آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه نان عربی؛ مرحله به مرحله با عکس و نکات

نان عربی یکی از نان های حجیم با بافتی پنبه ای و خوشمزه است این نان را می‌توانید برای صبحانه یا عصرانه آماده کنید و کنار پنیر و گردو و … سرو کنید. همچنین میتوانید آن را برای سفره افطار در ماه رمضان آماده کنید.

گرچه درست کردن نان از نظر بعضی ها کار دشواری است ولی پیچیدن عطر و بوی نان تازه در منزل بسیار دلچسب است این نان عربی طرز تهیه بسیار آسانی دارد و به راحتی می‌توانید آن را در منزل تهیه کنید. همچنین مواد اولیه بسیار راحت و قابل دسترسی دارد.

پیشنهاد می‌کنم این نان خوشمزه و خوش بافت را امتحان کنید. در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

مواد لازم برای نان عربی
شیر ولرم۲۰۰ میلی لیتر
آب ولرم۵۰ میلی لیتر
خمیر مایه فوری۱ قاشق سوپ خوری
شکریک و نیم قاشق سوپ خوری
سفیده تخم مرغ۱ عدد
روغن مایعیک چهارم پیمانه
نمکیک دوم قاشق چای خوری سر پر
آرد نان۴۵۰ گرم تقریبی
مواد لازم برای رومال
زرده تخم مرغ۱ عدد
نمک۱ پنس
ماست یا شیریک دوم قاشق غذا خوری
کنجد، تخمه آفتاب گردان و تخمه کدوبه مقدار لازم

مواد لازم نان عربی

همه مواد رو از قبل در دمای محیط قرار بدین تا هم دما با محیط باشن. برای تهیه نان عربی شیر ولرم و آب ولرم رو داخل ظرفی بریزین

بیشتر بخوانید: طرز تهیه گوزلمه ترکیه‌ای با پنیر پیتزا

شیر را به آب ولرم برای نان عربی اضافه کنیدو خمیر مایه و شکر رو بهش اضافه کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    خمیر مایه و شکر را به شیر برای نان عربی اضافه کنیدو هم بزنید تا کاملا مخلوط بشه. درجه مایعاتی که برای عمل اومدن خمیر مایه استفاده میشه باید حدود سی و پنج الی چهل درجه باشه اگه به دماسنج مایعات دسترسی ندارین نوک انگشت تون رو داخل مایعات بزنید دما باید به قدری باشه که گرمای اون رو کاملا حس کنید اما دستتون نسوزه و بتونید داخل مایعات نگهش دارید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع نان خانگی

    اگه دمای مایعات بیشتر از حد لازم باشه خمیر مایه از بین میره و اگه دمای اون کم تر از حد لازم باشه خمیر مایه شروع به فعالیت نمیکنه. سفیده تخم مرغ را به مواد اضافه کنید.

    سفیده تخم مرغ را به مواد نان عربی اضافه کنیدو روغن مایع رو به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا سفیده کاملا مخلوط بشه.

    روغن مایع را به مواد نان عربی اضافه کنیدمقداری از آرد الک شده رو به همراه نمک اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته هلو به روش اصیل شیرازی

    آرد الک شده را به همراه نمک به مواد نان عربی اضافه کنیدبه مواد اضافه و مخلوط کنید و ما بقی آرد رو کم کم اضافه کنید.

    مابقی آرد را به مواد نان عربی اضافه کنیدو مخلوط کنید تا در نهایت خمیر لطیف و چسبنده ای به دست بیاد با اضافه کردن بیش از حد آرد چسبندگی خمیر رو نگیرید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان قندی به روش خانگی

    میزان چسبندگی خمیر نان عربیمیزان آرد مورد استفاده در نان مشخص نیست چون میزان جذب آب آرد های مختلف با هم تفاوت داره بنابراین باید آرد رو کم کم اضافه کنید و ممکنه همه آرد مصرف بشه یا اضافه بیاد و یا حتی کم بیاد و این بستگی به نوع آرد و بزرگی و کوچکی تخم مرغ داره.

    خمیر به دست اومده رو به مدت ده دقیقه روی سطح کار ورز بدین و اگه به سطح کار چسبید از کاردک برای جدا کردن خمیر استفاده کنید و آرد اضافه نکنید چون خمیر این نان باید چسبنده باشه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان رمضان تبریزی

    میتونید از خمیرگیر هم برای تهیه و ورز دادن خمیر نان استفاده کنید. داخل ظرف با گنجایش مناسب کمی روغن بریزید و با قلمو پخش کنید.خمیر نان عربیو خمیر رو چانه بگیرید و داخل ظرف قرار بدین و روی ظرف سلفون بکشید.

    خمیر را بگذارید استراحت کند تا چونه کند برای نان عربیو با یک حوله یا دستمال بپوشونید و به مدت یک ساعت الی یک و نیم ساعت داخل دمای محیط استراحت بدین تا حجمش دو برابر بشه.حوله را روی ظرف خمیر بگذارید تا پف کندبعد سلفون رو بردارین و پف خمیر رو بگیرید و کمی داخل ظرف ورز بدین تا هوای داخل خمیر خارج بشه و بعد خمیر رو روی سطح کار قرار بدین و به شکل استوانه در بیارین و با کاردک به شش قسمت تقسیم کنید.

    خمیر نان عربی را با کاردک تقسیم بندی کنیدداخل سینی فر کاغذ روغنی قرار بدین و اگه از مرغوبیت کاغذ روغنی تون اطمینان ندارین حتما کاغذ روغنی رو چرب کنید یا از ورق نسوز استفاده کنید.

    هر قسمت خمیر رو با دست چانه بگیرید و داخل سینی قرار بدین.

    خمیر را توی سینی چانه کنید

    دستتون رو با کمی روغن مایع چرب کنید و با کمک دست چانه ها رو صاف و مسطح کنید.

    خمیر نان عربی را روی سینی پخش کنیداین کار رو برای همه چانه ها انجام بدین و بعد با کمک کاردک یا چاقو و … روی خمیر رو مطابق تصویر خط های عمودی و افقی بندازین.مطابق عکس خمیر نان عربی را عمودی و افقی برش دهیدبعد روی سینی رو بپوشونید و نیم ساعت استراحت ثانویه بدین. در این فاصله رومال نان رو آماده کنید، زرده جدا شده از سفیده تخم مرغ رو با کمی نمک و شیر یا ماست مخلوط کنید تا یکدست بشه (میتونید فقط از زرده استفاده کنید).برای رومال کردن نان عربی زرده تخم مرغ را بزنید

    بعد از استراحت با کمک قلمو از رومال روی خمیر بزنید. تا سطح خمیر رو بپوشونه و بعد به دلخواه کنجد سفید و سیاه و تخمه آفتاب گردان و تخمه کدو بپاشین.

    مغزها را روی نان عربی بپاشید و در فر قرار دهید

    و سینی رو داخل فر از قبل گرم شده با دمای صد و هشتاد درجه سانتی گراد به مدت حدودی سی الی چهل دقیقه بپزین (حتما یک ظرف آب داخل فر قرار بدین). بعد از پخت از فر خارج کنید و اجازه بدین کمی از داغی بیفته و از کاغذ روغنی جدا کنید.

    طرز تهیه نان عربی خوشمزه خانگی با عکس مرحله به مرحله

    نکات تهیه نان عربی:

    • دما برای فر های برقی بیست درجه پایین تر باشه.
    • اگه فرتون برقی نیست و همزمان از بالا و پایین روشن نمیشه آخر پخت چند دقیقه گریل رو روشن کنید تا روی نان رنگ بگیره.
    • برای رسیدن به یک نان با کیفیت حتما مواد اولیه رو به صورت دقیق اندازه گیری کنید و از قاشق های استاندارد قنادی و ترازو برای اندازه گرفتن استفاده کنید.
    • برای نتیجه مطلوب مواد اولیه رو با مواد دیگه جایگزین نکنید.
    • کف فر حتما یک ظرف نسوز آب قرار بدین بخار آب باعث پف خوب و کیفیت بهتر نان میشه (بخار آب از قرار دادن ظرف آب نسوز در کف فر داغ تولید میشه و بیشتر برای نان هایی به کار میره که بافت سطحی آن ها ترد هست و باید بافت پنبه ای و پف زیادی داشته باشند مثل باگت و نان های روزانه حجیم).
    • مایه خمیر یکی از مواد مورد نیاز جهت عمل آوردن خمیر نان است اگر از مایه خمیر خشک استفاده می کنید حتما از تازگی آن اطمینان حاصل کنید مایه خمیر خشک بسته بندی شده که در سوپرمارکت ها و لوازم قنادی ها به فروش می رسد. اغلب دارای تاریخ تولید و انقضای مصرف یا «بهترین زمان مصرف» است. به این تاریخ ها توجه کنید.
    • اگه در فصل سرد در حال آماده سازی نان عربی هستین برای استراحت دادن خمیر اون رو در جای گرم استراحت بدین.
    • تخم مرغ باعث میشه نان غنی تر و خوش رنگ تر باشه و همین طور از تخم مرغ برای رومال نان استفاده میشه که سطح نان رو طلایی و براق میکنه و برای ریختن کنجد حکم چسب رو روی نان داره.
    • شکر باعث تولید دی اکسید کربن میشه و خمیر مایه از اون تغذیه میکنه و فعال میشه و به ور آمدن و پف کردن خمیر کمک میکنه.
    • نمک یکی از موارد الزامی همه نان هاست که فعال شدن خمیر مایه رو کنترل میکنه و باید به همراه آرد به مواد اضافه بشه و نباید مستقیما به خمیر مایه اضافه بشه.
    •  این نان رو میتونید بعد از خنک شدن داخل فریزر نگه داری کنید و موقع سرو گرم کنید.

    امیدوارم از طرز تهیه نان عربی خوشتان آمده باشد. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۴.۲/۵ (۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.