آشپزیانواع دسرها

۴ طرز تهیه تیرامیسو کافی شاپی (آموزش تصویری)؛ با طعم های پر طرفدار

تیرامیسو یک دسر مدرن ایتالیایی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. درست کردن تیرامیسو اصلا کار سختی نیست؛ فقط باید کمی صبر داشته باشید اما این دسر آنقدر خوشمزه است که ارزش این تلاش را دارد. دوست داران قهوه، بدون شک از این دسر خوششان خواهد آمد چون طعم قهوه در این دسر کاملا غالب است. تیرامیسو انواع مختلفی دارد و با انواع بیسکوییت‌ها و ترکیب مواد آماده می‌شود. گاهی از کیک هم در لایه‌های تیرامیسو استفاده می‌شود.

ما در این مطلب به طرز تهیه تیرامیسو کافی شاپی از سرویس متنوع آشپزی در اکالابلاگ می‌پردازیم.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد لازم برای تهیه تیرامیسو
    بیسکوئیت لیدی فینگر۴۰ عدد حدودی
    قهوه۳ قاشق سوپ خوری
    نشاسته گندم (گل)۳ قاشق سوپ خوری
    شکرنصف پیمانه
    شیر۱ پیمانه
    وانیل۱/۴ قاشق چایخوری
    خامه شیرین شده۱ پیمانه
    پنیر ماسکارپونه۱ پیمانه
    پودر قند۱/۳ پیمانه
    پودر کاکائو ( برای تزیین)۱ قاشق سوپ خوری
    خامه فرم گرفته (برای تزیین)به مقدار لازم

    مراحل تهیه تیرامیسو

    در این قسمت با آموزش تیرامیسو با بیسکوئیت لیدی فینگر یا ژنوار همراه ما باشید.

    مرحله اول :مخلوط کردن آب و پودر قهوه

    دو سوم پیمانه آب جوش رو با پودر قهوه کاملا مخلوط می‌کنیم و می‌ذاریم کنار تا کاملا خنک بشه.

    مواد اولیه تیرامیسو.مخلوط کردن آب و پودر قهوه

    مرحله دوم : مخلوط کردن شیر و نشاسته

    داخل ظرفی شیر سرد و نشاسته گندم و شکر رو با هم مخلوط می‌کنیم تا مواد داخل شیر کاملا حل بشن. سپس ظرف رو روی حرارت کم قرار می‌دیم و مدام هم می‌زنیم؛ تا مواد به غلظت برسن.

    حرارت حتما باید کم باشه تا همراه با غلظت گرفتن، خامی نشاسته هم گرفته بشه

    مرحله سوم : اضافه کردن وانیل به مواد تیرامیسو

    وقتی مواد به غلظت رسید و رد پره‌های همزن دستی روی مایع مشخص شد، وانیل رو اضافه و مخلوط می‌کنیم و از روی حرارت برمی‌داریم. اجازه می‌دیم کرم، کاملا خنک بشه و در این بین هرازگاهی مواد رو هم می‌زنیم تا رویه نبنده.

    اضافه کردن وانیل به مواد تیرامیسومرحله چهارم : آماده کردن و فرم دهی خامه شیرین شده

    خامه شیرین شده رو از فریزر خارج کنید تا کمی یخش باز بشه. با همزن شروع به زدن کنید تا خامه کاملا باز بشه و بعد دور همزن رو کمی بالا ببرید و به هم زدن ادامه بدین تا رد پره‌های همزن کاملا روی خامه بمونه و خامه سفت بشه و فرم بگیره.

    آماده کردن و فرم دهی خامه تیرامیسو

    مرحله پنجم : مخلوط کردن خامه و پنیر ماسکارپونه

    پنیر ماسکارپونه و پودر قند الک شده رو با هم مخلوط کنید و با همزن بزنید تا کاملا یکدست بشه. خامه فرم گرفته رو به مخلوط پنیر ماسکارپونه اضافه کنید.

    مخلوط کردن خامه و پنیر ماسکارپونه تیرامیسو

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پاناکوتا

    مرحله ششم : ترکیب مواد تیرامیسو

    در این مرحله مخلوط خامه و پنیر را با هم زن کاملا هم بزنید تا موادمون یکدست بشه. حالا کرم ( مخلوط شیر و نشاسته و شکر غلظت یافته) خنک شده رو به مخلوط پنیر ماسکارپونه و خامه اضافه کنید و مجددا هم بزنید تا مواد کاملا مخلوط و یکدست بشن.

    ترکیب مواد تیرامیسومرحله هفتم : آماده کردن قالب تیرامیسو

    داخل قالب مورد نظرتون رو با کاغذ روغنی یا سلفون بپوشونید؛ اگه قالب رینگ یا قالب کمربندی دارید، کارتون راحت تره!
    اما اگه قالب معمولی دیواره دار دارید، کاملا دیواره ها و کف قالب رو با کاغذ روغنی یا سلفون پوشش بدین تا بعدا به کمک همون سلفون تیرامیسو رو از داخل قالب خارج کنید.

    مطالب مرتبط : کاربرد ، مزایا و معایب قالب‌های شیرینی‌پزی چیست؟

    مرحله هشتم : آماده سازی بیسکوییت تیرامیسو

    کف قالب رو کاملا با بیسکوئیت لیدی فینگر پر کنید و از قهوه حل شده و خنک شده با قلمو روی بیسکوئیت ها بزنید تا کاملا مرطوب بشن.

    آماده سازی بیسکوییت تیرامیسو

    میتونید به جای استفاده از قلمو، یک طرف بیسکوئیت رو داخل محلول قهوه بزنید؛ برای اینکه بیسکوییت ها خمیر نشن و مزه تلخی نگیرند:

    این کار رو سریع انجام بدین و بیسکوئیت رو زیاد داخل قهوه نگه ندارین. دو طرف بیسکوییت رو داخل محلول قهوه نزنید.

    خیس کردن بیسکوییت تیرامیسو در قهوه

    مرحله نهم : ریختن مخلوط پنیری در لایه های بیسکوییت

    روی لایه بیسکوییت‌ها از مخلوط پنیری می‌ریزیم و کاملا صاف می‌کنیم. بعد دوباره روی کرم پنیری رو با بیسکوئیت لیدی فینگر پر می‌کنیم و این فرایند رو ادامه می‌دیم.ریختن مخلوط پنیری در لایه های بیسکوییت

    مرحله دهم : تزیین تیرامیسوها

    برای تزیین روی تیرامیسو، مقداری خامه شیرین شده که کمی یخش باز شده رو با همزن می‌زنیم تا کاملا فرم بگیره و بعد داخل قیف بدون سر ماسوره می‌ریزیم (با در صورت دلخواه با ماسوره شکوفه) و روی لایه پنیری با قیف از مواد می‌زنیم. روی خامه‌ها پودر کاکائو الک می‌کنیم در صورت دلخواه می‌تونید شکلات رنده شده یا شکلات چیپسی هم روی خامه بپاشین.

    تزیین تیرامیسوها

    بیشتر بخوانید : طرز تهیه رولت تیرامیسو ایتالیایی

    مرحله یازدهم : قرار دادن تیرامیسوها در یخچال

    روی قالب دسر رو بپوشونید و تیرامیسو رو حداقل ۵ الی ۶ ساعت و حداکثر یک شب داخل یخچال قرار بدین تا بیسکوئیت ها نرم بشن و مواد کاملا خودشون رو بگیرن. بعد از طی این زمان تیرامیسو رو از یخچال خارج کنید و سرو کنید.

    قرار دادن تیرامیسوها در یخچال

    نکات مهم در تهیه تیرامیسو

    • اگه از رینگ یا قالب کمربندی استفاده کردین، کناره های قالب رو به کمک یک چاقوی تیز جدا کنید و بعد رینگ یا کمربند قالب رو باز کنید.
    •  اگه از قالب معمولی استفاده کردین، به کمک سلفون تیرامیسو رو از داخل قالب خارج کنید و بعد به آرومی سلفون رو از کناره های تیرامیسو جدا کنید.
    • پنیری که در تهیه این دسر به کار میره، باید از نوع خامه ای و بدون نمک باشه! در میان انواع پنیرها، بهترین انتخاب پنیر ماسکارپونه است و استفاده از پنیرهای خامه ای معمولی که طعم شوری دارن طعم تیرامیسو را خراب میکنه.
    • بهترین قهوه برای تهیه این دسر، قهوه اسپرسو هست که باید کاملا تلخ و سیاه باشه.
    • اگه این دسر رو برای مهمانی سرو میکنید و میخواید کل دسر یکجا سرو بشه، بهتره از ظرف شیشه ای استفاده کنید تا لایه ها و طبقات دسر به خوبی دیده بشن و دسر شکیل تر و زیبا تر به نظر بیاد.
    •  این دسر بیسکوئیت مخصوص به خود را دارد که بنام بیسکوئیت لیدی فینگر معروف است، بیسکوئیتی شکری با بافت اسفنجی، استفاده از بیسکوئیت های طعم دار در این دسر اشتباه است در صورت عدم دسترسی از کیک اسفنجی ساده هم میتوان به جای لیدی فینگر استفاده کرد.
    •  تیرامیسو رو برای مهمانی ها و مجالس میتونید به صورت تکنفره و داخل لیوان های شیشه ای یا ظرف های یکبار مصرف آماده کنید
      – اگه مایل بودین برای تزئین از خامه شکلاتی استفاده کنید، خامه رو به خوبی فرم بدین و بعد به خامه کمی شکلات آب شده به روش بن ماری که از حرارت افتاده و پودر کاکائو اضافه کنید و با همزن بزنید تا کاملا مخلوط بشن و بعد استفاده کنید.
    • تیرامیسو را میتوان به کمک میوه‌های مختلف هم درست کرد. در ادامه چند مورد از آنها ذکر میشوند.

    شاید برایتان جالب باشد : طرز تهیه انواع کیک خوشمزه

    مراحل تهیه تیرامیسو موزی

    از آن‌جا که موز یکی از بخش‌های جدا نشدنی در انواع دسرهاست، تیرامیسو موزی توانسته است خود را به یکی از محبوب‌ترین نوع این دسر تبدیل کند. از طرفی مادرانی که به سلامت فرزندان خود اهمیت می‌دهند، سعی می‌کنند تا به طرق مختلف میوه‌ها را در سبد غذایی فرزندان خود جا دهند. در ادامه، مواد لازم برای تهیه این دسر با موز و طرز تهیه آن را ذکر خواهیم کرد.در این قسمت با آموزش تیرامیسو موزی همراه ما باشید.

    مواد لازم برای تهیه تیرامیسو موزی
    نشاسته۱ قاشق غذاخوری
    شکر۶ قاشق غذاخوری
    آردسه قاشق غذاخوری
    پودر ژله موزی۱ بسته
    بیسکویت پتی‌بور۲ بسته
    خامه۱ بسته
    کره ۳۰ گرم
    موز۱ عدد متوسط
    شیردو و یک سوم لیوان

     

    مراحل تهیه تیرامیسو موزی

    مرحله اول: مخلوط کردن کره و خامه با شکر و نشاسته

    کره و خامه را با هم مخلوط کرده و به هم می‌زنیم و می‌گذاریم کنار. با الک آرد را روی شیر سرد می‌ریزیم و مدام به هم می‌زنیم تا گولوله‌ای نشود. بعد روی شعله کم گاز می‌زاریم و مدام به هم می‌زنیم. به مدت ۱۰ دقیقه این حرکت را انجام می‌دهیم. شکر و نشاسته را اضافه کرده و مجدداً به هم می‌زنیم.

    دقت کنید که همه مواد را باهم اضافه نکنید. بعد از هر بار اضافه کردن، هم بزنید تا محلول یکنواخت شود و بعد ماده بعدی را اضافه کنید.

    مرحله دوم : ریختن مخلوط کره ای در لایه های بیسکوییت

    بعد از یکنواخت شدن محلول، مانند روش قبل بیسکوییت‌ها را داخل ظرف بچینید و محلول آماده شده را روی آن‌ها بمالید به طوری که سطح رویی بیسکوییت‌ها کاملا پوشانده شوند. سپس یک لایه دیگر بیسکوییت به همراه مواد روی آن‌ها را بچینید و این روند را تا اتمام مواد اولیه ادامه دهید.

    مرحله سوم : ریختن ژله موز روی تیرامیسوها

    ژله موزی را با یک لیوان آب گرم و یک لیوان آب سرد درست کرده و روی تیرامیسو می‌ریزیم. اگر دوست دارید ظاهر تیرامیسو شما از حالت عادی خارج شود، بهتر است از ژله با طرح‌های مختلف به جای طرح یکنواخت و ساده آن استفاده کنید.

    مرحله چهارم : قرار دادن تیرامیسو در یخچال

    در مرحله آخر و در روی مواد موزهای خرد شده و حلقه شده برای تیرامیسوی موزی می‌ریزیم و پخش می‌کنیم و تیرامیسو را داخل یخچال گذاشته تا ژله خودش را بگیرد. حالا تیرامیسو آماده نوش جان کردن است.

    یکی از مشکلاتی که در استفاده از میوه موز برای این دسر معمولا پیش می‌آید، خراب شدن زود هنگام موز و موجود نبودن آن‌ها در هنگام نیاز است. ترفندهای نگهداری طولانی مدت موز در این راه می‌تواند به شما کمک کند.

    مراحل تهیه تیرامیسو توت فرنگی

    برای تهیه تیرامیسو توت فرنگی، مانند تیرامیسو موزی عمل می‌کنیم و فقط به جای ژله موزی از ژله توت‌‌فرنگی در تیرامیسو و میوه توت‌فرنگی استفاده می‌نماییم. البته همانطور که در تصویر زیر مشخص است، برای زیباتر و خوشمزه‌تر شدن تیرامیسو توت فرنگی، می‌توان تکه‌های خرد شده این میوه را در کنار مواد و در هر لایه نیز قرار داد.

    مراحل تهیه تیرامیسو توت فرنگی

    مرحله اول : مخلوط کردن کره و خامه با شکر و نشاسته

    کره و خامه را با هم مخلوط کرده و به هم می‌زنیم و می‌گذاریم کنار. با الک آرد را روی شیر سرد می‌ریزیم و مدام به هم می‌زنیم تا گولوله‌ای نشود. بعد روی شعله کم گاز می‌زاریم و مدام به هم می‌زنیم. به مدت ۱۰ دقیقه این حرکت را انجام می‌دهیم. شکر و نشاسته را اضافه کرده و مجدداً به هم می‌زنیم.

    دقت کنید که همه مواد را باهم اضافه نکنید. بعد از هر بار اضافه کردن، هم بزنید تا محلول یکنواخت شود و بعد ماده بعدی را اضافه کنید.

    مرحله دوم : ریختن مخلوط کره ای در لایه های بیسکوییت

    بعد از یکنواخت شدن محلول، مانند روش قبل بیسکوییت‌ها را داخل ظرف بچینید و محلول آماده شده را روی آن‌ها بمالید به طوری که سطح رویی بیسکوییت‌ها کاملا پوشانده شوند. سپس یک لایه دیگر بیسکوییت به همراه مواد روی آن‌ها را بچینید و این روند را تا اتمام مواد اولیه ادامه دهید.

    مرحله سوم : ریختن ژله توت فرنگی روی تیرامیسوها

    ژله توت فرنگی را با یک لیوان آب گرم و یک لیوان آب سرد درست کرده و روی تیرامیسو می‌ریزیم. اگر دوست دارید ظاهر تیرامیسو شما از حالت عادی خارج شود، بهتر است از ژله با طرح‌های مختلف به جای طرح یکنواخت و ساده آن استفاده کنید.

    مرحله چهارم : قرار دادن تیرامیسو در یخچال

    در مرحله آخر و در روی مواد توت فرنگی خرد شده و حلقه شده برای تیرامیسوی توت فرنگی می‌ریزیم و پخش می‌کنیم و تیرامیسو را داخل یخچال گذاشته تا ژله خودش را بگیرد. حالا تیرامیسو آماده نوش جان کردن است.

    شاید برایتان جالب باشد : طرز تهیه انواع ژله

    مراحل تهیه تیرامیسو لیوانی

    از آن‌جا که یکی از مشکلات سرو دسرهای یکپارچه مانند تیرامیسو برای تعداد افراد زیاد و در مهمانی‌ها، تقسیم‌ بندی آن‌ها است و در اکثر مواقع پیش می‌آید که یک نفر سهم بیشتری را بردارد و سایر مهمان‌ها از این دسر خوشمزه بی‌بهره بمانند، تیرامیسوهای لیوانی برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌شوند. اگر قصد تهیه این دسر به صورت لیوانی را برای اعضای خانواده خود دارید، می‌توانید از ۴ لیوان با اندازه متوسط یا بزرگ استفاده کنید ولی در صورتی که قصد سرو این دسر در تعدا بالا را دارید بهتر است از لیوان‌های کوچکتر استفاده کنید.

    مراحل تهیه تیرامیسو لیوانی

    مواد لازم در تهیه تیرامیسو لیوانی:
    خامه‌ ترشنصف لیوان
    بیسکویت لیدی فینگربه تعداد مورد نیاز و اندازه لیوان
    پنیر خامه‌اینصف لیوان
    قهوه غلیظ دم کشیدهنصف لیوان
    وانیلیک قاشق چای‌خوری
    پودر کاکائوبه مقدار کم

    مرحله اول : مخلوط کردن پنیر خامه ای با وانیل و شکر

    پنیر خامه‌ای و خامه‌ترش را با وانیل و شکر مخلوط کرده و به‌طور کامل با همزن باهم مخلوط نمایید و سپس در یخچال قرار دهید.

    هم زدن مواد را تا زماتی که خامه فرم بگیرد، ادامه دهید

    مرحله دوم : آماده کردن بیسکوییت های تیرامیسو

    در مرحله بعد بیسکویت‌های لیدی فینگر را به دو قسمت تقسیم کرده و در لیوان بچینید. قهوه دم‌کرده را روی بیسکویت‌ها بریزید تا کاملاً جذب بیسکویت شود.

    مرحله سوم : ریختن مخلوط خامه ای در لایه های بیسکوییت

    مواد خامه‌ای را که در یخچال گذاشته بودید، بر روی بیسکویت‌ها پخش‌کنید و مجدداً بیسکویت آغشته به قهوه را بچینید. دوباره مواد خامه‌ای را روی آن ریخته و طبقه آخر بیسکویت‌ها را بچینید.

    مانند قسمت‌های قبل، این قدم را تکرار کنید. درنهایت مابقی خامه را درون قیف قنادی بریزید و با قیف، سطح روی بیسکویت‌ها را بپوشانید.

    مرحله چهارم : تزئین و سرو تیرامیسو ها

    با پودر کاکائو روی تیرامیسوی آماده‌شده را تزئین کنید.

    برای جلوگیری از تکراری شدن این دسر، هر بار طعم مختلفی از آن را امتحان کنید.

    سوالات متداول در طرز تهیه تیرامیسو

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه تیرامیسو با ما همراه باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    میزان کالری تیرامیسو چقدر است؟

    میزان کالری دسر تیرامیسو ۴۹۰ کیلو کالری است.

    اگر بیسکوییت لیدی فینگر در دسترس نبود از چه بیسکوییتی استفاده کنیم؟

    اگر بیسکوییت لیدی فینگر نداشتید می‌توانید از انواع بیسکوییت و تی تاپ استفاده کنید.

    امیدواریم این راهنمای تهیه تیرامیسو مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد. در صورتی که در هر مرحله از آماده‌سازی این دسر سوالی دارید، ما آماده پاسخ‌گویی به سوالات شما در قسمت ” نظرات ” هستیم. 

    ۴.۵/۵ (۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۳۷ دیدگاه ها

    1. دوستان من دسر تیرامیسو اماده را از فروشگاه میخرم استفاده میکنم خیلی هم سریع اماده میشه مثل پودر ژله است

    2. تیرامیسو رو میشه با انواع بیسکوییت درست کرد و مدل ایتالیاییش تخم مرغ نداره .
      خامه قنادی.نسکافه گلد و کلاسیک و پنیر ماسکارپونه پودر ژلاتین و شیر.

    3. سلام.دستور تیرامیسو اصل تخم مرغ داره.میخواستم بدونم اینکه تخم مرغش نپخته هست مشکلی نداره؟اونم تو دوره کرونا؟

    4. سلام.دستور تیرامیسو اصل تخم مرغ داره.میخواستم بدونم اینکه تخم مرغش نپخته هست مشکلی نداره؟اونم تو دوره کرونا؟

    5. دسری که ارد و ژله و موز و توت فرنگی و کره و این چیزها توشه که دیگه تیرامیسو نیست . مثلا باید بهش گفت بیسکوییت ژله. اصالت تیرامیسو رو حفظ کنید لطفا.
      سفیده زرده ماسکارپونه شکر لیدی فینگر اسپرسو و پودر نسکافه برای تزیین.
      تشکر

    6. من یباردرست کردم شوردراومد ماله پنیر ریختم..البته ازخامه صبحونه استفاده کردم..

      1. اصل تیرامیسو با قهوه است. اما شما چنانچه از تلخی قهوه خوشتان نمیاد می‌توانید به مقدار کمتر به مواد تیرامیسو اضافه کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.