سلامت

اگر پریود نمی‌شوید، این ۱۵ کار را انجام دهید

عقب افتادن پریود دلایل مختلفی دارد و در اکثر مواقع به دلیل استرس، ورزش شدید، تغییرات هورمونی و ابتلا به برخی بیماری‌ها ایجاد می‌شود. اما بهترین باز کننده قاعدگی چیست؟ در این مقاله از بخش سبک زندگی اکالا بلاگ می‌توانید با راهکارهایی برای درمان عقب افتادن پریود آشنا شوید.

درمان عقب افتادن پریود

عقب افتادن پریود دلایل متعددی دارد و در صورتی که این موضوع به بارداری و بیماری‌های مختلفی مثل اختلال در عملکرد تیروئید، کیست تخمدان، اختلال در کبد و دیابت مربوط نباشد، در اکثر مواقع با روش‌های خانگی برطرف می‌شود. در پاسخ به این سوال که تاخیر در پریود تا چند روز طبیعی است، باید بگوییم که به طور کل یک یا ۲ بار تاخیر در قاعدگی معمولا مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، اما اگر برای ۳ تا ۶ ماه پریود نشده‌اید، یا با تاخیر زیاد پریود شده‌اید، باید هر چه سریع‌تر از یک متخصص کمک بگیرید.

در ادامه این بخش می‌توانید با بهترین باز کننده قاعدگی برای درمان عقب افتادن پریود آشنا شوید.

درمان عقب افتادن پریود

۱- درمان عقب افتادن پریود با زعفران

استفاده از زعفران یک راهکار فوق العاده موثر برای درمان عقب افتادن قاعدگی است. مصرف زعفران به تنظیم قاعدگی کمک می‌کند و از طرفی موجی کاهش انقباض و دردهای شکمی می‌شود. به خاطر داشته باشید که هر فرد در ماه نباید از ۳ گرم زعفران، بیشتر استفاده کنید.

در صورتی که در هر ماه بیشتر از ۵ گرم زعفران استفاده کنید، ممکن است با عوارضی مثل سرگیجه، آریتمی ضربان قلب، کاهش اشتها و سردرد مواجه شوید.

درمان عقب افتادن پریود با زعفران
۲- جعفری

جعفری ویتامین C زیادی دارد و مصرف آن موجب افزایش انقباض رحم می‌شود. برای درمان عقب افتادن پریود می‌توانید در کنار غذا مقداری جعفری میل کنید یا آن را به صورت دمنوش آماده کنید و بنوشید.

بیشتر بخوانید: باورهای غلط درباره عادت ماهانه که باید دور بیندازید!

۳- ماساژ شکم با روغن سیاه ‌دانه

ماساژ شکم با سیاه دانه به گرم شدن رحم کمک می‌کند و در درمان مشکلات مربوط به تخمدان نیز موثر است. این کار سبب منظم شدن سیکل قاعدگی می‌شود و به شما کمک می‌کند تا زودتر پریود شوید.

۴- آویشن

استفاده از آویشن در غذا به درمان اختلالات قاعدگی و همچنین تسکین دردهای قاعدگی کمک می‌کند. آویشن قاعده آور است و از همین رو اگر پریود نمی‌شوید، می‌توانید از این گیاه به عنوان ادویه یا دمنوش استفاده کنید.

۵- دمنوش زنجبیل

زنجبیل طبع گرمی دارد و مصرف آن موجب افزایش جریان خون به رحم می‌شود و در بهبود علائم قاعدگی نیز مفید است. مصرف چای زنجبیل به کاهش دردهای شکمی در دوران قاعدگی کمک می‌کند و یک راهکار ساده برای تنظیم قاعدگی است.

بیشتر بخوانید: ۱۸ درمان خانگی درد پریود شکمی 

۶- پیاده‌روی

اگر از زمان سیکل قاعدگی‌تان گذشته و هنوز پریود نشده‌اید، بهتر است شروع به پیاده‌روی کنید. پیاده‌روی به کاهش دردهای قاعدگی کمک می‌کند و برای درمان آمنوره نیز تا حدی مفید است.

۷- ویتامین C

بسیاری از متخصصان بر این باور هستند که مصرف ویتامین C به افزایش سطح استروژن و کاهش سطح پروژسترون در بدن کمک می‌کند و برای شروع قاعدگی مفید است. افزایش استروژن در بدن موجب افزایش انقباض رحم و آغاز قاعدگی می‌شود. برای تامین ویتامین C مورد نیاز بدن می‌توانید از مرکبات، تمشک، توت فرنگی، کلم بروکلی و گوجه استفاده کنید یا زیر نظر پزشک مکمل ویتامین C مصرف کنید.

۸- آناناس

آناناس یک میوه خوشمزه است که در ترکیبات آن آنزیمی به نام بروملین وجود دارد. مطالعات نشان می‌دهد که این آنزیم موجب بر هورمون‌های بدن تاثیر دارد و از همین رو به درمان عقب افتادن پریود کمک زیادی می‌کند.

آناناس برای درمان عقب افتادن پریود

۹- زردچوبه

زردچوبه یک گیاه قاعده آور است که در زمان‌های قدیم برای درمان عقب افتادن پریود استفاده می‌شد. مصرف زردچوبه بر سطوح هورمون استروژن و پروژسترون موثر است و به شما کمک می‌کند تا زودتر پریود شوید.

۱۰- کوهوش سیاه

کوهوش سیاه یک مکمل موثر بر تنظیم چرخه قاعدگی است که مصرف آن موجب تقویت رحم و تحریک فروریختن دیواری رحم می‌شود. این گیاه نباید با داروهای فشار خون مصرف شود و افرادی که به بیماری‌های قلبی و کبدی مبتلا هستند و از دارو استفاده می‌کنند نیز نباید از این گیاه استفاده کنند.

۱۱- تخم گشنیز

تخم گشنیز بهترین باز کننده قاعدگی ست که اگر ۱ قاشق چای‌خوری از آن را همراه با ۲ لیوان آب جوش دم کنید و چند روز قبل از پریود مصرف کنید، به افزایش خونرسانی به رحم و تنظیم قاعدگی کمک زیادی می‌کند.

۱۲- رازیانه

اگر با خودتان فکر می‌کنید که برای زودتر پریود شدن چه کار کنیم، بهتر است رازیانه را امتحان کنید. مصرف رازیانه به تنظیم قاعدگی کمک می‌کند و برای سلامت عمومی بدن نیز مفید است. برای مصرف رازیانه باید ۲ قاشق از آن را با یک لیوان آب ترکیب کنید و یک شب تا صبح صبر کنید و بعد این ترکیب را صاف کرده و صبح به صورت ناشتا میل کنید.

رازیانه برای درمان عقب افتادن پریود

۱۳- کنترل وزن

اگر به اضافه وزن دچار هستید و قاعدگی نامنظمی را تجربه می‌کنید، ممکن است این موضوع به چاقی مربوط باشد. برای تنظیم قاعدگی ابتدا باید وزن خودتان را کاهش دهید. برای این کار باید رژیم غذایی سالمی داشته باشید و حتما ورزش کنید.

بیشتر بخوانید: ۴ علت کمردرد در دوران پریود و درمان آن

۱۴- مدیتیشن

استرس یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر قاعدگی است. مطالعات نشان می‌دهد که استرس می‌تواند جلوی پریود شدن شما را بگیرد و تعادل هورمون‌های بدن را به هم بریزد.

برای دور کردن استرس از خودتان می‌توانید هر روز به مدت ۲۰ دقیقه مدیتیشن کنید. برای این کار باید در محیطی ساکت و آرام بنشینید، چشم‌هایتان را ببندید و سپس سعی کنید تا برای چند دقیقه به هیچ چیز فکر نکنید و ذهنتان را از همه دغدغه‌ها دور کنید.

این کار به شما کمک می‌کند تا به مرور به انسان آرام‌تری تبدیل شوید و آرامش بیشتری به دست آورید.

مدیتیشن برای درمان عقب افتادن پریود

بیشتر بخوانید: استرس به کدام بخش‌های بدن آسیب می‌زند؟

۱۵- دمنوش ریحان

ریحان یک گیاه قاعده آور است که مصرف آن به شما کمک می‌کند تا زودتر پریود شوید. برای این کار باید روزانه از ۲ فنجان دمنوش ریحان تازه یا خشک استفاده کنید.

در این مقاله به ۱۵ روش درمان عقب افتادن پریود اشاره شد. به خاطر داشته باشید که اگر دائما با مشکل پریود نشدن روبرو هستید و دردهای زیاد و قاعدگی نامنظم را تجربه می‌کنید، باید از یک متخصص برای درمان کمک بگیرید. شما از چه روش‌هایی برای درمان عقب افتادن پریود استفاده می‌کنید؟ در صورت تمایل می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا