سبک زندگیسلامت و زیبایی

۱۲ میوه استخوان ساز که مثل داروخانه طبیعی عمل می‌کنند

مصرف برخی از میوه‌ها به افزایش جذب کلسیم در بدن و جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند و از همین رو از آن‌ها به عنوان بهترین خوراکی‌های مفید برای استخوان یاد می‌شود. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با ۱۲ میوه استخوان ساز طبیعی و مفید برای درمان پوکی استخوان آشنا شوید.

میوه‌های استخوان ساز

مصرف کلسیم برای سلامت استخوان‌ها و افزایش استحکام آن‌ها اهمیت زیادی دارد و از بروز پوکی و شکستگی استخوان جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر ویتامین D و همچنین ویتامین K نیز برای جلوگیری از پوک شدن استخوان‌ها و افزایش جذب کلسیم در بدن اهمیت زیادی دارند.

برخی از میوه‌ها سرشار از ترکیبات موثر برای تقویت استخوان هستند و برای سلامت استخوان‌ها ضروری محسوب می‌شوند. در ادامه به ۱۲ میوه استخوان ساز قوی اشاره شده است.

۱- موز

موز سرشار از فسفر و منیزیم است و از همین رو مصرف آن به حفظ سلامت استخوان‌ها و افزایش استحکام آن‌ها کمک می‌کند. مصرف موز مانع پوکی استخوان می‌شود. این میوه سرشار از پتاسیم است و پتاسیم نقش مهمی بر سلامت استخوان‌ها دارد.

۲- انجیر

انجیر یک میوه سرشار از کلسیم است که مقدار کلسیم موجود در آن به اندازه کلسیم موجود در شیر است. در هر ۵ عدد انجیر تازه حدود ۹۰ میلی‌گرم کلسیم و مقدار زیادی پتاسیم و منیزیم وجود دارد که همگی برای سلامت استخوان‌ها ضروری هستند.

بیشتر بخوانید: ۲ معجون معجزه‌گر برای تقویت استخوان‌ها

مصرف کلسیم به افزایش استحکام استخوان‌ها کم می‌کند و در بازسازی و ترمیم بافت‌های استخوانی نیز موثر است. این میوه مقدار پتاسیم زیادی دارد که مصرف آن موجب کاهش دفع کلسیم از طریق ادرار می‌شود. مصرف این میوه کمک زیادی به افزایش تراکم استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان می‌کند.

انجیر از میوه‌های استخوان ساز

۳- پرتقال

پرتقال سرشار از منیزیم و کلسیم است و مصرف آن به افزایش استحکام سلول‌های استخوانی کمک می‌کند و مقاومت استخوان‌ها را در برابر شکستگی افزایش می‌دهد. در هر ۱۰۰ گرم پرتقال حدود ۴۵ تا ۵۰ میلی‌گرم کلسیم وجود دارد که برای تقویت استخوان‌ها مفید است.

این میوه سرشار از ویتامین C است و مصرف آن موجب افزایش تولید کلاژن در بدن می‌شود. کلاژن یک پروتئین ضروری در بدن است که به سلامت استخوان‌ها و مفاصل کمک می‌کند.

۴- انگور

یکی دیگر از میوه‌های استخوان ساز که باید به صورت روزانه از آن استفاده کنید، انگور است. انگور مقدار مواد معدنی فراوانی دارد. این میوه سرشار از پتاسیم، ویتامین K، ویتامین C و ویتامین B است و مصرف آن به افزایش حذف کلسیم در بدن و همچنین افزایش کلاژن سازی کمک می‌کند و مانع پوکی استخوان می‌شود.

بیشتر بخوانید: خواص پای مرغ برای سلامت استخوان‌های کودک

۵- آلو سیاه

آلو سیاه بهترین میوه برای تقویت استخوان است که مصرف ۵ تا ۶ عدد از آن می‌تواند به افزایش تراکم استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان کمک کند.

مصرف آلو سیاه مانع از دست دادن تراکم استخوان‌ها می‌شود و برای ترمیم استخوان‌های بدن نیز مفید است. مصرف آلوی سیاه یکی از بهترین درمان‌ها برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان محسوب می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف آلوی سیاه خشک در زنان یائسه می‌تواند به تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوک شدن آن‌ها کمک کند. درواقع مصرف آلو مانع تجزیه استخوان‌ها می‌شود و به افزایش سرعت رشد استخوان‌ها نیز کمک می‌کند.

انواع میوه مفید برای تقویت استخوان‌ها

۶- تمشک

تمشک جنگلی سرشار از ویتامین K است که به افزایش ذخیره کلسیم در استخوان‌ها کمک می‌کند و موجب افزایش تراکم استخوان‌ها می‌شود. ویتامین K برای تولید پروتئین‌های استخوان ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد و به فرآیند ساخت استخوان‌ها در بدن کمک می‌کند و در بازسازی سلول‌های استخوانی نیز موثر است.

مصرف این میوه از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند و مانع دفع کلسیم از طریق ادرار می‌شود. یک پیمانه تمشک جنگلی بخش زیادی از ویتامین K مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و برای تولید پروتئین‌های مورد نیاز برای ساخت استخوان‌ها نیز مفید است.

۷- آناناس

آناناس یک میوه استخوان ساز فوق العاده خوش طعم است که به تقویت استخوان‌ها و افزایش جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. این میوه سرشار از منیزیم، کلسیم و ویتامین C است.

مصرف آناناس جذب کلسیم در بدن را افزایش می‌دهد و نقش مهمی در ساختار استخوان‌ها دارد. منیزیم موجود در این میوه به افزایش تراکم استخوان‌ها کمک می‌کند و مانع ایجاد پوکی استخوان می‌شود.

بیشتر بخوانید: این میوه را قبل از خواب حتما بخورید

۸- گریپ فروت

گریپ فروت میوه‌ای عالی برای استخوان‌های ضعیف است که مصرف آن موجب افزایش سطح کلسیم در بدن می‌شود. این میوه برای سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از شکنندگی آن‌ها مفید است و مصرف آن مانع پوک شدن استخوان‌ها می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف گریپ فروت بین ۱۶ تا ۲۴ درصد در تقویت استخوان‌ها موثر است و به خاطر منیزیم زیادی که دارد از سلامت استخوان‌ها پشتیبانی می‌کند. در یک فنجان آب گریپ فروت تازه حدود ۵۰ میلی‌گرم کلسیم وجود دارد که برای تقویت استخوان‌ها بسیار مفید است.

تأثیر میوه ها و سبزیجات بر سلامت استخوان ها

۹- زردآلو

زردآلو بهترین میوه برای استحکام استخوان‌ها است که در هر ۱۰۰ گرم از آن حدود ۱۵ میلی‌گرم کلسیم وجود دارد. مصرف زردآلوی خشک شده یا تازه به افزایش استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند و مانع پوک شدن آن‌ها می‌شود. این میوه سرشار از فیبر است و از همین رو مصرف آن مانع بروز یبوست و بیماری‌های گوارشی می‌شود.

۱۰- کیوی

کیوی از میوه‌های مفید برای شکستگی استخوان است که به خاطر کلسیم فراوانی که دارد برای تقویت استخوان‌ها بسیار مفید است. این میوه از شکنندگی و ضعیف شدن استخوان‌ها جلوگیری می‌کند و به کاهش خطر آسیب‌های استخوانی و پوکی استخوان کمک می‌کند. کیوی سرشار از ویتامین K است و از همین رو در پیشگیری از تحلیل استخوان‌ها نیز نقش مهمی دارد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۵ معجون فوق‌العاده برای درمان پوکی استخوان

۱۱- پاپایا

پاپایا یک خوراکی مفید برای تقویت استخوان است که در هر ۱۰۰ گرم از این میوه حدود ۲۰ میلی‌گرم کلسیم وجود دارد. این میوه سرشار از نوعی آنزیم خاص به نام کلوپاپائین است که خاصیت ضد التهابی دارد و به جلوگیری و درمان روماتیسم، آرتروز و پوکی استخوان کمک می‌کند.

میوه ای عالی برای استخوان های ضعیف

۱۲- لیمو ترش

آب لیمو ترش به عنوان معجون جوش خوردن استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان شناخته می‌شود. این میوه سرشار از کلسیم است و در هر ۱۰۰ گرم از آن حدود ۳۳ میلی‌گرم کلسیم وجود دارد. از طرف دیگر این میوه حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که به افزایش کلاژن سازی در بدن کمک می‌کند و برای استحکام استخوان‌ها ضروری است.

در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا به ۱۲ میوه استخوان ساز و مفید اشاره شد. برای جلوگیری از پوکی استخوان و تقویت استخوان‌ها می‌توانید از این میوه‌ها در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از پوکی استخوان باید رژیم غذایی سرشار از کلسیم، ویتامین D، ویتامین C و مواد معدنی مختلف داشته باشید و با فعالیت بدنی روزانه از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا