سبک زندگینکات خانه داری

چگونه بهترین اجاق گاز رومیزی را انتخاب کنیم؟ راهنمای کامل خرید

به دلیل افزایش آپارتمان نشینی و زندگی کردن در فضاهای کوچک، گازهای رومیزی طرفداران بیشتری نسبت به گازهای قدیمی فردار پیدا کرده است. مزیت این گازها علاوه بر زیبایی و شیک بودن ظاهر، اشغال فضای کمتر در آشپزخانه است. همچنین از فضای کابینتی که گاز روی آن قرار می‌گیرد، می‌توان استفاده کرد. برای خرید اجاق گازهای رومیزی تنها توجه به ظاهر آنها کافی نیست. نکات و اصولی باید رعایت شود تا از خرید خود پشیمان نشوید. در این مقاله از مجله اکالا، راهنمای خرید اجاق گاز رومیزی را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

راهنمای خرید اجاق گاز رومیزی

انواع اجاق گازهای رومیزی را بشناسید

در ابتدا قبل از هرکاری باید انواع اجاق گاز رومیزی را بشناسید تا بتوانید تصمیم درست بگیرید. در ادامه مدل‌های گاز رومیزی را معرفی می‌کنیم:

۱- گاز رومیزی روکار

یکی از متداول‌ترین گازهای رومیزی، مدل روکار است. در این مدل شما محدودیتی در نصب ندارید و در هر قسمتی از آشپزخانه که سطح صافی دارد، می‌توانید قرار دهید. یکی از مزیت‌های این نوع گاز رومیزی، قیمت مناسب آن نسبت به مدل‌های دیگر است. اگر هزینه زیادی را برای خرید اجاق گاز رومیزی در نظر نگرفته‌اید، گاز رومیزی روکار می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید زودپز+نکات ایمنی

۲- گاز رومیزی توکار

در این مدل گاز رومیزی، تنها سطح رویی گاز قابل دیدن است. گاز رومیزی توکار دقیقا زیر هود آشپزخانه نصب می‌شود و جابجایی آن کمی دشوار است. با این حال طرفداران این مدل گاز، معتقدند که گازهای توکار جذاب‌تر و کاربردی‌تر هستند.

۳- گاز رومیزی استیل

اگر کیفیت برای شما مهم است، گاز رومیزی استیل بهترین انتخاب برای شما است. طول عمر طولانی، آسیب‌پذیری کم و ضدزنگ بودن از ویژگی‌های برجسته این مدل گازها است. یکی دیگر از مزیت‌های خرید این گاز، دیر نشان دادن کثیفی سطح آن است، هرچند که تمیز کردن گاز با جنس استیل کمی چالش‌برانگیزتر است.

راهنمای خرید اجاق گاز رومیزی

۴- گاز رومیزی شیشه‌ای

گازهای رومیزی شیشه‌ای یکی از پرکاربردترین جنس‌ها در ساخت اجاق گاز است که به دو صورت کاملا شیشه‌ای و یا ترکیبی است. اگر ظاهر اجاق گاز برای شما مهم است، قطعا طرفدار این مدل گاز رومیزی خواهید شد. با این حال ممکن است برخی از افراد با تصور اینکه جنس شیشه‌ای آسیب‌پذیر است، سراغ این مدل نروند، اما بهتر است بدانید که شیشه‌ای که در این نوع گاز استفاده می‌شود نشکن و مقاوم است.

نکات مهم قبل از خرید اجاق گاز رومیزی

قبل از اینکه اقدام به خرید اجاق گاز رومیزی کنید، باید چند مورد را مدنظر قرار دهید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. در ادامه این نکات را توضیح می‌دهیم:

۱- اندازه آشپزخانه

برای خرید اجاق گاز رومیزی باید حتما ابعاد آشپزخانه را اندازه‌گیری کنید. اجاق گازهای معمولی تقریبا ۷۵ سانتی‌متر (۳۰ اینچ) عرض و ۴ شعله دارند. اما برای فضاهای بزرگتر یا کوچک‌تر هم گاز رومیزی مناسب وجود دارد. اگر فضای آشپزخانه شما کوچک است می‌توانید از ابعاد ۱۵ اینچی با دو شعله استفاده کنید. به طور کلی اندازه عرض گازهای رومیزی بین ۱۵ تا ۳۶ اینچ با تعداد شعله‌های متفاوت است.

۲- تعداد شعله پخش‌کن

اگر متراژ آشپزخانه شما حدود ۲۰ متر است، اجاق گاز رومیزی ۲ شعله بهترین گزینه برای فضای در اختیار شماست. زیرا علاوه بر صرفه‌جویی در اشغال فضای آشپزخانه، از زیبایی ظاهری گاز رومیزی هم کاسته نمی‌شود. اگر فضای بزرگ‌تری دارید می‌توانید گاز با شعله‌های بیشتری تهیه کنید. به طور کلی برای هر خانواده، یک اجاق گاز ۳۰ اینچی با ۴ شعله می‌توانید ایده‌ال‌ترین گزینه مطابق با نیاز آنها باشد.

راهنمای خرید اجاق گاز رومیزی

۳- اجاق تهویه مطبوع

هود و تهویه مناسب یکی از مواردی است که باید در هر آشپزخانه‌ای در نظر گرفته شود. معمولا هود به صورت جداگانه تهیه و نصب می‌شود تا کار پاکسازی هوا و به حداقل رساندن بوی پخت و پز را انجام دهد. اجاق تهویه مطبوع راهکاری هوشمندانه برای ادغام هود و گاز رومیزی است. اگر از نظر هزینه محدودیتی ندارید، با خرید این نوع اجاق گاز دیگر نیازی به نصب هود بالای گاز نخواهید داشت و فضای شیک‌تری در آشپزخانه دارید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید هواپز

۴- نوع حرارت اجاق گاز

اجاق گازهای رومیزی ۲ نوع حرارت تابشی و القایی دارند که در نهایت در کیفیت پخت و پز تاثیری نمی‌گذارید. اگر به گازهای سنتی و دیدن شعله آتش علاقه دارید، باید حرارت تابشی را انتخاب کنید. اگر انتخاب شما وسایل مدرن است، اجاق گاز با حرارت القایی بهترین گزینه برای خرید است. در این نوع گاز برای حرارت از میدان الکترومغناطیس استفاده می‌شود.

نکته‌ای که باید در اجاق گاز رومیزی با حرارت القایی در نظر داشته باشید، جنس ظرف‌های مصرفی است. در این نوع گاز فقط از قابلمه و تابه‌هایی که دیسک‌های مغناطیسی در بخش پایینی خود دارند می‌توانید استفاده کنید، مانند تابه‌های فولادی و چدنی. ظروف سرامیکی، شیشه‌ای، مسی و آلومینیومی روی این گاز قابل استفاده نیستند.

راهنمای خرید اجاق گاز رومیزی

۵- نوع سوخت اجاق گاز

سوخت اجاق گازهای رومیزی به دو نوع برقی و گازی تقسیم می‌شود. اجاق‌های برقی با استفاده از کویل‌های فلزی گرم شونده یا رساناهای گرمایشی کار می‌کنند. این در حالی است که اجاق‌های گازی از گاز برای پخت و پز کمک می‌گیرند. برای انتخاب هر کدام از سوخت‌ها ابتدا باید اتصالات موجود در آشپزخانه را بررسی کنید.

در این مقاله از مجله اکالا، راهنمای خرید اجاق گاز رومیزی همراه نکات آن را بررسی کردیم. با در نظر گرفتن همه موارد گفته شده، شما می‌توانید یک انتخاب درست و ایده‌ال داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا