روانشناسیسبک زندگی

استعدادیابی در کودک؛ کودکم در چه چیزی استعداد دارد؟

استعدادیابی در کودک، به خصوص در سنین پایین موجب می‌شود تا برای پرورش این استعدادها زمان بیشتری صرف کنید و به موفقیت کودک در زمینه توانمندی‌های او کمک کنید. در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با بهترین روش‌های استعدادیابی کودکان آشنا شوید.

اهمیت استعدادیابی در کودکان

کشف استعدادهای کودک موجب می‌شود تا سریع‌تر برای پرورش این استعدادها زمان بگذارید و به او کمک کنید تا در زندگی و آینده شغلی خود موفق‌تر باشد. از طرف دیگر زمانی که کودک در مسیر درست قدم می‌گذارد، کمتر دچار سرگردانی می‌شود و زندگی شادتری را تجربه خواهد کرد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین فواید استعدادیابی کودکان اشاره شده است.

  • افزایش انگیزه و علاقه کودک
  • تقویت روابط اجتماعی
  • بهبود عملکرد تحصیلی
  • تقویت عزت نفس
  • افزایش لذت بردن از زندگی
  • شناسایی نقاط قوت و ضعف کودک
  • افزایش اعتماد به نقش
  • کسب موفقیت‌های بیشتر در بزرگسالی

چگونه استعداد بچه‌ها را کشف کنیم؟

استعدادیابی کودکان معمولا از سن ۳ سالگی شروع می‌شود و در این سن کم کم شخصیت کودک شکل می‌گیرد و می‌توانید با انجام بازی و تست‌های مختلف، برخی از استعدادهای ذاتی کودک را شناسایی کنید.

بعد از ۳ سالگی تشخیص استعدادیابی در کودکان راحت‌تر می‌شود. به طور کلی بهتر است در سنین ۳ تا ۶ سالگی استعدادهای کودک را شناسایی کنید و به او کمک کنید تا آن‌ها را تقویت کند و روز به روز بیشتر در مسیر موفقیت گام بردارد. در ادامه این بخش به چند روش ساده برای شناسایی استعداد کودک اشاره شده است.

چگونه استعداد بچه‌ها را کشف کنیم؟

۱- در شرایط مختلف، کودک را زیر نظر بگیرید

برای این که متوجه شوید کودک شما در چه زمینه‌هایی استعداد دارد، باید او را تحت نظر داشته باشید. زمانی که کودک بازی می‌کند، غذا می‌خورد، نقاشی می‌کشد یا با شما و هم سن و سالان خود صحبت می‌کند، به رفتارهای او توجه کنید. مطمئن باشید با زیر نظر گرفتن جزئیات رفتار کودک پس از مدتی می‌توانید برخی از استعدادهای او را شناسایی کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲- اجازه دهید کودک آزادانه علایق خود را پیدا کند

    به عنوان یک پدر و مادر شما تنها می‌توانید کودک را راهنمایی کنید و مسیرها را به او نشان دهید، اما نباید در علایق کودک اختلال ایجاد کنید و او را در مسیر خاصی که خودتان دوست دارید قرار دهید. برای این که کودک شما در آینده به انسانی موفق تبدیل شود، باید او را آزاد بگذارید تا به دنبال علایقش برود. او را وادار به یاد گرفتن موسیقی، نقاشی یا مهارت‌هایی که دوست ندارد، نکنید و اجازه دهید خودش مسیر علایقش را پیدا کند.

    اجازه دهید کودک آزادانه علایق خود را پیدا کند

    ۳- از آزمایش ژنتیک استعدادیابی کمک بگیرید

    یکی از بهترین تست‌های کشف استعداد کودکان و شناسایی توانمندی‌های آن‌ها، استفاده از تست ژنتیک استعدادیابی است. در این روش کلیه ویژگی‌های شخصیتی و توانمندی‌های کودک شناسایی می‌شود و شما می‌توانید به کودک کمک کنید تا در مسیر درست گام بردارد. این روش استعدادیابی معمولا از بدو تولد انجام می‌شود و یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای استعدادیابی در کودک است.

    بیشتر بخوانید: نحوه برخورد درست با اشتباهات کودک

    ۴- با کودک صحبت کنید

    برای کشف استعدادهای کودک باید زمان زیادی را به صحبت کردن با او اختصاص دهید. سعی کنید هر روز در مورد مسائل مختلف با او صحبت کنید و به او فرصت اظهار نظر و صحبت کردن دهید. در طول روز حتما به تمام سوالات او به درستی پاسخ دهید و به او کمک کنید تا سریع‌تر دنیای بیرون خود را کشف کند.

    ۵- به او فرصت دهید تا چیزهای جدیدی یاد بگیرد

    برای این که کودک علاقه و استعداد خود را شناسایی کند، باید تجربه‌های مختلفی کسب کند. سعی کنید کودک را به پارک، کلاس‌های بازی، موزه و مکان‌های مختلف ببرید تا ذهن او برای یادگیری مسائل جدید آماده شود و راحت‌تر علایق خود را پیدا کند.

    ۶- به کودک فرصت دهید تا داستان تعریف کنید

    یکی از مهم‌ترین روش‌های استعدادیابی در کودک، فراهم کردن فرصتی برای داستان گفتن است. اجازه دهید کودک هر روز از تخیلات و افکار خود برای شما داستان تعریف کند. این کار موجب افزایش خلاقیت کودک و پرورش ذهن او می‌شود و به شما نیز کمک می‌کند تا استعدادهای کودک را سریع‌تر شناسایی کنید.

    ۷- کودک را مجبور به یادگیری مهارت‌های مختلف نکنید

    اگر بعد از استعدادیابی کودک، متوجه شدید که در موسیقی مهارت دارد، نباید او را در کلاس پیانو ثبت نام کنید. ممکن است کودک شما هیچ علاقه و استعدادی در پیانو زدن نداشته باشد و بیشتر به خوانندگی یا فلوت علاقه نشان دهد. در صورتی که کودک به موسیقی علاقه دارد، اجازه دهید در شرایط مختلف همه سازها را تجربه کند و خود کودک به سمت رشته‌ای که دوست دارد، گرایش پیدا کند.

    کودک را مجبور به یادگیری مهارت‌های مختلف نکنید

    ۸- از برچسب زدن به کودک اجتناب کنید

    برخی از پدر و مادرها دائما به کودک می‌گویند که تو در این موضوع استعداد داری و در عوض در آن کار بی‌استعداد هستی. بهتر است بدانید که برچسب زدن به کودک موجب تحمیل علایق والدین به فرزندان می‌شود و استعدادهای او را سرکوب می‌کند.

    کودکم در چه چیزی استعداد دارد؟

    بررسی علایق و رفتارهای کودک به شما کمک کند تا استعداد او را راحت‌تر شناسایی کنید. در ادامه به مهم‌ترین استعدادها و همچنین ویژگی کودکانی که آن استعداد را دارند اشاره شده است.

    ۱- مهارت تفکر منطقی

    کودکانی که مهارت تفکر منطقی دارند، از بازی با اعداد لذت می‌برند. این بچه‌ها دوست دارند بدانند بزرگ‌ترین عدد دنیا چقدر است و در مدرسه عاشق درس ریاضی هستند. معمولا این کودکان در مورد نحوه کار ماشین آلات و دستگاه‌ها زیاد سوال می‌کنند و به تعمیر کردن علاقه دارند. دوست دارند روش کار کردن اسباب بازی و لوازم برقی را بدانند و احتمالا در مورد پدیده‌های فیزیکی مثل رعد و برق، باران و برف زیاد از والدین خود سوال می‌پرسند.

    مهارت تفکر منطقی

    ۲- استعداد ورزشی

    کودکانی که در ورزش استعداد دارند، معمولا پر جنب و جوش هستند. این کودکان تعادل جسمی خوبی دارند و به یاد گرفتن ورزش‌های جدید علاقه دارند. حرکاتی مثل دراز و نشست و حرکات کششی را خوب انجام می‌دهند و معمولا پیاده‌روی را دوست دارند.

    ۳- مهارت‌های علمی و فنی

    کودکانی که استعداد فنی دارند، معمولا از کردن با آچار و چکش لذت می‌برند. این کودکان از درست کردن کاردستی لذت می‌برند و دوست دارند با پارچه، چوب و کاغذ کاردستی درست کنند. از تعمیرات لذت می‌برند و معمولا در تزیین کردن اتاق و ساخت لوازم کوچک از وسایل به درد نخود استعداد دارند.

    این کودکان معمولا دستان پرتحرک و هنرمندی دارند و ممکن است در زمینه‌های مختلف مثل معماری، نقاشی، موسیقی، دندانپزشکی یا حتی جراحی استعداد داشته باشند.

    بیشتر بخوانید: ۶ راه نترسیدن کودک از هیولا و لولو

    ۴- مهارت تجسم فضایی

    تجسم فضایی یعنی توانایی تصور سه بعدی اشکال و همچنین تجسم نقش‌ها و طرح‌های پیچیده در ذهن. کودکانی که این استعداد را دارند معمولا در مشاغلی مثل برنامه‌ریزی شهری، معماری، طراحی داخلی، نقشه‌کشی و مهندسی الکترونیک و ساختمان به موفقیت‌های خوبی دست پیدا می‌کنند.

    این کودکان رابطه بین فاصله و بزرگ اجسام را خوب درک می‌کنند و در اتاق تاریک و با چشم بسته به خوبی به مسیر خود ادامه می‌دهند. این کودکان پازل و بازی‌هایی که دارای نقشه هستند را به خوبی انجام می‌دهند و معمولا می‌توانند یک نقشه از خانه یا اتاق خود را رسم کنند.

    مهارت تجسم فضایی در استعدادیابی کودکان

    ۵- مهارت تعامل اجتماعی

    یکی دیگر از استعدادهای کودک، مهارت تعامل در جامعه است که به او کمک می‌کند تا در آینده به یک معلم، مشاور یا مددکار اجتماعی خوب تبدیل شود. کودکانی که چنین ویژگی دارند، معمولا دوستان زیادی در مدرسه یا مهدکودک دارند. این افراد صلح جو هستند و با حیوانات و گیاهان همدردی می‌کنند. این کودکان از بازی‌های دسته جمعی لذت می‌برند و از هدیه دادن و تقسیم کردن اسباب بازی‌های خود به دیگران لذت می‌برند.

    ۶- مهارت گفتاری

    کودکانی که مهارت گفتاری خوبی دارند، معمولا عاشق مطالعه و صحبت کردن هستند. این کودکان در آینده ممکن است به شغل‌هایی مثل مشاوره، روزنامه نگاری، نویسندگی، مجری گری و فروشندگی علاقه نشان دهند. این کودکان به خوبی داستان‌پردازی می‌کنند و به قصه گفتن، بازی با کلمات و توضیح دادن موضوعات پیچیده علاقه دارند. این کودکان معمولا دفتر خاطرات دارند و در نوشتن دیکته موفق هستند.

    در این مقاله به بهترین روش‌های کشف استعداد و خلاقیت کودک اشاره شد. به خاطر داشته باشید که کشف استعدادهای کودک به شما کمک می‌کند تا از سنین پایین روی این توانمندی‌ها کار کنید و او را در مسیری درست قرار دهید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

    میخوای بدونی مزاجت چیه؟

    با این تست رایگان کمتر از ۱ دقیقه مزاجت رو بشناس

    شروع تست