روانشناسیسبک زندگی

۸ دلیلی که باعث خیانت می‌شود؛ از زبان خود خیانت کنندگان

کشف اینکه شریک زندگی‌تان به شما خیانت کرده است می‌تواند ویرانگر باشد. ممکن است به شریک خیانت دیده، احساس ضربه خوردن، عصبانیت، غم زیاد یا حتی بیماری جسمی دست دهد. اما بالاتر از همه، ممکن است از خود بپرسد “چرا؟”. چرا او به من خیانت کرده؟ آیا نقص از من بوده است؟ آیا او آدم بد ذاتی است؟

در این مقاله از مجله اُکالا، می‌خواهیم به اصلی‌ترین دلایل خیانت کردن بپردازیم. با ما همراه باشید.

عمده دلایل خیانت از زبان خیانت کنندگان

عمده دلایل خیانت از زبان خیانت کنندگان

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ از منبعی معتبر در مجله تحقیقات جنسی منتشر شد که به بررسی این موضوع پرداخته است. در این مطالعه با استفاده از یک نظرسنجی آنلاین از ۴۹۵ نفر که در یک رابطه عاشقانه خیانت کرده بودند در مورد دلایل خیانت خود پرسیدند.

  • شرکت کنندگان شامل ۲۵۹ زن، ۲۱۳ مرد و ۲۳ نفر بودند که جنسیت خود را اعلام نکردند.

این مطالعه هشت عامل کلیدی انگیزشی را شناسایی کرد که در خیانت نقش دارند. البته، این ایم عوامل، همه دلایل خیانت را توضیح نمی‌دهند. اما آنها یک چارچوب مفید برای درک بهتر اینکه چرا مردم خیانت می‌کنند ارائه می‌دهند. در ادامه به این عوامل کلیدی و چگونگی ایجاد آنها در یک رابطه نگاهی می‌اندازیم.

۱. عصبانیت یا انتقام

مردم گاهی از روی عصبانیت یا تمایل به انتقام خیانت می‌کنند. شاید به تازگی متوجه شده‌اید که شریک زندگی‌تان خیانت کرده است. مات و مبهوت هستید و صدمه دیده‌اید. ممکن است بخواهید شریک زندگی خود را وادار کنید احساسات مشابهی را تجربه کند تا او واقعاً دردی را که برای شما ایجاد کرده است درک کند.

به عبارت دیگر، “آنها به من صدمه زدند، پس اکنون من آنها را آزار خواهم داد” اغلب فکر محرک پشت خیانت تلافی جویانه است. خیانت با انگیزه عصبانیت ممکن است به دلایلی غیر از انتقام رخ دهد، از جمله:

  • ناامیدی در یک رابطه زمانی که به نظر می‌رسد شریک زندگی شما نیازهای شما را درک نمی‌کند.
  • عصبانیت از شریکی که زیاد در کنار شما نیست.
  • عصبانیت زمانی که شریک زندگی چیزی برای ارائه به همسرش ندارد، چه از نظر فیزیکی و چه از نظر احساسی.
  • عصبانیت یا ناامیدی بعد از مشاجره.

صرف نظر از علت زمینه‌ای، خشم می‌تواند به عنوان یک محرک قوی برای صمیمی شدن با شخص دیگری یعنی خیانت، عمل کند.

۲. تمام شدن عشق

احساس نشاط آور عاشق کسی شدن، معمولاً برای همیشه دوام نمی‌آورد. وقتی برای اولین بار عاشق کسی می‌شوید، ممکن است به دلیل دریافت یک پیامک هم از او، شور، هیجان و دوپامین را تجربه کنید.

اما شدت این احساسات معمولاً با گذشت زمان از بین می‌رود. مطمئناً عشق پایدار و همیشگی وجود دارد. اما آن احساسات پر از هیجان و تنش، و آن نگاه‌های آتشین روز اول، قطعا از شما دور می‌شود. وقتی زرق و برق محو شد، ممکن است متوجه شوید که عشق وجود ندارد. یا شاید متوجه شوید که عاشق شخص دیگری هستید.

تعهد می‌تواند ترک رابطه‌ای را که هنوز حس خانواده، دوستی، ثبات و امنیت را به همراه دارد، سخت‌تر کند. اما ماندن در یک رابطه بدون عشق و حس عاشقانه ممکن است منجر به تمایل به تجربه دوباره عشق و انگیزه خیانت شود.

بیشتر بخوانید: نشانه‌های مردی که همسرش را دوست ندارد

۳. عوامل موقعیتی و فرصت

داشتن فرصتی برای خیانت می‌تواند احتمال خیانت را بیشتر کند

داشتن فرصتی برای خیانت می‌تواند احتمال خیانت را بیشتر کند. این بدان معنا نیست که همه کسانی که فرصت خیانت دارند، این کار را انجام خواهند داد. عوامل دیگر اغلب (اما نه همیشه) به انگیزه خیانت می‌افزایند.

این داستان احتمالی را در نظر بگیرید: شما از فاصله‌ای که در رابطه بین شما شریکتان هست ناامید هستید و اعتماد به نفس پایینی برای ترمیم این رابطه در خود احساس می‌کنید. یک روز، یکی از همکارانی که با او دوست شده‌اید، شما را به گوشه‌ای می‌برد و می‌گوید: «من واقعاً جذب تو شده‌ام. بیا یک روز باهم به رستوران برویم.»

اگر فقط یک یا دو عامل دخیل باشند، ممکن است خیانت را انتخاب نکنید. اما این ترکیبی از عوامل محرک برای خیانت و فاصله در رابطه شما، احساسات شما در مورد ظاهرتان و دست آخر، توجه همکارتان، می‌تواند احتمال خیانت را بیشتر کند.

۴. مسائل مربوط به تعهد

افرادی که با تعهد مشکل دارند، بیشتر احتمال دارد که خیانت کنند. به علاوه، تعهد برای همه معنی یکسانی ندارد. این امکان وجود دارد که دو نفر در یک رابطه نظرات بسیار متفاوتی در مورد وضعیت رابطه داشته باشند، مانند اینکه آیا این رابطه غیر عادی، انحصاری و غیره است.

همچنین ممکن است کسی را واقعاً دوست داشته باشید و همچنان از تعهد به او بترسید. در این مورد، یکی از شرکا ممکن است به عنوان راهی برای اجتناب از تعهد، خیانت کند، حتی اگر واقعاً ترجیح دهد در رابطه بماند. دلایل دیگر خیانت ناشی از تعهد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عدم علاقه به تعهد بلند مدت
  • دوست داشتن یک رابطه معمولی‌تر
  • خواستن راهی برای خروج از رابطه

بیشتر بخوانید: نشانه‌هایی که می‌گوید همسرتان به شما خیانت می‌کند!

۵. نیازهای برآورده نشده

گاهی اوقات، نیازهای یک یا هر دو طرف برای داشتن حس صمیمیت و آسودگی در یک رابطه برآورده نمی‌شود. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند در رابطه باقی بمانند، اغلب امیدوارند که اوضاع بهبود یابد، به خصوص اگر رابطه از جنبه‌های دیگری، مثلا احترام و حمایت مالی، رضایت بخش باشد.

اما نیازهای برآورده نشده می‌تواند منجر به ناامیدی شود که در صورت عدم بهبود وضعیت ممکن است بدتر شود. این می‌تواند انگیزه‌ای برای برآورده شدن این نیازها در جای دیگر ایجاد کند. نیازهای جنسی برآورده نشده ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که:

  • شرکا میل جنسی متفاوتی دارند
  • یکی از شرکا نمی‌تواند رابطه جنسی داشته باشد یا علاقه‌ای به رابطه جنسی ندارد
  • یک یا هر دو شریک اغلب اوقات خود را بیرون از خانه می‌گذرانند

نیازهای عاطفی برآورده نشده نیز می‌تواند انگیزه خیانت باشد. تعریف خیانت عاطفی می‌تواند دشوار باشد، اما به طور کلی به موقعیتی اشاره دارد که در آن فردی انرژی عاطفی زیادی که می‌بایست به شریک زندگی خود انتقال دهد را روی شخصی دیگر سرمایه گذاری می‌کند.

۶. میل جنسی

یک تمایل ساده برای داشتن رابطه جنسی می‌تواند برخی افراد را به خیانت برانگیزد. عوامل دیگر، از جمله فرصت یا نیازهای جنسی برآورده نشده، ممکن است در خیانتی که با انگیزه امیال است، نقش داشته باشند. اما کسی که می‌خواهد رابطه جنسی داشته باشد ممکن است بدون هیچ انگیزه دیگری به دنبال فرصتی برای انجام این کار باشد.

حتی افرادی که روابط جنسی رضایت بخشی دارند ممکن است همچنان بخواهند با افراد دیگر رابطه جنسی بیشتری داشته باشند. این ممکن است ناشی از سطح بالایی از میل جنسی باشد، نه لزوماً مسائل جنسی یا صمیمی در رابطه.

۷- تنوع طلبی

تنوع طلبی ممکن است منجر به خیانت شود

در بستر یک رابطه، میل به تنوع اغلب به رابطه جنسی مربوط می‌شود. چرا که برای بعضی افراد رابطه جنسی با یک نفر ممکن است تکراری باشد، یا میل شریک زندگی فرد، به تدریج کمتر شود. تنوع همچنین ممکن است به این معنی باشد:

  • میل به مکالمات مختلف یا سبک‌های ارتباطی متفاوت
  • فعالیت‌های غیر جنسی مختلف، مثل تفریحات متفاوت
  • عادت به جذب کردن افراد زیاد
  • روابط با افراد دیگر علاوه بر شریک فعلی خود

۸. عزت نفس پایین

ترمیم کردن و افزایش عزت نفس نیز می‌تواند انگیزه خیانت باشد. داشتن رابطه با یک فرد جدید می‌تواند منجر به احساسات مثبت شود. در واقع رابطه جدید، احساس قدرت، جذابیت، اعتماد به نفس یا موفقیت به فرد می‌دهد. این احساسات می‌توانند عزت نفس فرد را افزایش دهند.

بسیاری از افرادی که به دلیل مسائل مربوط به عزت نفس خیانت می‌کنند، شریک زندگی دوست داشتنی و حمایت کننده و دلسوزی دارند که آنها را تشویق می‌کنند. اما آنها ممکن است فکر کنند، “همسرم باید هم این را بگوید” یا “همسرم فقط نمی‌خواهد من احساس بدی داشته باشم.”

بیشتر بخوانید: دروغ‌هایی که همه مردان به همسران خود می‌گویند

ترمیم آسیب خیانت

ترمیم آسیب خیانت

اگر یک نکته مهم از این مطالعه وجود داشته باشد، این است که خیانت اغلب ربطی به شریک زندگی مقابل ندارد. بسیاری از افرادی که خیانت می‌کنند، شریک زندگی خود را دوست دارند و هیچ تمایلی به آزار آنها ندارند. تا حدی به همین دلیل است که برخی از افراد تمام تلاش خود را می‌کنند تا خیانت خود را از شریک زندگی خود دور پنهان کنند.

با این حال، خیانت می‌تواند آسیب قابل توجهی به یک رابطه وارد کند. خیانت نباید الزاماً به معنای پایان یک رابطه باشد، اگر هنوز احساس دوست داشتن و احترامی وجود دارد، باید به سمت جلو حرکت کرد و برای ترمیم رابطه کوشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا