آشپزیغذاهای سنتی

جوجه رو تو چی بخوابونیم؟ ۲ روش فوق‌العاده طعم‌دار کردن جوجه

بدون شک از مهم‌ترین غذاهای گوشتی ما ایرانیان، انواع کباب است. جوجه‌ کباب نیز یکی از معروف‌ترین انواع کباب است که همواره در مجالس رسمی و تفریحات ما ایرانیان نقش به‌سزایی داشته است. این ‌روزها کمتر کسی هست که روش درست کردن جوجه‌ کباب روی ذغال یا داخل تابه یا فر را بلد نباشد. ولی دانستن اینکه بهترین مواد خواباندن جوجه کباب و یا به عبارت دیگر مواد مرغ کبابی چیست و چگونه باید جوجه را مزه دار کرد، بسیار مهم است. روش‌های مختلفی برای طعم ‌دار کردن جوجه ‌کباب وجود دارد. در این مقاله ما دو مورد از بهترین و سریع‌ترین روش‌های درست کردن و طعم دار کردن جوجه ‌کباب را به شما آموزش می‌دهیم تا به ‌راحتی یک جوجه ‌کباب تازه و خوش‌عطر تهیه کرده و نوش جان کنید.

با این مقاله همراه مجله اینترنتی اکالا باشید. 

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۱. مزه دار کردن جوجه کباب با ماست

    خواباندن مرغ در ماست، اولین روش است. ماست ترش یکی از طعم‌دهنده‌های سنتی است که تأثیر فوق‌العاده بر نرمی و خوش‌طعمی گوشت می‌گذارد.

    جوجه رو تو چی بخوابونیم- مواد لازم جوجه کباب

    مواد خواباندن جوجه کباب با ماست
    فیله مرغ خرد شده ۲۰۰ گرم
     پیاز ۱ عدد متوسط
     آب‌لیمو یا لیمو تازه۲ قاشق غذاخوری
    روغن مایع۲ قاشق غذاخوری
     زعفران دم‌کرده۲ قاشق غذاخوری
     ماست ترش۲ قاشق غذاخوری
    نمک، فلفل سیاه، پودر سیر به مقدار دلخواه

    طرز خواباندن جوجه کباب در مواد با ماست

    در مرحله اول گوشت مرغ را به ابعاد مناسب برش بزنید و سعی کنید همه یکسان باشند تا در زمان کباب شدن یک‌نواخت کباب شده و سوخته یا نپخته نشوند.

    این قسمت کاملاً سلیقه‌ای بوده و شما از هر قسمتی از مرغ می‌توانید استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید هر چه قطعات مرغ کوچک‌تر باشد پخت آن سریع‌تر خواهد بود.

    قطعاً شما هم با این مشکل روبه‌رو شده‌اید که زعفران مصرفی درون مواد، به پیازهای خرد شده یا سایر مخلفات جوجه‌کباب می‌چسبند! بخش مهمی از عطر و طعم زعفران که برای طعم‌دهی جوجه باید صرف شود در این قسمت از دست می‌رود.

    در اینجا یک نکته طلایی به شما یاد می‌دهیم تا از زعفران به بهترین نحو در طعم‌دار کردن جوجه‌ها استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه جوجه کباب بی‌استخوان

    استفاده از زعفران به بهترین نحو در طعم‌دار کردن جوجه کباب

    مرحله اول: تکه‌های مرغ را در ظرف مناسب ریخته و زعفران دم‌کرده را به آن اضافه می‌کنیم و به خوبی به‌هم می‌زنیم تا همه مرغ‌ها زعفرانی رنگ شوند.

    در ظرف را می‌پوشانیم و حداقل پانزده دقیقه زمان می‌دهیم تا زعفران به خورد مرغ‌ها برود. قطعاً اگر زمان بیشتری در اختیار دارید و صبوری کنید، تأثیر بهتری در این مرحله خواهید دید.

    این کار باعث می‌شود تا زعفران علاوه بر خوش‌رنگ کردن گوشت‌ها بوی زهم مرغ را بگیرد و کاملاً به عمق بافت گوشت برود. این نکته مهمی است که در اکثر دستور پخت‌ها اشاره‌ای به آن نمی‌شود.

    مرحله دوم: این مرحله کاملاً سلیقه‌ای است و می‌توانید آن را به دل‌خواه عوض یا حذف کنید.

    فلفل سیاه یا قرمز به همراه پودر سیر یا پودر پیاز و مقداری نمک را به تکه‌های جوجه کباب اضافه می‌کنیم و به‌هم می‌زنیم و ده دقیقه زمان می‌دهیم تا جذب گوشت شود.

    مرحله آخر: این مرحله وقت اضافه کردن ماست، پیاز خردشده و آب‌لیمو است.

    همه مواد را با هم مخلوط می‌کنیم و حداقل چند ساعتی در یخچال استراحت می‌دهیم تا مواد به‌خوبی به مرغ‌های ما طعم دهند. (در استفاده از آب‌لیمو نکاتی که در دستور اول ذکر آن رفت، حتماً رعایت کنید تا موجب سفتی گوشت نشود)

    مواد جوجه کباب برای خواباندن در ماست
    روش صحیح خرد کردن پیاز در مزه دار کردن جوجه کباب با ماست

    شاید شما هم دیده باشید که در بسیاری از دستورات پیاز را رنده می‌کنند. اما این کار صحیح نیست و تکه‌های پیاز به مرغ می‌چسبد و در زمان کباب شدن، سریع‌تر از گوشت نسبت به حرارت واکنش نشان می‌دهند و می‌سوزند.

    این کار باعث می‌شود تا ظاهر جوجه کباب‌ها نامناسب شود و پیازها بسوزند در صورتی که ممکن است مغز جوجه‌ها خام و نپخته بماند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کاسه کباب

    بهترین روش خرد کردن پیاز به صورت خلال کردن است.

    تحت این شرایط در زمان کباب کردن جوجه‌ها ابتدا می‌توانید تکه‌های پیاز را از مرغ جدا کرده و سپس جوجه‌ها رو کباب کنید.

    سیخ کردن جوجه
    به‌همین راحتی جوجه کباب‌های ما آماده سیخ زدن و کباب شدن هستند.

    با رعایت همین چند نکته طلایی قطعاً جوجه کباب‌های با طعم بسیار لذیذ و خوشمزه خواهید داشت.

    جوجه کباب آماده خانگی
    طعم دار کردن جوجه کباب با زعفران 

    نکته: این مقادیر از مواد برای چهار نفر مناسب است.

    مواد مورد نیاز خواباندن جوجه‌کباب زعفرانی
    مرغ خردشده۴۰۰ گرم 
    لیمو تازه (یا آبلیمو)۲ عدد
    زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
    نمک و‌ فلفلبه مقدار دل‌خواه
    پیاز ۱ عدد متوسط
    روغن زیتون۲ قاشق غذاخوری
    چوب جوجه چینیبه مقدار لازم

    مرغ رو توچی بخوابونیم؟ جوجه رو توچی بخوابونیم؟

    طرز خواباندن جوجه کباب زعفرانی در مواد

    توی اولین گام بعد از شستن مرغ‌ها با آب سرد، به سراغ طعم‌دار کردن مرغ‌ها می‌رویم.

    آب‌لیمو، زعفران، فلفل، روغن زیتون را به گوشت‌ها اضافه می‌کنیم و‌ خوب به هم می‌زنیم.

    انواع و اقسام دستورات برای مواد طعم‌دهنده جوجه ‌کباب، وجود دارد که قطعا با ذائقه شما نیز رابطه مستقیم دارند. اما طعمی که غذای امروز ما دارد واقعا بی‌نظیر است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کباب لقمه خانگی

    بسیاری از آشپزها توصیه می‌کنند آبلیمو و نمک را ابتدا به گوشت نزنید چون گوشت سفت می‌شود.

    برای رفع این مشکل توصیه می‌کنیم اولا گوشت تازه خریداری کنید، چون گوشت‌های یخ‌زده یا گوشت‌هایی که مدت زیادی در سردخانه بود‌ه‌اند، کیفیت گوشت تازه را ندارند و شما هر چقدر هم از افزودنی‌های تازه استفاده کنید باز هم طعم ایده‌آل که مدنظر شماست به دست نمی‌آید.

    اما جدای از این قضیه تجربه ما در پخت انواع کباب نشان می‌دهد شما از همان ابتدا مقداری روغن (ترجیحا روغن زیتون) با مواد ترکیب کنید تا از نفوذ زیاد آب‌لیمو در بافت جوجه و سفت شدن آن جلوگیری کند. پس حتما هنگام ترکیب مرغ با مواد از روغن خواراکی استفاده کنید. با این روش جوجه‌ها در بهترین فرم ممکن طعم‌دار می‌شوند.

    نکته: نمک رو در مرحله اول روی مواد طعم‌دهنده گوشت نریزید. نمک هم موجب سفت شدن گوشت می‌شه. همان‌طور که در ادامه خواهیم گفت نمک رو در آخرین مرحله قبل از کباب شدن گوشت‌ها روی اون‌ها می‌پاشیم.

    پیازمون رو به صورت نگینی خرد می‌کنیم و به گوشت‌هامون اضافه می‌کنیم این کار باعث می‌شه که بوی زهم مرغ گرفته بشه.

    همچنین برای این کار از چند تکه فلفل دلمه سبز هم می‌تونید کمک بگیرید‌. فلفل دلمه یک آنتی‌بیوتیک بسیار موثر در پخت و کباب کردن انواع گوشت‌هاست.

    ما توی دستور امروزمون سیب‌زمینی کبابی رو ‌هم اضافه کردیم. کافیه سیب‌زمینی‌ها رو به ابعاد دلخواه برش بزنیم و به میکس موادمون اضافه‌اش کنیم (البته شما اگر تمایل ندارید می‌تونید این مرحله رو هم حذف کنید).

    گوشت مرغ به خاطر بافت نرم و‌ لطیفی که داره سریعا طعم‌دار شده و ‌تغییر رنگ می‌دهد. تشخیص این تغییر رنگ بسیار راحته.

    برای طعم‌دار شدن مرغ‌ها حداقل از بیست دقیقه تا یک ساعت توی‌ یه ظرف در دار زمان بدید.

    مواد جوجه-جوجه رو تو چی بخوابونیم

    بعد از طعم‌دار شدن مرغ‌ها اون هارو یکی یکی‌ به سیخ زده، می‌تونید مابین تکه‌های جوجه‌ها از هر سبزیجات دیگه‌ای که دوست دارید استفاده کنید و توی سینی فر بچینید.

    اگر شما هم مثل ما عاشق میکس طعم سیب‌زمینی و مرغ هستید سیب‌زمینی‌هاتون رو‌ هم کنار سیخ مرغ‌ها یا جاهای خالی توی سینی بچینید. توی این مرحله با کمک نمک‌پاش روی هر دو سطح سیخ‌هامون نمک می‌پاشیم.

    مجددا یادآور می‌شویم یکی از نکته‌های پخت امروزمون اینه که موقع طعم‌دار کردن مرغ‌ها نمک رو به جوجه هامون اضافه نکنیم، این کار باعث سفت شدن بافت مرغ می‌شه و‌ زمان کباب شدن رو بیشتر می‌کنه.

    نکته: جوجه‌کباب می‌تونه ابعاد مختلفی داشته باشه یا از قسمت‌های مختلف مرغ باشه که اونم کاملا به سلیقه شما بستگی داره، فقط در نظر داشته باشید که بافت کتف یا بال نازک‌تر از بقیه قسمت های مرغ هست که زمان کمتری برای کباب شدن نیاز دارد.

    توی بازه زمانی که مرغ‌های ما طعم‌دار و بعد کباب می‌شن، می‌تونید شروع یه پخت برنج مورد نیاز برای این وعده غذایی کنید. تا مرغ‌ها کباب شدن برنج نیز آماده باشه و با هم بشه سروشون کرد.

    جوجه کباب خانگی- جوجه را در چی بخوابانیم؟

    دوستای عزیز امید داریم که دستور امروز برای شما مفید باشه، تا دستورات سریع الپخت بعدی و ترفندهای طلایی شما رو به خدا می‌سپاریم. برای دیدن دستورات آشپزی متنوع همراه شما هستیم.

    منبع: (www.foodiecrush.com)

    ۳.۷/۵ (۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۹ دیدگاه ها

    1. سلام یه نکته مهم درپخت جوجه ها اینه که اصلابادنزنیم وبذاریم باحرارت زغالهاوباحوصله پخته بشه..بادزدن و عجله کردن روی مرغهارامیسوزونه وخشک میکنه ومیون مرغ نپخته وخوردنش خطرناکه ضمناحتماازوسطای پخت به بعدکره یا روغن زیتون ونمک وزعفرون وکمی اب پیازرابافرچه به سیخ بزنید..

    2. باسلام من پیازرورنده میکنم وابشومیگیرم وبعداز اینکه به جوجه هارو رعفرونی کردم کمی فلفل سیاه ونمک به اب پیاز میزنم وبعد جوجه هاروآعشته به اب پیاز میکنم وبعد چندیاعت با روغن کاورشون میکنم ومیزارم چند ساعتی یا حتی نیمروز مرینت بشن

    3. باسلام من هم یک اردیبهشتی هستم ،بااین که مهندس معمارم،ولی درکشف وترکیب انواع مزه ها و غذاهاعلاقه وتجربه زیادی دارم،واقع با ساخت و تست مزه های مختلف زندگی برام جذاب ترمیشه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.