آشپزینکات آشپزی

یخچال یا فریزر؟ بهترین روش‌های نگهداری کدو سبز تازه

کدو سبز یکی از سبزیجات بسیار پرطرفدار و خوشمزه‌ای است که در آشپزی کاربردهای زیادی دارد. تازه و با طراوت نگه داشتن کدو در خانه برای استفاده‌های روزانه یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه کنید. در این مقاله از مجله اکالا بهترین روش‌های نگهداری از کدو سبز را برایتان شرح خواهیم داد.

۱- نگهداری کدو سبز در یخچال

یکی از ساده‌ترین و رایج‌ترین روش‌های نگهداری از کدو سبز، نگهداری آن در یخچال است.

  1. برای این کار باید ابتدا کدو سبز ها را به خوبی با آب بشویید و تمیز کنید.
  2. با کمک دستمال آشپزخانه تمیزی کدو سبزها را کاملا خشک کنید؛ زیرا وجود رطوبت یا قطره‌های آب روی کدو موجب کپک زدن و خراب شدن کدو می‌شود.
  3. کدوها را درون کیسه فریزر یا کیسه‌های پلاستیکی قرار دهید. با کمک چاقو یا هر ابزار دیگری که در دسترس دارید چند سوراخ روی پلاستیک ایجاد کنید.
    ایجاد این سوراخ ها روی پلاستیک از تجمع رطوبت در آن جلوگیری می‌کند.
  4. کیسه‌های حاوی کدو را در قسمت پایینی یخچال قرار دهید. برای نگهداری کدو سبز تازه در یخچال می‌توانید دستمال‌های مخصوص نگهداری از سبزیجات یا دستمال های (نانو) در کشو یخچال بگذارید و کدوهای شسته و خشک شده را روی دستمال ها قرار دهید.
  5. کدو سبز معمولا ۵-۷ روز در یخچال به صورت تازه می‌ماند و بی شک این مدت زمان به درجه یخچال، شرایط نگهداری، اندازه و میزان تازگی اولیه کدوها بستگی دارد.

نگهداری کدو سبز در یخچال

۲- نگهداری کدو سبز در فریزر

یکی دیگر از روش‌های رایج و پرطرفدار برای نگهداری کدوهای تازه نگهداری آن‌ها در فریزر است. اگر می‌خواهید کدو را برای مدت طولانی‌تری نگهداری کنید به شما توصیه می‌کنیم که از این روش کمک بگیرید.

  1. برای نگهداری کدو در فریزر کافی است پس از شستن و خشک کردن کدوها را کمک چاقو به صورت نگینی، حلقه‌ای یا ورقه‌ای برش زنید.
  2. کدوها را درون زیپ کیپ یا کیسه فریزر بریزید و هوای اضافی درون کیسه را به خوبی خارج کنید.
  3. کیسه ها را در طبقه وسط یخچال نگهداری کنید. با این روش کدوها را ۵-۶ ماه می‌توانید در فریزر نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: ترفندهای تضمینی نگهداری طولانی‌مدت گوجه فرنگی تازه

نگهداری کدو سبز در فریزر

نکات کلیدی در مورد نگهداری از کدو تازه

به ۴ نکته مهم زیر در نگهداری از کدو تازه توجه کنید:

  1. برخی از افراد قبل از فریزر کردن کدو، آن را بلانچ می‌کنند. برای بلانچ کردن کدو باید پس از برش زدن، کدوها را ۱-۲ دقیقه در آب جوش قرار دهید و بعد در آب بسیار سرد گذارید. پس از گذشت ۲-۳ دقیقه آن ها را آبکشی و بسته بندی کنید و در فریزر قرار دهید.
  2. قبل از استفاده کدوها را بررسی کنید، در صورت مشاهده لکه های قهوه ای و زرد رنگ، استشمام بوی ترش یا گندیدگی، یا نرم شدن بافت آن از کدوها استفاده نکنید.
  3. از قرار دادن سایر میوه ها و سبزیجات در کیسه کدو سبز در یخچال خودداری کنید؛ زیرا برخی از میوه ها گاز اتیلن تولید می کنند و موجب تسریع فساد در کدو می‌شود.
  4. کدو سبز تازه را به هیچ عنوان در مقابل نور خورشید و مکان های گرم قرار ندهید.

با دانستن روش‌های صحیح نگهداری می‌توانید کدو سبزها را برای مدت طولانی‌تری تازه و باطراوت نگهداری کنید و از هدر رفتن آن‌ها جلوگیری کنید. روش نادرست نگهداری می‌تواند موجب ایجاد پوسیدگی و خراب شدن کدوها شود.

امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در این مقاله از مجله آشپزی اکالا برایتان مفید واقع شده باشد. اگر شما در نگهداری کدو تازه در خانه از روش‌های دیگری استفاده می‌کنید که نتیجه مطلوبی داشته خوشحال می‌شویم که آن نکات را در بخش نظرات با ما و سایر دوستان علاقه‌مند به اشتراک گذارید.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا