روانشناسیسبک زندگی

۸ فایده تنها بازی کردن کودکان و راهکارهای تشویق آنها

تنها بازی کردن کودکان یک روش ساده برای رشد خلاقیت و سرگرم شدن او بدون دخالت والدین است. در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با ۸ فایده تنها بازی کردن کودکان آشنا شوید.

فواید تنها بازی کردن کودک

بازی کردن کودک به تنهایی، یک توانایی ارزشمند است که به او کمک می‌کند تا بدون نیاز به والدین، خودش را سرگرم کند. در این شرایط کودک در طول روز با اسباب بازی‌هایش بازی می‌کند و بعد از چند دقیقه بازی به سراغ والدین می‌رود و دوباره به بازی ادامه می‌دهد. در ادامه به ۸ فایده تنها بازی کردن کودکان اشاره شده است.

۱- یادگیری مهارت‌های ابتدایی بازی

بازی کردن فواید زیادی برای کودک دارد و زمانی که کودک به تنهایی بازی می‌کند، اصول و مهارت‌های پایه‌ای بازی را یاد می‌گیرد و برای بازی‌های مشارکتی آماده می‌شود. در این شرایط کودک راحت تر با چالش بازی‌های دسته جمعی مواجه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آیا خاک‌بازی برای سیستم ایمنی کودکان مفید است؟

۲- تقویت خلاقیت

یکی دیگر از فواید تنها بازی کردن برای کودکان، تقویت قوه تخیل و خلاقیت است. زمانی که کودکان تنها بازی می‌کنند، قوانین خاصی را برای خود ایجاد می‌کنند و این موضوع موجب رشد خلاقیت در کودک می‌شود. زمانی که کودک با والدین یا یک فرد بزرگسال بازی می‌کند، باید از قوانین از پیش تعیین شده پیروی کند و از همین رو بازی‌های تک نفره برای رشد خلاقیت کودک مفیدتر هستند.

فایده تنها بازی کردن کودکان

۳- مستقل شدن کودک

بازی کردن کودک به تنهایی موجب می‌شود تا او در آینده به فرد مستقل‌تری تبدیل شود. تنهایی بازی کردن کودکان به آن‌ها کمک می‌کند تا راحت‌تر بتواند عدم حضور والدین را تحمل کند و استقلال بیشتری کسب کند.

۴- افزایش احساس آرامش

زمانی که کودک به تنهایی بازی می‌کند، احساس آرامش و رضایت بیشتری را تجربه می‌کند. بازی‌های انفرادی به کودک کمک می‌کنند تا از تنهایی خودشان لذت ببرند و کمتر دچار حواس پرتی شوند.

بیشتر بخوانید: ۱۲ راهکار مهم برای افزایش عزت نفس در کودکان

۵- افزایش توانایی مهارت حل مساله

زمانی که کودک به تنهایی و بدون دخالت والدین بازی می‌کند، یاد می‌گیرد که خودش با موانع و مشکلات احتمالی مواجه شود و راه حل پیدا کند. در این شرایط کودک برای رها شدن از شر چالش‌ها، راهکار پیدا می‌کند و این موضوع موجب افزایش اعتماد به نفس و همچنین افزایش عزت نفس می‌شود.

۶- افزایش اعتماد به نفس

زمانی که کودک به تنهایی بازی می‌کند، یاد می‌گیرد تا در مواقع مختلف زندگی خودش به تنهایی از چالش‌ها عبور کند و این موضوع موجب افزایش اعتماد به نفس کودک می‌شود. در این شرایط کودک خودش برای برآورده کردن نیازهای فردی خود تلاش می‌کند و منتظر والدین نمی‌ماند.

فایده تنها بازی کردن کودکان

۷- آماده شدن کودک برای مدرسه

اگر کودک شما قبل از دوران مدرسه، تنهایی بازی کردن را یاد بگیرد، در دوران مدرسه راحت‌تر با چالش دور شدن از والدین کنار می‌آید و در مدرسه نیز با اعتماد به نفس بیشتری رفتار می‌کند. تنها بازی کردن به کودک کمک می‌کند تا در کلاس آرام بنشیند و بدون ترس از نبود والدین ساعت‌های کلاس درس را سپری کند.

۸- تضمین امنیت کودک

زمانی که زیادی حواستان به کودک باشد، او از هر فرصتی برای شیطنت و کارهای خطرناک استفاده می‌کند؛ چون می‌داند که شما مراقبش هستید. اما اگر کودک تنهایی بازی کردن را یاد بگیرد، بیشتر مراقب خودش خواهد بود و می‌تواند مستقل از والدین نیز کارهایش را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: ۹ روش کاربردی برای آموزش نظم به کودکان!

در چه سنی کودک تنهایی بازی کردن را یاد می‌گیرد؟

ویژگی‌های شخصیتی هر کودک متفاوت است و از همین رو هر کودک در سن مشخصی مهارت تنها بازی کردن را یاد می‌گیرد. برخی کودکان این مهارت را در ۳ سالگی به دست می‌آورند و برخی دیگر در ۵ سالگی قادر به سرگرم کردن خودشان هستند.

از طرف دیگر میزان وابستگی کودک به والدین، شرایطی که والدین برای کودک ایجاد می‌کنند و همچنین ویژگی‌های شخصیتی او همگی روی این مساله موثر هستند. میانگین زمانی که کودک در سنین مختلف به تنهایی بازی می‌کند نیز متفاوت است. در ادامه به میانگین زمان تنها بازی کردن کودکان بین ۱ تا ۵ ساله اشاره شده است.

  • کودک ۱ ساله: ۲ تا ۵ دقیقه
  • کودک ۲ ساله: ۴ تا ۱۵ دقیقه
  • کودک ۳ ساله: ۶ تا ۱۵ دقیقه
  • کودک ۴ ساله: ۸ تا ۲۰ دقیقه
  • کودک ۵ ساله: ۱۰ تا ۲۵ دقیقه

فایده تنها بازی کردن کودکان

نکاتی که باید در مورد تنها بازی کردن کودکان بدانید

  • برای این که کودک یاد بگیرد به تنهایی بازی کند، خودتان هم زمانی از روز را به تنها بودن اختصاص دهید و در این ساعات کتاب بخوانید، موسیقی گوش کنید یا فیلم ببینید.
  • به خاطر داشته باشید که کودکان نیاز به کمک دارند، اما نباید به والدین وابسته شوند.
  • زمانی که کودک سرگرم بازی کردن است و با خودش حرف می‌زند، وارد بازی او نشوید.
  • به خاطر داشته باشید همانطور که بازی کردن با کودک اهمیت زیادی برای سلامت ذهن و روان او دارد، کودک باید یاد بگیرد تا به تنهایی نیز بازی کند.
  • در پاسخ به این سوال که چیکار کنم بچم خودش بازی کنه، باید بگوییم که برای تشویق کودک به تنها بازی کردن، سعی کنید اسباب بازی‌ها و لوازم مورد علاقه کودک را در یک مکان مناسب جمع کنید. در این شرایط کودک می‌داند که تمام این لوازم متعلق به خودش هستند و نباید برای بازی با آن‌ها از شما اجازه بگیرد.
  • رها کردن کودک به معنای تنها بازی کردن نیست و بهتر است در زمان بازی کودک، شما نیز در اطراف او یا در اتاق دیگر باشید تا او از حضور شما در خانه مطمئن باشد.
  • تنها بازی نکردن کودک دلایل مختلفی دارد و ممکن است به دلیل ترس از تنهایی، وابستگی شدید به پدر و مادر یا عدم علاقه به اسباب بازی‌ها اتفاق بیفتد. برای این که کودک به تنها بازی کردن علاقه‌مند شود، باید شرایط مناسبی را برای او فراهم کنید و کمی صبورانه برخورد کنید.
  • بهتر است احساس گناه و شرم در مورد تنهایی بازی کردن کودک را متوقف کنید و اجازه دهید کودک شخصیت مستقلی پیدا کند. از طرف دیگر فراموش نکنید که برخی از ساعات روز را به بازی کردن و حرف زدن با کودک اختصاص دهید و برای او زمان بگذارید.

در این مقاله به مهم‌ترین فواید تنها بازی کردن کودک اشاره شده است. کودک برای رشد تخیل و خلاقیت و همچنین یادگیری اصول اولیه بازی کردن باید تنها بازی کردن را تجربه کند. در این شرایط او در آینده به فرد مستقل‌تر و با اعتماد به نفس تری تبدیل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

سن واقعی بدنتان چقدر است؟

در کمتر از 1 دقیقه ببینید از سن واقعی‌تان جوان‌ترید یا پیرتر؟

شروع تست