دانستنی

۷ نوشیدنی که در تابستان موجب کم آبی بدن می‌شود

همه نوشیدنی‌ها برای هیدراته کردن بدن در هوای گرم مناسب نیستند و استفاده از برخی نوشیدنی‌ها اثر عکس در بدن دارند. اما کدام نوشیدنی‌ها موجب کم آبی بدن می‌شوند؟ در این مقاله از بخش دانستنی در اکالا بلاگ به شما می‌گوییم که مصرف کدام نوشیدنی‌ها در هوای گرم موجب کم آبی بدن می‌شود.

با نوشیدنی‌هایی که موجب کم آبی بدن می‌شوند آشنا شوید

برخلاف چیزی که خیلی از افراد گمان می‌کنند، همه نوشیدنی‌ها برای رفع کم آبی بدن مفید نیستند و استفاده از برخی آن‌ها موجب می‌شود تا بدن شما آب بیشتری دفع کند و در نتیجه با کم آبی شدیدتری مواجه شود. در ادامه این بخش به ۷ مورد از نوشیدنی‌هایی که موجب کم آبی می‌شوند اشاره شده است.

۱- نوشیدنی‌های الکلی

بهتر است بدانید که الکل در بدن ما به عنوان دیورتیک عمل می‌کند و حجم ادرار را افزایش می‌دهد. در این شرایط، بعد از مصرف نوشیدنی‌های الکلی، بخش زیادی از آب مورد نیاز بدن از طریق ادرار دفع می‌شود و در نتیجه بدن شما در معرض کم آبی قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر مصرف الکل موجب افزایش دمای بدن می‌شود و میزان تعریق را افزایش می‌دهد و در این شرایط نیز باز هم بخش زیادی از آب بدن از دست می‌رود و فرد در معرض کم آبی قرار می‌گیرد.

در مطالعه‌ای که روی ۲۰ فرد مسن انجام شد، مشخص شد که نوشیدن ۲ وعده نوشیدنی الکی می‌تواند مقدار ادرار را به طرز قابل توجهی افزایش دهد، در حالی آبجوی بدون الکل چنین تاثیری بر بدن ندارد.

نوشیدنی که در تابستان موجب کم آبی بدن می‌شود

۲- نوشیدنی‌های قندی

بسیاری از افراد در هوای گرم از نوشیدنی‌های شیرین به جای آب استفاده می‌کنند. حقیقت این است که نوشیدنی‌های شیرین و قندی مثل انواع نوشابه و آبمیوه‌های صنعتی که حاوی شکر هستند موجب از دست دادن مایعات بدن از طریق روده می‌شوند و بر سلامت کلیه‌ها تاثیر منفی می‌گذارند.

در این شرایط خطر آسیب به کلیه‌ها افزایش پیدا می‌کند و به مرور مشکلاتی جدی در کلیه‌ها ایجاد می‌شود.

به علاوه هر چقدر میزان قند و شکر بیشتری در طول روز استفاده کنید، سلول‌های بدن شما برای تنظیم قند خون آب بیشتری را به ادرار تبدیل می‌کنند. در واقع افزایش قند خون موجب می‌شود تا بدن آب را از نواحی مختلف بدن جمع کند تا حجم سلول‌ها متعادل شوند.

این موضوع به خصوص در افراد مبتلا به دیابت و کسانی که قند خون بالایی دارند، اهمیت بیشتری دارد و کم آبی موجب افزایش ناگهانی قند خون در این افراد می‌شود.

بیشتر بخوانید: ۷ نوشیدنی برای ۷ روز هفته برای داشتن پوستی شفاف!

۳- نوشابه‌های انرژی زا

یکی دیگر از نوشیدنی‌هایی که در هوای گرم موجب کم آبی بدن می‌شود، نوشابه انرژی زا است. این نوشیدنی‌ها سرشار از کافئین هستند و از همین رو مصرف آن‌ها موجب افزایش حجم ادرار می‌شود.

از طرف دیگر نوشیدنی‌های انرژی زا میزان قند زیادی دارند و جذب مایعات در دستگاه گوارش را کند می‌کنند. در این شرایط فرد در معرض کم آبی شدید قرار می‌گیرد. بهتر است مصرف نوشیدنی‌های انرژی را به حداقل برسانید و به خصوص در فصول گرم سال که بدن بیشتر در معرض کم آبی قرار دارد، از این نوشیدنی‌ها استفاده نکنید.

۴- قهوه

قهوه مقدار کافئین زیادی دارد و کافئین یک ماده محرک برای سیستم عصبی مرکزی است که موجب افزایش حجم ادرار می‌شود. مصرف این نوشیدنی موجب می‌شود که شما بیشتر از حالت عادی به دستشویی بروید و در این شرایط ممکن است بدن به کم آبی مبتلا شود.

معمولا تاثیر قهوه بر کم آبی زمانی بیشتر است که از قهوه سنگین به مقدار زیاد استفاده کنید. به طور کلی هر چقدر مقدار کافئین قهوه‌ای که مصرف می‌کنید، بیشتر باشد، احتمالا بیشتر در معرض کم آبی قرار می‌گیرید.

۵- چای سیاه

چای سیاه کافئین کمتری نسبت به قهوه دارد، اما اگر اهل نوشیدن چای پررنگ هستید، بهتر است بدانید که با این نوشیدنی بدن شما در معرض کم آبی قرار می‌گیرد. زمانی که از چای برای چند لیوان در روز استفاده کنید و چای پررنگ بنوشید، حجم ادرار شما افزایش پیدا می‌کند و از همین رو احتمالا سریع‌تر دچار کم آبی می‌شوید.

بیشتر بخوانید: با خوردن هر شب این نوشیدنی‌ها چربی سوزی کنید

۶- نوشابه

نوشابه حاوی مقدار زیاد کافئین و قند است که مصرف آن به هیچ عنوان در هوای گرم توصیه نمی‌شود. این نوشیدنی حجم ادرار شما را افزایش می‌دهد و از همین رو نوشیدن آن موجب کم آبی بدن می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر مردم بعد از نوشیدن یک لیوان نوشابه سیاه خنک احساس می‌کنند که تشنگی‌شان برطرف شده است، اما باید بدانید که مصرف نوشابه تنها احساس تشنگی را از بین می‌برد و میل شما به نوشیدن آب را کمتر می‌کند و شما را در معرض کم آبی قرار می‌دهد.

نوشیدنی که در تابستان موجب کم آبی بدن می‌شود

۷- چای سبز

هر چند مقدار کافئین چای سبز حتی از چای سیاه هم کمتر است، اما باید بدانید که مصرف زیاد این نوشیدنی نیز به خاطر کافئینی که دارد، موجب کم آبی بدن می‌شود. از آن جایی که چای سبز فواید زیادی برای بدن دارد، سعی کنید این چای را به اندازه میل کنید و در طول روز از آب بیشتری استفاده کنید تا بدن شما به خوبی هیدراته شود.

نکاتی که باید در مورد نوشیدنی‌هایی که موجب کم آبی بدن می‌شوند بدانید

  • برای رفع تشنگی در هوای گرم سعی کنید به جای نوشیدن چای، قهوه، نوشیدنی‌های الکلی و کافئین دار، از آب استفاده کنید.
  • به جای مصرف آبمیوه‌های صنعتی و نوشیدنی‌های حاوی شکر در تابستان، سعی کنید از آبمیوه‌های طبیعی و بدون شکر استفاده کنید.
  • اگر از رژیم‌های سالم خواری پیروی می‌کنید و از آب چغندر قرمز در طول روز استفاده می‌کنید، باید بدانید که مصرف چغندر نیز موجب کم آبی بدن می‌شود و مقدار دفع مایعات از بدن را افزایش می‌دهد.
  • همه نوشیدنی‌هایی که حجم ادرار را افزایش می‌دهند، موجب کم آبی بدن می‌شوند.

در این مقاله به ۷ مورد نوشیدنی که در هوای گرم موجب کم آبی بدن می‌شوند، اشاره شد. به خاطر داشته باشید که در هوای گرم باید بیشتر از دیگر زمان‌ها بدنتان را هیدراته کنید و مراقب کم آب شدن بدن باشید. نوشیدن آب و آبمیوه‌های طبیعی رقیق شده و همچنین انواع دمنوش‌های بدون کافئین مثل بابونه بهترین روش‌ها برای هیدراته کردن بدن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا