دانستنی

۱۴ راهکار برای در امان بودن از گزش پشه!

فصل گرما فرا رسیده و به دنبال آن، پشه‌ها نیز سر و کله‌شان پیدا شده است. گزش این حشرات موذی نه تنها آزاردهنده است بلکه می‌تواند ناقل بیماری‌های خطرناکی نیز باشد اگر همیشه از خود می‌پرسید که چه کنیم از نیش پشه در امان بمانیم، با اکالا بلاگ همراه باشید تا با چند روش ساده و کاربردی، تابستانی بدون گزش پشه را تجربه کنید.

۱۴ روش جلوگیری از گزش پشه‌

در ادامه، ۱۴ راهکار مفید برای در امان ماندن از نیش پشه‌ را عنوان خواهیم کرد.

۱- پوشیدن لباس بلند

پوشیدن لباس بلند یکی از ساده‌ترین و کارآمدترین روش‌ها برای دور نگه داشتن پشه‌ها و در امان ماندن از نیش‌های آزاردهنده آن‌هاست. با این کار، بخش قابل توجهی از پوست شما پوشیده می‌شود و احتمال نیش خوردن به حداقل می‌رسد.

۲- جوراب‌های بلند بپوشید

با کشیدن جوراب‌ها تا روی شلوار، هیچ راهی برای نفوذ پشه‌ها باقی نمی‌ماند. به این ترتیب، پشه‌ها قادر به دسترسی به پوست شما و نیش زدن نخواهند بود.

برای جلوگیری از گزش پشه جوراب‌های بلند بپوشید

۳- پوشیدن لباس ضخیم

پشه‌ها به راحتی می‌توانند از طریق پارچه‌های نازک نیش بزنند، اما لباس‌های ضخیم‌تر مانع رسیدن نیش آن‌ها به پوست شما می‌شوند. به همین دلیل، زمانی که در معرض پشه هستید، بهتر است از لباس‌های ضخیم استفاده کنید.

۴- استفاده از پنکه

استفاده از پنکه یکی از راه‌های ساده و مؤثر برای در امان ماندن از نیش پشه است. پشه‌ها در برابر باد ضعیف هستند و باد پنکه می‌تواند مانع از رسیدن آن‌ها به شما شود. علاوه بر این، پشه‌ها از طریق بوی انسان و دی‌اکسید کربن بازدم، طعمه خود را پیدا می‌کنند. پنکه با به گردش درآوردن هوا، این بوها را پخش می‌کند و یافتن شما را برای پشه‌ها دشوارتر می‌سازد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ راهکار سریع و خانگی برای درمان نیش پشه و حشرات

۵- حمام کردن

پشه‌ها حس بویایی قوی دارند و به بوی عرق انسان جذب می‌شوند. با حمام کردن و شستشوی کامل بدن قبل از رفتن به رختخواب می‌توانید بوی عرق را از بین برده و احتمال گزش پشه را به طور قابل توجهی کاهش دهید.

۶- بستن در و پنجره‌ها

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از نیش پشه، بستن در و پنجره‌ها است. با این کار، مانع از دسترسی پشه‌ها به محیط داخل منزل می‌شوید. اگر نمی‌توانید در و پنجره‌ها را به طور کامل بسته نگه دارید، حتما از توری‌های مناسب برای پنجره‌ها و درها استفاده کنید.

استفاده از پشه بند

۷- استفاده از پشه بند

یکی از راهکارهای موثر برای در امان ماندن از نیش پشه در شب، استفاده از پشه بند است. این روش به خصوص برای کودکان و نوزادان که پوست حساس‌تری دارند، بسیار مفید است. پشه بند را می‌توانید در منزل یا هر مکان دیگری که در معرض پشه هستید، استفاده کنید.

۸- استفاده از سیر

مصرف سیر، چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی می‌تواند شما را در برابر گزش پشه‌ها محافظت کند. خوردن سیر باعث می‌شود بوی آن از طریق منافذ پوست خارج شده و پشه‌ها را دفع کند. تنفس شما نیز که عامل اصلی جذب پشه‌ها است، با بوی سیر آغشته می‌شود و دیگر برای آن‌ها جذاب نخواهد بود.
همچنین، می‌توانید از روغن یا لوسیون سیر نیز برای دور کردن پشه‌ها استفاده کنید. برای این کار کافی است آن را روی پوست خود بمالید.

۹- استفاده از گیاهان دافع پشه

یکی از روش‌های طبیعی و سنتی برای دور کردن پشه‌ها و جلوگیری از گزش آن‌ها، استفاده از دود گیاهانی مانند مریم گلی و اکلیل کوهی است. برای این کار کافی است مقداری از این گیاهان را روی زغال کباب قرار دهید. دود حاصل از سوختن این گیاهان، پشه‌ها را از محیط اطراف دور خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: علائم انواع نیش حشرات؛ ۶ راه‌ درمان خانگی آن

۱۰- استفاده از عصاره سنبل هندی و دارچین

عصاره سنبل هندی و دارچین به دلیل داشتن خاصیت سمی برای پشه‌ها، یک دفع‌کننده طبیعی و قدرتمند به شمار می‌آیند. برای استفاده از این روش، کافی است چند قطره از اسانس رقیق شده سنبل هندی و دارچین را با آب مخلوط کرده و اسپری کنید.

۱۱- استفاده از روغن اکالیپتوس لیمو

استفاده از روغن اکالیپتوس لیمو یکی از راه‌های دفع پشه و محافظت از خود در برابر نیش آن‌ها است. این محصول گیاهی حاوی مواد دافع حشرات مانند DEET است که به دور نگه داشتن پشه‌ها و جلوگیری از نیش آن‌ها کمک می‌کند.

۱۲- عطر و ادکلن با رایحه گل نخرید

در انتخاب عطر و ادکلن محتاط باشید، چرا که برخی رایحه‌ها به ویژه رایحه‌ گل، پشه‌ها را به شدت جذب می‌کنند. بنابراین، هنگام خرید عطر، ادکلن و سایر لوازم آرایشی، به بوی آن‌ها دقت کنید و از انتخاب محصولاتی با رایحه گل خودداری کنید.

۱۳- استفاده از اسپری دافع حشرات

برای محافظت کامل در برابر نیش حشرات، اسپری را به طور یکنواخت روی پوست و لباس خود که در معرض هوای آزاد هستند، بزنید.
نکات مهم در استفاده از اسپری دافع حشرات:

  • از تماس اسپری با چشم، دهان و یا پوست آسیب‌دیده و تحریک‌شده خودداری کنید.
  • به مقدار توصیه شده در دستورالعمل محصول توجه کنید. استفاده بیش از حد می‌تواند مضر باشد.
  • از اسپری کردن محصول روی پوست زیر لباس خودداری کنید.

استفاده از اسپری سرکه برای جلوگیری از گزش پشه

۱۴- استفاده از اسپری سرکه

یکی از راه‌های طبیعی و کم‌ضرر برای دور کردن پشه‌ها، استفاده از اسپری سرکه است. برای تهیه این اسپری می‌توانید از سرکه سیب یا سرکه سفید استفاده کنید. هر دو نوع این سرکه‌ها برای پشه‌ها ناخوشایند هستند و آن‌ها را فراری می‌دهند.

در این بخش از مجله دانستنی اکالا، راهکارهایی را در جواب سوال “چه‌ کنیم از نیش پشه در امان بمانیم؟” ارائه دادیم. با به کارگیری راهکارهای ارائه شده در این مطلب، از نیش پشه در امان خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا