آشپزینکات آشپزی

ترکیبات سبزی دلمه در شهرهای مختلف چیست؟

دلمه یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدار ترین غذاهای قدیمی و سنتی است که تنوع بسیار زیادی دارد. دلمه، از ترکیب چند ماده خوراکی تهیه می‌شود که به عنوان مواد میانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تمام این مواد خوراکی در بین برگ‌های پنجه‌ای شکل و نازک درخت انگور ‌پیچیده و‌ با هم پخته می‌شوند.

مواد میانی اغلب دلمه‌ها ترکیبی از برنج، لپه، گوشت چرخ‌ کرده، پیاز داغ، سبزی‌های معطر و ادویه است. دلمه برگ مو، گوجه فرنگی، سیب‌ زمینی، فلفل دلمه‌ای و‌ بادمجان جز پرطرفدارترین انواع دلمه‌ها هستند.

ما امروز در این بخش از اکالا بلاگ ترکیبات سبزی برای دلمه‌ برگ‌ مو در شهرهای مختلف را برای شما جمع آوری کرده‌ایم. پس در ادامه مطلب همراه باشید.

ترکیبات سبزی دلمه تهرانی

ترکیبات سبزی دلمه برگ مو یا برگ انگور در شهرهای مختلف ایران با توجه به ذائقه و سلیقه غذایی‌شان متفاوت است. برخی از سبزی‌ها کاملاً محلی و در شهرهای خاصی با توجه به شرایط آب و هوایی خاص رشد می‌کنند و دسترسی به آن‌ها ممکن است برای سایر شهرها ساده نباشد.

اما به طور کلی و سبزی‌های استفاده شده در این دلمه در اکثر شهرها به شرح زیر است:

  • گشنیز
  • شوید
  • مرزه
  • تره
  • جعفری
  • نعنا
  • ترخون
  • پیازچه

افزودن کمی ریحان و پیازچه به این ترکیبات سلیقه‌ای است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ترکیبات سبزی دلمه تهرانی

    سبزی دلمه رشتی

    همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، استفاده از برخی از سبزی‌های محلی در برخی از شهر‌ها رایج است. در رشت نیز دلمه برگ مو‌ با سبزی‌های متفاوت و‌ جذابی تهیه می‌شود. خالواش، چوچاق، سیر، پیازچه، شوید و گشنیز جز ترکیبات اصلی این دلمه است.

    سبزی دلمه شیرازی

    تنوع سبزی دلمه در شیراز کمی کمتر از سایر دلمه‌هاست. در دلمه‌های برگ مو شیرازی از ترکیب جعفری، ترخون، گشنیز و نعنا استفاده می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع دلمه‌های خوشمزه

    سبزی دلمه تبریزی

    دلمه‌های برگ مو تبریزی شباهت زیادی به دلمه‌های تهرانی دارد. سبزی‌های استفاده شده در این دلمه شامل جعفری، تره، شوید، ترخون، پیازچه، سیر و مرزه است.

    سبزی دلمه اصفهانی

    ترکیب سبزی دلمه‌ اصفهانی شباهت زیادی به دلمه‌های شیرازی دارد. سبزی‌های استفاده شده در این دلمه شامل مرزه، شوید، ترخون و جعفری است.

    سبزی دلمه ترکیه‌ای

    ترکیب سبزی دلمه انگور ترکیه‌ای با دلمه‌های سنتی و ایرانی متفا‌وت است و تنوع کمتری دارد. در این دلمه از مقدار مساوی و برابری از نعنا و شوید استفاده می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه‌ای

    میزان و مقدار هر سبزی در ترکیبات سبزی دلمه

    میزان و مقدار هر سبزی در ترکیبات سبزی دلمه چقدر است؟

    یکی دیگر از نکات مهمی که در طعم دلمه شما تاثیر چشمگیری دارد میزان استفاده از هر سبزی است.

    • هر سبزی عطر و طعم منحصر به فرد خود را دارد که در صورت استفاده بیشتر از هر مقدار ممکن است طعم آن سبزی غالب شود که در نهایت موجب تغییر طعم کلی دلمه می‌شود.
    • تناسب بسیار ساده‌ای بین مقدار سبزی‌های دلمه است.
    • مقدار جعفری در این ترکیبات باید ۳ برابر سایر سبزی‌ها باشد.

    بیشتر بخوانید: با این ترفندها خوشمزه‌ترین دلمه برگ مو را درست کنید!

    مقدار سبزی با سایر مواد دلمه

    میزان سبزی‌ها با توجه به ذائقه و سلیقه غذایی شما کاملا متفاوت است. شما می‌توانید از مقدار کمتر یا بیشتری سبزی‌ تازه در تهیه دلمه استفاده کنید. به صورت کلی و ایده‌آل میزان سبزی دلمه باید ۲۰-۳۰ درصد کل مقدار مواد درون دلمه باشد.

    بی شک سبزی تازه، عطر و طعم بسیار ویژه و منحصر به فردی به دلمه‌های شما می‌دهد. اما اگر به هر دلیلی سبزی تازه در دسترس ندارید می‌توانید از ترکیب سبز‌ی خشک استفاده کنید.

    امیدواریم که آموزش فوق مورد توجه شما علاقه‌مندان به دنیای جذاب و رنگارنگ آشپزی قرار گرفته باشد و شما نیز بتوانید با استفاده از اطلاعاتی که در مقاله بالا به آن پرداختیم دلمه‌های بسیار خوشمزه و جذابی را تهیه کنید

    اگر شما در تهیه دلمه از سبزیجات خاصی استفاده می‌کنید که موجب خوش طعم‌تر شدن دلمه‌هایتان می‌شود خوشحال می‌شویم که آن‌ها را در بخش نظرات این مطلب از مجله آشپزی اکالا با ما و سایر دوستان علاقمند به اشتراک گذارید.

    ۴.۸/۵ (۹ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

    میخوای بدونی مزاجت چیه؟

    با این تست رایگان کمتر از ۱ دقیقه مزاجت رو بشناس

    شروع تست