روانشناسیسبک زندگی

چگونه بفهمیم کسی به ما حسادت می‌کند؟ ۱۴ نشانه آدم حسود

حسادت، قاتل روابط است. علائم حسادت همیشه واضح نیستند. گاهی اوقات نمی توانید بفهمید چرا کسی با شما بدرفتاری می کند. یکی از دلایل آن می تواند حسادت باشد. اگر در زندگی موفق، ثروتمند، مشهور هستید یا چیزی دارید که شخص دیگری می خواهد، ممکن است او به شما حسادت کند.

اگر فکر می‌کنید کسی به شما حسادت می ورزد، دلیل آن را پیدا کنید. یاد بگیرید علائم حسادت را شناسایی کنید تا با آنها برخورد کنید. در این مقاله از اُکالابلاگ، نشانه‌های مهم برای شناسایی افراد حسود را به شما معرفی میکنیم.

نشانه‌های افراد حسود

نشانه‌های افراد حسود

۱. تعارفات دروغین و تمجیدهای تصنعی

حسادت، احساسی ناخوشایند است که می‌تواند روابط و زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. افراد حسود به ندرت تمایل به ابراز آشکار حسادت خود دارند و به جای آن، از روش‌های زیرکانه‌تری برای نشان دادن حسادت خود استفاده می‌کنند.

  • تعریف و تمجید بیش از حد: حسودها ممکن است در حضور شما به شدت از شما تعریف و تمجید کنند تا حسادت خود را پنهان کنند. این تعریف و تمجیدها اغراق‌آمیز و غیرواقعی به نظر می‌رسند و با شناختی که از شما دارند همخوانی ندارند.
  • ناهمخوانی رفتار: رفتار حسودها در حضور شما و غیاب شما متفاوت است. آنها در حضور شما ممکن است از شما تعریف و تمجید کنند، اما در غیاب شما ممکن است پشت سرتان بدگویی کنند یا شایعه‌پراکنی کنند.
  • سکوت قبل از تبریک: هنگامی که خبر موفقیت شما را می‌شنوند، قبل از اینکه به شما تبریک بگویند، مکث می‌کنند و سکوت می‌کنند. این سکوت ناشی از حسادت آنها نسبت به موفقیت شماست
  • رفتارهای منفعلانه-تهاجمی: افراد حسود ممکن است از طریق رفتارهای منفعلانه-تهاجمی مانند قهر کردن، غر زدن یا کنایه زدن، حسادت خود را نشان دهند.

۲. افراد حسود تقلیدکنندگان ماهری هستند

افراد حسود تقلیدکنندگان ماهری هستند

در حالی که بسیاری تقلید را نشانه‌ای از تمجید و تحسین می‌دانند، اما روانشناسان به ما می گویند که همیشه اینطور نیست. فردی که به شما حسادت می‌کند، ممکن است رفتارتان را تقلید کند و تمام کارهایی را که انجام می‌دهید، کپی کند. این تقلیدها می‌توانند از مدل مو و لباس پوشیدن تا لحن صحبت و نحوه راه رفتن شما را شامل شوند. اگرچه در ابتدا ممکن است این رفتار را چاپلوسانه تلقی کنید، اما دیر یا زود آزاردهنده خواهد شد.بهترین راه برای مقابله با تقلیدکنندگان حسود، بی‌توجهی است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳. خودنمایی موفقیت‌ها، اغراق در مقابل دستاوردهای واقعی

    در حالی که شما با فروتنی به دنبال پیشرفت و کسب موفقیت هستید، افراد حسود با خودستایی و بزرگنمایی دستاوردهای خود، به دنبال جلب توجه و کم‌رنگ جلوه دادن موفقیت‌های شما هستند. این رفتار حتی زمانی رخ می‌دهد که دستاوردهای آنها در مقایسه با شما ناچیز باشد.

    معمولاً افراد حسود، هر زمان به موفقیتی دست پیدا می‌کنند، تمام تلاش خود را می‌کنند تا کل دنیا از آن باخبر شوند. آن‌ها با روی باز دستاوردهایشان را به رخ می‌کشند. افرادی که به این شکل رفتار می‌کنند، معمولاً به شدت نسبت به موفقیت‌های دیگران حسادت می‌کنند و اعتمادبه‌نفس پایینی دارند و هر کاری برای اثبات اینکه به اندازه شما یا حتی بیشتر از شما ارزش دارند، انجام می‌دهند.

    ۴. ارائه عمدی توصیه‌های غلط

    ارائه عمدی توصیه‌های غلط

    از آنجایی که افراد حسود نمی‌خواهند دستاوردهای بیشتری به مجموعه موفقیت‌های شما اضافه شود، آن‌ها با دادن توصیه‌های غلط، به طور هدفمند تلاش‌های شما را خراب می‌کنند. یا ممکن است شما را از تلاش کردن هم منصرف کنند.

    به یاد داشته باشید، آن‌ها در حقیقت می‌خواهند شما شکست بخورید. اگر از کسی که به شما حسادت می‌کند، در مورد مشکلی درخواست مشاوره کنید، ممکن است عمداً به شما توصیه‌های اشتباهی بدهد. آن‌ها حتی ممکن است دلسرد کردن شما از امتحان کردن چیزهای جدید را به ماموریت زندگی خود تبدیل کنند. اگر برای برنامه‌ای که ریخته‌اید هیجان‌زده هستید، آن‌ها اولین نفری خواهند بود که تمام نقص‌های احتمالی آن را برجسته می‌کنند تا آتش رویاهایتان را خاموش کنند.

    بیشتر بخوانید: شخصیت‌های سمی که باید از زندگی خود حذف کنید!

    ۵. عاشق خاله‌زنک بازی هستند

    تحقیقات نشان داده که غیبت و شایعه‌پراکنی ریشه در اعماق وجود افراد ناراضی، مضطرب و پرخاشگر دارد. گویی با تخریب دیگران، به دنبال اثبات برتری خود و پوشاندن کمبودهایشان هستند. افرادی که به شما حسادت می‌کنند، از هیچ تلاشی برای خدشه‌دار کردن شهرت شما دریغ نمی‌کنند. آنها با پراکندن شایعات دروغین و زمزمه‌های منفی در مورد شما، سعی می‌کنند تار و پود اعتماد و احترام را در اطرافیانتان از بین ببرند.

    این افراد ماهرانه از نقاط ضعف و مشکلات شما سوءاستفاده می‌کنند تا در روابطتان تفرقه و دشمنی ایجاد کنند. آنها در ظاهر با لبخندی بر لب و لحنی دوستانه با شما رفتار می‌کنند، اما در خفا نقشه‌های شوم خود را برای زمین‌گیر کردن شما طراحی می‌کنند. دستاوردهای شما را کوچک جلوه می‌دهند، با آبروی شما بازی می‌کنند و پشت سر شما حرف‌های مفت می‌زنند. از آنجایی که رویارویی مستقیم را نمی‌پسندند، در تاریکی شایعات و زمزمه‌ها، ضربه‌های خود را به شما وارد می‌کنند.

    ۶. بسیار رقابت‌جو هستند

    بسیار رقابت‌جو هستند

    همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، ذات افراد حسود این است که در هر زمینه‌ای از شما پیشی بگیرند. آن‌ها می‌خواهند تمام افتخارات را از آن خود کنند، نه به این دلیل که فکر می‌کنند شما لایق آن نیستید، بلکه به خاطر حس ناتوانی و حقارتی که در برابر موفقیت‌های شما تجربه می‌کنند. این حس، شعله‌ رقابت شدیدی را در آنها روشن می‌کند، به خصوص در محیط کار که رقابت‌ها جنبه‌ رسمی‌تر به خود می‌گیرند.

    در حالی که رویارویی با آن‌ها بسیار وسوسه کننده به نظر می‌رسد، باید از تبدیل رقابت به یک رقابت ناسالم خودداری کنید. با رد شدن از بازی موش و گربه آن‌ها، احتمال اینکه با شما رقابت کنند کمتر می‌شود. به جای رقابت، تمام تلاش خود را برای ایجاد محیطی همکاری‌محور انجام دهید.

    ۷. افراد حسود شما را نقد می‌کنند

    افراد معمولی ممکن است گاه به گاه از شما انتقاد کنند، اما افراد حسود انتقاد را به حرفه‌ای تمام‌وقت تبدیل می‌کنند. آنها در هر موقعیتی، اشتباهات شما را بزرگ می‌کنند و از دیدن آزردگی شما لذت می‌برند. حتی ممکن است در نامناسب‌ترین زمان‌ها، مثلاً در جمعی از دوستان و همکاران، به شما طعنه بزنند و شما را خجالت‌زده کنند.

    ۸. زبان بدن دروغ نمی‌گوید!

    زبان بدن دروغ نمی‌گوید!

    اگر ناگهان به فردی که به او مظنون هستید اعلام کنید که اتفاق خوبی برایتان رخ داده است، برای لحظه‌ای کوتاه ممکن است اخم ظریفی روی صورتش مشاهده کنید یا نشانه‌ای از نارضایتی در او ببینید، اما او به سرعت این حالت را با یک لبخند پنهان می‌پوشاند. اگر به همان فرد بگویید که اتفاق بدی برایتان افتاده، مثلاً شغلی را از دست داده‌اید یا موفق به دریافت وام نشده‌اید، لبخند کوچکی بر لبانش ظاهر می‌شود و نشانه‌های رضایت را در چهره‌اش خواهید دید. این تغییر حالت شاید کمتر از نیم ثانیه طول بکشد.

    پروفسور پاول اکمن، که در زمینه احساسات تحقیق می‌کند، بر این نشانه‌ها تأکید دارد و حتی تصاویر مرتبط با این حالت‌ها را نشان می‌دهد. این تغییرات بسیار سریع رخ می‌دهند، زیرا فرد در آن لحظه قادر به پنهان کردن هیجان خود نیست؛ چه زمانی که از شنیدن خبر ناگوار شما شادمانی پنهانی را در چهره‌اش نمایان می‌کند و چه زمانی که از موفقیت شما ناخشنود است و سعی در پنهان کردن ناراحتی خود دارد. با این حال، این واکنش‌ها نیز به سرعت توسط فرد حسود کنترل و پنهان می‌شوند.

    • نکته‌: برخی دیگر از نشانه‌هایی که می‌توانید به دنبال آن‌ها باشید، شامل تمایل به دور شدن از شما یا بیش از حد صمیمی بودن با در آغوش گرفتن یا لمس کردن زیاد شما است.

    بیشتر بخوانید: چگونه قاطعانه “نه” بگوییم؟

    ۹. با شکست‌های شما جشن می‌گیرند

    البته، افراد حسود کارهای آشکاری مثل رقص پیروزی بعد از اینکه رئیس‌تان شما را به خاطر اشتباهی سرزنش کرد، انجام نمی‌دهند. اما عزیزم، مطمئن باشید که در اعماق وجودشان از سقوط شما واقعاً خوشحال می‌شوند و شکست‌هایتان را جشن می‌گیرند. به محض اینکه از شکست شما باخبر شوند، روحیه‌ی فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کنند و بعد وانمود می‌کنند که دوستانه رفتار می‌کنند و برای اینکه اطلاعات بیشتری از شما بگیرند، ترحم دروغین نشان می‌دهند.

    هرچند افراد حسود هیچ وقت کارهای آشکاری مثل رقص پیروزی رقص پیروزی بعد از اینکه رئیس‌تان شما را به خاطر اشتباهی سرزنش کرد انجام نمی‌دهند، اما مطمئن باشید که در اعماق وجودشان از سقوط شما واقعاً خوشحال می‌شوند و شکست‌هایتان را جشن می‌گیرند. آنها سعی می‌کنند با رفتار مهربانانه، اطلاعات بیشتری از شما بگیرند، در حالی که ترحم دروغین نشان می‌دهند.

    ۱۰. استاد خراب کردن نقشه‌ها

    استاد خراب کردن نقشه‌ها

    یکی از نشانه‌های حسادت کسی به شما این است که او با خوشحالی اخبار بد را به بهانه‌ی اینکه به شما کمک می‌کند یا لطف بزرگی در حق‌تان می‌کند، به شما می‌دهد. مثلاً، شما تصمیم گرفته‌اید به پیک‌نیک بروید. وقتی این برنامه را با «دوست» خود در میان می‌گذارید، او بلافاصله به شما می‌گوید که مطمئناً چند روز آینده باران خواهد بارید. او اولین چیزی را که به ذهنش می‌رسد می‌گوید تا در شما شک ایجاد کند. حواس‌تان باشد که اگر «دوست» شما چیزی گفت یا کاری کرد که به طور بالقوه می‌تواند برنامه‌هایتان را خراب کند یا باعث شود نگران اتفاقات منفی شوید، به او شک کنید.

    بیشتر بخوانید: با این ترفندهای روانشناسی جالب، ذهن دیگران را بخوانید!

    یکی از نشانه‌های حسادت نسبت به شما، این است که فرد با خوشحالی خاص خبرهای بد را به بهانه کمک کردن به شما یا نیکی در حق شما، به شما اطلاع می‌دهد. به عنوان مثال، شما تصمیم گرفته‌اید به پیک‌نیک بروید. زمانی که این برنامه را با «دوست» خود به اشتراک می‌گذارید، او بلافاصله به شما می‌گوید که مطمئناً چند روز آینده باران خواهد بارید. او اولین چیزی که به ذهنش می‌رسد را بیان می‌کند تا شما را در مورد برنامه‌هایتان شک و تردید پیدا کنید. حواس‌تان باشد که اگر «دوست» شما چیزی گفت یا کاری کرد که به طور بالقوه می‌تواند برنامه‌هایتان را خراب کند یا باعث شود نگران اتفاقات منفی شوید، به او شک کنید.

    ۱۱. شما را جلوی دیگران تحقیر می‌کنند

    افراد حسود از هر فرصتی برای انتقاد کردن از شما یا کم‌اهمیت جلوه دادن دستاوردهایتان استفاده می‌کنند. یکی از روش‌های معمول برای انجام این کار، تحقیر شما جلوی دیگران است. آن‌ها با این رفتار جایگاه خود را به عنوان فردی برتر تثبیت می‌کنند و اعتبار شما را زیر سؤال می‌برند.

    ۱۲. بدون هیچ دلیلی از شما متنفرند

    بدون هیچ دلیلی از شما متنفرند

    افراد حسود به ندرت اعتراف می‌کنند که به شما حسادت می‌کنند، زیرا این اعتراف می‌تواند ناامنی آن‌ها را بیشتر کند. به همین دلیل، به سادگی از شما متنفر خواهند شد. حسادت سمی است که می‌تواند روابط را از بین ببرد، به همین دلیل است که تا حد امکان باید از آن اجتناب کرد.

    ۱۳. دستاوردهای شما را کم‌اهمیت جلوه می‌دهند

    یکی از ضعف‌های بزرگ افراد حسود زمانی پدیدار می‌شود که فردی که به او حسادت می‌کند، به موفقیت‌های خود ادامه می‌دهد. در این شرایط، آن‌ها سعی می‌کنند با کم‌اهمیت جلوه دادن موفقیت‌های آن شخص، خود را آرام کنند و احساس بهتری داشته باشند. آن‌ها این کار را با نسبت دادن موفقیت‌ها به هر عاملی جز مهارت‌های آن فرد انجام می‌دهند.

    به همین دلیل است که این نوع افراد معمولاً حرف‌هایی مثل «او به خاطر چاپلوسی رئیسش ترفیع گرفت» یا «او با مدیر کل ارتباط دارد» می‌زنند. آن‌ها پذیرش این حقیقت که شما واقعاً به دست‌آوردن موفقیت‌تان تلاش کرده‌اید، سر باز می‌زنند.

    ۱۴. در لحظات موفقیت شما تقریباً غایب‌اند

    آخرین چیزی که یک فرد حسود می‌خواهد، حضور در جشن‌هایی است که برای موفقیت فرد دیگری برگزار می‌شود. این جشن‌ها نه تنها آن‌ها را بسیار معذب می‌کند، بلکه حس ناامنی‌شان را هم چند برابر می‌کند. یک فرد حسود همیشه برای فرار از چنین لحظاتی بهانه می‌آورد. آن‌ها درست قبل از اینکه شما فرصت دعوت‌شان به جشن را پیدا کنید، ناپدید می‌شوند.

    • نکته‌: به رفتار آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی توجه کنید. افراد حسود تمایلی به لایک کردن یا کامنت گذاشتن زیر پست‌های شما ندارند، اما ممکن است عشق و علاقه‌ خود را نسبت به افراد دیگر ابراز کنند. با این حال، اگر آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی فعال نباشند، این نشانه ممکن است معتبر نباشد.

    چگونه با آدم‌های حسود برخورد کنیم؟

    چگونه با آدم‌های حسود برخورد کنیم؟

    رفتار با آدم‌های حسود نیازمند درک، ظرافت و صبر است. در اینجا چند راهکار ساده آورده شده است:

    • به خودتان نگیرید: حسادت اغلب از ناامنی‌های شخصی یا تجربیات گذشته نشأت می‌گیرد. پس خودتان را برای حسادت دیگران سرزنش نکنید.
    • درباره احساسات خود صحبت کنید: درباره احساسات خود با فرد حسود به طور شفاف صحبت کنید و هر سوءتفاهمی را برطرف کنید.
    • فاصله بگیرید: با حفظ ادب، از افرادی که بیش از حد منفی‌نگر یا رفتارشان آزاردهنده است، فاصله بگیرید.
    • حرفه‌ای رفتار کنید: اگر در محیط کار با فرد حسودی روبرو هستید، رفتار حرفه‌ای را حفظ کنید و در صورت لزوم، رفتارهای منفی مداوم او را گزارش دهید.
    • به دنبال کمک حرفه‌ای باشید: اگر حسادت به طور جدی بر زندگی و روابط شما تأثیر می‌گذارد، به دنبال کمک حرفه‌ای باشید.
    • از او تعریف کنید: روی ویژگی‌های مثبت فرد حسود تمرکز کنید و از او تعریف کنید.
    • شکست‌های خود را به اشتراک بگذارید: شکست‌های خود را با او در میان بگذارید و برای انجام کارهای دشوار از او راهنمایی بخواهید. این کار می‌تواند به تقویت اعتماد به نفس او کمک کند.

    در این مقاله از مجله روانشناسی اکالا، نشانه‌های مهم افراد حسود را به شما معرفی کردیم، افراد حسود می‌توانند باعث ایجاد موقعیت‌های ناخوشایند شوند و شما را به خاطر موفقیت‌تان دچار احساس گناه کنند. در تله آن‌ها نیفتید.

    منبع:

    www.stylecraze.com

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

    میخوای بدونی مزاجت چیه؟

    با این تست رایگان کمتر از ۱ دقیقه مزاجت رو بشناس

    شروع تست