سبک زندگیسلامت و زیبایی

۸ تاثیر شگفت انگیز تخم کتان بر بدنسازی و لاغری

تخم کتان یا همان بذر کتان یک بذر فوق العاده مفید است که مصرف آن به کاهش وزن و لاغری کمک زیادی می‌کند. در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با تاثیر تخم کتان بر بدنسازی و لاغری به طور کامل آشنا شوید.

خواص تخم کتان برای لاغری و بدنسازی

تخم کتان از هزاران سال پیش در طب سنتی مصر و چین باستان نیز برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های مختلف استفاده می‌شد. این ماده غذایی سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر و اسیدهای چرب مفید است و از همین رو مصرف آن برای تناسب اندام و لاغری مفید است. هر قاشق غذاخوری (۷ گرم) تخم کتان حاوی ۳۷/۴ کالری است و مقدار زیادی پروتئین، چربی، فیبر، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، فولات و آنتی اکسیدان دارد. در ادامه این بخش به تاثیر تخم کتان بر بدنسازی و لاغری اشاره شده است.

تاثیر تخم کتان بر بدنسازی و لاغری

۱- بهبود عملکرد ورزشی

تخم کتان سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری است و از همین رو مصرف آن به بهبود عملکرد ورزشی در بدنسازان کمک می‌کند و موجب افزایش انرژی آن‌ها می‌شود. تخم کتان منبع خوبی از ویتامین‌های C، K، E و ویتامین B است و مقدار زیادی کلسیم، منیزیم و فسفر دارد.

۲- افزایش سرعت ریکاوری بدن

مصرف تخم کتان به افزایش سرعت ریکاوری بدن پس از تمرینات سنگین بدنسازی کمک می‌کند. تخم کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است و از همین رو مصرف آن موجب کاهش التهاب بدن بعد از ورزش می‌شود و به بازیابی سریع‌تر بدن بعد از فعالیت بدنی کمک می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف این بذر از گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کند و از همین رو موجب کاهش درد بعد از تمرینات سنگین در ورزشکاران می‌شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کلروفیل خانگی؛ معجون زیبایی و لاغری!

۳- تنظیم قند خون

تخم کتان سرشار از فیبر محلول و نامحلول است و از همین رو مصرف آن به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند. استفاده از این ماده غذایی از افت ناگهانی انرژی و قند خون نیز جلوگیری می‌کند. به علاوه مصرف بذر کتان مانع افزایش ناگهانی قند خون می‌شود و به کاهش جذب قند در سیستم گوارش نیز کمک می‌کند و از همین رو خطر ابتلا به دیابت را در ورزشکاران کاهش می‌دهد و برای تنظیم قند خون در افراد دیابتی نیز مفید است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۴- جلوگیری از احساس گرسنگی

    تخم کتان حاوی مقدار زیادی فیبر محلول و نامحلول است و از همین رو احساس گرسنگی را در ورزشکاران کاهش می‌دهد و به کاهش اشتها و جلوگیری از مصرف خوراکی‌های پرکالری و ناسالم کمک می‌کند.

    ۵- کاهش وزن

    مطالعات انجام شده روی تاثیر تخم کتان بر بدنسازی و لاغری نشان می‌دهد که تخم کتان محتوای فیبر بالایی دارد و مصرف آن موجب تنظیم قند خون و افزایش احساس سیری می‌شود. مصرف تخم کتان یک راهکار ساده و موثر برای کاهش وزن و تناسب اندام در ورزشکاران است.

    بررسی مطالعات انجام شده بر رابطه تخم کتان و کاهش وزن نشان می‌شده که مصرف بذر کتان برای لاغری شکم و پهلو موثر است و می‌تواند به کاهش BMI و از بین رفتن چربی‌های اطراف شکم کمک کند.

    ۶- تنظیم فشار خون و سلامت قلب

    مصرف تخم کتان به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند و در کاهش فشار خون و تنظیم ضربان قلب در ورزشکاران موثر است. مصرف تخم کتان به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های ایسکمیک قلبی و تنگی عروق را کاهش می‌دهد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف این بذر برای جلوگیری از سکته مغزی نیز مفید است و خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را نیز کاهش می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: صبح ناشتا برای لاغری چی بخوریم؟

    ۷- جلوگیری از یبوست

    یبوست از آن مشکلاتی است که موجب بزرگ شدن شکم و بد فرم به نظر رسیدن اندام می‌شود. یکی از خواص تخم کتان برای ورزشکاران جلوگیری از یبوست است. تخم کتان سرشار از فیبر است و مصرف آن موجب بهبود سلامت روده و درمان یبوست می‌شود.

    فیبر محلول موجود در این بذر به افزایش جذب آب در روده کمک می‌کند و موجب کند شدن فرآیند هضم می‌شود و با بهبود حرکات روده یبوست را درمان می‌کند. جالب است بدانید که مصرف تخم کتان خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دهد و برای سلامت کلی سیستم گوارش نیز مفید است.

    ۸- افزایش تولید استروئید در بدن

    استروئید هورمونی است که به افزایش قدرت و بهبود سرعت در ورزشکاران کمک می‌کند و برای بهبود عملکرد ورزشی، حفظ توده عضلانی، افزایش بافت ماهیچه‌ای و کاهش درصد چربی بدن نیز بسیار ضروری است. مصرف تخم کتان موجب افزایش تولید استروئید در بدن می‌شود و از همین رو نقش مهمی بر عملکرد ورزشی بدنسازان دارد.

    تاثیر تخم کتان بر بدنسازی و لاغری

    آیا مصرف تخم کتان برای کبد مضر است؟

    بسیاری از بدنسازان به دلیل مصرف انواع مکمل‌ها در معرض کبد چرب قرار دارند. بذر کتان حاوی ماده‌ای به نام آلفا فتوپروتئین است که اگر به مقدار زیاد مصرف شود، سلامت کبد ورزشکاران را به خطر می‌اندازد و موجب بروز اختلال در عملکرد کبد می‌شود.

    مصرف بیش از حد این بذر موجب بروز مشکلات گوارشی، سوء هاضمه و اسهال می‌شود و ممکن است روی افزایش ابتلا به کبد چرب نیز موثر باشد. بنابراین به هیچ عنوان در مصرف بذر کتان زیاده روی نکنید.

    طریقه مصرف تخم کتان برای لاغری

    دانه‌های تخم کتان به صورت کامل در روده جذب نمی‌شوند و از همین رو بهتر است آن را به صورت پودر شده استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که هیچگاه نباید از تخم کتان بیشتر از ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری استفاده شود و معمولا توصیه می‌شود که روزانه از ۱ قاشق از این بذر استفاده شود.

    می‌توانید پودر بذر کتان را در اسموتی، ماست یا سالاد بریزید و یا آن را به آب اضافه و میل کنید. برای استفاده از روغن بذر کتان نیز باید مقداری از این روغن را به سالاد اضافه کنید. مصرف دمنوش تخم کتان نیز یک روش دیگر برای مصرف این بذر ارزشمند است.

    بهترین زمان مصرف بذر کتان برای لاغری صبح‌ها است. می‌توانید از تخم کتان به صورت دمنوش در کنار صبحانه استفاده کنید یا مقداری از این بذر را روی تخم مرغ و پنیر بریزید و میل کنید.

    در این مقاله به تاثیر تخم کتان بر بدنسازی و لاغری اشاره شد. به خاطر داشته باشید که بذر کتان فواید زیادی برای کاهش وزن و بهبود عملکرد ورزشی دارد، اما در صورتی که به مقدار زیاد مصرف شود، سبب ایجاد نفخ، آلرژی و مشکلات گوارشی می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا