روانشناسی

چگونه بدون بحث با همسرمان صحبت کنیم؟

صحبت کردن بدون بحث یکی از ابزارهای ارتباط است که استفاده از آن همیشه آسان نیست. در واقع اغلب ما فکر می‌کنیم که در حال صحبت کردن هستیم، در حالی که گاهی این صحبت تبدیل می‌شود به کنایه و بحث و جدل، که در آن نه تنها دیگر ارتباط مفهومی ندارد، بلکه تنها هدف باقی مانده، پیروزی در این جنگ است!

درست صحبت کردن و خارج‌ نشدن از مسیر ارتباط، به خصوص برای زوج‌ها اهمیت زیادی دارد، چرا که طرف مقابل شریک زندگی است و لازم است یک ارتباط خوب و به تبع آن درک متقابل بهتری هم وجود داشته باشد. اما چطور می‌توانیم بدون بحث کردن، یک گفتگوی موفق داشته باشیم؟ در ادامه این مقاله از اکالا بلاگ، پیشنهادهایی برای صحبت کردن بدون بحث با همسر داریم. با ما همراه باشید.

چگونه با همسرم صحبت کنم که دعوا نشود؟

در ادامه به معرفی تکنیک‌های صحبت کردن بدون بحث با همسر خواهیم پرداخت.

۱- هدف از صحبت را مشخص کنید

شما قرار است که با همسرتان ارتباط برقرار کنید. ممکن است هدفتان رسیدن به یک نتیجه مشخص، یا تنها درد دل کردن و آرام شدن، ابراز افکار و احساسات یا هر چیز دیگری باشد. هر چه که باشد، هدف شما جنگ نیست! چرا که در این صورت از نتیجه بسیار دور می‌شوید.

با به یاد آوردن هدفتان، در مسیر درست بمانید. هر صحبتی قرار است به کیفیت زندگی شما بیفزاید، و اگر قرار باشد با بحث و جدل تمام شود، بهتر است سکوت کنید!

۲- از کلمات روشن و شفاف استفاده کنید

از کلماتی استفاده کنید که مقصود و منظور شما را به درستی منتقل می‌کند. سر راست و مستقیم حرف بزنید. طعنه و کنایه نه تنها منظورتان را به درستی منتقل نمی‌کند بلکه با ایجاد فضای ناراحت کننده و دلخوری، باعث انحراف گفتگو از مسیر درست می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ارتباط وقتی برقرار می‌شود که معنیِ یکسانی از کلمات در ذهن شما و همسرتان وجود داشته باشد. استفاده از کلمات غیرشفاف و کنایه‌ها، همسرتان را متوجه معنی پشت کلام شما نمی‌کند و نتیجه‌ای جز تجربه احساسات ناخوشایند نخواهد داشت.

    تکنیک‌های صحبت کردن بدون بحث با همسر

    ۳- تجربه‌های گذشته را تکرار نکنید

    از تجربه‌های گذشته باید درس گرفت، اما نباید آنها را در صحبتی که هم‌اکنون دارید دخیل کنید! فرض کنید که در گذشته، همسرتان یک کار را اشتباه انجام داده است. امروز قرار است در مورد همان کار صحبت کنید. اگر مدام در خاطرتان بیاید که او نمی‌تواند آن کار را درست انجام دهد، قضاوت پیش از موعد کرده‌اید که احتمالا در لحن و شیوه‌ گفتگوی شما تاثیر می‌گذارد. پس بهتر است وقتی در مورد حال صحبت می‌کنید، تجربه‌های گذشته را ملاک نگیرید.

    ۴- احساساتتان را بیان کنید

    یکی از مهمترین گام‌ها در برقراری یک ارتباط موثر، شناخت احساسات و بیان صادقانه آنهاست. تلاش کنید احساستان را بشناسید، در گفتگوهایتان از آنها و دلیل به وجود آمدنشان صحبت کنید. احساسات در پی یک نیاز برآورده نشده در شما به وجود می‌آیند. پس در پشت هر احساس، یک نیاز است که به آن بی‌توجهی شده است. ابراز احساس و نیازی که دارید، باعث به‌ وجود آمدن فضای صمیمیت و نزدیکی با همسرتان می‌شود که گوش دادن به حرف‌هایتان را دلپذیرتر می‌کند.

    بیشتر بخوانید: چگونه در همه بحث‌ها برنده باشیم؟

    ۵- ارزش‌هایتان را فراموش نکید

    همه ما در جنبه‌های مختلف زندگی، ارزش‌هایی داریم که لازم است در جهت آنها حرکت کنیم و اگر ارزش‌هایمان را رها کنیم، با حال بد و احساسات ناخوشایند زیادی مواجه خواهیم شد. در زندگی مشترک، ارزش‌هایی مثل حمایت، صمیمیت، عشق و … وجود دارد. از یاد نبرید که هر صحبتی با هر هدفی، قرار است در راستای ارزش‌ها باشد و نباید به هیچ دلیلی این ارزش‌ها را زیر پا گذاشت. با یادآوری ارزش‌ها به خود، از رفتن در مسیری که نفی‌کننده آنهاست، خودداری کنید.

    روش‌های بدون بحث صحبت کردن با همسر

    ۶- در چاه لجبازی نیفتید

    ممکن است بگویید که شما صحبت را خوب پیش می‌برید، اما همسرتان صحبت را به بحث می‌کشاند. شما نباید ادامه دهنده این راه باشید. اگر همسرتان به هر دلیلی، صحبت را از راه درست خارج کرده یا با حرف‌هایش باعث ایجاد احساسات ناخوشایندی در شما شده است، می‌توانید با تسلط بر خود و قطع کردن این چرخه، همسرتان را هم با خود همراه کنید که به مسیر درست گفتگو بازگردد. تمرین کنید که صبور باشید و رفتارتان به نسبت رفتار همسرتان تغییر نکند. در مسیری که درست است بمانید.

    ۷- زمان مناسبی را انتخاب کنید

    آیا ممکن است درست بعد از وقوع یک زلزله، با کسی در مورد خرید یک فرش جدید صحبت کنید؟! آیا مایل هستید که در مراسم جشن عروسی یکی از اعضای خانواده‌تان، کسی با شما درباره احتمال ابتلا به یک بیماری سخت صحبت کند؟! انتخاب زمان مناسب با توجه به موضوع صحبت شما، در خوب پیش رفتن صحبت و به بحث کشیده‌نشدن آن، بسیار موثر است. زمانی را انتخاب کنید که همسرتان از نظر جسمی خسته یا از نظر ذهنی، درگیر مسائل دیگری نباشد.

    بیشتر بخوانید: نکات طلایی موثر در تقویت روابط اجتماعی

    ۸- به فکر برد و باخت نباشید

    در زندگی مشترک برد و باختی وجود ندارد. شما و همسرتان، یا هردو برنده‌اید، یا هردو بازنده. صحبت کردن با همسرتان، یک بازی نیست که بخواهید در آن پیروز شوید. اگر او احساس درک نشدن، متهم شدن، تنها ماندن یا کلافگی داشته باشد، بر روی تمام جنبه‌های زندگی شما هم تاثیر خواهد داشت.

    گاهی کوتاه آمدن در جای مناسب، ابراز همدلی و تاکید بر یافتن راهی که منفعت هر دو نفر در آن است، می‌تواند نتایج بسیار بهتری از صحبت‌های سرد و منطقی داشته باشد.

    ۹- مسئولیت‌پذیر باشید

    سهم خود را درباره مسائل مختلف بپذیرید. هیچ مشکل یا مسئله‌ای فقط از طرف یکی از شرکای زندگی نیست. اگر در صحبت‌ کردن، رنگی از سرزنش و پیدا کردن مقصر باشد، به نتیجه نخواهید‌ رسید.

    طبیعی است که در این صورت همسرتان هم بخواهد از زیر بار تمام مسئولیت‌ها شانه خالی کند. اما اگر شما ابتدا از مسئولیت خود صحبت کنید و نشان دهید که از سهم خودتان آگاهید، همسرتان هم در قبول مسئولیت خود، پذیراتر است.

    بیشتر بخوانید: با همسر معتاد به کار چه کنیم؟ راهکارهای پیشنهادی

    شیوه صحیح صحبت کردن بدون بحث با همسر خود را بیاموزید !

    ۱۰- با محبت صحبت کنید

    آن مثل قدیمی که می‌گوید از محبت خارها گل می‌شود، حقیقت دارد. هیچ آدمی نمی‌تواند در مقابل محبت، سرد و بی‌تفاوت باشد. محبت شما در صحبت‌هایتان، جهت‌دهنده فوق‌العاده‌ای به مسیر گفتگوهاست. قطعا همسرتان اگر محبت را در کلام شما ببیند، شنونده‌ی بهتری خواهد بود، و احتمال اینکه صحبت کردن به مجادله برسد، تقریبا وجود ندارد.

    آداب گفتگو، هزار و یک راه دارد، که بیشتر آنها از طریق تجربه و تلاش برای اصلاح تجربه‌های قبلی، آموخته می‌شوند. هر بار می‌خواهید شروع به صحبت کنید، فکر کنید که اگر فرد دیگری می‌خواست با شما صحبت کند، دوست داشتید این صحبت چگونه باشد. تمام توصیه‌های ذکر شده در این مطلب از مجله سبک زندگی اکالا هم در فضایی که همدلی باشد، امکان‌پذیر خواهد بود.

    ۴.۱/۵ (۲۶ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

    میخوای بدونی مزاجت چیه؟

    با این تست رایگان کمتر از ۱ دقیقه مزاجت رو بشناس

    شروع تست