آشپزی

کوکو رو به روش ۷ لشکر درست کن!

کوکو هفت لشکر از جمله غذاهای سنتی و اصیل تبریز است که به خاطر استفاده از سبزیجات متنوع و رنگارنگ، نام “هفت لشکر” را به خود گرفته است. این غذای خوشمزه و پرطرفدار علاوه بر طعم لذیذ، طرز تهیه آسانی نیز دارد. در این قسمت از اکالا بلاگ شما را با طرز تهیه کوکو هفت لشکر آشنا خواهیم کرد.

مواد لازم جهت تهیه کوکو هفت لشکر

بادمجان۳ عدد
کدو سبز۲ عدد متوسط
لوبیا سبز۱۵۰ گرم
سیب زمینی ۴ عدد متوسط
هویج۱ عدد
پیاز۱ عدد بزرگ
گوشت چرخ کرده۱۵۰ گرم
تخم مرغ۶ عدد
آرد سیب زمینی یا آرد نخودچی به مقدار لازم
نمکبه مقدار لازم
دارچین به مقدار لازم
پودر گل محمدیبه مقدار لازم
فلفل سیاهبه مقدار لازم
آببه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم

مراحل تهیه کوکو هفت لشکر

در ادامه، مراحل تهیه کوکو هفت لشکر را به صورت گام به گام و با جزئیات شرح خواهیم داد.

مرحله اول: آماده‌سازی سبزیجات

برای تهیه کوکو هفت لشکر، ابتدا بادمجان، هویج، کدو سبز، لوبیا سبز و سیب زمینی را شسته و پوستشان را بگیرید. سپس، آن‌ها را به صورت نگینی خرد کنید. البته، هویج را قبل از خرد کردن باید بپزید و بعد به صورت نگینی خرد کنید.

طرز تهیه کوکو هفت لشکر

مرحله دوم: پختن لوبیا سبز

برای پخت لوبیا سبز، ابتدا مقداری آب درون قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. سپس، لوبیا سبزهای خرد شده را به آب جوش اضافه کنید. توجه داشته باشید که برای حفظ رنگ لوبیا، درب قابلمه را نگذارید. به مدت ۱۵ دقیقه لوبیاها را بجوشانید و سپس آن‌ها را آبکش کنید.

مرحله سوم: تفت دادن سبزیجات

مقداری روغن در تابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس، لوبیا سبزها را به تابه اضافه کنید و به خوبی تفت دهید. بعد از اینکه لوبیاها آماده شدند، آن‌ها را از تابه خارج کرده و کنار بگذارید. حالا بادمجان، کدو سبز و سیب زمینی را نیز به صورت جداگانه تفت دهید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکو بادکوبه‌ای با سینه مرغ

    مرحله چهارم: تفت دادن گوشت

    ابتدا پیاز را شسته و به صورت ریز خرد کنید و به همراه گوشت چرخ کرده در یک کاسه ریخته و ورز دهید تا به طور کامل با یکدیگر ترکیب شوند. سپس، مقداری روغن در تابه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گرم کنید. مخلوط گوشت و پیاز را به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت دهید تا زمانی که رنگ گوشت تغییر کند.

    مرحله پنجم: مخلوط کردن مواد سرخ شده

    در این مرحله تمام مواد سرخ شده از جمله بادمجان، کدو سبز، لوبیا سبز، سیب زمینی و گوشت را درون یک کاسته ریخته و هویج پخته شده را نیز به آن‌ها اضافه کنید.

    مرحله ششم: اضافه کردن آرد، تخم مرغ و ادویه‌جات

    آرد سیب زمینی یا آرد نخودچی را به مواد سرخ شده اضافه کنید. در ظرفی جداگانه، تخم مرغ‌ها را شکسته و به همراه نمک، دارچین، پودر گل محمدی و فلفل سیاه به خوبی مخلوط کنید. سپس، تخم مرغ‌ها را به مواد سرخ شده اضافه کرده و به آرامی هم بزنید تا مایه کوکو آماده شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکو رشته‌ای با سیب زمینی

    مرحله هفتم: سرخ کردن کوکو هفت لشکر

    ابتدا کف یک تابه مناسب را با کمی روغن چرب کنید. سپس، مایه کوکوی را به طور یکنواخت داخل تابه بریزید و سطح آن را با پشت قاشق صاف کنید. تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا کوکو به طور کامل سرخ شود.

    مرحله هشتم: سرو کردن کوکو هفت لشکر

    وقتی کوکو هفت لشکر به طور کامل سرخ شد، آن را از تابه خارج کرده و در ظرف مدنظرتان قرار داده و برش بزنید.
    کوکو هفت لشکر شما آماده میل کردن است. نوش جانتان!

    طرز تهیه کوکو هفت لشکر

    چند فوت و فن کوزه‌گری برای تهیه کوکو هفت لشکر

    • به دلیل اینکه اکثر مواد تشکیل دهنده کوکو از قبل سرخ شده و روغن جذب کرده‌اند، نیازی به استفاده از روغن زیاد هنگام سرخ کردن نهایی کوکو نیست.
    • در صورت تمایل می‌توانید از فلفل دلمه‌ای و قارچ نیز در تهیه کوکو هفت لشکر استفاده کنید.
    • می‌توانید از فر نیز برای پخت کوکو هفت لشکر استفاده کنید. برای این کار، ابتدا فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. سپس، مایه کوکو را به مدت ۳۰ دقیقه در فر قرار دهید تا به طور کامل پخته و طلایی رنگ شود.

    در این بخش از مجله آشپزی اکالا، طرز تهیه کوکو هفت لشکر را به شما آموزش دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این کوکوی خوشمزه را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا از طعم و مزه بی‌نظیر آن لذت ببرید.

    ۴/۵ (۹ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا