سبک زندگیسلامت و زیبایی

۱۵ علائم کمبود کلسیم در زنان که باید آنها را جدی بگیرید

کمبود کلسیم یا هیپوکلسمی یکی از رایج‌ترین مشکلات در خانم‌ها است که می‌تواند مشکلات جدی برای سلامت ایجاد کند. بدن ما برای تثبیت فشار خون، سلامت استخوان‌ها و همچنین تعادل هورمون‌ها به کلسیم نیاز دارد. اما علائم کمبود کلسیم در زنان چیست؟ در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با علائم کمبود کلسیم در بانوان آشنا شوید.

علائم کمبود کلسیم در زنان

به طور کلی بدن همه خانم‌های بزرگسال روزانه به بالای ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم نیاز دارد. در واقع خانم‌های بالای ۵۰ تا ۷۰ سال باید هر روز حدود ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم مصرف کنند و بدن کودکان و نوجوانان بین ۴ تا ۱۸ ساله نیز روزانه به ۱۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته خانه داری که باعث می‌شود بدن خانم خانه دار سالم بماند

مصرف کلسیم برای تنظیم فشار خون، عملکرد طبیعی قلب، انعقاد خون و همچنین سلامت استخوان‌ها ضروری است و کمبود آن خطر شکستگی استخوان و مشکلات مختلف را در بدن افزایش می‌دهد. اما از کجا بدانیم کمبود کلسیم داریم؟ در ادامه این بخش به رایج‌ترین علائم کمبود کلسیم در زنان اشاره شده است.

۱- مشکلات عضلانی

کمبود کلسیم موجب بروز دردهای عضلانی و گرفتگی عضلات می‌شود. خانم‌هایی که به کمبود کلسیم مبتلا هستند، معمولا در ناحیه ران و بازوها و احساس درد می‌کنند و ممکن است در راه رفتن یا حرکت نیز دچار مشکل شوند. بی‌حسی، گزگز دست و پا نیز از علائم کمبود کلسیم محسوب می‌شود. هر چقدر این دردها شدیدتر باشند، میزان دردهای عضلانی نیز بیشتر خواهد بود.

مشکلات عضلانی از علائم کمبود کلسیم در زنان

۲- احساس خستگی مفرط

یکی دیگر از نشانه‌های کمبود کلسیم، احساس خستگی مفرط و کمبود انرژی است. در این شرایط کمبود کلسیم موجب می‌شود تا فرد دائما احساس خستگی کند و دچار سبکی سر و کاهش تمرکز شود. از آن جایی که کمبود کلسیم موجب بی‌خوابی می‌شود، افرادی که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، معمولا خواب راحتی ندارند و از همین رو بیشتر احساس خستگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: آب درمانی دیسک کمر؛ یک درمان کاربردی در استخر

احساس خستگی مفرط از علائم کمبود کلسیم در زنان

۳- خشکی و حساسیت پوست

یکی از شایع‌ترین علائم کمبود کلسیم، خشک شدن پوست صورت و بدن است. کمبود این ماده معدنی خطر ابتلا به اگزما و التهاب پوست در خانم‌ها را افزایش می‌دهد. این افراد معمولا خارش‌ها و لکه‌های پوستی بیشتری را تجربه می‌کنند و ممکن است به بیماری‌های پوستی مثل پسوریازیس مبتلا شوند.

بیشتر بخوانید: با این روش ببینید بدنتان آب کافی دارد یا نه

۴- مشکلات مربوط به موها

وز شدن مو یکی از رایج‌ترین علائم کمبود کلسیم است. در این شرایط موها حالت طبیعی خود را از دست می‌دهند و بسیار خشک و وز می‌شوند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که خطر ابتلا به آلوپسی یا ریزش موی سکه‌ای نیز در خانم‌های مبتلا به کمبود کلسیم بیشتر است.

۵- پوکی استخوان

استخوان‌ها محل ذخیره کلسیم در بدن هستند و برای قوی ماندن به سطوح بالای کلسیم نیاز دارند. زمانی که میزان کلسیم بدن کاهش پیدا کند، استخوان‌ها شروع به پوک شدن می‌کنند و در معرض آسیب و شکستگی قرار می‌گیرند. کمبود کلسیم به مرور موجب نازک شدن استخوان‌ها می‌شود و بعد از سال‌ها می‌تواند زمینه پوکی استخوان را در آن‌ها ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: ۶ میوه ممنوعه در زمان شیردهی به نوزاد

۶- علائم شدید سندرم پیش از قاعدگی

کمبود کلسیم خطر افزایش علائم شدید سندرم پیش از قاعدگی را افزایش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کلسیم به مدت ۲ ماه می‌تواند به بهبود خلق و خو و کاهش میزان احتباس مایعات در بدن کمک کند و دردهای قاعدگی را نیز تا حد زیادی کاهش دهد.

۷- مشکلات مربوط به دندان

کمبود کلسیم می‌تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد و موجب شکستن دندان‌ها شود. افرادی که به کمبود کلسیم مبتلا هستند معمولا لثه‌های حساس‌تر و ریشه‌های دندان ضعیف‌تری دارند. کمبود کلسیم در نوزاد موجب کاهش رشد دندان‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: تغذیه خانم‌های باردار در تابستان

۸- افسردگی

بررسی برخی شواهد نشان می‌دهد که کمبود کلسیم با اختلالات خلقی و افسردگی مرتبط است. در بسیاری از افراد کمبود این ماده معدنی موجب بروز افسردگی و مشکلات روحی می‌شود.

۹- مشکلات شناختی

زمانی که سلول‌های بدن کلسیم کافی دریافت نکنند، فرد دچار حالت گیجی و سرگیجه می‌شود و ممکن است علائمی مثل کاهش تمرکز و مه گرفتگی مغزی را نیز تجربه کند.

بیشتر بخوانید: علت ایجاد لکه‌های سفید روی ناخن و روش‌های درمان آن

۱۰- بی‌حسی انگشتان دست

کلسیم در بخش‌های مختلف سیستم عصبی مرکزی بدن ما نقش حیاتی دارد. کمبود این ماده معدنی موجب تحریک اعصاب و احساس بی‌حسی در انگشتان دست می‌شود.

۱۱- آریتمی

آریتمی یا ضربان نامنظم قلب یکی دیگر از نشانه‌های کمبود کلسیم در زنان است. در این وضعیت ضربان قلب شما نامنظم می‌شود و ممکن است تپش قلب خودتان را احساس کنید. فراموش نکنید که کلسیم برای عملکرد عضلات قلب اهمیت زیادی دارد و کمبود این ماده معدنی بر سلامت قلب شما نیز موثر خواهد بود.

۱۲- بی‌خوابی

کلسیم نقش مهمی بر کیفیت خواب دارد و موجب ترشح هورمون ملاتونین در بدن می‌شود. زمانی که میزان کلسیم در بدن کاهش پیدا کند، فرد نمی‌تواند به خوبی بخوابد و ممکن است خیلی زود از خواب بپرد.

بی خوابی از علائم کمبود کلسیم در زنان

۱۳- ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

کلسیم یک ماده معدنی ضروری برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. کمبود این ماده در بدن موجب می‌شود تا بدن شما در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها مقاومت کمتری از خون نشان دهد و دائما احساس ضعف و بیماری را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: مصرف روزانه شیر و لبنیات چقدر است؟

۱۴- شکنندگی ناخن‌ها

یکی دیگر از علائم کمبود کلسیم در زنان شکننده شده ناخن‌ها است. در این شرایط ناخن‌های شما بافتی شکننده و خشک پیدا می‌کنند و ممکن است مقاومت کمتری داشته باشند و خیلی زود بشکنند.

۱۵- مشکلات مربوط به بلع

جالب است بدانید که کمبود کلسیم می‌تواند موجب بروز مشکلات جدی در بلع غذا شود. در این شرایط عضلات گلو ضعیف می‌شود و از همین رو فرد در زمان قورت دادن غذا دچار تنگی نفس خواهد شد و در موارد شدید نیز ممکن است این موضوع روی حنجره‌های فرد نیز تاثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: مشکلات ناخن و هر آنچه درباره درمان آن‌ها باید بدانیم

نکاتی مهم در مورد کمبود کلسیم در زنان

نکاتی مهم در مورد کمبود کلسیم در زنان

  • برای جذب کلسیم در بدن سعی کنید از شیر و لبنیات غنی شده با کلسیم، شیر بادام، شیر سویا، سبزیجات با برگ سبز تیره، نخود و لوبیا استفاده کنید.
  • قبل از مصرف مکمل کلسیم برای جبران کمبود این ماده در بدن حتما با پزشک مشورت کنید.
  • به هیچ عنوان در مصرف لبنیات زیاده روی نکنید، زیرا تجمع زیاد کلسیم در بدن موجب بروز مشکلات جدی در جذب کلسیم می‌شود و اثرات منفی در بدن ایجاد می‌کند.
  • برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن از لبنیات کم چرب استفاده کنید.
  • کمبود ویتامین D موجب کاهش کلسیم در بدن می‌شود، بنابراین برای تامین این ماده در بدن حتما کمبود این ویتامین را درمان کنید.
  • مصرف زیاد نمک، موجب دفع سدیم از راه ادرار می‌شود، بنابراین در مصرف نمک زیاده روی نکنید.
  • مصرف فیبر زیاد موجب کاهش جذب کلسیم در بدن می‌شود، بنابراین به اندازه‌ای فیبر استفاده کنید.
  • اگر به مشکل عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستید، می‌توانید از شیرهای گیاهی مثل شیر سویا و شیر بادام برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن استفاده کنید.

در این مقاله به مهم‌ترین علائم کمبود کلسیم در زنان اشاره شد. به خاطر داشته باشید که خانم‌های یائسه، افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنند و همچنین نوجوانان و خانم‌هایی به آمنوره یاد عدم قاعدگی مبتلا هستند، بیشتر در معرض کمبود کلسیم قرار دارند. برای رفع این مشکل و جلوگیری از کمبود کلسیم بهتر است رژیم غذایی متعادل داشته باشید و با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع: medicalnewstoday، clevelandclinic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا