آشپزیغذاهای رژیمی

طرز تهیه خاویار بادمجان؛ همان ایگراِ روسیه‌ای

اسم “خاویار بادمجان”  ممکن است به گوشتان خورده باشد و احتمالا تعریف‌های زیادی هم درباره آن شنیده‌اید. خاویار بادمجان که به نام های خوراک بادمجان و یا کنسرو بادمجان نیز شناخته شده است یک غذای کم هزینه و ارزان مربوط به کشور روسیه است. نام خاویار بادمجان در روسیه ایگرا است.

اما امروزه خاویار بادمجان در ایران به روش‌های مختلف پخته می‌شود و طرفداران بسیار زیادی دارد. خاویار بادمجان یک غذای خوشمزه و لذیذ برای وعده ناهار یا شام است که مواد اولیه آن شامل بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز، سیر و فلفل و ادویه جات است. برای پخت این غذا مدت زمان خیلی کمی لازم دارید و فقط لازم است که بادمجان در خانه داشته باشید. بقیه مواد معمولا همیشه در خانه موجود هستند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در ادامه مقاله شما را با طرز تهیه خاویار بادمجان همان ایگرا روسیه ای آشنا می‌کنیم از سرویس متنوع آشپزی در اکالا بلاگ با ما همراه باشید.

    خاویار بادمجان یا همان ایگرا روسیه

    مواد لازم برای خاویار بادمجان خوشمزه و ساده برای ۴ نفر:

    • بادمجان : ۳ عدد
    • پیاز : ۲ عدد
    • سیر : ۴ حبه
    • گوجه‌فرنگی : ۷ عدد
    • رب گوجه‌فرنگی : به میزان دلخواه
    • روغن یا روغن‌زیتون : ۱ قاشق غذاخوری
    • جعفری : به مقدار کافی
    • آب‌لیمو ترش تازه : ۱ قاشق غذاخوری
    • فلفل سیاه : به میزان کافی
    • زردچوبه : به میزان کافی
    • نمک : به میزان کافی

    مراحل طرز تهیه خاویار بادمجان

    اگر عاشق بادمجان هستید و غذاهایی که با بادمجون درست می‌شود را دوست دارید، این مطلب مناسب شماست.با مراحل طرز تهیه خاویار بادمجان همراه ما باشید تا با یکی از غذاهای سالم و رژیمی آشنا شوید.

    بیشتر بخوانید : انواع غذاهای سالم و رژیمی

    مرحله اول : آماده کردن بادمجان به روش کبابی یا آب‌پز

    بادمجان‌ها را به دو صورت می‌توانیم برای تهیه خاویار بادمجان آماده کنیم. روش اول به صورت کبابی است که اگر بتوانید آن را روی ذغال کبابی کنید، طعمی واقعا متفاوت خواهد داشت. روش دوم آب‌پز کردن بادمجون‌هاست.

    مرحله دوم : له کردن بادمجان‌ها

    بعد از کباب کردن و یا آبپز کردن بادمجان‌ها، اجازه می‌دهیم کمی خنک شوند و سپس پوست آن‌ها را با دقت جدا می‌کنیم و آن‌ها را با گوشت کوب کاملا له می‌کنیم.دقت کنید که پوست بادمجان‌ها کاملا جدا شوند زیرا در شکل و طعم نهایی خاویار بادمجان تاثیر منفی خواهند داشت.

    مرحله سوم : اضافه کردن سیر و پیاز و گوجه به بادمجان

    سیر، پیاز و گوجه فرنگی‌ها را خرد کنید و آن‌ها را با روغن زیتون یا روغن سرخ کردنی کمی تفت دهید. بهتر است در این مرحله پوست گوجه فرنگی‌ها را بگیرید و آن‌ها را کمی له کنید و بعد به پیاز و سیر اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “ورقه گیلکی”؛ غذایی با بادمجان

    له کردن بادمجان و گوجه خاویار بادمجان

    مرحله چهارم : افزودن ادویه‌جات

    سپس ادویه‌های معرفی شده ( نمک، زردچوبه و فلفل سیاه ) را به آن‌ها اضافه کنید.

    مرحله پنجم : اضافه کردن رب به مواد خاویار بادمجان

    وقتی پیاز و سیرها طلایی شدند، بادمجان‌های له شده را به آن‌ها اضافه کنید و برای خوشرنگ‌تر شدن آن می‌توانید کمی رب گوجه فرنگی یا سس گوجه فرنگی خانگی به آن اضافه کنید.

    مطالب مرتبط : طرز تهیه چند نوع سس گوجه فرنگی (کچاپ) خانگی

    مرحله ششم : زمان دادن برای پخت خاویار بادمجان

    سپس نمک، آب‌لیمو تازه و جعفری خردشده را اضافه کنید. درب ماهیتابه را ببندید و اجازه دهید طعم مواد به خورد بادمجان‌ها برود. وقتی آب بادمجان کاملا تمام شد و رنگ دلخواه شما را گرفت، زیر آن را خاموش کنید. خاویار بادمجان شما آمادست.

    امیدواریم که شما این غذا را درست کنید و از طعم آن لذت ببرید. با میل کردن این غذا میتوانید مطمئن باشید که یک غذای کاملا سالم نوش جان کرده‌اید. در ادامه به برخی ویژگی‌ها و خواص بادمجان اشاره می‌کنیم.

    زمان دادن برای پخت خاویار بادمجان

    نکاتی در مورد بادمجان

    • برای پوست کندن بادمجان بهتراست از یک چاقوی استیل استفاده کنید، استیل ضدزنگ مانع از واکنش با مواد شیمیایی فیتوکمیکال موجود در بادمجان شده و از سیاه شدن آن جلوگیری می‌کند.
    • برای اینکه طعم تلخ بادمجان را از برود، بعد از پوست کندن آن‌ها، بر روی آن‌ها کمی نمک بریزید.
    • اگر بر روی بادمجان‌ها نمک بریزید باعث می‌شود که هنگام سرخ کردن روغن کمتری را جذب کنند.
    • بخارپز و آب پز کردن بادمجان‌ها بهترین روش برای حفظ آنتی‌اکسیدان‌های آن بوده و به‌عنوان بهترین روش پخت بادمجان محسوب می‌شود.

     مطالب مرتبط : طرز تهیه کشک بادمجان

    بادمجان

    طبع بادمجان گرم و خشک است. از این رو در آب و هوای گرم عالی رشد می‌کند. بادمجان غنی از ویتامین C، ویتامین K، ویتامین B۶، تیامین، نیاسین، منیزیم، فسفر، مس، فیبر غذایی، اسیدفولیک، پتاسیم و منگنز است.

    سعی کنید از خوردن بادمجان سرخ کرده بپرهیزید. بادمجان به علت بافتی که دارد جاذب روغن است. این موضوع هم امری مثبت است و هم منفی. از طرفی می‌تواند روغن را جذب کند و باعث شود بقیه مواد غذایی روغن کمتری جذب کنند و از طرف دیگر خوردن آن معادل وارد شدن مقدار زیادی روغن در بدن است.

    بادمجان با گوجه‌فرنگی هم‌خانواده است و هر دو بخشی از خانواده بادمجانیان است. ترکیب گوجه‌فرنگی و بادمجان در غذا بسیار عالی است. البته کسانی که به بادمجان حساسیت دارند و واکنش آلرژیک دارند مطمئناً به گوجه‌فرنگی هم حساسیت نشان می‌دهند.

    شاید برایتان جالب باشد : طرز تهیه خوراک بادمجان با گوجه فرنگی

    با بادمجان می‌توانیم انواع و اقسام غذاها را درست کرد. از سالادهای رژیمی بادمجان گرفته تا ترشی لیته بادمجان و غذاهای دیگری مثل: بادمجان گوجه، خورشت بادمجان و کدو، کشک‌بادمجان، میرزاقاسمی، حلیم‌بادمجان، خاویار بادمجان و استانبولی بادمجان اشاره کرد.

     ویژگی‌های منحصربه‌فرد بادمجان

     ویژگی‌های منحصربه‌فرد بادمجان

     بادمجان و لاغری

    بادمجان هیچ‌گونه چربی یا کلسترولی ندارد، غذای بسیار سالمی است و برای افرادی که می‌کوشند وزنشان را از دست بدهند یا با مشکل چاقی مبارزه کنند، انتخاب مناسبی است. فیبر موجود در این گیاه خوراکی نیز بسیار سیرکننده است و آزاد شدن گرلین (هورمون گرسنگی و اشتها ) را مهار می‌کند، هورمونی که به ذهن ما می‌گوید که ما دوباره گرسنه هستیم. زمانی که معده‌مان از فیبر پر می‌شود و اشتها کاهش می‌یابد، احتمال پرخوری کم می‌شود، درنتیجه تلاش برای کاهش وزن نیز موفقیت‌آمیزتر خواهد شد.

    بادمجان و استخوان‌ها

    بادمجان برای کسانی که در معرض خطر بروز تحلیل استخوان و پوکی استخوان هستند، بسیار مفید است. ترکیبات فنلی موجود در بادمجان باعث تقویت استخوان‌ها شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد. این ترکیبات همچنین با کاهش علائم پوکی استخوان، محکم شدن استخوان‌ها و افزایش تراکم مواد معدنی استخوان ارتباط دارند. بادمجان حاوی آهن و کلسیم است که به‌سلامت استخوان و سلامت بدن کمک می‌کند. میزان پتاسیم موجود در بادمجان‌ها به جذب کلسیم کمک می‌کند و سبب می‌شود که بادمجان یک ماده‌ی خوراکی بسیار مفید برای جلوگیری از پوکی استخوان و سلامت استخوان‌ها باشد.

    بادمجان و کبد چرب

    تحقیقات نشان داده که مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بادمجان باعث سم‌زدایی و پاک‌سازی کبد شده و به درمان کسانی که کبد چرب دارند، کمک می‌کند.

    بادمجان و بی‌خوابی

    اگر از بی‌خوابی و یا سندرم بدون خواب رنج می‌برید، یک بادمجان خام را در زمان غروب به‌طور منظم مصرف کنید و شما می‌توانید خیلی خوب بخوابید. خواب خوب در شب باعث سرحالی و شادابی شما در طول روز است. افرادی که خوب می‌خوابند دارای پوست خوبی هستند.

    بادمجان و پوست و مو

    بادمجان می‌تواند به افزایش رشد مو و سلامت مو کمک کند. همچنین به آنزیمی که کیسه‌های ترشحی مو را افزایش می‌دهد، کمک کند. ویتامین و مواد معدنی موجود در بادمجان وجود دارد، پوست شمارا تغذیه می‌کند و باعث می‌شود پوستی خوب و لطیف به شما هدیه بدهد.

    بادمجان و کاهش فشارخون

    کاهش فشارخون، حمله‌ی قلبی و لخته شدن خون را کاهش می‌دهد. ویتامین E موجود در بادمجان نیز برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های مختلف مرتبط با قلب و عروق خونی مانند درد قفسه‌ی سینه، فشارخون بالا و مسدود شدن یا سخت شدن شریان‌ها مؤثر است.

    بادمجان و آفتاب‌سوختگی

    اشعه‌ ماوراء بنفش سبب بروز آفتاب‌سوختگی، چین‌وچروک، سیستم ایمنی ضعیف، پیری زودرس و حتی سرطان می‌شود، به همین دلیل مهم است که در برابر آن از خود محافظت کنید. آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C، ویتامین E، فلاونوئیدها و اسید‌ فنولیک، با رادیکال‌های آزاد که عامل اصلی بروز اثرات منفی روی پوست هستند، مبارزه می‌کنند. بادمجان می‌تواند برای محافظت از پوست شما به‌عنوان ماسک با عسل و آلوئه­‌ورا استفاده شود.

    بادمجان و ضدافسردگی

    سروتونین یک ماده‌ی شیمیایی است که سبب عدم تعادل در خلق‌وخو می‌شود، و می‌تواند به افسردگی منجر شود، اما بادمجان حاوی ترکیبی به نام اسکوپولتین است که کار تنظیم سطح سروتونین را در مغز بر عهده دارد، و احساس اضطراب و علائم دیگر افسردگی را کاهش می‌دهد. ویتامین B توانایی بدن را برای مقاومت در برابر استرس افزایش می‌دهند و به همین دلیل است که این ویتامین‌ها اغلب با نام ضد استرس خطاب می‌شوند. تیامین نیز برای تقویت روحیه‌ شما موردنیاز است و با افسردگی و اضطراب مبارزه می‌کند.

    بادمجان و سردرد

    نیاسین و ویتامین B۳ برای درمان سردرد، میگرن شدید و خفیف استفاده می‌شوند. این ویتامین‌ها به‌عنوان عواملی برای درمان سرگیجه و همچنین سرکوب علائم بیماری‌های حرکتی استفاده می‌شوند و بعضی از آدم‌ها حتی از بادمجان برای جلوگیری از سردرد قبل از قاعدگی استفاده می‌کنند. ویتامین B۲ با حملات دردناک و شدید میگرن به‌خوبی مبارزه می‌کند.

    بادمجان و سرماخوردگی

    مقادیر بالای ویتامین C موجود در بادمجان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با افزایش تولید گلبول‌های سفید خون به پیشگیری و درمان سرماخوردگی کمک می‌کند. اگر می‌خواهید سرما نخورید بادمجان بخورید.

    بادمجان و کم‌خونی

    آهن و مس موجود در بادمجان با افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون به درمان آنمی و کم‌خونی ناشی از فقر آهن کمک می‌کنند، بادمجان همچنین به درمان علائم آنمی که با سردرد، خستگی، ضعف و افسردگی مشخص می‌شود، کمک می‌کند.

     

    سوالات متداول در طرز تهیه خاویار بادمجان

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه خاویار بادمجان همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    طبع غذای خاویار بادمجان سرد است یا گرم ؟

    از آنجایی که بادمجان ماده اصلی تشکیل دهنده خاویار بادمجان است و طبع بادمجان گرم و خشک است به همین دلیل طبع این غذا هم گرم است.

    خاویار بادمجان با نون یا برنج سرو می‌شود ؟

    اغلب این غذا با نون خورده می‌شود اما شما می‌توانید این غذا را با برنج هم میل کنید.

    ۳.۵/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۷ دیدگاه ها

    1. میزاقاسمی هم اگه یکم ربع بزنید خیلی خوشمزه میشه فرقشم همون سبزی که اضافه شده درست نکردم درست میکنم ببینم چه مزه‌ای داره

    2. با سلام
      فرقش با میرزاقاسمی اینه که میرزا جعفری و سس گوجه ندارد ولی بجاش تخم مرغ داره
      من هنوز درست نکردم اما فکر کنم با توجه به متریالش طعمش به میرزا قاسمی نزدیکه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.