دانستنی

آلو سیاه برای مبارزه با پوکی استخوان (یک دیدگاه علمی)

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که آلو سیاه با داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی، کلسیم و فسفر فواید قابل‌توجهی برای سلامت استخوان‌ها و به طور خاص پوکی استخوان دارد. اگر علاقه‌مند هستید که بدانید چرا و چگونه آلو سیاه می‌تواند عاملی قوی در پیشگیری و کنترل پوکی استخوان باشد با ما در این مقاله از مجله اکالا همراه باشید. 

آلو سیاه یک میوه جادویی برای پیشگیری و کنترل پوکی استخوان

پوکی استخوان، یک بیماری دژنراتیو استخوان است که با کاهش تراکم استخوان و افزایش خطر شکستگی آن بدن انسان را در معرض از کارافتادگی قرار می‌دهد. این بیماری در حال حاضر به یک نگرانی مبرم سلامت در سراسر جهان، به ویژه در میان جمعیت سالخورده تبدیل شده است. پوکی استخوان یعنی پیشی گرفتن تحلیل استخوان از فرآیند بازسازی استخوان.

با گسترش تحقیقات پزشکی به داروهای طبیعی، آلو سیاه به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها در مبارزه با پوکی استخوان شناخته شده است. اگرچه به طور سنتی آلو سیاه به دلیل خواص ضد دیابتی و آنتی‌اکسیدانی خود مشهور است. اما مطالعات اخیر نشان داده‌اند که این میوه بنفش تیره رنگ فواید قابل توجهی برای سلامت استخوان‌ها دارد.

به علاوه این میوه می‌تواند به پیشگیری از پوکی استخوان و کاهش التهاب مبتلایان یا جلوگیری از توسعه این بیماری مزمن کمک شایانی کند. زیست فعال موجود در این میوه همچون یک جادوی طبیعی با سلامت استخوان‌های ما پیوند خورده است.

آلو سیاه یک میوه جادویی برای پیشگیری و کنترل پوکی استخوان

مشخصات تغذیه‌ای و زیست فعال آلو سیاه در مبارزه با پوکی استخوان

آلو سیاه منبعی غنی از مواد مغذی حیاتی است که به سلامت کلی بدن کمک می‌کند، اما این ترکیبات زیست فعال آلو سیاه است که موجب برجسته شدن نقش بالقوه آن در مدیریت پوکی استخوان می‌شود. مواد مغذی و ترکیبات کلیدی موجود در آلو سیاه عبارت‌اند از:

۱- پلی‌فنول‌ها و فلاونوئیدها

این آنتی‌اکسیدان‌ها، به ویژه آنتوسیانین‌ها که به میوه رنگ بنفش تیره می‌دهند نقش مهمی در کنترل استرس و کمک به سلامت استخوان‌ها دارند.

بر اساس تحقیقات علمی اثبات شده است که پلی‌فنول‌ها و فلاونوئیدها در برابر استرس اکسیداتیو که نقش مهمی در تحلیل و تضعیف استخوان دارد، از بدن محافظت می‌کنند.

در یک مطالعه تجربی منتشر شده در Phytomedicine، نشان داده شد که این ترکیبات در کاهش تحلیل استخوان تاثیری مهمی دارند.

۲- ویتامین C

این آنتی‌اکسیدان قوی نه تنها عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، بلکه به ساخت کلاژن نیز کمک می‌کند که برای حفظ ماتریکس استخوان ضروری است. ویتامین C با حمایت از سنتز کلاژن به حفظ یکپارچگی استخوان کمک می‌کند و خطر شکستگی را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: ۲ معجون معجزه‌گر برای تقویت استخوان‌ها

۳- کلسیم و فسفر

آلو سیاه حاوی مواد معدنی ضروری مانند کلسیم و فسفر است که برای تشکیل استخوان و به اصطلاح معدنی سازی استخوان بسیار مهم هستند. سطوح کافی از این مواد معدنی برای حفظ تراکم استخوان، به ویژه در افرادی که در معرض خطر پوکی استخوان هستند، حیاتی است.

۴- تانن‌ها

تانن‌ها، گروه دیگری از ترکیبات زیست فعال موجود در آلو سیاه بوده که دارای خواص ضد التهابی هستند. این ترکیبات می‌توانند سازوکار پاسخ ایمنی بدن را در بافت‌های استخوانی تعدیل کنند و به طور بالقوه به کاهش تحلیل استخوان ناشی از التهاب مزمن کمک کنند.

مشخصات تغذیه‌ای و زیست فعال آلو سیاه در مبارزه با پوکی استخوان

نقش آلو سیاه در سلامت استخوان: بررسی علمی

پوکی استخوان در درجه اول با عدم تعادل در بازسازی استخوان همراه است، جایی که تحلیل استخوان از تشکیل استخوان پیشی می‌گیرد. پاتوژنز پوکی استخوان اغلب شامل استرس اکسیداتیو، التهاب، عدم تعادل هورمونی و کمبودهای تغذیه‌ای است. تحقیقات در مورد خواص آلو سیاه پتانسیل را برای رسیدگی به این موارد نشان داده است:

۱- دفاع آنتی اکسیدانی در برابر استرس اکسیداتیو

استرس اکسیداتیو با افزایش فعالیت استئوکلاست‌ها (سلول‌های جذب کننده استخوان) باعث تسریع تحلیل استخوان می‌شود. در یک مطالعه حیوانی منتشر شده در مجله مواد غذایی دارویی آمریکا، بررسی‌ها نشان داد که عصاره آلو سیاه فعالیت آنتی‌اکسیدانی قوی دارد. این یافته پتانسیل آلو سیاه را برای جلوگیری از تحلیل بیش از حد استخوان در بیماران مبتلا به پوکی استخوان نشان می‌دهد.

۲- اثرات ضد التهابی

التهاب مزمن یکی از عوامل شناخته شده پوکی استخوان، به ویژه در زنان یائسه است. در چندین مطالعه نشان داده شده است که غلظت بالای آنتوسیانین و تانن آلو سیاه نشانگرهای التهابی را کاهش می‌دهد. آلو سیاه با تعدیل سیتوکین‌های پیش التهابی، به کاهش تخریب استخوان ناشی از فرایندهای التهابی کمک چشمگیری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: ۱۲ میوه استخوان ساز که مثل داروخانه طبیعی عمل می‌کنند

۳- افزایش تراکم مواد معدنی استخوان (BMD)

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که محتوای پلی‌فنولی آلو سیاه باعث افزایش فعالیت استئوبلاست (سلول‌های استخوان‌ساز) می‌شود که منجر به تقویت استخوان‌سازی می‌شود.

در آزمایش‌های انجام شده دانشمندان دریافتند که عصاره آلو سیاه به طور قابل توجهی، فرایند معدنی شدن سلول‌های استخوانی را افزایش داده و به طور بالقوه در افزایش تراکم معدنی استخوان (BMD) نقش دارد.

این ویژگی برای مبتلایان به پوکی استخوان بسیار مهم است، زیرا BMD یک شاخص کلیدی برای استحکام استخوان و خطر شکستگی است.

۴- اثرات هورمونی آلو سیاه در زنان

زنان یائسه به دلیل کاهش سطح استروژن در برابر پوکی استخوان آسیب پذیر هستند. استروژن با تنظیم فعالیت استئوکلاست‌ها نقش محافظتی در متابولیسم استخوان ایفا می‌کند.

در حالی که آلو سیاه به خودی خود حاوی فیتواستروژن نیست؛ اما خواص آنتی‌اکسیدانی آن به جبران تغییرات اکسیداتیو و التهابی ناشی از کمبود استروژن کمک قابل‌توجهی می‌کند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه معجونی فوق‌العاده برای درمان پوکی استخوان

نقش آلو سیاه در سلامت استخوان: بررسی علمی

در پایان باید گفت که این مقاله از مجله دانستنی اکالا بر اساس ادبیات و مطالعات علمی موجود نوشته شده است که بسیاری از آنها به بررسی خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی و حفظ سلامت استخوان توسط آلو سیاه پرداخته‌اند.

شواهد علمی فعلی به پتانسیل بالای آلو سیاه در سلامت استخوان تاکید دارند. مشخصات غنی آلو سیاه از آنتی‌اکسیدان‌ها، عوامل ضد التهابی و مواد مغذی ضروری، این نظریه را تایید می‌کند که مصرف منظم آلو سیاه در کند کردن تحلیل استخوان، بهبود تراکم استخوان و کاهش خطر شکستگی نقش مهمی دارد.

برای افراد در معرض خطر پوکی استخوان، گنجاندن آلو سیاه در رژیم غذایی آنها یک راه طبیعی و موثر برای حمایت از سلامت استخوان است.

منابع: intechopen / springer / intechopen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا