آشپزینکات آشپزی

معرفی ۱۰ ادویه‌ کمتر شناخته شده در آشپزی

استفاده از ادویه‌ها، راز آشپزی‌های دلچسب و به یاد ماندنی در سراسر جهان است. این طعم‌دهنده‌های شگفت‌انگیز در قالب پودر، دانه، برگ و یا حتی پوست یافت می‌شوند. در ادامه قصد داریم به معرفی ادویه‌های کمتر شناخته شده در آشپزی بپردازیم، پس تا انتهای این بخش همراه اکالا بلاگ باشید.

۱۰ تا از ادویه‌های کمتر شناخته شده در آشپزی

۱۰ مورد از ادویه‌هایی که شاید تا به حال نشنیده یا امتحان نکرده باشید به شرح زیر است:

۱- دانه کرفس

دانه کرفس، ادویه‌ای منحصر به فرد با طعمی قوی و متمایز از کرفس است. این ادویه علاوه بر عطر و طعم دلچسب، سابقه دیرینه‌ای در طب سنتی چین دارد.

دانه کرفس را می‌توان به صورت کامل یا آسیاب شده استفاده کرد. دانه‌های آسیاب شده طعم قوی‌تری دارند و برای استفاده در سس‌ها، مرینیت‌ها و مخلوط ادویه‌ها ایده‌آل هستند.

دانه کرفس از ادویه‌های کمتر شناخته شده در آشپزی

۲- دانه‌های بهشت

دانه‌های بهشت، دانه‌های قهوه‌ای براق و خوش‌بوی گیاه Aframomum melegueta هستند. این گیاه نی‌دار که بومی غرب آفریقا و خلیج گینه است به خانواده زنجبیل تعلق دارد.

طعم دانه‌های بهشت چوبی، گلدار و کمی تند است که آن را به جایگزینی مناسب برای فلفل سیاه تبدیل می‌کند. همچنین از این دانه‌ها به عنوان ادویه ترشی استفاده می‌شود و طعمی منحصر به فرد و لذیذ به ترشی‌ها می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پودر چیلی خانگی؛ ادویه‌ای تند و خوشمزه

۳- سیاهدانه

سیاهدانه، ادویه‌ی معطر و خوش‌طعم است که می‌تواند طعمی منحصر به فرد و شرقی به غذاهای شما اضافه کند. این ادویه در جنوب غربی آسیا، آفریقا و مدیترانه یافت می‌شود.

سیاهدانه را می‌توان در تهیه نان، شیرینی و دسرها بکار برد. همچنین می‌توان از آن به عنوان طعم دهنده در غذاهای گوشتی، سبزیجات و حبوبات استفاده کرد.

سیاه دانه از ادویه‌های کمتر شناخته شده در آشپزی

۴- بادیان ستاره‌ای

بادیان ستاره‌ای، میوه‌ای خشک شده و ستاره‌ای شکل است که از درخت Illicium verum به دست می‌آید. این درخت بومی جنوب شرقی چین و ویتنام است. بادیان ستاره‌ای با اینکه به خانواده‌ی انیسون مربوط نیست، اما از ترکیب معطر آنتول برخوردار است که طعمی شیرین و منحصر به فرد به آن می‌بخشد.

این ادویه را می‌توان در طعم‌دهی به انواع غذاها مانند سوپ، خورش، گوشت، مرغ و ماهی بکار برد. همچنین می‌توان از آن به عنوان دمنوش برای تسکین درد معده و مشکلات گوارشی استفاده کرد.

۵- دانه‌های خردل

دانه‌های خردل انواع مختلفی دارند و طعمی از ملایم تا تند را ارائه می‌دهند. تندی دانه‌ها از تیوسیانات ناشی می‌شود و با پختن کاهش می‌یابد. دانه‌های خردل را می‌توان به صورت کامل یا آسیاب شده بکار برد. همچنین می‌توان از آن در تهیه سس خردل، ترشی، سوپ و انواع غذاها استفاده کرد.

دانه خردل از ادویه‌های کمتر شناخته شده در آشپزی

۶- دانه‌های سرو کوهی

دانه‌های سرو کوهی، دانه‌های گرد و کوچکی هستند که از درخت سرو کوهی به دست می‌آیند. این دانه‌ها در حالت رسیده به رنگ آبی تیره هستند و طعمی تلخ و شیرین با نت‌های کاج، چوب و فلفل دارند.

دانه‌های سرو کوهی را به طور کامل و آسیاب نشده می‌فروشند زیرا ترکیبات طعم دهنده‌ی آن‌ها بسیار فرار هستند. از این دانه‌ها می‌توان در تهیه ترشی و مرینیت گوشت استفاده کرد.

۷- فلفل فرنگی

فلفل فرنگی، ادویه‌ای قهوه‌ای رنگ است که از دانه‌های خشک درخت استوایی Pimenta dioica به دست می‌آید. این درخت بومی هند غربی و آمریکای مرکزی است و به خانواده میخک تعلق دارد. طعم فلفل فرنگی ترکیبی منحصر به فرد از دارچین، جوز هندی و میخک است و به همین دلیل به آن “ادویه همه کاره” نیز می‌گویند.

این ادویه به طور سنتی در تهیه چاشنی جامائیکایی، کوفته سوئدی و سوسیس استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن در طعم‌دهی به انواع غذاها مانند گوشت، مرغ، ماهی، سوپ و خورش استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ادویه زعتر خانگی

۸- پودر انار

از دیگر ادویه‌های کمتر شناخته شده در آشپزی، پودر انار است. پودر انار، چاشنی‌ با طعم ترش و میوه‌ای است که از دانه‌های خشک انار به دست می‌آید.

این پودر به طور سنتی در غذاهای خاورمیانه‌ای مانند خورش، سوپ و انواع خوراک‌ها استفاده می‌شود و طعمی اصیل و لذیذ به آن‌ها می‌بخشد. این پودر منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها است.

پودر انار از ادویه‌های کمتر شناخته شده در آشپزی

۹- بذر شوید

بذر شوید، دانه‌های بیضی شکل و خشک شده‌ی گیاه شوید است. این گیاه که بومی مدیترانه و اروپای جنوب شرقی است به دلیل طعم و عطرش شناخته شده است.

طعم اصلی بذر شوید، کارون است که در زیره سیاه و نعناع نیز یافت می‌شود. این ادویه طعمی تازه، دلنشین و کمی تند به غذاها می‌بخشد. بذر شوید به طور سنتی در تهیه گراو لاکس (ماهی قزل‌آلا دودی)، سوپ و ترشی استفاده می‌شود و طعمی اصیل و لذیذ به این غذاها می‌بخشد.

۱۰ – فلفل سیچوآن

فلفل سیچوان با طعمی خاص، خواص سلامتی شگفت‌انگیز و عطری دلنشین می‌تواند دنیای آشپزی شما را متحول کند. این فلفل در آشپزی آسیایی به خصوص چینی، جایگاه ویژه‌ای دارد و با طعم تند و تیز و حس سوزن سوزن شدن در دهان، تجربه‌ای جدید از طعم را به ارمغان می‌آورد.

هنگام استفاده از فلفل سیچوان به تندی آن توجه کنید و در ابتدا مقدار کمی از آن را به غذا اضافه کنید و به تدریج آن را بر اساس ذائقه خودتان تنظیم کنید.

فلفل سیچوآن از ادویه‌های کمتر شناخته شده در آشپزی

در این بخش از مجله آشپزی اکالا به سراغ ادویه‌هایی رفتیم که شاید تا به حال نامشان را نشنیده باشید یا کمتر از آن‌ها استفاده کرده باشید. این ادویه‌های منحصر به فرد، دنیای آشپزی شما را متحول می‌کنند و طعمی بی‌نظیر و عطری دل‌انگیز به غذاهایتان می‌بخشند.

۳.۹/۵ (۱۶ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا