روانشناسیسبک زندگی

چگونه تغییر کنیم؟ بهترین راه‌های تغییر کردن

تغییر کردن چیزی است که همه ما برای رشد خود به آن نیاز داریم. اگر تغییر نکنیم و هر آنچه هست را بپذیریم، پیشرفت و شکوفا شدن بی‌معنی می‌شود. بسیاری از افراد در طول زندگی خود بارها تصمیم به تغییر کردن گرفته‌اند اما در نهایت دلسرد شده و ناکام مانده‌اند. چرا که تغییر به راحتی قابل پذیرش نیست و چالش‌های زیادی با خود دارد که پیشروی در تحقق بخشیدن به آن را دشوار می‌کند. در این مقاله از اُکالا بلاگ می‌خواهیم بهترین راه‌های تغییر کردن را با هم بررسی کنیم.

از تغییر کردن نترسید.

اولین چیزی که ما را در تغییر کردن متوقف می‌کند ترس است. ترس از شکست خوردن، ترس از قضاوت شدن، ترسِ از دست دادن آنچه که امروز داریم. ذهن ما به صورت خودکار سعی می‌کند ما را از اضطراب دور کند و چون تغییر همیشه با اضطراب همراه است، ذهن ما با راه‌های مختلفی تلاش می‌کند ما را متوقف و از ما محافظت کند.

اما بیشتر ترس‌های ما واقعیت ندارد. لازم است که علت ترس را در درون خودتان جستجو کنید و با فکر کردن به آن، ذهنتان را آرام و قانع کنید که مشکلی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: چه راه‌هایی می‌تواند مسیر رسیدن به موفقیت را برای ما کوتاه تر کند؟

نقص‌های خود را بپذیرید.

هیچکس بدون نقص نیست و پذیرش این موضوع باعث می‌شود با انگیزه بیشتری به دنبال تغییر کردن باشیم. اگر ما خودمان را کامل و بدون نقص تصور کنیم، دیگر دلیلی برای تغییر کردن وجود ندارد. در واقع دچار یک حالت متعصب نسبت به خودمان و توانایی‌هایمان خواهیم شد که لزومی به تغییر کردن ندارند.

با خودتان شفاف باشید و نقص‌هایتان را ببینید. همه این حفره‌های خالی درون ما، سرچشمه شکوفایی و رشد هستند. برای رشد باید آماده یادگیری و تجربه‌های جدید باشید و این منوط به قبول نقص‌ها است.

بیشتر بخوانید: شخصیت شناسی از روی دستخط با چند ترفند ساده

با بهترین راه‌های تغییر کردن آشنا شوید

بیشتر بخوانید: آیا واقعا برخی از آدم‌ها سمی هستند؟

بهانه تراشی نکنید.

خیلی از ما ناکامی در تغییر کردن را به امکاناتی نسبت می‌دهیم که نداریم. مثلا می‌گوییم باید فلان مقدار پول داشتم تا این کار را بکنم. یا فلان مقدار زمان و انرژی که آمادگی تغییر داشته باشم. اینها تنها بهانه هستند. بهانه‌هایی که ذهن ما برای دوری از اضطراب می‌تراشد.

یکی یکی بهانه را شناسایی کنید و ببینید چه میانبری برای عبور از آن کمبودها وجود دارد. گاهی می‌توانید امکانات لازم را با تخصیص جدیدی از منابع برطرف کنید. گاهی هم می‌توانید آن امکانات را با چیزهای جدیدی جایگزین دارید که هم‌اکنون از آن برخوردار هستید.

بیشتر بخوانید: چگونه نگرش خود را به زندگی تغییر دهیم؟

از قدم‌های کوچک شروع کنید.

مثال بارز این موضوع تلاش برای تغییر وزن است. اگر به ناگهان رژیم سختی را شروع کنید و تمام غذاهای مورد علاقه خود را از رژیم غذایی حذف کنید، هم به بدن خود آسیب زده‌اید و هم دیر یا زود، دست از رژیم می‌کشید. این طبیعی است. همانطور که گفته شد ذهن ما از ما مراقبت می‌کند و فشارهای ناگهانی را دوست ندارد.

قدم‌های بزرگ باعث خستگی شده و کم کم ما را از ادامه راه باز می‌دارند. اما قدم‌های کوچک اگرچه سرعت کمتری دارند اما به طور پیوسته ادامه خواهند داشت. نگران زمان نباشید، آرام حرکت کنید و به موقع برسید. سنگ کوچکی بردارید که به قول قدیمی‌ها سنگ بزرگ نشانه نزدن است.

بیشتر بخوانید: با این ۸ قدم، دوباره از نو شروع کن!

تصویر آینده را به خاطر بسپارید.

برای اینکه انگیزه خود را حفظ کنید، می‌توانید تصویری از آینده بعد از تغییر کردن را در ذهن داشته باشید. هربار که خسته یا ناامید شدید، به آن تصویر نگاه کنید و ببینید که چقدر برایتان خوشایند است و خواهان آن هستید.

تصویر آینده می‌تواند فقط در ذهن یا روی کاغذ باشد. این موضوع هیچ ربطی به قانون جذب و امثال آن ندارد. تصویر آینده، بدون تلاش شما محقق نمی‌شود. باید با تمام قوا برای تغییر کردن و باقی ماندن در مسیر تغییر تلاش کنید. تصویر آینده صرفا انگیزه آتی را در ما بیدار نگه می‌دارد.

بیشتر بخوانید: راهکارهای روانشناسی برای بهبود کیفیت زندگی شما

روش‌های تغییر کردن شخصیت

مسئولیت پذیر باشید.

اگر تا به حال فکر می‌کردید که افراد نزدیک و دور زندگی‌تان در جایی که امروز ایشتاده‌اید مقصر هستند، سریعا این فکر را دور بیاندازید. هیچکس جز خود شما مسئول زندگی شما نیست. شما می‌خواهید تغییر کنید، نه دیگران. در نتیجه این فقط شما هستید که باید برای این امر قدم بردارید و ثبات داشته باشید.

ممکن است از کمک دیگران خوشحال شوید، اما اگر کمکی هم نبود، وظیفه شماست که به خودتان کمک کنید و راه‌های مختلف را بیازمایید. اتفاقات برای همه می‌افتد، تفاوت آنجاست که ما در مقابل هر اتفاق چه وکنشی نشان می‌دهیم. هیمن واکنش است که سرنوشت ما ساخته و ما را از دیگران متمایز می‌کند.

بیشتر بخوانید: رازهای به وجود آوردن و حفظ انگیزه

افراط و تفریط نکنید.

همه یا هیچ نخواهید، بلکه میانه را انتخاب کنید. هیچ چیز در دنیا نیست که تعادل نداشتن در آن زمینه خوب باشد. همه چیز در تعادل زیبا و با شکوه خواهد بود. چه در مسیر و چه در هدف میانه‌رو باشید. تغییر کردن را یک مهره در یک طیف صفر تا صد ببینید، گاهی به صد نزدیک ترید و گاهی به صفر.

هر کدام که باشد خوب است. اگر فقط نقطه صد را قبول داشته باشید، از کوچکترین عقب‌گرد، سرخورده و مسیر تغییر را رها می‌کنید. تعادل را نگه دارید تا با آرامش از هر جای مسیر که بودید، آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: نشانه‌های افرادی که حضورشان برای سلامت روان شما خوب است!

خودتان را تشویق کنید.

شاید شنیده باشید که در مغز ما هورمونی وجود دارد به نام دوپامین. دوپامین هورمون لذت و رضایت و پاداش است. پاداش گرفتن، باعث نوعی از شرطی ساز ذهنی شده و عادت‌های جدیدی در ما به وجود می‌آورد. با تشویق شدن، خوراک دوپامین تامین می‌شود و انگیزه زیادی برای ادامه دادن و ماندن در مسیر تغییر به وجود می‌آید.

پس لازم است که خودتان را با برداشتن هر قدم تشویق کنید. لازم نیست زیاده‌روی کنید، غذای مورد علاقه، یک وسیله کوچک که دوست داشتید بخرید، یا رفتن به گردش، و چیزهای کوچک دیگری می‌توانند دوپامین را فعال کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه همدلی را تمرین کنیم؟؛ مهارتی که زندگی را معنادار می‌کند

خودتان را برای تغییر کردن تشویق کنید

بدن سالم را فراموش نکنید.

از قدیم گفتند که ذهن سالم در بدن سالم است. این یک حقیقت است. ورزش و تغذیه مناسب تقریبا در تمام جنبه‌های زندگی موثر است. لازم نیست ورزش سنگینی انجام دهید.

یکی از مناسب‌ترین ورزش‌ها برای بهبود شرایط مغز و بدن، پیاده‌روی است که حال شما را خوب و توان شما را برای ادامه دادن زیاد می‌کند. تغذیه سالم نیز همین کارکرد را دارد. این دو درکنار هم به یک خواب خوب منجر می‌شوند که بیشتر از آنچه که فکرش را بکنید برای بدن کارکرد مغز و بدن ما ضروری است.

بیشتر بخوانید: چگونه زندگی زیبایی داشته باشیم؟

صبور باشید.

تغییرات آهسته هستند. تصور کنید ماشینی را روشن می‌کنید و قصد حرکت دارید. در ابتدا با دنده یک حرکت را شروع می‌کنید و خب در این حالت سرعت زیادی نخواهید داشت.

بعد همینطور که می‌روید شمار دنده‌ها و شتاب ماشین بیشتر می‌شود و به سرعت دلخواه خود می‌رسید. از خودتان توقع نداشته باشید با شروع هر حرکت، در بالاترین سرعت باشید. برای رسیدن به سرعت صبور باشید و یقین داشته باشید که خواهید رسید.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد انرژی زنانه و فواید آن برای مردان و زنان

تغییر کردن ممکن است تبدیل به “ای کاش” در زندگی ما شود. اما این امر به دست شما امکان‌پذیر است، اگر به اندازه کافی آن را بخواهید و با بهترین راه‌های تغییر کردن آشنا شوید. راه‌های زیادی برای ماندن در مسیر تغییر وجود دارد که در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا به بهترین راه‌های تغییر کردن اشاره کردیم. شما چه راه دیگری پیشنهاد می‌دهید؟ نظر خود را با ما درمیان بگذارید.

‫۴ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا