری از جوانه زدن پیاز

نکات کلیدی برای نگهداری پیاز سرخ شده برای طولانی مدت:

  • اگر پیاز داغ را برای مصرف آش می‌خواهید، لازم نیست تا آنها را بجوشانید، کافی است قبل از سرخ شدن آنها در روغن، کمی در تابه بدون
  • روغن تفت دهید تا کمی سبک شود و بعد روغن را اضافه کنید.
  • برای نگهداری پیاز داغی که برای آش تهیه کردید، نیازی به زیپ کیپ و هواگیری نیست.
  • هنگام انتقال پیاز داغ‌ها به ظرف نگهداری، حتما از قاشق تمیز استفاده کنید تا موجب کپک‌زدگی نشود.
  • هرچه مدت زمان طولانی‌تری پیاز داغ‌ها در فریزر بمانند، طعم و عطرشان کمتر می‌شود.
  • نگهداری پیاز داغ در یخچال توصیه نمی‌شود.
  • می‌توانید پیاز داغ‌ها را در قالب یخ بریزید و در آن نگهداری کنید و برای هر بار مصرف یکی از قالب‌ها را خالی کنید.
  • حتما دقت کنید که پیازها در دمای مناسب به طرف منتقل شوند تا عرق نکنند، اگر بعد از ریختن آنها در ظرف این اتفاق افتاد، درب ظرف را
  • برای مدتی روی آن قرار ندهید تا از گرمای آن کاسته شود.
  • بهتر است پیاز داغ‌ها را در ظرف‌های کوچک بسته بندی کنید و به میزان مصرف یک وعده باشد.

 

در این مقاله از مجله اکالا، روش نگهداری پیاز سرخ شده برای مدت طولانی را آموزش دادیم. شما می‌توانید با رعایت اصول گفته شده پیاز داغ فریزری با کیفیتی تهیه کنید و در زمان آشپزی صرفه جویی کنید.

۳.۳/۵ (۱۲ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا