آشپزیخواص مواد غذایی

۳۰ مواد غذایی برای کاهش سریع قند خون

با چه خوراکی‌هایی قند خون را کاهش بدهیم؟ آیا می‌دانید بهترین خوراکی برای کاهش قند خون چیست و کسانی که قند دارند چه چیزهایی نباید بخورند؟ به طور کلی برای کاهش قند خون باید میزان مصرف قند و کربوهیدرات‌ها را کاهش دهید.

اما برای کاهش سریع قند خون در خانه از چه خوراکی‌هایی استفاده کنیم؟ در این مقاله از بخش دانستنی در اکالا بلاگ می‌توانید با بهترین خوراکی‌ها برای کاهش قند خون آشنا شوید.

با انواع مواد غذایی برای کاهش سریع قند خون در خانه آشنا شوید

دیابت یک بیماری شایع است که در اکثر مواقع در مراحل ابتدایی می‌توان آن را با مصرف غذاها و خوراکی‌های مفید و اجتناب از غذاهای مضر کنترل کرد. به علاوه آشنایی با مواد غذایی ساده برای کنترل قند خون افراد دیابتی یک روش ساده برای داشتن یک زندگی سالم است. اما با چه خوراکی‌هایی قند خون را کاهش بدهیم؟ در ادامه می‌توانید با لیستی از ۳۰ مورد از قوی‌ترین پایین آورنده‌های قند خون آشنا شوید.

۱- کلم بروکلی

کلم بروکلی از قوی‌ترین پایین آورنده قند خون است که می‌توانید برای کنترل دیابت و همچنین کاهش قند خون از آن استفاده کنید. در این کلم ماده‌ای به نام سولفورافان وجود دارد که موجب کاهش قند خون می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کلم بروکلی موجب افزایش حساسیت به انسولین و کاهش قند خون در افراد دیابتی می‌شود. می‌توانید برای کاهش قند خون از کلم بروکلی به صورت خام یا پخته استفاده کنید.

۲- عدس

عدس حاوی نوعی کربوهیدرات است که به تغذیه باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند و موجب متعادل شدن قند خون می‌شود. مصرف عدس برای تنظیم قند خون و همچنین جلوگیری از افزایش قند خون بسیار مفید است.

بیشتر بخوانید: خواص شگفت‌انگیز پرتقال خشک برای سلامتی بدن

۳- کینوا

کینوا یکی از سالم‌ترین و مفیدترین انواع غلات است که فیبر و پروتئین زیادی دارد. مصرف کینوا موجب افزایش احساس سیری و کنترل قند خون می‌شود. می‌توانید کینوا را به سالاد خود اضافه کنید و یا از آن برای تهیه غذا استفاده کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    کاهش قند خون با مصرف کینوا

    ۴- اسفناج

    در پاسخ به این سوال که با چه خوراکی‌هایی قند خون را کاهش بدهیم، باید بدانید که اسفناج یکی از مفیدترین سبزیجات برای کاهش قند خون است. اسفناج یکی از سبزیجات بدون نشاسته است که می‌تواند به کنترل قند خون کمک زیادی کند. اسفناج سرشار از لوتئین و پتاسیم است و از همین رو برای سلامت چشم‌ها و همچنین جلوگیری از بیماری‌های قلبی در افراد دیابتی نیز بسیار مفید است.

    ۵- لوبیا

    یکی دیگر از مفیدترین خوراکی‌ها برای کاهش قند خون، لوبیا است. مصرف لوبیا موجب احساس سیری و کنترل سطح قند خون می‌شود. جایگزین کردن لوبیا به جای گوشت می‌تواند به سلامت قلب افراد دیابتی کمک کند و موجب افزایش طول عمر افراد دیابتی شود.

    ۶- کدو تنبل و تخمه آن

    کدو تنبل سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است و مصرف آن برای تنظیم قند خون بسیار مفید است. در بسیاری از کشورها مثل ایران و مکزیک برای درمان دیابت از کدو تنبل و تخمه آن استفاده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که در کدو تنبل نوع کربوهیدرات به نام پلی ساکارید وجود دارد که به طور قابل توجهی به کاهش قند خون کمک می‌کند.

    از طرف دیگر دانه‌های کدو تنبل سرشار از چربی و پروتئین‌های سالم هستند و گزینه فوق العاده برای کاهش قند خون محسوب می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف تخمه کدو تنبل بعد از غذا می‌تواند تا ۳۵ درصد قند خون را کاهش دهد.

    بیشتر بخوانید: با عجیب‌ترین خواص پوست پرتقال آشنا شوید!

    ۷- بامیه

    اگر کمی در مورد بهترین خوراکی برای کاهش قند خون جستجو کنید، حتما با فواید بامیه برای کنترل قند خون روبرو می‌شوید. بامیه دارای ترکیباتی است که موجب کاهش قند خون در بدن می‌شود. در ترکیه از بامیه برای درمان طبیعی دیابت استفاده می‌شود.

    ۸- تخم کتان

    تخم کتان سرشار از فیبر و چربی‌های سالم است و یکی از قوی‌ترین خوراکی‌ها برای کاهش قند خون محسوب می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که از تخم کتان در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند، قند خون پایین‌تری دارند.

    کاهش قند خون با مصرف تخم کتان

    ۹- دانه چیا

    یکی دیگر از خوراکی‌های مفید برای کاهش قند خون، دانه چیا است. مصرف دانه چیا موجب افزایش حساسیت بدن به انسولین و کنترل قند خون می‌شود. بررسی مطالعات نشان می‌دهد افرادی که از دانه چیا در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند تا ۳۹ درصد بیشتر کاهش قند خون را تجربه می‌کنند.

    ۱۰- توت‌ها

    توت‌ها سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی مختلف هستند. بررسی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف توت‌ها می‌تواند به کنترل قند خون کمک زیادی کند. خوردن ۲ فنجان یا ۲۵۰ گرم توت قرمز می‌تواند به طور قابل توجهی قند خون را کاهش و حساسیت به انسولین را افزایش دهد.

    ۱۱- مرکبات

    یکی دیگر از انواع خوراکی‌هایی که می‌توانید برای کاهش قند خون مصرف کنید، مرکبات هستند. مصرف مرکبات موجب کاهش سطح قند خون می‌شود. مرکبات سرشار از فیبر هستند و خاصیت ضد دیابتی دارند.

    بیشتر بخوانید: فواید و خواص گوجه فرنگی

    ۱۲- ماست و کفیر

    کفیر یک نوع محصول لبنی است که برای تهیه آن از نوعی قارچ مخصوص استفاده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کفیر به طور مستقیم روی کنترل قند خون موثر است. ماست سرشار از پروبیوتیک است که مصرف آن موجب کاهش قند خون ناشتا و همچنین بهبود سطح انسولین بعد از غذا می‌شود.

    ۱۳- سیب

    سیب یکی دیگر از میوه‌های فوق العاده مفید برای کاهش قند خون است. سیب سرشار از فیبر و ترکیبات گیاهی است که از بدن در برابر دیابت محافظت می‌کند. مصرف سیب برای کاهش قند خون و جلوگیری از دیابت بسیار مفید است و موجب کنترل قند خون در افراد دیابتی می‌شود.

    ۱۴- ماهی سالمون

    اگر به دنبال یک غذای مفید برای کاهش قند خون هستید، بهتر است ماهی سالمون را امتحان کنید. سالمون یکی از مفیدترین غذاها برای کاهش قند خون و کنترل قند در افراد دیابتی است. این ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که موجب کاهش کلسترول و تری گلیسیرید می‌شود.

    کاهش قند خون با مصرف ماهی سالمون

    ۱۵- روغن زیتون فرابکر

    یکی دیگر از خوراکی‌هایی که می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند، روغن زیتون است. روغن زیتون سرشار از اسید اولئیک است که به کاهش تجمع چربی و جلوگیری از افزایش قند خون در افراد دیابتی کمک زیادی می‌کند.

    ۱۶- فلفل دلمه‌ای

    مصرف فلفل دلمه‌ای رنگی به دلیل وجود ویتامین C و همچنین کاروتنوئیدهای مختلف می‌تواند به کاهش قند خون و همچنین جلوگیری از بیماری‌های مزمن در افراد دیابتی کمک کند.

    بیشتر بخوانید: خواص بی‌نظیر کلم بروکلی

    ۱۷- سیر

    سیر یکی از مفیدترین سبزیجات برای سلامت است که مصرف آن به صورت خام برای کاهش سطح قند خون مفید است. استفاده از سیر به سلامت قلب کمک می‌کند و جلوی بروز بیماری‌های مختلف را می‌گیرد.

    ۱۸- دارچین

    اضافه کردن دارچین به غذا می‌تواند از افزایش قند خون تا حد زیادی جلوگیری کند. دارچین حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی است که به کاهش قند خون و جلوگیری از ذخیره چربی در بدن کمک می‌کنند. مصرف دارچین موجب احساس سیری و جلوگیری از پرخوری می‌شود.

    ۱۹- پیاز قرمز

    پیاز قرمز سرشار از آنتی اکسیدان است. فیبرهای محلول موجود در پیاز قرمز موجب کاهش ترشح هورمون گرلین یا همان هورمون گرسنگی در بدن می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف پیاز قرمز به صورت خام می‌تواند سطح قند خون و کلسترول را تا حد زیادی کاهش دهد.

    کاهش قند خون با مصرف پیاز قرمز

    ۲۰- تخم مرغ

    شاید برایتان جالب باشد اما تخم مرغ نیز در لیست غذاهای مفید برای کاهش وزن قرار دارد. مصرف تخم مرغ موجب بهبود مقاومت به انسولین، افزایش سطح کلسترول خوب خون و همچنین کاهش کلسترول بد خون می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در صبحانه از تخم مرغ استفاده می‌کنند، بهتر می‌توانند در طول روز قند خون خود را کنترل کنند.

    ۲۱- چای سبز

    اگر به دنبال مفیدترین دمنوش برای پایین آوردن قند خون هستید، بهتر است چای سبز را امتحان کنید. چای سبز یک دمنوش سیر کننده است که مصرف آن موجی تثبیت قند خون و کاهش وزن می‌شود. مصرف چای سبز متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و موجب کاهش ذخایر چربی در بدن می‌شود.

    ۲۲- گل کلم

    کلم کلم یکی دیگر از سبزیجات مفید برای کنترل قند خون است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف گل کلم از تولید گلوکز در سلول‌ها جلوگیری می‌کند و از این طریق در کاهش قند خون موثر است. می‌توانید گل کلم را هم به صورت خام و هم پخته مصرف کنید.

    بیشتر بخوانید: خواص گریپ فروت برای سلامتی

    ۲۳- گوجه فرنگی

    یکی دیگر از سبزیجات مفید برای کاهش قند خون گوجه فرنگی است. گوجه فرنگی سرشار از یک نوع آنتی اکسیدان به نام لیکوپن است که موجب کاهش التهاب در بدن می‌شود و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.

    ۲۴- جو

    مصرف جو و همچنین نان جو به دلیل وجود نوعی فیبر به نام بتاگلوکان موجب درمان دیابت می‌شود. بتاگلوکان موجب کاهش قند خون و همچنین تنظیم فشار خون می‌شود و از همین رو یکی از مفیدترین خوراکی‌ها برای کاهش قند خون و جلوگیری از دیابت محسوب می‌شود.

    ۲۵- سرکه سیب

    مصرف سرکه سیب به خصوص به صورت ناشتا یا بعد از غذا موجب کاهش قند خون می‌شود. برای پایین آوردن قند خون فوری می‌توانید ۲ قاشق سرکه سیب را در مقداری آب حل کنید و از آن برای مزه دار کرده سالاد استفاده کنید.

    کاهش قند خون با مصرف سرکه سیب

    ۲۶- آووکادو

    آووکادو سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است و مصرف آن موجب افزایش احساس سیری و کاهش التهاب در بدن می‌شود. مصرف آووکادو حساسیت به انسولین را افزایش و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.

    ۲۷- آلبالو

    یکی از مفیدترین میوه‌ها برای کاهش سطح قند خون آلبالو است. آلبالو شاخص گلیسمی پایینی دارد و حاوی آنتی اکسیدان‌های متنوعی است. مصرف آلبالو خطر ابتلا به دیابت و چاقی را کاهش می‌دهد.

    ۲۸- بادام

    اگر به دنبال معجزه‌ای برای کاهش قند خون می‌گردید، بهتر است بادام را امتحان کنید. مصرف بادام بعد از غذا به تنظیم قند خون کمک می‌کند و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که روزانه از بادام استفاده می‌کنند، سطح قند خون ناشتای کمتری دارند.

    بیشتر بخوانید: خواص توت خشک برای لاغری چیست؟

    ۲۹- قهوه

    مصرف یک فنجان قهوه در روز می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۱۰ درصد کاهش دهد. اگر بتوانید قهوه را به صورت تلخ مصرف کنید، این نوشیدنی می‌توانید به کاهش قند خون شما کمک زیادی کند.

    ۳۰- شنبلیله

    شنبلیله سرشار از فیبر و ترکیباتی است که موجب کنترل قند خون می‌شود. اضافه کردن این گیاه به غذا و یا دم کردن آن به صورت دمنوش می‌تواند به کاهش قند خون و همچنین کنترل قند خون در افراد دیابتی کمک زیادی کند. اگر به دنبال راهی ساده برای کاهش قند خون خود هستید، بهتر است دمنوش شنبلیله را امتحان کنید.

    کاهش قند خون با مصرف شنبلیله

    سخن نهایی

    با چه خوراکی‌هایی قند خون را کاهش بدهیم؟ حقیقت این است که برای کاهش وزن باید در کنار مصرف خوراکی‌های مفید رژیم غذایی سالمی داشته باشید که ورزش کنید. شاید باورش سخت باشد، اما نوشیدن آب به مقدار زیاد می‌تواند به راحتی قند خون شما را کاهش دهد.

    مصرف آب موجب آزاد شدن اسید آمینه‌ای در بدن می‌شود که روی تنظیم قند خون موثر است. سعی کنید در طول روز از غذاهای مفید و آب بیشتری برای کاهش قند خون استفاده کنید و با پیروی از یک رژیم غذایی سالم، خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهید.

    سوالات متداول

    در این بخش به برخی از مهم‌ترین سوالات شما در مورد خوراکی‌های کاهنده قند خون پاسخ داده‌ایم.

    بهترین مواد غذایی ساده برای کنترل قند خون افراد دیابتی چیست؟

    برای کاهش قند خون می‌توانید از سرکه سیب، توت‌ها، سیب، بامیه، مرکبات، لوبیا، فلفل دلمه‌ای، دارچین و لوبیا استفاده کنید.

    کسانی که قند دارند چه چیزهایی نباید بخورند؟

    اگر به دیابت مبتلا هستید، بهتر است از نان‌های ساده، شکر، انواع شیرینی، نوشابه، نمک و مشروبات الکلی استفاده کنید.

    بهترین نوشیدنی برای پایین آوردن قند خون چیست؟

    برای کاهش قند خون می‌توانید از چای سبز و قهوه بدون شکر و شیرین کننده استفاده کنید.

    ۲.۳/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.