روانشناسیسبک زندگی

اگر همسرتان این رفتارها را انجام می‌دهد غیرقابل‌ اعتماد است

حتماً بارها شنیده‌اید که در هر رابطه‌ای اصل بر اعتماد است. اعتماد باعث حس امنیت و آرامش در رابطه و ارتباط صادقانه و احترام متقابل می‌شود. برعکس فقدان اعتماد و شک و تردید در قابل اعتماد بودن همسر در نهایت منجر به درگیری و احساسات و عواطف منفی ناخواسته می‌شود. برای کمک به حداقل رساندن یا محافظت از خود در برابر این تجربیات، در این مقاله از مجله اُکالا به چند رفتاری می‌پردازیم که به عنوان یک پرچم قرمز برای قابل اعتماد بودن همسرتان شناخته می‌شوند.

۱۳ نشانه آشکار یک شریک غیر قابل اعتماد

نشانه‌های آشکار یک شریک غیر قابل اعتماد به شرح زیر است:

۱- آنها تمایلی به پذیرش مسئولیت اعمال خود ندارند

وقتی اختلاف، مشاجره یا درگیری رخ می‌دهد، آیا شریک زندگی شما نقشی را که در آن وضعیت داشته، می‌پذیرد؟ آیا آنها مسئول اعمال، واکنش‌ها یا رفتارهای خود هستند؟ آیا آنها می‌توانند زمانی که اشتباه می‌کنند اعتراف یا عذرخواهی کنند؟

یا شریک زندگی شما دیگران را مقصر و سرزنش می‌کند؟ آیا آنها داستان‌هایی سر هم می‌کنند که خودشان را از مسئولیت یا قصورشان رها می‌کند؟
پذیرفتن مسئولیت و اعتراف به اشتباه، از ویژگی‌های افراد معتبر و قابل اعتماد است. زمانی که این ویژگی‌ها از بین رفته باشند و این رفتارهای منفی به یک موقعیت تکرار شونده تبدیل شوند، پرورش اعتماد عمیق و یک رابطه ایمن دشوار است.

۲- اعمال و گفتار آنها با هم ناسازگارند

اگر شریک زندگی شما به طور مداوم غیرقابل اعتماد است، و اغلب به گفته‌های خود عمل نمی‌کند، جای نگرانی وجود دارد. هنگامی که طرف مقابلتان بارها و بارها از انجام دادن قول‌هایی که داده است طفره می‌رود و یا حرف‌های خود را فراموش می‌کند ممکن است احساس کند که شما در اولویت نیستید یا عدم مراقبت و توجه از طرف شریکتان وجود دارد. اگر این موضوع زیاد تکرار شود، یک رابطه قابل اعتماد امکان‌پذیر نیست.

13 نشانه آشکار یک شریک غیر قابل اعتماد

۳- طبیعتی دور و بسته داشته باشید

داشتن مرزهای شخصی می‌تواند چیز مثبتی باشد، اما اگر همسرتان بیش از حد از درز اطلاعات خود محافظت می کن تا حدی که باعث ایجاد احساس عدم اطمینان در مورد شخصیت یا انگیزه‌هایش می‌شود، ممکن است نشانه‌ای باشد که چیزی را پنهان می‌کند.

اعتماد مبتنی بر شفافیت و صراحت است، بنابراین هنگامی که فردی به عمد جزئیات مهم را پنهان می‌کند یا از بیان آشکار رفتار خود امتناع می‌ورزد، این سوال مطرح می‌شود که چرا و چه چیزی پنهان شده است.

۴- احساس درونی شما می‌گوید چیزی اشتباه است

در اعتماد به غریزه درونی خود حکمت زیادی وجود دارد زیرا به ندرت اشتباه است. وقتی به دنبال نشانه‌هایی هستید که نمی‌توانید به شریک زندگی خود اعتماد کنید، در بیشتر موارد، احساس درونی شما معمولاً درست است.

علیرغم تمام استدلال‌های منطقی که می‌توان برای توجیه رفتار کسی مطرح کرد، شهود ما همیشه بهترین قاضی باقی خواهد ماند. در عمق وجود، ناخودآگاه شما می‌داند که آیا شریک زندگی شما قابل اعتماد است یا خیر. بنابراین اگر احساس می‌کنید چیزی درست کار نمی‌کند، مهم است که توجه کنید و اجازه ندهید ترس شهود شما را ساکت کند.

بیشتر بخوانید: نشانه‌های زنانی که همیشه محبوب همسرشان هستند

۵- شما در حال جاسوسی هستید

جاسوسی در زندگی خصوصی دیگران هرگز نشانه خوبی نیست. وقتی شروع به مرور حساب‌های رسانه‌های اجتماعی آن‌ها می‌کنید یا به طور مخفیانه تلفن آن‌ها را چک می‌کنید، به این معنی است که نگران این هستید که با چه کسی صحبت می‌کنند و چه می‌گویند. این یک نشانه واضح است که اعتماد وجود ندارد.

همچنین می‌تواند به این معنی باشد که شما به اندازه کافی احساس امنیت نمی‌کنید که بتوانید در مورد احساس خود سوال بپرسید یا گفتگو کنید. جستجوی مداوم زندگی همسر و بدبین شدن در مورد فعالیت‌های او مستقیماً با کمبود اعتماد مرتبط است.

۶- آنها دیگر برای شما وقت ندارند

زندگی ممکن است شلوغ باشد و طبیعی است که در مراحل مختلف زندگی، زمان باهم بودن متفاوت است. با این حال، کار و مسئولیت هرگز نباید جایگزینی برای زمان با کیفیت باشد.

عدم علاقه یا تلاش برای گذراندن وقت با هم نشانه آن است که همسر شما ممکن است به اندازه شما در رابطه سرمایه گذاری نکرده باشد. این سوال پیش می‌آید که آیا مشغله کاری همسرتان دلیل واقعی این است که او برای شما وقت ندارد یا چیز دیگری است؟

رفتارهای همسر غیرقابل اعتماد

۷- تمایلات رفتاری همسرتان تغییر کرده است

اگر متوجه تغییر در الگوها یا رفتارهای همسر خود شدید و او دلایل آن را با شما در میان نگذاشته است، این می‌تواند نشان دهنده وجود مشکلی باشد که شما از آن آگاه نیستید.

اگر ابراز محبت، کارهای مشترک، ارتباطات و غیره بدون توضیح شروع به کاهش می‌کنند، منطقی است که کنجکاو باشید که چرا این اتفاق می‌افتد و چرا شریک زندگی‌تان در مورد آن صحبت نکرده است. تغییر رفتار ناگهانی معمولاً نشانه‌ای است که چیزی درست نیست.

۸- شما بارها و بارها استدلال‌های مشابهی دارید

ممکن است متوجه شوید که بارها و بارها درباره یک موضوع خاص مشاجره کرده‌اید. مشکل فقط موضوع نیست، بلکه این است که حتی پس از اینکه هر دو فرصتی برای صحبت در مورد آن داشتید، دوباره این مشاجره ظاهر می‌شود.

هنگامی که وفاداری و تعهد همسر خود را زیر سوال می‌برید، به خصوص زمانی که این رابطه با مسائل مربوط به اعتماد همراه است، تشخیص اینکه آیا در حال ساختن یک کوه از کاه هستید یا چیزی عمیق‌تر در حال وقوع است، دشوار است. مشاجره مداوم می‌تواند بر رابطه شما تأثیر بگذارد و می‌تواند منجر به سؤال از خود یا ارزش خود در رابطه شود.

بیشتر بخوانید: رفتار با همسر حسود و حساس چگونه باید باشد؟

۹- شما مچ آنها را در زمان دروغ گفتن گرفته‌اید

صداقت یکی از ارکان هر رابطه موفقی است و یکی از بارزترین نشانه‌های مشکل جدی در رابطه، زمانی است که مچ همسر خود را در زمان دروغ می‌گیرید. دروغ‌ها می‌توانند از دروغ‌های بی خطر یا مصلحت آمیز کوچک تا دروغ‌های جدی‌تر در مورد مکان یا فعالیت‌های همسرتان متفاوت باشند.

هنگامی که دست همسر خود را در یک دروغ رو می‌کنید، اعتماد دوباره به او دشوار است و می‌تواند باعث شود که هر چیز دیگری را که می‌گویند زیر سوال ببرید.

نشانه‌های رفتاری همسر غیر قابل اعتماد را بشناسید

۱۰- شریک شما رفتار غیرمعمولی در مورد گوشی همراه یا رایانه شخصی از خود نشان می‌دهد

آیا شارژ باتری گوشی همسرتان، چند بار در طول روز تمام می‌شود و او نمی‌تواند به شما پاسخ دهد؟ آیا گوشی خود را در حالت ساکت نگه می‌دارد و شما هرگز پیام یا تماسی برای او نمی‌بینید؟ آیا آنها به طور ناگهانی از تلفن یا لپ تاپ خود محافظت بیشتری می‌کنند، حتی در موارد جزئی مانند چک کردن ایمیل‌ها؟

ما در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم و تعجبی ندارد که همسر ما به وسایل دیجیتالی خود وابسته است. در نتیجه جواب مثبت به سوالات بالا، در نهایت می‌تواند به اعتماد در رابطه شما آسیب برساند.

۱۱- در رابطه احساس امنیت نمی‌کنید

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که نشان می‌دهد مشکلی در رابطه شما وجود دارد این است که دیگر در آن احساس امنیت نمی‌کنید. این ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، مانند اینکه شریک زندگی شما به اندازه کافی محبت یا ارتباط برقرار یا به وعده‌های خود عمل نمی‌کند، یا باعث نمی‌شود که شما احساس ارزشمندی و دوست داشتنی بودن داشته باشید.

هنگامی که این انتظارات عادی در رابطه برآورده نمی‌شود، یا زمانی که همسر شما نمی‌تواند همان تلاش قبلی را به شما نشان دهد، می‌تواند منجر به احساس ناامنی و شک شود.

بیشتر بخوانید: چگونه همسرمان را بدون قید و شرط دوست داشته باشیم؟

۱۲- شما احترام متقابل ندارید

عدم احترام یکی از علائم هشدار دهنده کلیدی است که نشان می‌دهد ممکن است رابطه شما در حال تخریب باشد. احترام سنگ بنای هر رابطه سالمی است و وقتی شروع به کاهش می‌کند، می‌تواند نشان دهد که مشکلی وجود دارد.

احترام متقابل شامل احترام به عقاید، احساسات و نیازهای یکدیگر است، اما مهم‌تر از آن این است که با ملایمت و مهربانی با یکدیگر رفتار کنید. بدون احترام، اعتماد وجود ندارد و منجر به احساس ناامنی و ترس می‌شود.

برقراری ارتباط کلید هر رابطه سالمی است

۱۳- شما در یک جبهه نیستید

همسو بودن در مورد مسائل کلیدی مانند خانواده، شغل، پول، فرزندان و ارزش‌ها باعث ایجاد اعتماد و تقویت رابطه می‌شود. شما درک مشترکی از نقش‌های خود و همچنین نقاط قوت و ضعف یکدیگر ایجاد می‌کنید. وقتی با هم در یک جبهه نیستید، می‌تواند منجر به نظرات متضاد و اختلاف نظر در مورد تصمیمات مهم شده و باعث تنش و بی اعتمادی در رابطه شود.

اگر متوجه شدید هر یک از نشانه‌های گفته شده در این مقاله از مجله سبک زندگی اُکالا، در رفتار همسرتان وجود دارد، باید برای تأمل و ارزیابی کارهایی که می‌توانید انجام دهید، وقت بگذارید. برقراری ارتباط کلید هر رابطه سالمی است و صحبت شفاف با همسر در مورد این مسائل می‌تواند به ایجاد اعتماد و بازگرداندن امنیت در رابطه شما کمک کند. صحبت با یک زوج درمانگر می‌تواند در این کار موثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا