آشپزینکات آشپزی

۷ روش نگهداری از آبلیمو تازه برای جلوگیری از تلخ شدن آن + نکات

شاید درست کردن آبلیمو در خانه ساده به نظر برسد، اما اگر با نحوه نگهداری از آبلیمو تازه آشنا نباشید، آبلیموی خانگی شما خیلی زود تلخ می‌شود و کیفیت خود را از دست می‌دهد. در این مقاله از بخش آشپزی در مجله اکالا می‌توانید با روش نگهداری از آبلیمو تازه بدون تلخ شدن آشنا شوید.

روش نگهداری از آبلیمو تازه بدون تلخی

روش نگهداری از آبلیمو تازه بدون تلخی

برای تهیه آبلیموی خانگی باید از لیموهای بزرگ و آبدار استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که استفاده از لیموهایی که پوست آن‌ها تیره شده و کهنه هستند، برای تهیه آبلیمو مناسب نیست. اما بهترین روش نگهداری از آبلیمو تازه بدون تلخی چیست؟ در ادامه این بخش به ۷ روش برای نگهداری آبلیمو طبیعی اشاره شده است.

۱- آبلیمو را در شیشه استریل بریزید

برای نگهداری آبلیمو باید از شیشه کاملا تمیز و خشک استفاده کنید. برای این کار باید شیشه آبلیمو را بشویید و خوب تمیز کنید. سپس یک قابلمه آب روی حرارت قرار دهید و زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، شیشه را داخل آب جوش بیندازید و برای چند دقیقه بجوشانید.

در ادامه شیشه را از داخل آب جوش خارج کنید و اجازه دهید به طور کامل خشک شود. حالا می‌توانید از این شیشه استریل شده برای نگهداری آبلیمو تازه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ترفند کپک نزدن آبلیمو

۲- درب شیشه آبلیمو را با چسب محکم کنید

یکی از مهم‌ترین دلایل تلخ شدن آبلیموی خانگی ورود هوا به شیشه آبلیمو است. برای جلوگیری از تلخ شدن آبلیمو می‌توانید بعد از ریختن آبلیمو در شیشه تمیز، درب آن را محکم ببندید. سپس برای جلوگیری از ورود هوا به داخل شیشه، درب آبلیمو را با چسب نواری محکم کنید. این کار ماندگاری آبلیمو را افزایش می‌دهد.

۳- شیشه آبلیمو را بجوشانید

راهکار بعدی برای نگهداری از آبلیمو تازه بدون تلخی، جوشاندن شیشه آبلیمو است. در این روش باید برای جلوگیری از تلخ شدن آبلیمو، آن را در یک شیشه تمیز و خشک بریزید. سپس درب شیشه را محکم ببندید. یک قابلمه بزرگ را از آب پر کنید و روی حرارت قرار دهید.

زمانی که آب شروع که جوشیدن کرد، می‌توانید شیشه آبلیمو را داخل آب جوش قرار دهید و برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید. سپس شیشه آبلیمو را از آب خارج کنید. با این روش می‌توانید آبلیمو را برای مدت طولانی در بیرون از یخچال نگهداری کنید. به خاطر داشته باشید که برای نگهداری آبلیمو باید آن را در مکان تاریک و خنک قرار دهید.

۴- آبلیمو را در فریزر قرار دهید

نگهداری آبلیمو در فریزر یکی دیگر از روش‌های رایج برای افزایش ماندگاری آن است. در این روش باید آبلیمو را در قالب‌های کوچک یخ بریزید و سپس در فریزر قرار دهید تا منجمد شوند. در ادامه آبلیموهای منجمد شده را از داخل قالب خارج کنید و در کیسه‌های زیپ دار بریزید و در فریزر بگذارید. با این روش می‌توانید حدود ۳ تا ۴ ماه آبلیمو را در فریزر نگهداری کنید.

برای جلوگیری از تلخ شدن آبلیمو آن را در فریزر قرار دهید

۵- از شیشه کدر و رنگی برای نگهداری آبلیمو استفاده کنید

برای جلوگیری از تلخ و سیاه شدن آبلیمو بهتر است از شیشه‌های کدر و رنگی برای نگهداری آن استفاده کنید. این کار از آبلیمو در برابر نور محافظت می‌کند و برای حفظ کیفیت آبلیمو اهمیت زیادی دارد.

۶- مقداری نمک به آبلیمو اضافه کنید

بعد از تهیه آبلیموی تازه برای گرفتن تلخی آن می‌توانید از مقداری نمک استفاده کنید. در این روش باید به ازای هر یک لیتر آبلیموی تازه از یک قاشق مرباخوری نمک استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: دلایل و نحوه جلوگیری از گازدار شدن آبلیمو

۷- دور شیشه آبلیمو را با ورق آلومینیوم بپوشانید

برای این که هوا و نور به شیشه آبلیمو برخورد نکند، می‌توانید بعد از تهیه آبلیمو آن را در یک شیشه تمیز بریزید. در ادامه درب شیشه را محکم ببندید و بعد روی شیشه را با آلومینیوم بپوشانید و آن را در یخچال قرار دهید.

نکاتی که باید برای نگهداری از آبلیمو تازه و جلوگیری از تلخ شدن آن بدانید

نکاتی که باید برای نگهداری از آبلیمو تازه و جلوگیری از تلخ شدن آن بدانید

  • برای نگهداری از آبلیمو باید از ظرف کاملا خشک و تمیز استفاده کنید و آن را در مکانی تاریک و خنک بگذارید.
  • به هیچ عنوان آبلیموی تازه را در معرض نور خورشید قرار ندهید، این کار موجب از بین رفتن مزه و ویتامین‌های آن می‌شود و کیفیت آبلیمو را کاهش می‌دهد.
  • برای نگهداری آبلیمو به هیچ عنوان از ظروف فلزی استفاده نکنید. از آن جایی که آبلیمو خاصیت اسیدی دارد، در این ظروف از خود واکنش نشان می‌دهد و ترکیباتی خطرناک از خود آزاد می‌کند. نگهداری آبلیمو در بطری پلاستیکی نیز موجب واکنش اسید با پلاستیک می‌شود و برای سلامتی مضر است.
  • برای جلوگیری از ورود هوا به شیشه آبلیمو می‌توانید از چوب پنبه به جای درب بطری استفاده کنید.
  • به منظور نگهداری از آبلیمو به هیچ عنوان از شیشه‌هایی که درب آن‌ها زنگ زده است، استفاده نکنید. این کار موجب ایجاد ترکیبات شیمیایی و مضر در آبلیمو می‌شود و ماندگاری آبلیمو را نیز کاهش می‌دهد.
  • برای این که طعم آبلیموی شما ترش‌تر و عطر آن بیشتر شود، بهتر است از لیمو ترش‌های کوچک استفاده کنید.
  • مهم‌ترین دلیل تلخ شدن آبلیموی خانگی، آب گرفتن لیمو همراه با هسته آن است. قبل از آبگیری لیموها حتما هسته آن را جدا کنید.
  • بهترین محل نگهداری آبلیمو، یخچال است، اما اگر تعداد آبلیموهایی که تهیه کرده‌اید زیاد است، می‌توانید آن‌ها را در آب بجوشانید و در مکانی تاریک و خنک قرار دهید.
  • برای افزایش ماندگاری آبلیمو بهتر است که بعد از تهیه، آن را صاف کنید.
  • علت تیره شدن رنگ آبلیمو قرار گرفتن آن در معرض نور خورشید است.
  • اگر طعم آبلیمویی که تهیه کرده‌اید تلخ است، می‌توانید برای گرفتن تلخی آبلیمو در هر لیتر از آن یک عدد هویج متوسط بیندازید. سپس یک شبانه روز صبر کنید و بعد هویج را بردارید. هویج تلخی آبلیمو را به خود جذب می‌کند و موجب بهبود طعم آن می‌شود.

در این مقاله به ۸ روش نگهداری از آبلیمو تازه بدون تلخی اشاره شد. در صورتی که خودتان در خانه آبلیمو تهیه می‌کنید، حتما به این نکات توجه کنید تا ماندگاری آبلیموی شما بیشتر شود. شما از چه روشی برای افزایش ماندگاری و جلوگیری از تلخ شدن آبلیمو استفاده می‌کنید.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا