سبک زندگیسلامت و زیبایی

تپش قلب ناگهانی چیست؟ علت و راهکارهای درمان

تپش قلب احساسی آزاردهنده در قفسه سینه است که موجب افزایش ضربان قلب می‌شود و معمولا به دلایل متفاوتی ایجاد می‌شود. ابتلا به بیماری‌های قلبی، مشکلات تیروئید، استرس و همچنین سبک زندگی نامناسب موجب تپش قلب می‌شود. در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ به شما می‌گوییم که علت تپش قلب ناگهانی چیست و چه روش درمانی دارد.

علت تپش قلب ناگهانی

تپش قلب (high heart rate) زمانی اتفاق می‌افتد که ضربان قلب شما محکم‌تر یا سریع‌تر از حالت عادی بتپد و در این شرایط برخلاف حالت معمول، شما ضربان قلب خود را در سینه قفسه سینه، گلو یا گردن خود احساس می‌کنید. این عارضه معمولا کمی آزاردهنده یا ترسناک است و در اکثر مواقع زودگذر است و مشکل جدی برای فرد ایجاد نمی‌کند. اما تپش قلب طولانی مدت و همچنین بروز این اختلال در دوران بارداری ممکن است نشانه یک مشکل جدی در بدن باشد.

به طور کلی ضربان قلب ما در حالت طبیعی بین ۶۰ تا ۱۰۰ تپش در دقیقه است. افرادی که زیاد ورزش می‌کنند یا از داروهای کاهنده تپش قلب استفاده می‌کنند، ممکن است ضربان قلب پایین‌تر از ۶۰ را نیز تجربه کنند. در غیر این صورت زیاد یا کمتر بودن ضربان قلب نسبت به این محدوده باشد توسط پزشک بررسی شود. در ادامه به مهم‌ترین دلایل تپش قلب اشاره شده است.

علت تپش قلب ناگهانی

۱- اضطراب

اضطراب یکی از رایج‌ترین دلایل تند شدن ضربان قلب است. معمولا افرادی که حمله اضطرابی یا حمله پانیک دچار می‌شوند، یک باره ضربان قلبشان تند می‌شود و ممکن است علائمی مثل تهوع، تعریق و درد عضلانی را تجربه کنند. در بسیاری از مواقع علت دلشوره و تپش قلب بی‌دلیل همین بروز حملات پانیک است که معمولا این مشکل با یادگیری تکنیک‌های کنترل اضطراب، تنفس عمیق، ورزش و گاهی اوقات داروهای کمکی برطرف می‌شود.

۲- اختلالات تیروئید

افرادی که به مشکلات مربوط به تیروئید مبتلا هستند، معمولا بیشتر علائم تپش قلب را تجربه می‌کنند. در صورتی که شما تپش قلب را در کنار خشکی پوست، کم خوابی، نفس نفس زدن، خشکی موها، کلفت شدن صدا و لرزش اندام‌ها تجربه می‌کنید، ممکن است این مشکل به اختلالات تیروئید مربوط باشد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    از طرف دیگر مصرف داروی لووتیروکسین که برای درمان تیروئید استفاده می‌شود نیز موجب افزایش ضربان قلب و تپش می‌شود و از همین رو گاهی اوقات ممکن است این مشکل به دلیل مصرف دارو ایجاد شود.

    ۳- کم خونی

    یکی دیگر از دلایلی که موجب تپش قلب می‌شود، کم خونی است. معمولا افرادی که به کم خونی مبتلا هستند، ناگهان دچار تپش قلب، خستگی، ضعف و رنگ پریدگی می‌شوند و در اکثر مواقع این مشکلات با درمان کم خونی برطرف می‌شوند.

    بیشتر بخوانید: عوامل به وجود آمدن کم خونی چیست؟

    ۴- مشکلات و بیماری‌های قلبی

    در برخی افراد تپش قلب ناشی از بیماری‌های قلبی است. معمولا این افراد در کنار تپش قلب درد قفسه سینه، گیجی و تنگی نفس را تجربه می‌کنند. در برخی مواقع شدید ممکن است فرد در تنفس دچار مشکل شود و حتی هوشیاری خود را از دست بدهد. معمولا ایست قلبی، عفونت دور قلب، انسداد عروق مغزی در اثر لخته و نارسایی قلبی موجب بروز این مشکل می‌شود.

    ۵- فشار خون پایین

    کاهش فشار خون موجب کاهش پمپاژ خون در رگ‌ها و اندام‌ها می‌شود. در این شرایط فرد علائمی مثل سرگیجه، تپش قلب، و تهوع را تجربه می‌کند. اگر گاهی اوقات دچار افت فشار خون می‌شوید، بهتر است به محض این که احساس تپش و سرگیجه دارید، سریع فشار خون را اندازه گیری کنید و در صورت نیاز از خوراکی‌های مناسب برای افزایش فشار خون استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: دوش گرفتن با آب سرد این خواص را برای بدن دارد!

    علت تپش قلب ناگهانی

    ۶- مشکلات گوارشی

    رفلاکس اسید معده موجب بروز درد و سوزش در ناحیه معده می‌شود. در این شرایط ممکن است فرد دچار استرس و نگرانی شود و تپش قلب ناگهانی را تجربه کند. افرادی که استرس و اضطراب بیشتری را متحمل می‌شوند، بیشتر در معرض رفلاکس قرار دارند و از همین رو معمولا بعد از این مشکل دچار تپش قلب می‌شوند.

    ۷- عصبانیت

    عصبانیت یکی دیگر از دلایل افزایش ناگهانی تپش قلب است که موجب می‌شود ضربان قلب شما بیشتر از حالت عادی بتپد. تپش قلب ناشی از عصبانیت به خصوص برای افرادی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند، خطرناک است و می‌تواند سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد.

    بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد سرطان پروستات

    ۸- مصرف کافئین و سیگار

    افرادی که از کافئین و همچنین نیکوتین استفاده می‌کنند، علائم تپش قلب را بیشتر تجربه می‌کنند. مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار مثل چای و قهوه به مقدار زیاد موجب افزایش ضربان قلب می‌شود. از طرف دیگر افراد سیگاری نیز بیشتر از سایرین در معرض تپش قلب قرار دارند.

    ۹- فعالیت فیزیکی شدید

    اگر به شدت ورزش می‌کنید یا اهل ورزش کردن نیستید و ناگهان فعالیت بدنی شدید انجام می‌دهید، ضربان قلب شما یکباره افزایش پیدا می‌کند.

    ۱۰- کم آبی شدید

    جالب است بدانید که نوشیدن آب بیشتر از آن چیزی که به نظر می‌رسد برای عملکرد اندام‌های حیاتی بدن ضروری است. هم آبی بدن در برخی مواقع موجب افزایش ضربان قلب می‌شود و در کنار آن ممکن است علائمی مثل احساس خستگی، بی‌حالی و سردرد را در فرد ایجاد کند. در اکثر مواقع علت خشک شدن دهان و تپش قلب مربوط به کم آبی شدید بدن است و معمولا بعد از مصرف آب برطرف می‌شود.

    بیشتر بخوانید: ۱۴ علائم کم آبی بدن و روش‌های تشخیص آن!

    ۱۱- مصرف داروهای خاص

    استفاده از برخی داروها مثل قرص‌های رژیمی، داروهای ضد احتقان، داروهای استنشاقی مرتبط با آسم و همچنین داروهای مربوط به آریتمی و کم کاری تیروئید موجب افزایش ضربان قلب می‌شوند.

    ۱۲- تغییرات هورمونی در قاعدگی و یائسگی

    علت تپش قلب در زنان به خصوص در دوران قاعدگی و یائسگی، تغییرات هورمونی است. در این شرایط بسیاری از خانم‌ها دچار تپش قلب می‌شوند و ممکن است در کنار آن احساس بی‌حالی و ضعف را نیز تجربه کنند. کاهش هورمون استروژن در دوران یائسگی نیز موجب تحریک قلب و افزایش ضربان قلب و آریتمی می‌شود. معمولا این علائم با شروع یائسگی ایجاد می‌شوند و پس از مدتی خود به خود برطرف خواهند شد.

    ۱۳- بارداری

    تغییر در سیستم گردش خون در دوران بارداری موجب می‌شود تا در ماه‌های اول بارداری احساس تپش قلب را تجربه کنید. بعد از آن در سه ماهه دوم و اوایل سه ماهه سوم، احساس تپش قلب به بیشترین میزان خود می‌رسد. به طور کلی در این دوران قلب مادر در هر دقیقه ۱۰ تا ۲۰ تپش بیشتر می‌زند. یکی از مهم‌ترین دلایل تپش قلب در بارداری و قاعدگی کم خونی است که معمولا با احساس رخوت و بی‌حالی همراه است.

    ۱۴- حساسیت غذایی

    اگر بعد از خوردن یک غذای خاص دچار تپش قلب شده‌اید، ممکن است نسبت به مواد تشکیل دهنده غذا حساسیت داشته باشید. به علاوه مصرف غذاهای بیش از حد تند و ادویه‌ای و همچنین غذاهای چرب و ناسالم نیز ممکن است موجب تپش قلب شوند.

    ۱۵- کمبود ویتامین D

    جالب است بدانید که برخی مطالعات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D با تپش قلب در ارتباط است و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، آریتمی و حتی مرگ ناگهانی را افزایش دهد.

    درمان تپش قلب

    درمان تپش قلب

    تپش قلب به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود و از همین رو برای درمان آن نیز باید با توجه به علت بروز مشکل، به دنبال درمان متناسب باشید. در ادامه به برخی از رایج‌ترین روش‌های درمان تپش قلب اشاره شده است.

    • کنترل اضطراب و استرس
    • کاهش مصرف کافئین
    • ترک سیگار و الکل
    • اجتناب از مصرف داروهای محرک
    • کنترل فشار خون
    • مصرف داروهای درمانی زیر نظر پزشک
    • درمان خانگی تپش قلب با دمنوش‌های آرامبخش مثل بابونه، اسطوخودوس و گل گاو زبان

    در این مقاله به شما گفتیم که علت تپش قلب ناگهانی چیست و چه روش درمانی دارد. برای پایین آوردن ضربان قلب فوری قبل از هر چیزی باید آرامش خودتان را حفظ کنید و یک لیوان آب بنوشید. در صورتی که تپش قلب شما با علائم دیگری همراه است، بهتر است هر چه سریع‌تر از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

    سوالات متداول

    در این بخش به رایج‌ترین سوالات شما در مورد علت تپش قلب ناگهانی و روش‌های درمان آن پاسخ داده‌ایم.

    علت تپش قلب و عرق کردن ناگهانی چیست؟ این مشکل معمولا در شرایطی که فرد تحت استرس و اضطراب زیادی قرار دارد، ایجاد می‌شود.

    علت تپش قلب در آقایان چیست؟ اضطراب، مصرف داروهای ضد حساسیت، کمبود خواب، ورزش و همچنین مصرف کافئین و سیگار موجب تپش قلب در آقایان می‌شود.

    علت تپش قلب در حالت استراحت چیست؟ مهم‌ترین دلیل تپش قلب در حالت استراحت نحوه خوابیدن است. جمع کردن بدن موجب احساس تپش می‌شود. در برخی افراد نیز ممکن است این موضوع به دلیل افت فشار خون ایجاد شود.

    علت تپش قلب و حالت تهوع چیست؟ استرس، اضطراب و عصبانیت معمولا موجب می‌شود تا فرد تپش قلب و حالت تهوع را با هم تجربه کند. در برخی مواقع بیماری‌های قلبی و مشکلات گوارشی نیز موجب بروز این علامت می‌شوند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا