آشپزیغذاهای سنتی

در روزای بارونی چه غذاهایی میچسبه؟!

با شروع شدن روزای بارونی در فصل زیبا و رنگارنگ پاییزی همواره به این فکر می‌کنیم که چی بخوریم که در این هوا بچسبه. با ریزش بارون پاییزی به دلیل خنک شدن هوا معمولاً غذاهای آبکی و نوشیدنی‌هایی گرم میچسبه.

در روزهای بارونی رفتن به طبیعت و پارک یکی از سرگرمی‌های مردم شده. رنگ درختان اینقدر زیباست که جلوه‌ی بینظیری به طبیعت می‌ده. با توجه به اینکه روزهای بارانی جاده‌ها لغزندست بهتر است از معابر پر خطر و سفرهای غیر ضروری امتناع کنیم. اما رفتن به پارک‌هایی مثل جمشیدیه، پرواز، قیطریه، ملت، ساعی، آب و آتش به دلیل فضای زیبا و بکر در روزهای بارونی بهترین انتخابه. کوه‌هایی مانند درکه و دربند و توچال و بام‌ تهران به دلیل ارتفاع بالا برای لذت بردن از بارون گزینه‌ی مناسبیه. البته اینو مد نظر داشته باشین که در ارتفاعات معمولاً بارون شدیدتره. پس چتر، کفش و بارونی مناسب رو همراه داشته باشین.

اگر در شهری زندگی میکنید که همواره هوا ابری و بارونیه مثل رشت، بنابراین ممکنه به مرور زمان دچار افسردگی بشید. متخصصان تغذیه میگند به همین منظور از مواد غذایی مانند تخم کدو، کدوحلوایی، بادمجان، سیب، سیب زمینی ترشی، دارچین و زردچوبه در برنامه‌ی غذاییتون استفاده کنید تا دچار افسردگی نشید.

به دلیل اینکه سرماخوردگی و شیوع بیماری در روزهای بارونی بیشتره خوردن لیمو ترش، پرتقال و لیمو شیرین و میوه‌هایی که ویتامین C دارند بسیار توصیه میشه. از قدیم الایام رسم بوده که روزهایی که بارون میاد خانم های خونه انواع آش‌ها رو درست می‌کردند. در هر شهری به دلیل رسم و رسوم و شیوه متفاوت تغذیه‌ای آش‌های مختلفی مانند آش دوغ اردبیلی، آش رشته، آش شولی یزدی، آش شله قلمکار پر گوشت، آش ماست، آش گوجه فرنگی و آش آلو که به دلیل گرمی مخصوص روزهای سرد و بارونی ، پخته میشه.

در معابر پر رفت و آمد شهر دست فروشانِ لبو به همراه دیگر خوراکی‌ها مانند باقالی آبپز با گلپر به وفور دیده می‌شه. لبوهای قرمز و شیرین که در زیر بارون می‌چسبه. بلال هم بر روی آتیش در اکثر پارک‌ها به فروش میرسه. خوردن بلال کبابی خالی از لطف نیس.

غذا در زیر باران- غذاهای پاییزی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

     اما زمانی که از خواب بیدار میشید و از پشت پنجره به باران نگاه می‌کنین خوردن یک لیوان چای دبش و تازه دم یا قهوه بهترین نوشیدنی در هنگام صبح است. اگر در بیرون برای خوردن صبحانه یک روز پاییزی برنامه ریزی کردین، حلیم، عدسی یا کله پاچه با نان داغ بهترین صبحانه پاییزی است.

    اگر می‌خواهید در هنگام شب و شام غذایی پاییزی میل کنین سوپ جو با شیر به شما پیشنهاد میشه که هم غذایی آبی و ملینه و هم برای جلوگیری از سرماخوردگی، مناسب شب‌های بارونی هس. خوردن دل و جگر یا کباب‌های خوشمزه نیز در رستوران‌های فرحزاد، فشم و … خالی از لطف نیس.

    حالا که صحبت از این همه خوراکی و غذاهای خوشمزه شد می‌خوام شمارو با طرز تهیه چند نوع غذای مخصوص روزهای بارونی که خیلیم میچسبه آشنا کنم. با من همراه شوید:

    آش رشته

    آش رشته وقتی اسمش میاد همه یاد سرما و بارون و برف میوفتن. از هر کسی بپرسین مطمئناً اسم این غذارو به شما در روز بارونی میگه.

    آش رشته غذای روزای بارونی

     برای طرز تهیه آش رشته می‌تونید بر روی لینک کلیک کنید و در منزل با پختن آن، خانوادتونو زمانی که از بیرون به خونه بیان سورپرایز کنین. یادتون نره آش رشته رو با سیر داغ و پیاز سرخ شده فراوون میل کنید.

    عدسی:

    برای روزهای بارونی یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی عدسی هست که در اول صبح بسیار میچسبد.

    طرز تهیه عدسی لعاب دار و خوشمزه؛ با سیب زمینی و رب!

    طرز تهیه عدسی بسیار آسان بوده، اما باید در درست کردن آن دقت لازم را انجام داد تا لعاب به خوبی بدهد. برای خوشمزه‌تر شدن آن سیب زمینی به عدسی اضافه کنید.

    خوراک لوبیا چیتی:

    خوراک لوبیا چیتی مانند عدسی، یکی از غذاهایی است که در صبحانه یا ناهار مورد استفاده قرار می‌گیرد. خوراک لوبیا چیتی به واسطه استفاده لوبیا چیتی در آن که دارای درصد بالای فیبر و پروتئین و مواد مغذی در ساختار خود است، برای بدن مفید است و همچنین میزان چربی در لوبیا چیتی بسیار پایین است.

    طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی

    برای طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی بهتر است از سیب زمینی و قارچ استفاده کنید تا یک غذای کامل و گرم در روزهای بارونی بخورید و به شما بچسبد.

    سوپ جو با شیر

    این غذا به عنوان پیش غذا هم قابل سرو کردنه.

    طرز تهیه سوپ جو پرک با قارچ

    برای طرز تهیه سوپ جو با کمترین مواد ممکنه که شامل جو پرک، شیر، هویج و آب مرغ و جعفری برای تزیینه میتونید یک شب بارونیه خوشمزه رو رقم بزنید. در سوپ جو همچنین خامه نیز می‌تونین بزنید.

    آش دوغ:

    آش دوغ در مناطق سردسیر به هنگام سرما و روزهای بارونی خیلی می‌چسبه.

    طرز تهیه اش دوغ

    این آش با دوغ محلی، نخود و برنج در صورت تمایل درست میشه. البته سیر فراوون این غذا اونو خوشمزه تر میکنه. برای طرز تهیه آش دوغ محلی می‌تونید بر روی لینک کلیک کنید.

    حلیم:

    حلیم شاید به نظرتون درست کردنش سخت بیاد اما اگه اصولی درست کنید یکی از تجربه‌های آشپزی خوب شما در روزهای ابری و بارونی خواهد شد و خیلی می‌چسبه.

    طرز تهیه حلیم

     برای طرز تهیه حلیم خوشمزه بر روی لینک کلیک کنید.

    آش آلو:

    آش آلو که یکی از غذاهای مخصوص فصل پاییز و زمستونه با شروع سرما و بارون پختن اون باب میشه. برای طرز تهیه آش آلو می‌تونید به مقاله مرطوبه آن مراجعه کنید.

    زولبیا و بامیه:

    این دو شیرینی برای فصل سرما و بارون‌های پاییزی به همراه چای گرم خیلی می‌چسبه. زولبیا و بامیه رو در منزل می‌تونین درست کنید و زمانی که مهمانی برای شما در روزهای بارونی میاد با همراه چای ازش پذیرایی کنید.

    شیرینی روزای بارونی- زولبیا و بامیه

    خوب دوستای عزیزم امیدوارم از این مقاله لذت برده باشین و با خوردن غذاهایی که ذکر شد روزهای بارونی خودتونو دلچسب تر کنید. راستی بیرون رفتن زیر بارون بدون چتر، در طبیعت رو فراموش نکنید تا حس طراوت و شادابی رو با اعماق وجودتون حس کنید!

    ۳/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۹ دیدگاه ها

    1. من تهرانی هستم ولی شولی یزدی بخاطر اینکه همسرم یزدی هست یاد گرفتم …خیلی خوبه آش باحالیه

    2. وای عالیه برامون بامیه هم بنویس درست کنیم یا کدو یا طرز تهیه لبو هم بنویسین توروخدااا

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.