روانشناسیسبک زندگی

بهترین روش و زمان جدا کردن اتاق کودک

خوابیدن نوزادان در کنار والدین در ابتدای زندگی امری معمول و طبیعی است. اما با گذشت زمان و بزرگ‌تر شدن کودک، جداسازی اتاق خواب او از والدین امری ضروری است. جدا کردن اتاق کودک باید در سن مناسب و با روش‌های اصولی انجام شود تا کودک به این تغییر عادت کند. در این مقاله از مجله اکالا به بررسی بهترین روش و زمان جدا کردن اتاق کودک می‌پردازیم.

بهترین زمان جدا کردن اتاق کودک

بهترین زمان برای جدا کردن اتاق کودک بین ۱۲ تا ۱۸ ماهگی است. قبل از این سن توصیه می‌شود که کودک در اتاق والدین بخوابد تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

بهترین روش‌های جدا کردن اتاق کودک

جدا کردن اتاق کودک باید با راهکارهای اصولی انجام شود تا نتیجه دلخواه والدین را داشته باشد. این راهکارها به شرح زیر هستند:

۱- بیشتر وقت خود با کودک را در اتاق جدید بگذرانید

بهتر است پیش از جداسازی اتاق کودک، به تدریج او را با اتاق جدیدش آشنا کنید. این کار به کودک کمک می‌کند تا احساس امنیت و آرامش بیشتری در فضای جدید داشته باشد.

برای این کار، چند هفته قبل از اینکه به طور کامل اتاق کودک را جدا کنید، بیشتر وقت خود با کودک را در آن اتاق سپری کنید. می‌توانید با کودک در آن اتاق بازی کنید، وسیله‌های دلخواه کودک را به همراه او در اتاق بچینید و …

روش‌های جدا کردن اتاق کودک: بیشتر وقت خود با کودک را در اتاق جدید بگذرانید

۲- از کلمات و جملات مثبت استفاده کنید

در همه امور از جمله جدا کردن اتاق کودک، استفاده از کلمات مثبت بسیار مؤثرتر از عبارات سرزنش‌آمیز است. با استفاده از کلمات مثبت نه تنها اعتماد کودک به شما بیشتر می‌شود بلکه او را برای همکاری و پذیرش تغییر آماده می‌کنید. به خاطر داشته باشید که برخورد تند و خشن نه تنها نتیجه دلخواه را به دنبال ندارد بلکه ممکن است کودک به لجبازی روی آورد.

پس زمانی که تصمیم به جدا کردن اتاق گرفتید، با لحن ملایم و کلمات مثبت با کودک حرف بزنید و سعی کنید او را به خوابیدن در اتاق جدا متقاعد کنید.

بیشتر بخوانید: طرز برخورد با کودک بد دهن

۳- ثابت قدم باشید

بعد از اینکه اتاق کودک را جدا کردید، ممکن است او شب‌ها به اتاق شما بیاید. در این شرایط بسیار مهم است که قاطعانه به خواسته او مبنی بر خوابیدن در کنار شما پاسخ منفی دهید. تسلیم شدن در برابر این درخواست، این پیام را به کودک می‌فرستد که تصمیم شما برای جدا کردن اتاق‌ها چندان جدی نیست.

در چنین شرایطی بهتر است با مهربانی و آرامش، کودک را به اتاق خودش برگردانید و در صورت نیاز آنجا بمانید تا به خواب برود.

۴- حضور خود را در اتاق کودک کم کنید

برای اینکه کودک بتواند به اتاق جدیدش بدون حضور شما عادت کند و به تنهایی بخواب بهتر است حضور خود را در اتاق کودک به تدریج کاهش دهید. اگر عادت دارید شب‌ها کنار او دراز بکشید، می‌توانید این عادت را به نشستن کنار تخت او تغییر دهید. با گذشت زمان و تکرار این روند، به آرامی فاصله خود را از تخت کودک بیشتر کنید.

به یاد داشته باشید، این تغییر نیازمند صبر و حوصله فراوانی است و هر کودکی با سرعت متفاوتی به این تغییر عادت می‌کند. مهم‌ترین نکته این است که این فرآیند را با آرامش و بدون ایجاد اضطراب برای کودک پیش ببرید.

بیشتر بخوانید: فواید تنها بازی کردن کودکان و راهکارهای تشویق آنها

روش‌های جدا کردن اتاق کودک: حضور خود را در اتاق کودک کم کنید

۵- زمان جدا کردن اتاق کودک را به تعویق نیندازید

بسیاری از والدین به دلایل مختلف به ویژه وابستگی عاطفی، از جدا کردن اتاق کودک هراس دارند و این کار را به تعویق می‌اندازند. اما بهتر است بدانید که هر چه سن کودک بیشتر شود، جدایی اتاق او از اتاق والدین دشوارتر خواهد شد.

بنابراین، به جای به تعویق انداختن این تصمیم مهم بهتر است در زمان مناسب و با برنامه‌ریزی دقیق، اتاق کودک را از اتاق خود جدا کنید.

۶- به کودک پاداش بدهید

یکی از موثرترین روش‌ها برای تشویق کودک به خوابیدن در اتاق جدا، پاداش دادن است. انسان‌ها از جمله کودکان به طور طبیعی به دنبال پاداش و تأیید هستند. شما می‌توانید برای هر شبی که کودک در اتاق خودش می‌خوابد، یک پاداش در نظر بگیرید تا انگیزه او را برای انجام این کار افزایش دهید.

این پاداش‌ها می‌توانند چیزهای ساده‌ای مثل یک یک اسباب‌بازی کوچک یا حتی چند دقیقه بازی بیشتر باشند. مهم این است که کودک احساس کند تلاشش دیده شده و به خاطر آن قدردانی می‌شود.

بیشتر بخوانید: عواقب ترساندن کودک به عنوان روش تربیتی

۷- ترس‌های کودک را بپذیرید

ترس از تاریکی و تنها ماندن در کودکان، یک تجربه کاملا طبیعی است و بسیاری از ما در کودکی این ترس را تجربه کرده‌ایم. هنگامی که فرزندتان پس از جدا شدن اتاق، احساس ترس می‌کند، به جای این‌که به او بگویید “چیزی نیست” یا “تو که بزرگ شدی، نباید بترسی”، سعی کنید احساساتش را درک کنید و به او اطمینان دهید که در کنارش هستید.

با او صحبت کنید و به او بگویید که خودتان هم زمانی این ترس‌ها را داشته‌اید. می‌توانید با قرار دادن اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش کنار تخت خواب یا تعریف کردن داستان‌های آرامش‌بخش به او کمک کنید تا احساس امنیت بیشتری کند و به تدریج بر ترس‌هایش غلبه کند.

روش‌های جدا کردن اتاق کودک: ترس‌های کودک را بپذیرید

۸- درب اتاق را ببندید

یکی از دغدغه‌های اصلی والدین بعد از جدا کردن اتاق کودک، نگرانی از حال او در طول شب است. به همین دلیل، بسیاری از والدین برای دلگرمی خود، درب اتاق کودک را باز می‌گذارند. اما این کار که به نظر می‌رسد از سر دلسوزی انجام می‌شود، هم به ضرر کودک و هم به ضرر والدین تمام می‌شود.

با باز گذاشتن درب اتاق، کودک پس از بیدار شدن به طور طبیعی به سمت اتاق والدین کشیده می‌شود و در نتیجه، تلاش‌های والدین برای مستقل کردن او و عادت دادن به خوابیدن در اتاق خودش بی‌نتیجه خواهد ماند.

در این بخش از مجله سبک زندگی اکالا، بهترین روش و زمان جدا کردن اتاق کودک را شرح دادیم. فراموش نکنید که این تصمیم به هیچ وجه نشان‌دهنده بی‌عاطفگی شما نیست. برعکس، این تصمیم می‌تواند قدم مهمی در جهت تقویت استقلال و اعتماد به نفس کودک‌ شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا