روانشناسیسبک زندگی

۵ کتاب روانشناسی که زندگی شما را متحول می کند!

دنیای ذهن انسان پیچیده است، اما روانشناسی با مطالعه موضوعات بسیاری در ارتباط با ادراک، هیجان، رفتار اجتماعی و سلامت روان انسان سعی کرده است آن را رمزگشایی کند. خواندن کتاب‌های روانشناسی می‌تواند به شما در درک نحوه عملکرد ذهن و رفتار انسان بینشی دهد و در نتیجه به شما کمک کند تا جنبه‌های مختلف زندگی خود را بهتر درک کنید و حتی آن را ارتقا دهید.

در این مقاله از مجله اینترنتی اکالا بلاگ، قصد داریم به معرفی ۵ کتاب روانشناسی بپردازیم که می‌توانند زندگی شما را متحول کنند، با ما همراه باشید.

۱. عادت‌های اتمی (Atomic Habits) نوشته‌ جیمز کلیر

احتمالا این کاربردی‌ترین کتابی باشد که تا به حال در مورد تغییر ساده‌ رفتار نوشته شده است.

کتاب «عادت‌های اتمی» سه نکته‌ کلیدی دارد. اول اینکه تغییرات کوچک در سبک زندگی در یک دوره‌ طولانی مدت روی هم جمع می‌شوند. پس قرار نیست فردا به طور کامل به یک آدم متفاوت تبدیل شوید، بلکه می‌خواهید طی ۱۰۰ روز متوالی، ۱ درصد بهتر شوید.

دومین نکته‌ مهم را می‌توان با این جمله خلاصه کرد: «ما به سطح اهدافمان نمی‌رسیم، بلکه به عمق چاه سیستم‌های غلطمان سقوط می‌کنیم.» ایده‌ اینجا این است که مهم نیست چقدر جاه‌طلب یا پرتلاش باشید، بلکه مهم ایجاد محیطی است که تغییر رفتار را اجتناب‌ناپذیر کند.

و در نهایت، سومین نکته این است که عادت‌ها تا زمانی که هویت خود را تغییر ندهیم، ماندگار نمی‌شوند. یعنی فقط تغییر رفتار کافی نیست، بلکه باید نحوه‌ نگرش به خود و ارتباط با دیگران را نیز تغییر دهیم.

بیشتر بخوانید: ازدواج بعد از ۴۰ سالگی؟ آری یا نه؟

۲. اثر انتظار (The Expectation Effect) نوشته‌ دیوید رابسون

۲. اثر انتظار (The Expectation Effect) نوشته‌ دیوید رابسون

علم نشان می‌دهد که انتظارات ما می‌توانند به طور چشمگیری بر درک ما از واقعیت تأثیر بگذارند.

افرادی که باور دارند توانایی انجام کاری را دارند، به احتمال زیاد آن را انجام می‌دهند. افرادی که به بهبودی از آسیب یا بیماری اعتقاد دارند، سریع‌تر و مداوم‌تر بهبود می‌یابند. افرادی که انتظار اثرگذاری دارو یا درمان را دارند، احتمال بیشتری وجود دارد که آن دارو یا درمان اثرگذار باشد.

در واقع، ذهن یک چیز فوق‌العاده قدرتمند است و بدن و روابط ما را به روش‌هایی تحت تاثیر قرار می‌دهد که ما به طور کامل درک نمی‌کنیم. بنابراین بهتر است طرز فکر و باورهایی را اتخاذ کنید که به احتمال زیاد به شما کمک می‌کنند. این همان استفاده از «اثر انتظار» است.

بیشتر بخوانید: بازگشت به دنیای کار بعد از ۴۰ سالگی!

۳. روی خوش استرس (The Upside of Stress) نوشته‌ کلی مک‌گونیگال

۳. روی خوش استرس (The Upside of Stress) نوشته‌ کلی مک‌گونیگال

چه می‌شود اگر به شما بگویم که استرس همیشه چیز بدی نیست و حتی می‌تواند مفید هم باشد؟ این همان پیامی است که کلی مک‌گونیگال در کتاب پرفروش خود با عنوان «روی خوش استرس» به آن می‌پردازد.

استرس شهرت بدی دارد. ما دائماً می‌شنویم که استرس باعث مرگ و میر، بیماری، غم و اندوه و پرخوری عصبی می‌شود. این ممکن است برای برخی درست باشد اما اینکه آیا استرس واقعاً برای ما مضر است یا خیر، به نوع استرسی که تجربه می‌کنیم بستگی دارد. آیا استرس ناشی از یک چالش معنادار و مهم است؟ آیا این استرس به شما کمک می‌کند تا در دنیا به ارزش‌هایتان برسید؟

به هر حال، دلیلی برای وجود استرس وجود دارد. استرس، هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی، ما را برای مقابله با چالش‌ها آماده می‌کند. تمرکز ما را افزایش می‌دهد و زمانی که در جهت یک هدف معنادار هدایت شود، می‌تواند به ما کمک کند تا احساس موفقیت کنیم.

بنابراین نباید لزوماً از استرس دوری کنید، بلکه باید استرسی را انتخاب کنید که از داشتن آن خوشحال باشید.

بیشتر بخوانید: تکنیک‌های مثبت اندیشی؛ چگونه یک فرد مثبت اندیش باشیم!

۴. آنقدر خوب که نتوانند نادیده ات بگیرند (So Good They Can’t Ignore You) نوشته‌ کال نیوپورت

۴. آنقدر خوب که نتوانند نادیده ات بگیرند (So Good They Can't Ignore You) نوشته‌ کال نیوپورت

حکمت رایج می‌گوید که دنبال علایق‌مان برویم و شغلی را انتخاب کنیم که دوست داریم تا دیگر هرگز احساس کار کردن نداشته باشیم. اما آیا این واقعاً درست است؟

کال نیوپورت، در کتاب خود به نام «آنقدر خوب که نتوانند نادیده ات بگیرند» این ایده را به چالش می‌کشد. او با استناد به تحقیقات، استدلال می‌کند که ما در کارهایی که دوست داریم عالی نمی‌شویم، بلکه تمایل پیدا می‌کنیم عاشق چیزهایی شویم که در آنها بسیار خوب می‌شویم.

بنابراین به جای اینکه همیشه سعی کنید دنبال علایق‌تان بروید، که صادقانه بگوییم، یک مفهوم مبهم است که بسیاری از مردم حتی برای تعریف آن دچار مشکل می‌شوند، نیوپورت استدلال می‌کند که باید به جای آن روی توسعه‌ مهارت‌هایمان تمرکز کنیم.

زیرا شما می‌توانید نسبت به هر چیزی احساس علاقه پیدا کنید، فقط باید اول در آن مهارت پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: تکنیک مدیریت مالی برای خانم‌های خانه دار

۵. پارادوکس انتخاب (The Paradox of Choice) نوشته بری شوارتز

5. پارادوکس انتخاب (The Paradox of Choice) نوشته بری شوارتز

“علم ساده، پیامدهای بزرگ.”

«پارادوکس انتخاب» به ما می‌گوید که هر چه گزینه‌های بیشتری در اختیار داشته باشیم، تمایل داریم از انتخاب نهایی خود، کم‌تر راضی باشیم.

برای مثال، اگر به شما دو شکلات نشان بدهیم و از شما بخواهیم که از بینشان، یکی را انتخاب کنید، شما شکلات مورد علاقه‌تان را انتخاب کرده و راضی خواهید بود. اما اگر از شما بخواهیم بین ده شکلات، یکی را انتخاب کنید، با وجود گزینه‌های بیشتر، تحقیقات نشان می‌دهند که از انتخاب نهایی خود، رضایت کمتری خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: راه های مقابله با افسردگی بعد از ۴۰ سالگی

در دنیایی که به طور مداوم گزینه‌ها و فراوانی بیشتری برای ما فراهم می‌کند، این مسئله پیامدهای گسترده‌ای در انتخاب‌های مختلف، از روابط عاطفی و شغلی گرفته تا سرگرمی‌ها و حتی انتخاب محل زندگی، دارد. پس مراقب «پارادوکس انتخاب» باشید.

در این مقاله از مجله اینترنتی اکالا بلاگ، به معرفی ۵ کتاب روانشناسی پرداختیم که می‌توانند زندگی شما را متحول کنند. این کتاب‌ها، به قلم برجسته‌ترین روانشناسان و نویسندگان دنیا نگاشته شده‌اند و می‌توانند دریچه‌ای نو به دنیای درون شما بگشایند.

ما خواندن این کتاب‌ها را به تمام علاقه‌مندان حوزه روان‌شناسی موفقیت پیشنهاد می‌کنیم.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا