سبک زندگینکات خانه داری

طریقه آب دادن به سانسوریا در فصول مختلف

برای نگهداری گل سانسوریا در منزل باید با نحوه آبیاری این گیاه به طور کامل آشنا باشید. حقیقت این است که آبیاری این گیاه در فصول مختلف سال متفاوت است و اگر بیش از حد به آن آب بدهید یا گیاه را به خوبی سیراب نکنید، امکان خراب شدن گیاه وجود دارد. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با طریقه آب دادن به سانسوریا در فصول مختلف آشنا شوید.

نحوه آبیاری سانسوریا در فصول مختلف سال

قبل از هر چیز باید بدانید که گیاه سانسوریا در برابر آبیاری کم مقاوم است، اما زمانی که بیش از حد گیاه را آبیاری کنید، در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرد. به طور کلی لازم است در تمام فصول، قبل از آب دادن به این گیاه، خاک آن را چک کنید و هر زمان که خاک خشک به نظر می‌رسد، گیاه را آبیاری کنید.

اما نگهداری گل سانسوریا در منزل چگونه است و این گیاه در فصول مختلف سال به چه میزان آبی نیاز دارد؟ در ادامه این بخش به طریقه آب دادن به سانسوریا در فصول مختلف اشاره شده است.

آبیاری سانسوریا در بهار

در فصل بهار باید قبل از آبیاری گیاه ابتدا مطمئن شوید که خاک آن کاملا خشک شده است یا نه. بعد از بررسی خاک و اطمینان از خشک بودن آن می‌توانید گیاه را آبیاری کنید. در فصل بهار گیاه وارد حالت رشد فعال می‌شود.

در ابتدای بهار گیاه سانسوریا به آب کمتری نیاز دارد و هر چقدر که دمای هوا بیشتر می‌شود، باید تعداد دفعات آبیاری را افزایش دهید. در این فصل بهتر است برای تقویت گیاه در کنار آبیاری، از کودهای مایع نیز استفاده کنید. بهترین زمان برای آبیاری سانسوریا در فصل بهار صبح زود و عصر است.

با نحوه آبیاری سانسوریا در فصول مختلف سال آشنا شوید

آبیاری سانسوریا در تابستان

در فصل تابستان به خاطر گرم شدن هوا، معمولا این گیاه به آبیاری بیشتری نیاز دارد. اما در این فصل نیز لازم است هر چند روز یک بار خاک سانسوریا را بررسی کنید.

زمانی که خاک گیاه خشک به نظر می‌رسد می‌توانید آن را آبیاری کنید. به خاطر داشته باشید که در تابستان نباید در ظهر که هوا خیلی گرم است، گیاه را آبیاری کنید و بهترین زمان برای این کار صبح یا عصر است.

برای جلوگیری از ایجاد شوک به گیاه بهتر است در هوای گرم تابستان از آب ولرم یا متناسب با دمای محیط برای آبیاری استفاده کنید. آبیاری گیاه با آب سرد موجب شوک شدن ریشه‌های گیاه و آسیب به آن می‌شود.

بیشتر بخوانید: گیاهان آپارتمانی پیچکی و رونده

آبیاری سانسوریا در پاییز

در پاییز دمای هوا به تدریج سرد می‌شود و نور خورشید کاهش پیدا می‌کند. در این فصل گیاه وارد دوره‌ای از خواب یا نیمه خواب می‌شود و رشد آن کندتر می‌شود.

در پاییز باید هر چند روز یک بار خاک گیاه بررسی شود و زمانی که خاک گیاه خشک به نظر می‌رسد، آن را آبیاری کنید. به خاطر داشته باشید که در این فصل، گیاه باید در طول روز آبیاری شود. معمولا سانسوریا در فصل پاییز به آب کمتری نیاز دارد و بهتر است هر ۳ تا ۴ هفته یک بار آبیاری شود.

آبیاری سانسوریا در پاییز

آبیاری سانسوریا در زمستان

در زمستان که دمای هوا کمتر است، گیاه سانسوریا معمولا به آبیاری کمتری نیاز دارد. در این فصل باید در فاصله بین صبح یا ظهر میزان خشکی خاک سانسوریا را به دقت بررسی کنید و هر زمان که خاک گیاه خشک به نظر می‌رسد، به آن آب بدهید. از آن جایی که در این فصل دوره رشد گیاه گذشته است و به آب کمتری نیاز دارد، بهتر است هر ماه یک بار به گیاه آب بدهید.

با نزدیک شدن به اواخر زمستان هر چقدر دمای هوا بیشتر باشد، خاک سانسوریا سریع‌تر خشک می‌شود و از همین رو لازم است تا گیاه را سریع‌تر آبیاری کنید.

بیشتر بخوانید: با این ترفندها گیاهان پژمرده خانگی را احیا و درمان کنید

نکاتی که باید در مورد نحوه آب دادن به سانسوریا بدانید

در ادامه به چند نکته طلایی در مورد نحوه آب دادن به سانسوریا اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

  • برای این که مطمئن شوید گیاه به آبیاری نیاز دارد یا خیر باید انگشتتان را تا عمق ۲ تا ۳ سانتی‌متری در خاک فرو کنید. اگر عمق خاک خشک به نظر می‌رسد، یعنی زمان آبیاری گیاه فرا رسیده است.
  • بعد از آبیاری گیاه و خروج آب از گلدان و پر شدن زیر گلدانی، لازم است آب داخل زیر گلدانی را به طور کامل دور بریزید تا ریشه گیاه در معرض پوسیدگی قرار نگیرد.
  • معمولا گیاه سانسوریا بیشتر از هفته‌ای یک بار به آب نیاز پیدا نمی‌کند، اما هر بار قبل از آبیاری گیاه لازم است خاک آن بررسی شود.
  • در زمان آبیاری گیاه سانسوریا باید مراقب باشید تا برگ‌های سانسوریا خیس نشوند. خیس شدن برگ‌های این گیاه موجب پوسیده شدن آن می‌شود.
  • برای آبیاری سانسوریا حتما از آب بدون کلر استفاده کنید. در صورتی که برای آب دادن به سانسوریا از آب لوله کشی استفاده می‌کنید، باید آب را به مدت ۲۴ ساعت در یک ظرف قرار دهید تا کلر آن خارج شود و سپس از آب استفاده کنید. می‌توانید از آب جوشیده‌ای که سرد شده نیز برای آبیاری این گیاه استفاده کنید.
  • هر چقدر گلدان و گیاه شما بزرگ‌تر باشد، برای آبیاری باید از آب بیشتری استفاده کنید تا گیاه سیراب شود.
  • گیاه سانسوریا به هیچ عنوان به غبار پاشی و آب پاشی نیاز ندارد و این کار گیاه را در معرض بیماری‌های قارچی و عفونی قرار می‌دهد.
  • در پاسخ به این سوال که به گل سانسوریا چه مقدار آب دهیم، باید بگوییم که میزان آبیاری باید به اندازه‌ای باشد که خاک گیاه کاملا خیس شود و آب‌های اضافه به طور کامل از گلدان خارج شوند و داخل زیر گلدانی بریزند.
  • گیاه سانسوریا می‌تواند در فصل تابستان حدود سه هفته و در زمستان حدود یک ماه و نیم بی‌آبی را تحمل کند و زنده بماند.
  • آبیاری بیش از حد سانسوریا موجب زرد شدن برگ‌ها و ایجاد زخم‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها می‌شود.
  • برای آبیاری گیاه بهتر است از آب ولرم یا آبی که به دمای محیط رسیده است استفاده کنید تا به گیاه شوک وارد نشود.
  • به خاطر داشته باشید همانطور که آبیاری بیش از حد به گیاه سانسوریا آسیب وارد می‌کند، کم آبی نیز موجب خشک و شکننده شده برگ‌های گیاه می‌شود. بنابراین همیشه خاک گیاه را بررسی کنید و در صورت نیاز به گیاه آب بدهید.
  • گیاه سانسوریا نسبت به گرما مقاومت بالایی دارد، اما با قرار گرفتن در معرض سرمای شدید، آسیب می‌بیند و خراب می‌شود. به خاطر داشته باشید که قرار گرفتن سانسوریا در معرض باران و برف موجب خراب شدن گیاه می‌شود.
  • مهم‌ترین علت سیاه شدن برگ گیاه سانسوریا، آبیاری بیش از حد به آن است. از طرف دیگر قرار گرفتن گیاه در معرض گرما و سرمای شدید نیز موجب سیاه شدن برگ‌ها می‌شود.

نکاتی که باید در مورد نحوه آب دادن به سانسوریا بدانید
در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا به طریقه آب دادن به سانسوریا در فصول مختلف و همچنین نکاتی برای آبیاری به این گیاه اشاره شد. همانطور که متوجه شدید این که چند روز یکبار به سانسوریا آب بدیم، به دمای هوا بستگی دارد و از همین رو قبل از آب دادن به این گیاه حتما میزان خشکی خاک را بررسی کنید و سپس در صورت نیاز به گیاه آب بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا