آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه شیرینی پادرازی قزوین برای عید؛ در ۲ طعم وانیلی و کاکائویی

شیرینی پادرازی از جمله پر طرفدارترین و خوشمزه ترین شیرینی‌های سنتی است؛ این شیرینی هم مثل شیرینی نخودچی و کوکی بادومی جزو شیرینی های عید و دارای اصالت قزوینی است. شیرینی پادرازی مثل اکثر شیرینی‌های قزوین دارای ماندگاری بالا (حدود ۱ ماه) است و به همین خاطر در بین مردم طرفدارن بسیاری دارد.

این شیرینی را میتوان در سه رنگ، سفید ، کاکائویی و زعفرانی تهیه کرد. در ادامه به آموزش درست کردن شیرینی پادرازی قزوین با تمام نکات میپردازیم. در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی پادرازی
آرد سفید قنادی ۲۰۰ گرم (حدود یک و یک سوم پیمانه یا لیوان)
روغن صاف قنادی۱۴۰ گرم (از روغن صاف خانگی هم میتونید استفاده کنید)
پودر قند۱۵۰ گرم
پودر هلیک دوم قاشق چایخوری
تخم خرفه(برای تزیین)در صورت دلخواه
 پودر کاکائو۱ قاشق سوپ خوری

این مقدار مواد اولیه برای درست کردن حدود ۴۰ عدد شیرینی پادرازی مناسب است. برای اطلاع از مقدار همه پیمانه‌ها کلیک کنید.

مواد اولیه شیرینی پادرازی

طرز تهیه شیرینی پادرازی قزوین

۱- پودر قند الک شده و روغن صاف رو با لیسک یا قاشق مخلوط میکنیم تا به خورد هم برن. (این کار رو به این دلیل انجام میدیم که وقتی شروع به مخلوط کردن با همزن کردیم پودر قند در هوا پخش نشه).

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی نازک پسته ای

۲- بعد با همزن میزنیم تا کاملا پوک و سفید و سبک بشه و بعد پودر هل رو اضافه میکنیم و با همزن مخلوط میکنیم.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    اضافه کردن پودرهل
    ۳- آرد برنج و آرد سفید رو با هم مخلوط و الک میکنیم.

    ۴- از مخلوط آردها کم کم به مواد اضافه و با لیسک مخلوط میکنیم.

    مخلوط کردن آرد در شیرینی

    ۵- مخلوط کردن رو ادامه بدین آردها تا به خورد روغن و پودر قند برن.

    ۶- وقتی تمام آرد رو اضافه و مخلوط کردیم خمیر حالت پودری داره.

    پودر شدن آرد ئر شیرینی پادرازی

    ۷- کمی خمیر رو با دست جمع میکنیم و یک یا دو بار از چرخ گوشت رد میکنیم تا خمیر نرم و کمی چسبناکی بدست بیاد ( اگه بعد از اضافه کردن آرد ها خمیرتون نرم بود و حالت پودری نداشت نیازی نیست از چرخ گوشت رد کنین)

    ورز دادن و چرخ کردن خمیر۸- مقدار کمی از خمیر سفید رو جدا میکنیم و بهش پودر کاکائوی الک شده اضافه میکنیم و با دست مخلوط میکنیم تا کاملا یکدست بشه.
    ۹- خمیر ها رو داخل زیپ کیپ یا نایلون فریزر دو ساعت داخل یخچال استراحت میدیم تا چسبندگی خمیر گرفته بشه؛ بعد از استراحت اجازه میدیم در دمای محیط بمونه تا کمی نرم و هم دمای محیط بشه.

    اضافه کردن پودر کاکائو

    ۱۰- بسته به سلیقه تون میتونین خمیر رو به ضخامت نیم سانت الی یک سانت بین دو نایلون یا کاغذ روغنی باز کنین و قالب بزنین.
    یا اینکه خمیر رو با دست شکل بدین؛ به این صورت که مقداری از خمیر سفید و مقدار کمتری از خمیر قهوه ای بردارین و با هم کمی مخلوط کنین ( دو رنگ به صورت مشخص با هم مخلوط بشن و به قدری مخلوط نکنین که یک دست بشه).

    شیرینی پادرازی دورنگ

    ۱۱- با دست شکل بدین تا شیرینی شما دو رنگ باشه؛ البته میتونین هر رنگ رو به صورت جدا و تک رنگ آماده کنین (میتونین خمیر رو سه قسمت کنین و به یه قسمت زعفرون غلیظ اضافه کنین تا شیرینی شما سه رنگ باشه).

    ۱۲- شیرینی ها رو داخل سینی فر پوشیده شده با کاغذ روغنی بچینین( در صورت دلخواه میتونین روی شیرینی ها تخم خرفه بپاشین) و داخل فر از قبل گرم شده با دمای صد و هفتاد درجه به مدت یک ربع بپزین ( دما در فر های مختلف متفاوت است و توجه کنید که نیازی به تغییر رنگ شیرینی نیست).

    شیرینی پادرازی در فر

    وقتی شیرینی‌ها پخت و از فر خارج کردین، اجازه بدین داخل سینی فر کاملا خنک بشه و به شیرینی ها دست نزنین! چون پودر میشن. اما بعد از خنک شدن خیلی راحت میتونین جا به جا کنین.

    نکات مهم شیرینی پادرازی:

    • به جای روغن صاف قنادی میتونین از روغن صاف خانگی استفاده کنین؛ برای تهیه روغن صاف خانگی، روغن نیمه جامد رو داخل ظرفی روی حرارت بخار آب (بن ماری) قرار بدین تا کاملا ذوب بشه و حالت شفاف پیدا کنه و بعد روغن رو به مدت حداقل ۸ ساعت الی ۲۴ ساعت داخل یخچال قرار بدین تا ببنده به این ترتیب روغن صاف خانگی دارید.
    • برای عطر شیرینی میتونین از پودر زنجبیل یا پودر هل استفاده کنین؛ اگه از پودر هل استفاده میکنین، بهتره هل سبز رو با آسیاب پودر کنین و از الک رد کنین و پودر هل رو به صورت تازه داخل شیرینی استفاده کنین تا عطر فوق العاده ای داشته باشه.
    • میتونین شیرینی ها رو در سه رنگ و جدا گانه و به صورت تک رنگ درست کنین؛ اگه از زعفران داخل شیرینی استفاده میکنین حتما باید زعفران شما غلیظ باشه تا با اضافه کردن مقدار کمی رنگ و طعم خوبی به شیرینی بده. اگه زعفران آبکی باشه مجبوریم برای رنگ بیشتر و بهتر مقدار بیشتری زعفران اضافه کنیم و اضافه کردن زیاد مایعات باعث وا رفتن شیرینی داخل فر میشه.
    • میتونین در این شیرینی به جای دویست گرم آرد سفید قنادی از صد گرم آرد سفید قنادی و صد گرم آرد نخودچی استفاده کنین ( به این ترتیب از سه آرد داخل شیرینی استفاده میشه)
    • حتما مخلوط روغن و پودر قند رو خوب بزنین تا کاملا پوک بشه چون در نهایت تاثیر به سزایی روی بافت و کیفیت شیرینی و پوک شدن اون داره.

    شیرینی پادرازی خانگی

    • در مدت زمان پخت شیرینی های خشک سنتی، نزدیک فر باشید. اگر بعد از ده دقیقه در فر رو باز کردید و شیرینی های یک سمت سینی طلایی تر شده بود، یعنی حرات درِ فر ناهماهنگه. کافیه سینی فر رو دربیارید و بچرخونید تا شیرینی ها به طور یکنواخت پخته شه.
    • اگه فر شما برقی است، دما رو ده الی بیست درجه پایین تر در نظر بگیرید و هردو المنت بالا و پایین رو روشن کنید.
    • کیفیت مواد اولیه مثل آرد، به خصوص آرد برنج و آرد نخودچی روی طعم شیرینی تاثیر زیادی داره پس از مواد مرغوب استفاده کنین.
    • در پخت شیرینی از سینی خود فر استفاده نکنین چون به دلیل رنگ تیره باعث جذب بیشتر گرما و سوختن کف شیرینی میشه بهتره از سینی فر گالوانیزه و رنگ روشن استفاده کنین.
    • پودر قند و آردها رو حتما از الک ریز رد کنین چون توی کیفیت و بافت شیرینی تاثیر داره.
    • حتما از کاغذ روغنی داخل سینی فر استفاده کنین و کاغذ روغنی نیازی به چرب کردن نداره و برای برداشتن شیرینی ها از داخل سینی صبر داشته باشین تا کاملا خنک بشه وگرنه زود جا به جا کردن باعث میشه شیرینی شما پودر بشه یا شکلش رو از دست بده.

    امیدواریم که از این دستور لذت برده باشید. برای مشاهده دستور سایر دسرها و شیرینیها به این بخش مراجعه کنید.

    ۴.۳/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۳ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.