آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه نان رمضان تبریزی؛ نان سنتی خانگی

نان رمضان ( اوروشلوخ کوکه سی) یکی از نان‌های سنتی و خوشمزه تبریز است که در ماه رمضان در همه قنادی‌ها پخته میشود و زینت بخش سفره های افطار روزه داران است. . نان رمضان تبریز یک نان حجیم با بافتی نرم و لطیف است، روی این نان خوش عطر شهد یا شربت می‌ریزند و با مغز پسته یا مغزهای دیگر تزئئین می‌کنند. شیرینی نان رمضان بسیار کم بوده و جزء شیرینی‌های رژیمی است که می‌تواند جایگزین زولبیا و بامیه در ماه رمضان شود.

نان رمضان را هم مانند نان بربری خانگی به راحتی میتوانید در منزل تهیه کنید. برای یادگیری این دستور پخت با ما در قسمت آشپزی از اکالا بلاگ همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه نان تبریزی رمضان
تخم مرغ۲ عدد
شکر۸۵ گرم( یا ۱/۲ پیمانه سرخالی)
شیر۸۵ گرم ( یا ۱/۲ پیمانه سرخالی)
روغن مایع۴۲ گرم( یا ۱/۴ پیمانه)
خامه صبحانه۵۰ گرم( ۱/۴ پاکت خامه ۲۰۰ میلی لیتری)
خمیر مایه۱۰ گرم( ۱ قاشق سوپ خوری)
آب ولرم۱/۲ پیمانه
شکر۱ قاشق غذاخوری
وانیل۱/۴ قاشق چایخوری
نمک۱ پنس
بهبود دهنده نان۱/۲ قاشق مرباخوری
آرد۵۰۰ گرم حدودی
مواد لازم برای رومال کردن نان
زرده تخم مرغ۱ عدد
شیر۱ قاشق غذاخوری
زعفرانبه مقدار لازم

مراحل پخت نان رمضان

در اینجا با مراحل طرز تهیه نان رمضان همراه ما باشید.

مرحله اول | آماده کردن خمیرمایه

درون ظرف مناسبی خمیرمایه، شکر و آب را با هم مخلوط کنید. روی ظرف را بپوشانید و در محیطی ترجیحا گرم (گرم‌تر از دمای محیط) قرار دهید. به‌ مدت ۱۰-۱۵ دقیقه باید زمان دهید تا خمیرمایه عمل کند (پف کند).

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان عربی

مرحله دوم | آماده کردن خمیر نان رمضان تبریزی

در مدت زمانی که برای پف کردن یا عمل کردن خمیرمایه نیاز است، به سراغ تخم‌مرغ‌ها بروید. تخم‌مرغ‌ها را درون ظرفی بریزید و به آن‌ها وانیل رو اضافه کنید.

این مخلوط را با هم زن دستی یا برقی به‌هم بزنید تا تخم‌مرغ‌ها از حالت لختگی خارج شوند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    خمیر نان رمضان

    به مخلوط یک‌دست شده تخم‌مرغ و وانیل شکر و روغن مایع را اضافه کنید. مجددا مخلوط را به‌هم بزنید تا به‌صورت کامل مواد باهم ترکیب شوند.

    افزودن روعن و شکر

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان کنجدی جادویی

    حال در این مرحله شیر ولرم، خامه و بهبوددهنده را به ترکیب اضافه کنید. مواد را درحد مخلوط شدن به‌هم بزنید.

    اضافه کردن خامه و بهبود دهنده
    خمیرمایه را که در مرحله اول آماده کردیم با مواد ترکیب شده در این مرحله، مخلوط کنید.

    عمل آمدن خمیرمایه

    آرد را ۳ مرتبه الک می‌کنیم تا ناخالصی‌های آن به‌صورت کامل گرفته شود و اصطلاحا آرد سبک شود. یک پنس نمک به ترکیب خود اضافه می‌کنیم .

    حال آرد را به صورت تدریجی به مواد خود اضافه می‌کنیم. هر بار مقداری آرد اضافه کنید و مواد را با هم مخلوط کنید تا خمیری نرم و لطیف حاصل شود.

    نکته: آردهای زیادی در بازار با قدرت جذب آب مختلف وجود دارد. هنگام آماده کردن خمیر ممکن است به مقدار بیشتر یا کمتری از میزان ذکر شده در دستور این مقاله نیاز داشته باشید. بنابراین هنگام درست کردن خمیر به این نکته توجه کنید.

    ورز دادن خمیر

    مرحله سوم | ورزدادن و آماده کردن خمیر نان رمضان

     خمیر رو به مدت پانزده دقیقه روی صفحه کار ورز بدین و اگه گاهی چسبید، یک پنس آرد روی صفحه کار بریزین. در مصرف آرد زیاده روی نکنید چون باعث پایین اومدن کیفیت خمیر میشه. خمیر رو به خوبی ورز بدین و چنگ نزنین چون باعث چسبنده تر شدن خمیر میشه و مجبور به اضافه کردن آرد میشین.

    اگه خمیر رو به خوبی ورز بدین، همون اندک چسبندگی موجود خمیر هم گرفته میشه در نهایت خمیر رو بیست بار روی صفحه کار بکوبین و بعد چونه بگیرین و داخل ظرفی قرار بدین. و روی ظرف رو با سلفون بپوشونین و بعد روی اون دستمال بکشین و در فضای محیط حدود یک یا دو ساعت استراحت بدین تا حجم خمیر دو برابر بشه.

    پف کردن خمیر

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان اهری (یتی قات) خانگی

    مرحله چهارم | پختن نان رمضان تبریزی

    قبل از این‌که پخت نان را شروع کنیم، ابتدا تا جای ممکن پف خمیر یا هوای درون آن را باورز دادن بگیرید.

    مقدار کمی از خمیر را در صورت تمایل برای تزیین نان کنار بگذارید.

    مقدار کمی آرد روی صفحه کار بپاشید و خمیر را به فرم نهایی مدنظر خود شکل دهید. اغلب نان‌ها به‌صورت دایره ای یا بیضی هستند، البته می‌توانید خمیر به صورت مستطیل نیز شکل دهید.

    چونه کردن خمیر

    داخل سینی فر رو با کاغذ روغنی بپوشونید و با روغن جامد چرب کنید.

    خمیر نان رمضان را به شکل مورد نظر خود درون سینی فر باز کنید. مقداری از خمیر که برای تزیین درنظر گرفتید به‌صورت رول‌ها نازک در آورید.

    رول کردن اضافه خمیر

    با استفاده از رول‌های خمیر روی خمیر نان رمضان را تزیین کنید.

    بیشتر بخوانید: انوع نان خانگی خوشمزه به روش نانوایی 

    تزیین خمیربرای طلایی شدن روی نان باید رومال آماده کنید. یک عدد زرده تخم‌مرغ را با چنگال به‌هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود. شیر و زعفران آب‌کرده را با زرده تخم‌مرغ مخلوط کنید و به‌هم بزنید.

    با استفاده از قلم‌مو رومال را روی کل سطح خمیر خود بزنید.

    قبل از پخت نهایی نان رمضان خود، نیاز است خمیر به مدت ۱۰ دقیقه استراحت کند. برای این کار روی ظرف حاوی خمیر را بپوشانید و بگذارید استراحت کند. حال سینی حاوی خمیر نان را درون فر از قبل گرم شده قرار دهید.

    دمای فر گازی شما باید ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد باشد (در فر برقی دمای مورد نظر باید روی ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد باشد). به‌ مدت ۲۵-۳۰ دقیقه زمان دهید تا نان شما به‌صورت کامل بپزد. وقتی روی نان‌ها طلایی شد، آن‌ها را از فر خارج کنید.

    رومال زدن و پختن نان

     بعد از فر خارج کنید و روی نان رو با شربت بار غلیظ رومال کنید تا رویه نان شیرین تر و براق بشه. اگه شربت بار نداشتین کمی عسل رو با مقدار کمی آب جوش و زعفران کمی رقیق کنیدو بعد نان رو رومال کنید. روی نان رو به دلخواه با پودر نارگیل و پودر پسته تزیین کنید. شربت بار مخصوص این نان، مانند شربت بار کوکیز بادامی است.

    نکات پخت نان رمضان تبریزی

    • بهبود دهنده برای بافت و لطافت بیشتر نان بکار میره و نان رو پوک تر و لطیف تر میکنه و ماندگاری نان رو بالا میبره و باعث میشه نان دیرتر بیات بشه بهبود دهنده رو از لوازم قنادی ها میتونین تهیه کنید اما در صورتی که به بهبود دهنده دسترسی نداشتین میتونین حذفش کنید.
    • برای این نان آرد جوندار مثل آرد نان فانتزی یا آرد گنبد یا کلاله مناسبه.
    • کف فر حتما یک ظرف نسوز آب قرار بدین بخار آب باعث پف خوب و کیفیت بهتر نان میشه (بخار آب از قرار دادن ظرف آب نسوز در کف فر داغ تولید میشه و بیشتر برای نان هایی به کار میره که بافت سطحی آن ها ترد هست و باید بافت پنبه ای و پف زیادی داشته باشند مثل باگت و نان های روزانه حجیم)
    •  همه مواد اولیه رو از قبل از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسن.
    •  نان رمضان بافت نرم و لطیفی دارد و دو الی سه روز داخل یخچال قابل نگه داری است.
    •  اگه دوست دارین روی نان خیلی تیره رنگ بشه فقط از زرده تخم مرغ برای رومال استفاده کنید.
    • مایه خمیر یکی از مواد مورد نیاز جهت عمل آوردن خمیر نان است اگر از مایه خمیر خشک استفاده می کنید حتما از تازگی آن اطمینان حاصل کنید مایه خمیر خشک بسته بندی شده که در سوپرمارکت ها و لوازم قنادی ها به فروش می رسد. اغلب دارای تاریخ تولید و انقضای مصرف یا «بهترین زمان مصرف» است. به این تاریخ ها توجه کنید.
    ۳.۹/۵ (۱۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۸ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.