سبک زندگیسلامت و زیبایی

آبغوره و قند خون؛ بررسی کامل مزایا و معایب

آبغوره، عصاره ترش و غلیظ انگور نارس، چاشنی محبوب و پرخاصیتی است که در آشپزی ایرانی کاربرد فراوانی دارد. در این مقاله از اکالا بلاگ، به بررسی جامع مزایا و معایب مصرف آبغوره برای قند خون می‌پردازیم.

مزایای بالقوه آبغوره برای قند خون

شواهد علمی مبنی بر این که افراد دیابتی باید آبغوره بخورند وجود ندارد. با این حال در سال‌های اخیر، مطالعاتی در مورد اثرات بالقوه آبغوره بر سلامت، به ویژه در افراد مبتلا به دیابت، انجام شده است.

۱- کاهش قند خون

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف آبغوره قبل از غذا می‌تواند به طور قابل توجهی قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد. فرض بر این است که این اثر به دلیل محتوای اسید استیک آبغوره است که می‌تواند به جذب گلوکز توسط سلول‌ها کمک کند.

بیشتر بخوانید: فوت و فن‌‌های تهیه آبغوره خانگی در منزل

مزایای بالقوه آبغوره برای قند خون

۲- بهبود حساسیت به انسولین

مطالعات دیگر نشان داده‌اند که آبغوره ممکن است به بهبود حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند. این امر می‌تواند به بدن در استفاده کارآمدتر از انسولین برای تنظیم قند خون کمک کند.

بیشتر بخوانید: درمان گرفتگی رگ قلب با داروهای گیاهی

۳- کاهش کلسترول

آبغوره همچنین ممکن است به کاهش سطح کلسترول LDL (بد) در افراد مبتلا به دیابت کمک کند. این امر می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، کمک کند.

آبغوره ممکن است به کاهش وزن در افراد چاق یا دارای اضافه وزن کمک کند. اسید استیک موجود در آن به احساس سیری کمک می‌کند و اشتها را کاهش می دهد.

۴- افزایش آنتی اکسیدان‌ها

آبغوره منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها است که می‌تواند به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کند. رادیکال‌های آزاد در ایجاد عوارض دیابت نیز نقش دارند.

بیشتر بخوانید: انواع مواد غذایی برای کاهش سریع قند خون

ارتباط آبغوره و قند خون

معایب بالقوه آبغوره برای قند خون

همانطور که پیش‌تر اشاره شد مضرات استفاده از آبغوره توسط افراد دیابتی نیز به صورت قطعی اعلام نشده؛ اما بهتر است نوعی از آبغوره را انتخاب کنید که بدون قند افزوده، ارگانیک و بدون نمک باشد.

۱- اسیدیته بالا

آبغوره بسیار اسیدی است و مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه و سوزش سر دل شود. افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی مانند رفلاکس اسید معده یا زخم معده باید احتیاط بیشتری در مصرف آبغوره داشته باشند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب غوره به روش خانگی

۲- تداخلات دارویی

آبغوره می‌تواند با برخی داروها، از جمله داروهای رقیق کننده خون و داروهای دیابت، تداخل داشته باشد. اگر دارو مصرف می‌کنید، قبل از افزودن آبغوره به رژیم غذایی خود با پزشک خود صحبت کنید.

۳- محتوای قند

برخی از انواع آبغوره ممکن است حاوی قند افزوده باشند که می‌تواند قند خون را در افراد مبتلا به دیابت افزایش دهد. هنگام انتخاب آبغوره، برچسب ها را به دقت بررسی کنید و نوعی را انتخاب کنید که بدون قند افزوده باشد.

بیشتر بخوانید: کدام غذاها قند خون را افزایش می‌دهند؟

معایب بالقوه آبغوره برای قند خون

از آبغوره می‌توان به عنوان چاشنی یا در غذاهایی مانند سوپ، سالاد و مرغ ترش استفاده کرد. با توجه به این که آبغوره ممکن است فوایدی برای افراد مبتلا به دیابت، از جمله کاهش قند خون و بهبود حساسیت به انسولین، داشته باشد. اما با این حال، مهم است که آبغوره را در حد اعتدال مصرف کنید و از عوارض بالقوه آن، به ویژه برای افراد مبتلا به مشکلات گوارشی یا کسانی که دارو مصرف می‌کنند، آگاه باشید.

در انتهای این مطلب از مجله سبک زندگی اکالا لازم به ذکر است که همیشه قبل از ایجاد هر گونه تغییر در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

سن واقعی بدنتان چقدر است؟

در کمتر از 1 دقیقه ببینید از سن واقعی‌تان جوان‌ترید یا پیرتر؟

شروع تست