سبک زندگیگردشگری

ساحل ریشهر بوشهر؛ منظره‌ای که شما را شگفت‌زده می‌کند

می‌خواهید به سفری در زمان بروید؟ ساحل ریشهر این فرصت را به شما می‌دهد. این ساحل که در جنوب بوشهر واقع شده، ترکیبی فوق‌العاده از طبیعت، تاریخ و جذابیت را در اختیار گردشگران می‌گذارد. در ادامه با مجله اکالا همراه باشید تا سفری کوتاه به این ساحل زیبا داشته باشیم.

درباره ساحل ریشهر

در ۸ کیلومتری جنوب بوشهر، ساحلی زیبا با شن‌های طلایی و آب‌های نیلگون خلیج فارس وجود دارد که اسم ریشهر را به خود اختصاص داده است. این ساحل جزو سواحل تمیز کشور به شمار می‌رود که در آن فرصت سپری کردن یک روز آرام فراهم است. 

البته به این ساحل، پارک ساحلی ریشهر نیز گفته می‌شود. از آنجایی که ساحل ریشهر کمی بالاتر از سطح دریا قرار دارد، برای رسیدن به آن باید مسافتی را از پله‌ها پایین و به سمت ساحل بروید. با سفر به آن می‌توانید به تماشای غروب آفتاب بنشینید، روی شن‌های طلایی قدم بزنید و لحظات به یادماندنی‌ای را تجربه کنید.

درباره ساحل ریشهر

دلیل نامگذاری ساحل

جالب است بدانید که نام امروزی “ریشهر” در واقع خلاصه‌ای از نام باستانی “ریوارد اردشیر” است. این شهر کهن توسط اردشیر بابکان، بنیانگذار سلسله ساسانی، بنا شده و در واقع تجدید بنایی از شهر لیان بوده است.

همچنین ریشهر، در دوران ساسانیان به یکی از مهم‌ترین مراکز علمی ایران تبدیل شد. فیلسوفان و دانشمندان بسیاری در این شهر زندگی می‌کردند و آثار ارزشمندی در زمینه‌های مختلف با استفاده از خطوطی موسوم به گشتک نگاشته‌اند. کتابخانه‌های ریشهر، مملو از کتاب‌های گشتک دفتران بود که گنجینه‌ای ارزشمند از علم و دانش محسوب می‌شد.

بیشتر بخوانید: مالدیو ایران کجاست؟ همه چیز در مورد مالدیو ایران

تفریحات رایگان ساحل ریشهر

ساحل ریشهر، زیباترین و پرطرفدارترین ساحل این منطقه است. با سفر به این ساحل علاوه مناظر رویایی و آرامش‌بخشی که با ورود به آن می‌بینید، می‌توانید از شنا کردن در آب‌های نیلگون خلیج فارس نیز لذت ببرید. 

بناهای دیدنی و نوع معماری ریشهر نیز برای گردشگران جذابیت خاصی دارد؛ با اینکه اغلب این بناها تخریب شده‌اند، اما هنوز هم می‌توان گفت در نوع خود منحصر به فرد هستند. 

همچنین در کنار ساحل، پارکی دنج منتظر شماست تا با خانواده یا دوستانتان پیک‌نیکی دلپذیر داشته باشید و از منظره‌ی زیبای دریا لذت ببرید. در این پارک، یک شهربازی کوچک هم برای بازی کودکان تعبیه شده است.

پس هم کودکان از بازی لذت می‌برند و هم بزرگسالان می‌توانند در آرامش طبیعت استراحت کنند. گردشگرانی که به صورت اکیپی به مسافرت آمده‌اند نیز والیبال ساحلی می‌تواند تجربه جالبی برایشان باشد. آوازهای محلی و آهنگ‌های بندری نیز در کنار ساحل همیشه به راه است. 

تفریحات رایگان ساحل ریشهر

جاهای دیدنی اطراف ساحل ریشهر

هنگام سفر به ریشهر، انتخاب‌های دیگری نیز برای تجربه یک سفر به یاد ماندنی دارید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

بافت تاریخی ریشهر

از جذاب‌ترین بخش‌های ساحل ریشهر می‌توان به بافت تاریخی آن اشاره کرد که قدمتی به دوران نادرشاه افشار دارد. این منطقه به دلیل احداث پایگاه دریایی نادری در آن زمان، از اهمیت استراتژیکی بالایی برخوردار بوده و امروزه به یکی از دیدنی‌ترین نقاط تاریخی استان بوشهر تبدیل شده است.

پس در سفر به این ساحل تاریخی، حتما از پایگاه نادری هم دیدن کنید. تماشای این بنای جذاب تاریخی شما را به گذشته و سبک معماری آن دوران خواهد برد.

دهکده گردشگری

دهکده گردشگری یکی از جاهای دیدنی اطراف ساحل ریشهر است که مجموعه‌ای تفریحی در اطراف خلیج فارس به حساب می‌آید. از امکانات تفریحی این مجموعه می‌توان به قایق سواری، دریاچه، آلاچیق‌های چند طبقه، پیست دوچرخه سواری، پیاده روی، شتر سواری، رستوران و کافی‌شاپ اشاره کرد. 

بیشتر بخوانید: معروف‌ترین جنگل‌های پاییزی ایران

موزه دریا و دریانوردی

موزه دریا و دریانوردی در ۲ و نیم کیلومتری ساحل ریشهر قرار دارد که برای علاقمندان به کشتی و کشتی‌رانی می‌تواند تجربه جذابی باشد. نمای بیرونی این موزه که در گذشته کنسولگری انگلیس بوده، شما را به سفری در زمان دعوت می‌کند. معماری منحصر به فرد این بنا نیز، جذابیت آن را دو چندان کرده است.

در این منطقه، بیش از چهل شناور شامل کشتی‌ها و برخی از زیردریایی‌ها در فضای باز به نمایش گذاشته شده است. همچنین، در بخش داخلی موزه، مجموعه‌ای ارزشمند از نقشه‌های قدیمی دریانوردی، لنج‌ها و ماکت‌هایی از کشتی‌ها، برای علاقه‌مندان به دریانوردی فراهم شده است.

از جمله کشتی‌های این منطقه می‌توان به کشتی پرسپولیس اشاره کرد که به عنوان اولین ناو جنگی مدرن ایران، یادآور دوران طلایی دریانوردی کشور است. این کشتی که قدمتی بیش از صد سال دارد، اکنون در موزه به نمایش گذاشته شده تا بازدیدکنندگان با تاریخ دریانوردی ایران از نزدیک آشنا شوند.

جاهای دیدنی اطراف ساحل ریشهر

سوغات ساحل ریشهر بوشهر

یکی از بخش‌های جذاب هر سفری، سوغاتی‌های آن است. از سوغاتی‌های اصیل ساحل ریشهر بوشهر می‌توان به خرما، رطب و پنیر نخل اشاره کرد. از دیگر سوغاتی‌های جذاب این منطقه می‌توان زنبیل، کاه و حصیر را نام برد. همچنین می‌توانید از بازارهای محلی ماهی و میگوی تازه صید شده خریداری کنید و یک غذای سالم دریایی بخورید. 

ببینید و لذت ببرید: لینک ویدیو ساحل زیبای ریشهر

بهترین زمان سفر به ریشهر

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، این ساحل از آنجایی که اندکی بالاتر از سطح دریا قرار دارد، آب و هوای آن گرم و شرجی است. پس اگر در فصل گرم به این منطقه سفر کنید با بادهای گرم و شرجی مواجه خواهید شد که خوشایند نیست. 

بهترین زمان سفر به این ساحل از اواخر مهر ماه تا اواسط فروردین است. فراموش نکنید که هر چقدر دمای هوا خنک‌تر باشد، تجربه جذاب‌تری از این سفر خواهید داشت. 

بهترین زمان سفر به ریشهر

در این مطلب از مجله سبک زندگی اکالا به معرفی ساحل ریشهر بوشهر پرداختیم. پس اگر به دنبال مکانی آرام برای فرار از شلوغی شهر هستید، همین حالا برای سفر به این ساحل برنامه‌ریزی کنید تا تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای خود رقم بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

با هدیه می‌رسونمش

با گردونه تولد اکالا 100% برنده‌ای!

شرکت در گردونه