دانستنی

۱۰ راه نجات گیاهان از گرمای طاقت‌فرسا

با افزایش دما، گرمازدگی گیاهان در فصل تابستان بسیار شایع است و در بسیاری از مواقع موجب تنش گرمایی و آسیب‌های جدی به گیاه می‌شود. اما چگونه مانع گرمازدگی گیاهان در تابستان شویم؟

در این مقاله از بخش دانستنی اکالا بلاگ می‌توانید با روش‌های جلوگیری از گرمازدگی گیاهان در تابستان آشنا شوید.

روش‌های کاهش گرمازدگی گیاهان در تابستان

اکثر گیاهان برای رشد به دمای بین ۱۵ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد نیاز دارند و زمانی که دمای هوا افزایش پیدا می‌کند، گیاه در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌گیرد. تنش گرمایی موجب زرد شدن برگ گیاهان می‌شود و لکه‌های قهوه‌ای رنگ روی برگ‌ها ایجاد می‌کند.

برخی از گیاهان نیز با قرار گرفتن در معرض هوای گرم شروع به برگ ریزی می‌کنند. در ادامه این بخش به روش‌های جلوگیری از گرمازدگی گیاهان در تابستان اشاره شده است.

گرمازدگی گیاهان در تابستان
۱- گیاه را اسپری کنید

اکثر گیاهان عاشق رطوبت هستند و گرمای هوا موجب خشک شدن برگ‌های آن‌ها می‌شود. برای تامین رطوبت گیاه می‌توانید روزانه چند بار برگ‌های گیاه را آب پاشی کنید. برای این کار بهتر است از یک اسپری استفاده کنید و آن را از فاصله روی برگ‌های گیاه بپاشید.

به خاطر داشته باشید که اسپری کردن گیاه باید در زمانی انجام شود که دمای هوا متعادل‌تر است.

۲- گلدان را داخل ظرف آب قرار دهید

برای این که گیاه در هوای گرم خشک نشود، می‌توانید یک زیر گلدانی بزرگ‌تر تهیه کنید و داخل آن مقداری سنگریزه بریزید. سپس زیر گلدانی را با آب پر کنید و گلدان را داخل زیر گلدانی قرار دهید تا رطوبت مورد نیاز خود را از این طریق تامین کند.

۳- به مقدار بیشتری به گیاه آب بدهید

در هوای گرم گیاه به آب بیشتری نیاز دارد. به منظور جلوگیری از خشک شدن گیاه بهتر است هر روز خاک آن را بررسی کنید. برای این کار می‌توانید یک یا ۲ بند انگشتتان را در خاک فرو کنید و ببینید که خاک خشک است یا خیس. در صورتی که خاک گیاه خشک به نظر می‌رسد، می‌توانید گیاه را آبیاری کنید.

بیشتر بخوانید: ۵ راهکار جلوگیری از زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی

۴- گیاه را در سایه قرار دهید

در هوای گرم بهتر است گیاهان را از آفتاب مستقیم دور نگه دارید و در قسمت جنوبی و عربی ساختمان که نور غیر مستقیم به گیاه می‌تابد بگذارید. قرار دادن گیاه در فصل تابستان، در مقابل نور خورشید موجب می‌شود تا گیاه به سرعت خشک شود و آسیب ببیند.

۵- گیاه را در داخل منزل قرار دهید

اگر هوای بیرون از منزل به شدت گرم است، بهتر است گیاهان را به داخل خانه بیاورید و برای مدتی از آن‌ها در فضای داخل خانه مراقبت کنید. فراموش نکنید که گیاه عصب دارد و گرما به شدت او را آزار می‌دهد. بهتر است گیاه را در مکانی دور از باد مستقیم کولر قرار دهید تا نور مناسب و دمای مطبوعی داشته باشد.

۶- برای افزایش مقاومت گیاه به آن کود بدهید

برای افزایش مقاومت گیاه به گرما می‌توانید در فصول گرم سال از کود جلبک دریایی استفاده کنید. این کود حاوی ویتامین‌ها، ریزمغذی‌ها و همچنین ۷۰ نوع هورمون رشد است که گیاه را تقویت و مقاوم می‌کند و از آن در برابر تنش‌های محیطی محافظت می‌کند.

۷- یک دستمال دور گلدان بپیچید

اگر گیاه شما در گلدان سفالی قرار دارد، برای جلوگیری از خشک شدن آن در هوای آزاد می‌توانید یک دستمال را خیس کنید و دور گلدان بپیچید. سپس روزانه چند بار دستمال را خیس کنید تا گیاه خشک نشود.

۸- از گلدان‌های مناسب استفاده کنید

برای کاهش جذب گرمای هوا توسط گلدان، بهتر است گیاهان را در گلدان‌هایی با رنگ روشن قرار دهید. به خاطر داشته باشید که گلدان پلاستیکی مانع تبادل هوا می‌شود و در این وضعیت خاک به شدت گرم می‌شود. برای نگهداری گیاه بهتر است از گلدان‌های سفالی استفاده کنید که تبادل هوای بهتری دارند.

بیشتر بخوانید: علت سوراخ شدن برگ گیاهان آپارتمانی و راهکارهای پیشگیری

۹- از بخور سرد استفاده کنید

برای جلوگیری از گرما زدگی گیاهان در فضای داخل منزل می‌توانید از بخور سرد استفاده کنید. بخور سرد نه تنها رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین می‌کند، بلکه به جلوگیری از خشکی و گرما زدگی گیاه کمک می‌کند و موجب افزایش شادابی آن می‌شود.

۱۰- از مالچ استفاده کنید

مالچ یا خاکپوش یک نوع پوشش نازنده است که سطح خاک را می‌پوشاند. استفاده از مالچ مانع تبخیر زودهنگام آب می‌شود و نوسانات دمای خاک را کاهش می‌دهد. با این روش رطوبت خاک برای مدت زمان بیشتری حفظ می‌شود و از همین رو گیاه در هوای گرم آسیب کمتری می‌بیند.

گرمازدگی گیاهان در تابستان

نکاتی که باید برای جلوگیری از گرمازدگی گیاهان در تابستان بدانید

  • اگر گیاه شما دچار تنش گرمایی شده است، بهتر است مدتی به خوبی آن را آبیاری کنید و رطوبت مورد نیاز را به آن برسانید، اما به هیچ عنوان در این شرایط به گیاه کود ندهید. زمانی که گیاه دوباره سرحال شد، می‌توانید از مقداری کود تقویتی برای شادابی بیشتر گیاه استفاده کنید.
  • معمولا گیاهانی که شاخ و برگ‌های ظریف و نازک‌تری دارند، بیشتر در معرض تنش گرمایشی قرار دارند.
  • به خاطر داشته باشید که قرار گرفتن گیاه به مدت طولانی در دمای بالای ۳۲ درجه سانتی‌گراد، موجب گرمازدگی آن می‌شود.
  • بهترین کود برای تنش گرمایی و تقویت گیاه در فصول گرم سال می‌توانید از کود آمینو اسید مایع و کود جلبک دریایی استفاده کنید.
  • برای این که مطمئن شوید گیاهان در فصول گرم سال دچار گرمازدگی شده‌اند یا نه بهتر است به صورت مرتب وضعیت برگ‌ها و رنگ آن‌ها را بررسی کنید.
  • در صورتی که برگ گیاه شروع به خشک شدن کرده و لکه‌هایی روی برگ ایجاد شده است، یعنی گیاه در وضعیت نامناسبی قرار دارد.
  • در فصل تابستان به هیچ عنوان گلدان گیاه را تعویض نکنید، زیرا این کار موجب وارد شدن استرس به گیاه می‌شود و گیاه را ضعیف می‌کند.
  • در فصل تابستان گیاه را هرس نکنید، زیرا این کار موجب خلوت شدن شاخ و برگ‌ها و آسیب پذیری آن نسبت به گرما می‌شود.

در این مقاله به روش‌های جلوگیری از گرمازدگی گیاهان در تابستان اشاره شد. به خاطر داشته باشید که در فصول گرم سال حتما گیاه را به مکانی سایه منتقل کنید و سعی کنید با آبیاری مناسب و رطوبت رسانی به گیاه از بروز تنش محیطی جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا