آشپزینکات آشپزی

چاشنی‌ها و ادویه‌های خیارشور چیست؟

خیارشور یکی از خوشمزه‌ترین چاشنی‌ها برای طعم دادن به انواع ساندویچ است که اتفاقا روش تهیه بسیار ساده‌ای هم دارد. برای خوشمزه‌تر شدن خیارشور باید از ادویه‌ها و سبزیجات خشک مناسب استفاده کنید. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با بهترین ادویه‌های خیارشور آشنا شوید.

بهترین ادویه‌ها برای مزه دار کردن خیارشور

اگر قصد دارید در خانه خیارشور درست کنید، باید ادویه‌های و طعم دهنده‌های مناسبی به آن اضافه کنید تا طعم خیارشور شما لذیذتر شود. به طور کلی برای داشتن یک خیارشور ترد و خوشمزه باید از خیار قلمی و تازه استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که قبل از تهیه خیارشور ابتدا خیارها و سبزیجات معطر را بشویید و روی پارچه قرار دهید تا کاملا خشک شوند و سپس اقدام به تهیه خیارشور کنید. در ادامه این بخش به شما می‌گوییم که چه چیزی خیار شور را خوشمزه می‌کند و بهترین ادویه خیارشور چیست.

۱- سیر

برای تهیه خیارشور، هیچ چاشنی به اندازه سیر اهمیت ندارد. سیر طعم بسیار لذیذی به خیار شور می‌دهد و مزه آن را دلپذیرتر می‌کند. برای تهیه خیارشور هم می‌توانید از سیر تازه و هم از پودر سیر استفاده کنید. اگر دوست دارید مزه خیارشور شما شبیه به خیارشورهای بازاری شود، حتما از سیر تازه و خرد شده در خیارشور استفاده کنید.

۲- شوید

شوید یک سبزی معطر و مفید برای طعم دادن به خیارشور است که موجب می‌شود خیارشور شما عطر بهتری پیدا کند. برای مزه دار کردن شوید می‌توانید چند شاخه شوید تازه را بشویید و خوب خشک کنید یا از مقداری شوید خشک استفاده کنید.

بهترین ادویه‌ها برای مزه دار کردن خیارشور

۳- ترخون

بسیاری از قدیمی‌ها معتقد هستند که خیارشور به جز مقداری نمک، ترخون و کمی سیر و فلفل تند به هیچ چاشنی دیگری نیاز دارد. حقیقت این است که حتی اگر هیچ چاشنی و ادویه‌ای به خیارشور اضافه نکنید و تنها از چند برگ ترخون خشک یا تازه در آن بریزید، خیارشور شما طعم لذیذی پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: چکار کنیم خیارشور پوک نشود؟

۴- تخم گشنیز

اضافه کردن مقداری تخم گشنیز موجب می‌شود تا مزه خیارشور شما بهتر شود. برای اضافه کردن تخم گشنیز می‌توانید مقداری از این ادویه را به صورت پودر نشده و درسته در آب خیارشور بریزید و ببینید که چطور مزه خیارشور شما لذیذتر می‌شود.

اگر دوست دارید طعم تخم گشنیز را در خیارشور بیشتر حس کنید، بهتر است با گوشت کوب کمی تخم گشنیزها را خرد کنید و سپس در شیشه بریزید.

با بهترین ادویه‌های خیارشور آشنا شوید

۵- فلفل سبز یا قرمز

برای تهیه خیارشور باید از فلفل سبز یا فلفل قرمز استفاده کنید. عطر فلفل و تندی آن موجب می‌شود تا خیارشور شما لذیذتر شود و در ساندویچ مزه دلچسب تری پیدا کنید.

میزان تندی خیارشور به ذائقه شما بستگی دارد و از همین رو می‌توانید به هر اندازه که دوست دارید به آن فلفل اضافه کنید. برای مزه دار کردن خیارشور حتما در کنار پودر فلفل از فلفل سبز یا فلفل قرمز تازه یا خشک شده نیز استفاده کنید.

۶- نعنا

یکی دیگر از ادویه‌ها و چاشنی‌های مهم برای تهیه خیارشور خانگی، نعنا است. برای مزه دار کردن خیارشور می‌توانید از چند برگ نعنای تازه یا مقداری پودر نعنا خشک استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: جادوی سبزی‌های خشک در تهیه خیارشور ترد و خوش‌طعم

۷- مرزه

مرزه یکی دیگر از سبزیجاتی است که می‌توانید از آن برای مزه دار کردن خیارشور استفاده کنید. برای تهیه خیارشور بهتر است از مرزه خشک استفاده کنید.

مرزه از ادویه‌های مهم برای مزه دار کردن خیارشور

۸- گلپر

بسیاری از افراد برای مزه دار کردن خیارشور از دانه‌های گلپر نیز استفاده می‌کنند. گلپر طعم فوق‌العاده‌ای به خیارشور می‌بخشد و مزه آن را متمایز می‌کند. از طرف دیگر طبع گلپر گرم است و از همین رو موجب گرم شدن طبع خیارشور می‌شود.

به خاطر داشته باشید که برای تهیه خیارشور بهتر است از گلپر پودر شده استفاده نکنید و تنها چند دانه گلپر درسته در شیشه خیارشور بریزید. در صورتی که به گلپر درسته دسترسی ندارید، می‌توانید از مقداری بسیار کمی از پودر گلپر نیز استفاده کنید.

۹- ریحان خشک

ریحان یکی نوع سبزی معطر و خوشبو برای مزه دار کردن خیارشور است که شاید به عنوان سبزی اصلی خیارشور شناخته نشود، اما عطر و طعم خوبی به آن می‌بخشد. بهتر است از ریحان در ترکیب با مقداری نعنا استفاده کنید تا مزه خیارشور شما بهتر شود.

بیشتر بخوانید: اگر خیارشور خیلی شور شد چه کار کنیم؟

۱۰- پودر فلفل قرمز

اکثر افراد دوست دارند طعم خیارشور کمی تند و تیز باشد. برای مزه دار کردن خیار شور بهتر است به جای فلفل سیاه، از مقداری پودر فلفل قرمز استفاده کنید.

پودر فلفل قرمز از ادویه‌های خیارشور

۱۱- برگ بو

اضافه کردن مقداری برگ بو در خیار شور موجب می‌شود تا طعم خوبی پیدا کند. در اکثر رسپی‌های خارجی برای مزه دار کردن خیارشور از برگ بو استفاده می‌شود. به خاطر داشته باشید که قبل از اضافه کردن برگ بو آن را به صورت ریز خرد کنید و سپس در شیشه بریزید تا عطر و طعم آن بهتر پخش شود.

۱۲- ادویه ترکیبی

اگر دوست دارید یک ادویه ترکیبی خوش طعم برای خیارشور تهیه کنید، باید از ترکیب سبزیجات معطر برای درست کردن این ادویه استفاده کنید. آماده کردن این ادویه ترکیبی به شما کمک می‌کند که در نهایت یک خیارشور فوق العاده خوشمزه و خوش طعم داشته باشید و هر بار برای تهیه خیارشور، به راحتی آن را مزه دار کنید.

برای درست کردن ادویه خیار شور می‌توانید ۲ قاشق پودر شوید خشک را با ۱ قاشق پودر نعنا خشک، ۲ قاشق ترخون خشک، ۱ قاشق ریحان خشک، ۱ قاشق مرزه خشک، ۱ قاشق پودر تخم گشنیز، ۱/۵ قاشق پودر فلفل سیاه و ۲ قاشق پودر سیر ترکیب کنید و سپس این ادویه ترکیبی را به مخلوط آب نمک و سرکه خیارشور اضافه کنید.

بعد از اضافه کردن این ادویه دیگر نیازی به اضافه کردن انواع سبزی و ادویه جداگانه به خیارشور نیست و می‌توانید درب شیشه را محکم ببندید و آن را در مکانی مناسب قرار دهید تا خیارشور شما آماده شود.

در این مقاله از مجله آشپزی اکالا به این سوال پاسخ دادیم که بهترین ادویه‌های خیارشور چیست و چطور یک خیارشور خوش عطر و طعم درست کنیم. به طور کلی نوع ادویه‌هایی که در خیارشور استفاده می‌شود، سلیقه‌ای است و شما می‌توانید با در نظر گرفتن ذائقه و سلیقه خودتان از چاشنی‌ها و ادویه‌های متفاوتی در خیارشور استفاده کنید. شما از چه ادویه‌هایی برای تهیه خیارشور استفاده می‌کنید؟

۲/۵ (۱ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا