آشپزینکات آشپزی

۳ روش ساده و طلایی برای دون کردن ذرت

دانه کردن ذرت و نگهداری آن در فریزر یک راهکار ساده برای استفاده از ذرت در تمام فصول سال است. برای دون کردن ذرت راهکارهای متعددی وجود دارد. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با بهترین روش دون کردن ذرت آشنا شوید.

روش‌های دان کردن ذرت

برای دان کردن ذرت می‌توانید از دست کمک بگیرید یا این کار را با کمک چاقو یا سیخ کوچک انجام دهید. در ادامه این بخش به ترفندهای دون کردن ذرت اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: ۲ طرز تهیه بلال پنیری خوشمزه به روش مخصوص

۱- روش دانه کردن ذرت با دست

دون کردن ذرت با دست یک راهکار ساده، اما زمان بر برای خارج کردن دانه‌های ذرت از بدن آن است. در این روش باید دانه‌های ذرت را به آرامی و در یک سمت فشار دهید تا جدا شوند. بهتر است ابتدا یک لایه از ذرت‌ها را با دست جدا کنید تا دون کردن بقیه ذرت‌ها راحت‌تر شود.

در این روش باید مراقب باشید که دانه‌های ذرت خرد نشوند و به صورت ردیفی از بدنه جدا شوند. دون کردن ذرت با دست معمولا برای هر ذرت بزرگ حدود ۴ تا ۵ دقیقه طول می‌کشد و مهم‌ترین مزیت آن این است که دانه‌های ذرت به طور کامل از بدنه جدا می‌شوند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه‌ ترشی لیته خوشمزه؛ به روش خانگی

روش دانه کردن ذرت با دست

۲- روش دانه کردن ذرت خام و پخته با چاقو

دانه کردن ذرت با چاقو، سریع‌ترین روش جدا کردن ذرت است که در زمان‌هایی که عجله دارید یا تعداد ذرت‌ها زیاد است، بسیار کاربردی به نظر می‌رسد. در این روش باید ذرت را به صورت عمودی روی یک ظرف قرار دهید و سپس چاقو را روی نوک ذرت بگذارید.

حالا به آرامی ذرت‌ها را از بالا به سمت پایین برش دهید. سعی کنید این کار را طوری انجام دهید که ذرت‌ها از پایین‌ترین قسمت بریده شود. در این روش ذرت‌ها از ریشه جدا نمی‌شوند و اما سرعت دون کردن ذرت با این راهکار بسیار زیادتر از روش‌های دیگر است.

بیشتر بخوانید: فواید شگفت‌انگیز ذرت!

روش دانه کردن ذرت خام و پخته با چاقو

۳- روش دون کردن ذرت با سیخ کوچک استیل

در روش بعدی باید برای دون کردن ذرت از سیخ استیل کوچک استفاده کنید. در این روش باید چاقو را به صورت عمودی لای یک ردیف ذرت قرار دهید. سپس با فشار سیخ به سمت جلو، ذرت‌ها را به صورت ردیفی جدا کنید.

این کار را برای هر ردیف از ذرت‌ها تکرار کنید تا به طور کامل از بدنه جدا شوند. در این روش می‌توانید بدون نصف کردن ذرت‌ها، آن‌ها را به صورت کامل از بدنه جدا کنید. اگر به سیخ کوچک استیل دسترسی ندارید، می‌توانید این روش دون کردن ذرت را با چاقو نیز انجام دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی ذرت

نکاتی که باید برای دون کردن ذرت بدانید!

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی موسیر خانگی

نکاتی که باید برای دون کردن ذرت بدانید!

در ادامه به چند نکته طلایی برای دون کردن ذرت اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

  • بهترین روش دون کردن ذرت روشی است که دانه‌های ذرت بدون آسیب و به صورت کاملا درسته از بدنه جدا شوند.
  • در زمان دون کردن ذرت‌ها فشار زیادی به آن‌ها وارد نکنید و مراقب باشید تا ذرت‌ها له نشوند.
  • بعد از دون کردن ذرت، حتما آن را به طور کامل خشک کنید و در کیسه‌های پلاستیکی قرار دهید و در فریزر بگذارید.
  • قبل از دون کردن ذرت می‌توانید آن را برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در آب بپزید و بعد دانه‌های ذرت را جدا کنید. با این راهکار دون کردن ذرت ساده‌تر خواهد بود. به خاطر داشته باشید که در این روش احتمال له شدن دانه‌های ذرت حین دون کردن بیشتر است.
  • برای دون کردن ذرت سعی کنید از ذرت‌هایی که دانه درشت‌تری دارند استفاده کنید. ذرت‌های شیری و دانه ریز برای دان کردن مناسب نیستند.
  • می‌توانید از ذرت دون شده برای تهیه انواع سالاد، غذا و سوپ استفاده کنید.
  • برای دون کردن ذرت باید ذرت‌هایی را انتخاب کنید که وزن بیشتری دارند و کاملا سالم هستند.
  • برای دون کردن ذرت مکزیکی با چاقو بهتر است از چاقویی که ضخامت کمی دارد استفاده کنید تا دانه‌های ذرت له نشوند.
  • اگر قصد دارید قبل از دون کردن ذرت آن را بپزید، مراقب باشید که ذرت به اندازه بپزد. پخت زیاد ذرت موجب سفت شدن آن می‌شود و از طرفی ممکن است احتمال له شدن دانه‌های ذرت را نیز افزایش دهد.
  • بهترین ذرت برای دون کردن و نگهداری در فریزر، بلال‌های تازه شهریور ماه و مهر ماه هستند.
  • اگر بافت ذرت شیری و نرم است، بهتر است آن را به صورت خام دون کنید و بعد بپزید تا له نشود.
  • به خاطر داشته باشید که مدت زمان نگهداری ذرت با توجه به کیفیت آن متفاوت است. اما در شرایط ایده آل می‌توانید ذرت دون شده را تا ۱۲ ماه در فریزر نگهداری کنید.

در این مقاله از مجله آشپزی اکالا به بهترین روش‌های دون کردن ذرت اشاره شد. شما از چه روش‌هایی برای دان کردن ذرت استفاده می‌کنید؟ اگر تجربه دون کردن ذرت را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

۴/۵ (۲ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

سن واقعی بدنتان چقدر است؟

در کمتر از 1 دقیقه ببینید از سن واقعی‌تان جوان‌ترید یا پیرتر؟

شروع تست