آشپزیغذاهای سنتی

دستور تهیه کباب بختیاری اصیل به همراه فوت و فن های طلایی

کباب یکی از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است و در واقع کباب نماد غذای ایران است. در بین طیف گسترده کباب‌های ایرانی کباب بختیاری یکی از خوشمزه‌ترین و لذیذترین کباب‌ها است. معمولاً در تهیه‌ی کباب بختیاری از گوشت راسته گوسفند یا فیله گوسفند استفاده می‌کنند، که آن را به صورت یکی در میان با گوشت فیله مرغ به سیخ می‌کشند. در واقع می‌توان به جای استفاده از فیله مرغ، از فیله ماهی نیز استفاده کرد. البته در روش اصیل تهیه کباب بختیاری توسط خود بختیاری‌ها از گوشت راسته گوسفند به همراه دنبه گوسفند استفاده می‌شود که یکی در میان به سیخ کشیده می‌شوند. کباب بختیاری با کباب قفقازی شباهت هایی دارد، اما در کباب بختیاری از ماست و خامه استفاده نمی‌شود.

در ادامه شما را با طرز تهیه کباب بختیاری و نکاتی برای خوشمزه تر شدن آن آشنا خواهیم کرد از قسمت آشپزی در مجله اینترنتی اکالا همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه کباب بختیاری

  • گوشت گوسفندی: ۴۰۰ گرم
  • فیله مرغ: ۴۰۰ گرم
  • پیاز: ۲ عدد
  • روغن مایع: ۴ قاشق غذا خوری
  • زعفران آب کرده: ۱ قاشق غذا خوری
  • کره: ۵۰ گرم
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه کباب بختیاری

در این قسمت همراه ما باشید تا با طرز تهیه کباب بختیاری به صورت مرحله به مرحله آشنا شوید.

مطالب مرتبط :  طرز تهیه کباب چنجه اصیل ایرانی با گوشت گوساله

مرحله اول : پاک کردن و خرد کردن گوشت و مرغ

در مرحله اول برای تهیه کباب بختیاری، فیله مرغ را پاک کنید و بشویید. سپس آن را بر روی تخته آشپزخانه خرد کنید. سپس فیله‌های خرد شده را در یک کاسه بریزید. در ادامه گوشت گوسفندی را نیز پاک کنید، بشویید و آن را نیز خرد کنید. دقت کنید که تکه های گوشت از تکه فیله مرغ بزرگتر باشند. سپس آن‌ها را نیز به کاسه گوشت اضافه کنید.

مرحله دوم : اضافه کردن پیاز به گوشت و مرغ

در ادامه پیازها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن‌ها را به صورت حلقه ای برش دهید و به کاسه مرغ و گوشت اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا خوب با پیاز مخلوط شوند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم : طعم دار کردن گوشت با زعفران و ادویه

    در ادامه زعفران دم کرده را به همراه کمی روغن مایع و فلفل سیاه به مواد اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری ماست را نیز به کاسه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید. برای این که مواد خوب مخلوط شوند با دست گوشت‌ها را زیر و رو کنید. اگر می‌خواهید کباب شما کمی مزه ترش داشته باشد، در صورت تمایل کمی آبلیمو تازه به آن اضافه کنید و دوباره خوب مواد را مخلوط کنید.

    اضافه کردن نمک به گوشت را در مرحله آخر انجام دهید زیرا در این مرحله نمک باعث سفت شدن گوشت می‌شود.

    مراحل طرز تهیه کباب بختیاری

    مرحله چهارم : استراحت دادن گوشت

    برای اینکه گوشت مرغ و گوسفند، خوب طعم دار شوند و اصطلاحاً استراحت کنند، بر روی کاسه سلفون بکشید و کاسه را به مدت ۲ الی ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملاً مزه‌دار شوند.

    مرحله پنجم : به سیخ کشیدن گوشت برای کباب بختیاری

    بعد از گذشت این زمان گوشت‌ها را از یخچال خارج کنید و آماده سیخ کردن شوید. برای سیخ کردن کباب بختیاری به این صورت عمل کنید. ابتدا یک تکه از گوشت را سیخ کنید و تکه بعدی را مرغ قرار دهید و به این صورت یکی در میان از گوشت گوسفند و گوشت مرغ استفاده کنید. سپس گوشت ها را با پشت کارد بکوبید تا کمی سطح آن صاف شود تا هنگام کباب شدن به صورت یک‌دست پخته شود.در این مرحله می‌توانید نمک را به گوشت اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: ۲۰ روش کاربردی برای نرم کردن گوشت کبابی

    مرحله ششم : گذاشتن کباب روی زغال

    بعد از اینکه سیخ کردن تمام گوشت‌ها به این صورت انجام شد، باید منقل و ذغال را برای کباب کردن آماده کنید. سعی کنید از ذغال‌های تقریباً یک اندازه استفاده کنید، تا آتش کباب به صورت یک‌دست باشد و کباب ها خوب پخته شوند.

    مرحله هفتم : پختن گوشت و ریختن کره و زعفران روی کباب بختیاری

    بعد از آماده شدن ذغال، سیخ های کباب را بر روی منقل بگذارید و ابتدا کمی آن را به وسیله ی بادبزن تند بزنید، تا کباب ها خودشان را بگیرند. در ادامه خیلی کم کباب ها را باد بزنید و بگذارید به آرامی پخته شوند تا مغز پخت شوند. در ضمن سیخ ها را به طور مداوم بچرخانید، تا کباب ها یک‌دست پخته شوند. در انتهای آماده شدن کباب‌ها، کره آب شده را به همراه زعفران و کمی آب در یک کاسه بریزید و با یک قلمو بر روی کباب‌ها بکشید تا کباب بختیاری شما چرب و لذیذتر شود.

    دستور پخت کباب بختیاری

     

    مرحله هشتم : آماده کردن گوجه کبابی

    در کنار کباب کردن سیخ های گوشت، دو سیخ گوجه را می‌توانید کباب کنید و به همراه کباب بختیاری میل نمایید. بعد از اتمام کباب کردن کباب بختیاری، آن را در کنار دیس برنج قرار دهید و آن را به همراه برنج یا نان و در کنار آن از سبزی خوردن، گوجه کبابی، پیاز و دوغ استفاده کنید. برای مشاهده انواع دیگر کباب، کلیک کنید.

    بیشتر بخوانید :طرز تهیه کوفته کباب ترکی

    نکاتی در طرز تهیه کباب بختیاری

    • اگر شما شرایط استفاده از منقل را ندارید، می‌توانید کباب بختیاری را به صورت تابه ای نیز درست کنید. برای این کار باید از سیخ چوبی به جای سیخ فلزی استفاده کنید. سپس یک قابلمه جا دار را تهیه کنید و مقداری روغن مایع را در آن بریزید و بر روی اجاق گاز قرار دهید و بعد از داغ شدن آن سیخ را در آن قرار دهید تا سرخ شود. سپس آن را برعکس کنید تا طرف دیگر کباب نیز سرخ شود. البته کباب بختیاری را نیز می توان در فر کباب کرد، فقط باید فر را در حرارت بالا قرار دهید تا کباب ها کاملاً پخته شوند.
    • بهتر است از گوشت راسته گوسفندی برای کباب بختیاری استفاده کنید. البته بعضی افراد طعم این کباب را با گوشت گاو بیشتر می‌پسندند ولی گوشت گاو از نظر علم پزشکی گوشت مناسبی نیست و خوردن آن زیاد توصیه نمی‌شود. یکی از دلایل آن هم طبع و مزاج سرد و خشک آن است که مصرف مدام آن می‌تواند به معده آسیب برساند و باعث دردهای معده شود. به همین دلیل است که بعضی افراد با خوردن گوشت گاو دچار معده درد می‌شوند.
    • می‌توانید به جای استفاده از فیله مرغ، از فیله ماهی نیز استفاده کنید. البته این طعمی نیست که مورد پسند همه افراد قرار بگیرد ولی بهانه خوبی برای جا دان ماهی در برنامه غذایی است.
    • برای طعم دار کردن گوشت و مرغ، می‌توانید از مقداری فلفل دلمه ای خرد شده نیز استفاده کنید. به طور کلی طعم دار کردن گوشت و مرغ را می‌توانید با هر ماده غذایی که دوست دارید انجام دهید. البته تجربه در این مورد بسیار مهم است و برخی مهارت های طعم دار کردن گوشت و مرغ بر اساس تجربه به دست می‌آید. اگر دوست دارید ایده‌های جدیدی در این باره پیدا کنید، مقاله مزه دار کردن جوجه کباب را مطالعه کنید. 
    • در انتهای پخت کباب بختیاری مقداری کره روی آن بریزید تا نرم و خوشمزه تر شود.
    • از دورچین زیتون و پیاز و جعفری برای کباب بختیاری استفاده کنید.
    • دستور تهیه کباب بختیاری که به آموزش آن پرداختیم، برای چهار نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد را تغییر دهید.

    سوالات متداول در طرز تهیه کباب بختیاری

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه کباب بختیاری همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    آیا می‌شود کباب بختیاری را بدون زغال و در ماهیتابه درست کرد؟

    بله همانطور که در مقاله توضیح دادیم اگر شما شرایط استفاده از زغال و منقل را ندارید، می‌توانید کباب بختیاری را به صورت تابه ای نیز درست کنید. برای این کار باید از سیخ چوبی به جای سیخ فلزی استفاده کنید. سپس یک قابلمه جا دار را تهیه کنید و مقداری روغن مایع را در آن بریزید و بر روی اجاق گاز قرار دهید و بعد از داغ شدن آن سیخ را در آن قرار دهید تا سرخ شود. سپس آن را برعکس کنید تا طرف دیگر کباب نیز سرخ شود. البته کباب بختیاری را نیز می توان در فر کباب کرد، فقط باید فر را در حرارت بالا قرار دهید تا کباب ها کاملاً پخته شوند.

    چرا کباب بختیاری سفت می‌شود؟

    اگر هنگام آماده کردن مواد به گوشت‌ها نمک بزنید هنگام پختن کباب سفت می‌شود.بهتر است در مرحله پختن هنگامی که کباب‌ها نیم پز شدند به آن نمک اضافه کنید.همچنین اگر گوشت در مواد، زمان کوتاهی بماند نرم نمی‌شود و هنگام کباب کردن سفت می‌شود پس باید زمان دهید تا گوشت در موادی مثل ماست و سس و کیوی حداقل چند ساعت بماند تا هم مزه دار شود و هم نرم شود.

    برای نرم شدن گوشت کباب بختیاری چه کنیم؟

    می‌توانید برای نرم و ترد شدن کباب بختیاری قبل از اینکه کباب ها را به سیخ بزنید مقداری کیوی رنده شده روی آن بریزید کیوی باعث نرم شدن گوشت می‌شود.همچنین در مرحله آماده کردن کباب ماست و سس مایونز به گوشت اضافه کنید گوشت کباب نرم می‌شود.استفاده از فلفل سیاه هم باعث نرم شدن گوشت می‌شود.

    برای طعم دار کردن مرغ در کباب بختیاری از چه موادی استفاده کنیم؟

    استفاده از مواد برای طعم دار کردن مرغ سلیقه ای است اما شما می‌توانید از ماست ،سس مایونز، فلفل دلمه ای، فلفل سیاه ، زعفران و پیاز استفاده کنید.

    میزان کالری ۱۰۰ گرم کباب بختیاری گوسفندی چقدر است؟

    هر ۱۰۰ گرم کباب گوسفندی ۲۸۸ کیلو کالری دارد.

    برای اینکه کباب بختیاری آبدار شود چه کنیم؟

    برای آبدار شدن کباب بختیاری آن را با شعله ملایم کباب کنید و هنگامی که مغز پخت شد آن را از روی زغال بردارید.

    برای کباب بختیاری از چه گوشتی استفاده کنیم؟

    کباب بختیاری ترکیبی از گوشت گوسفند یا گوساله به همراه گوشت مرغ است.شما می‌توانید به جای گوشت مرغ از گوشت بوقلمون یا گوشت ماهی استفاده کنید.البته استفاده از فیله ماهی طعمی نیست که مورد پسند همه افراد قرار بگیرد ولی بهانه خوبی برای جا دان ماهی در برنامه غذایی است.

    ۳.۳/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۴ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.