آشپزیخواص مواد غذایی

طرز تهیه خلال پسته خانگی

روش‌های زیادی برای خلال کردن پسته وجود داره، اما ما یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین روش‌ها رو به شما آموزش می‌دیم. بر خلاف انواع روش‌ها که با جوشاندن پسته، طعم و خواص اون رو حسابی کاهش میدن، میشه از یک روش بسیار ساده و کاربردی برای خلال کردن پسته‌ها استفاده کرد. پس برای آماده کردن یک خلال پسته خوش‌رنگ و خوش طعم در بخش آشپزی اکالا بلاگ با ما همرا باشید.

طرز تهیه خلال پسته خانگی با روشی ساده

اگر روز‌های اول مهر سری به میوه فروشی‌ها و میدان‌های تره و بار بزنید، به وفور پسته‌تَر می‌بینید. با توجه به شرایط مختلف آب و هوایی و برداشت پسته در شهرهای مختلف کشور، معمولا این محصول در ماه‌های اول پاییز در اکثر مناطق ایران، پیدا میشه. به‌طبع با توجه به فراوانی این محصول، قیمتش هم در این ماه‌ها به حداقل خود می‌رسد. این بازه دوماهه بهترین زمان تهیه کردن پسته خام (تر) برای خشک و ‌استفاده در مابقی ایام سال است.

ما حساب کتاب کردیم، دیدیم اگر پسته خام رو بخرید و حوصله خلال کردن اون‌رو داشته باشید، به‌طور متوسط تقریبا ۲.۵ برابر حالتی که مستیقیما خلال پسته می‌خرید، از این محصول عایدتون می‌شه.

تازه این مسئله در خوش‌بینانه‌ترین حالته و فرض بر اینه که اگر خلال پسته‌ای که بیرون می‌خرید قاطی نداشته باشه. از طرفی با توجه به شرایط اقتصادی این روزها و نرخ قیمت بالای پسته خشک و خلال پسته، امکان خرید اون برای بسیاری از خانواده‌‍‌ها میسر نیست. پسته علاوه بر طعم بی‌نظیرش و با توجه به رنگ سبز دل‌نشینش می‌تونه گزینه خیلی مناسبی برای تزیین بیشتر غذاها و دسرها باشه و به شما برای شیک‌کردن و خوشمره‌تر کردن غذاها کمک می‌کنه.

برای کدبانوهایی که به شیرینی‌پزی و پختن کیک عادت دارن خلال پسته یکی از مواد مهمه که شاید این روزا جاشون تو آشپزخونه حالی باشه. همچنین از پوستش میتونین مربای خوشمزه درست کنین.

برای مشاهده‌ی طرز تهیه مربای پوست پسته اینجا کلیک کنید.

اما ما امروز با یه روش خیلی راحت مهمون خونه‌هاتون شدیم تا راه‌کاری رو ارائه بدیم که همه بتونن از میکس خلال پسته در کنار اکثر غذاها استفاده کنن.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه خلال پسته از پسته تر

    برای تهیه خلال پسته باکیفیت و عالی، مراحل زیر رو دنبال کنین:

    مرحله اول

    در اولین مرحله باید پوست نازک و میوه‌ایی پسته‌ها را جدا کنیم. بعد از این مرحله نوبت به جدا کردن پوسته استخوانی پسته‌ها می‌رسه. بهتره برای راحت‌تر انجام دادن این مرحله تقریبا یک ساعت اون‌هارو توی هوا آزاد قرار بدیم تا پوستشون یه‌کم خشک‌تر بشه و ‌مغزها‌رو بتونیم سالم  از بینشون در بیاریم.

    مرحله دوم

    بعد از جدا سازی پوسته استخونی پسته‌ها ،مغز پسته‌هامون‌رو توی کاسه آب (ترجیحا خنک) می‌ریزیم. توجه داشته باشید مراحل رو پشت سر هم انجام بدید. مثلا اول پوست میوه‌ای، بعد پوست استخوانی بعد که این مرحله پوست‌گیری انجام شد، همه پسته‌های مغز شده رو با هم توی کاسه آب بریزید.

    پسته‌های مغز شده باید نیم‌ساعت توی آب غوطه‌ور بشن.وقتی پسته‌ها توی آب می‌مونن باعث می‌شه آب بین پسته و پوسته قرار بگیره. همین دلیل موجب می‌شه خیلی راحت بتونیم پسته‌ها رو از پوسته سوم خارج کنیم.

    مرحله سوم

    حالا یک چاقو بردارید و دونه‌دونه پسته‌ها رو در بیارید و از وسط و پایین پسته یک قاچ کوچیک روی اون بزنید. به اندازه‌ای که یه‌کم پوست پسته پاره بشه کافیه.

    مرحله چهارم

    میتونیم بگیم یکی از زمان‌گیرترین و شاید حتی سخت‌ترین مرحله ها همین مرحله است. در این مرحله باید با یک چاقو تیز پوست پسته‌هارو پاره کنیم و با فشار بین دو انگشت مغز سبز و خوش‌طعم پسته رو در بیاریم. اگر توی این مرحله دو نفر باشید خیلی سرعت کار بالا می‌ره. یک نفر پسته‌ها رو قاچ بزنه و یک نفر پوستشون رو بکنه. اگر کندن پوست بعضی‌هاشون سخت بود، انگشت‌هاتون رو توی آب زنید. خیسی به همین اندازه برای کندن پوست کافیه. تا این‌جا اصطلاحاً پسته‌هامون سه‌پوسته شدن.

    مرجله پنجم

    بعد از این مرحله باید با چاقو مغزهامون رو به صورت خلال برش بزنیم (دقت کنید که زیاد نازک خلال نکنید چون بعد از خشک شدن درصدی از آب پسته‌ها تبخیر و باعث می‌شه که خلال‌ها باریک‌تر و کوچک‌تر بشن).

    مرحله آخر

    در آخرین مرحله از طرز تهیه خلال پسته، باید برای خشک کردن خلال‌ها از پارچه نخی کمک بگیرین. پارچه نخی تمیزی بردارید و خلال‌ها رو روی اون پهن کنید. بهتره خلال‌ها در محیطی خنک و خشک و ترجیحا در معرض باد کولر یا پنکه قرار بگیرن. خلال‌ها رو بین سه تا چهار روز به همین شکل رها می‌کنیم تا خوب مغزها خشک بشن ر طی این مدت روزی چندبار خلال هامون رو زیر و‌ رو می‌کنیم).

    بهتره برای نگهداری مغزها اون‌ها‌ رو یا توی کیسه نخی یا توی شیشه بریزیم و توی یخچال بذاریم.

     

    طرز تهیه خلال پسته خانگی

    کاربرد خلال پسته

    پسته یکی از محصولات محبوب و خوشمزه است. این آجیل خوش‌طعم، به شکل متنوعی تو آشپزی استفاده میشه. پسته علاوه‌بر طعم خوشایند، کلی خاصیت کم‌نظیر داره که اون رو بسیار غنی کرده. پروتئین، فیبر، ویتامین و مواد معدنی از مهم‌ترین ریزمغذی‌هایی هستن که تو پسته پیدا میشن. در ادامه با کاربرد خلال پسته بیشتر آشنا میشین.

    مصرف خوراکی

    میشه خلال پسته رو به شکل خوراکی مصرف کرد. این خوراکی همونطور که اشاره کردیم، ترکیبی از فیبر، پروتئین، و مواد معدنی مانند پتاسیمه. خوردن خلال پسته می‌تونه به سلامتی، کمک کنه.

    تزئین غذاها

    خلال پسته برای تزیین غذا، به شکل وسیعی مورد استفاده قرار میگیره. مثلا، میشه از خلال پسته روی کیک، شیرینی‌ها، سالادها، و دسرها استفاده کرد تا ظاهری دلپذیر و خوشمزه پیدا کنن.

    استفاده در تزیین دسرها

    خلال پسته به عنوان تزئینی خوشمزه در دسرهای مانند براونی، کیک، پایهای تخم مرغ و بیسکوییت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تزئینات باعث افزایش جذابیت و لذت دسرها می‌شود.

    استفاده در تهیه نان و خوراکی های پخته

    خلال پسته ممکن است به عنوان یک مواد اصلی در تهیه نان‌ها، خوراکی‌های پخته، یا مخصوصاً در خوراکی‌های ایرانی مانند نان بربری و شیرینی‌هایی مانند نون نان و نان لواش استفاده شود.

    تهیه پسته آب

    خلال پسته می‌تواند به عنوان مواد اصلی در تهیه پسته‌آب استفاده بشه. پسته‌آب یه نوشیدنی خوشمزه و مفید برای سلامتیه که با ترکیب خلال پسته، آب و شکر تهیه میشه.

    استفاده در تهیه خوراکی های خشکی

    پسته یا خلالش میتونه به عنوان ماده اصلی تهیه خوراکی‌های خشکی مانند میوه‌خشک، میکس‌های خشک، یا تنقلات استفاده بشه.

    استفاده در تهیه انواع پنیرهای مرباخوری

    از خلال‌های پسته در تهیه پنیرهای مرباخوری مثل پنیر موهتابی و پنیر برگردان استفاده میشه.

    استفاده در تهیه سس و فست فودها

    میشه از این خوراکی خوشمزه، به عنوان یک افزودنی خوشمزه در سس‌ها، دیپ‌ها، و خوراکی‌های فست‌فودی مانند برگر و ساندویچ‌ها استفاده شود.

    خلال پسته سبز و باکیفیت

    نکات طلایی:

    •  در بسیاری از روش‌ها به شما می‌گن که اول مغزها رو از وسط قاچ بزنین بعد اونو توی آب بریزید. اما شما این کار رو نکنید اول بدون هیچ دست‌کاری مغزها رو توی آب بریزید. اگر اونا رو قاچ بزنید آب به درونشون نفوذ می‌کنه و زمانی که توی آب غوطه‌ور هست روی طعم پسته تاثیرمی ذاره.
    • خیلی از روش‌ها توصیه می‌کنن پسته‌ها رو توی آب داغ و در حال جوش بریزید. این کار کندن پوست رو راحت می‌کنه اما خواص، طعم و رنگ پسته رو عوض می‌کنه. ما اصلا این روش رو توصیه نمی‌کنیم. توی همین آب خنک هم می‌شه به‌راحتی پوست اون‌هارو بکنیم.
    • یک باور اشتباه این هست که برای بهتر خشک‌کردن پسته‌ها بهتره اون‌ها‌رو توی آفتاب بذاریم. اگر خلال پسته‌ها در معرض نور خورشید باشن، زردرنگ میشن و دیگه خبری از رنگ‌سبز و خوشکل اون‌ها روی غذا و شیرینی‌هاتون نیست.
    • برای خشک‌کردن پسته خام معمولی. خیلی ساده فقط پوست میوه‌ای اون رو ازش جدا کنید و مثل خلال‌ها تقریبا یک هفته روی پارچه نخی در جای خشک و خنک پهن می‌کنیم (هر روز زیر و روشون می‌کنیم تا کاملا خشک بشن).

    منبع: (foodiran.net)

    سوالات متداول

    در این مقاله تلاش کردیم تا شما رو با طرز تهیه تهیه خلال پسته خونگی خوشمزه، آشنا کنیم. در ادامه میتونین جواب سوالات پرتکراری که کاربران در این زمینه پرسیدن رو مطالعه کنین:

    چگونه خلال پسته را نرم کنیم؟

    برای نرم کردن خلال پسته، کافیه اون رو برای نیم ساعت توی آب بخیسونید.

    چطور خلال پسته رو از باقلا تشخیص بدیم؟

    متاسفانه راهکار قابل اعتماد و اتکایی برای تشخیص این ماده غذایی از باقلا وجود نداره، بهترین کار اینه که محصول حاوی پسته رو از جای معتبر بخرین تا مطمئن بشین که از باقلا استفاده نشده.

    ۳.۸/۵ (۸ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۲ دیدگاه ها

    1. دوستان من از شاهرود پسته تاره خریدم عالی هم درونش سبزخوشرنگ هست هم طعم خوبی داره همه هم یک دست بودن

    2. بهترین پسته برای اینکه رنگ سبز خوش‌رنگی به شما بدهد پسته‌ای هست که کاملا نرسیده و اصطلاحا هنوز خوب پر نکرده و پوست میوه‌اش له نشده. الان وقت خوبی هست برای خرید این پسته‌ها. پسته‌ای که کامل رسبده سبز کم رنگ بهتون میده و نیاز به اضافه کردن رنگ خوراکی داره

    3. سلام من هم از پسته بوئین زهرا استفاده کردم هم دارای چربی سه برابر وهم رنگ طبیعی سبز نسبت به کل پسته های کشور دارد .

    4. خلال پسته مخصوص شهر قزوین بخاطر اینک پسته قزوین درحالت رسیده سبز هست اگه شما پسته های دیگه مثل رفسنجان یا کرمان استفاده کنید زرد هست مگر اینکه پسته کال یا نرس بخرید اونم ارزش غذایی کمی داره. خلال پسته قزوین

    5. نه دوست عزیز منم خلال پسته درست کردم زرد بودن اما باید پسته تازه رو همون اوایل که میاد بخریم هر چه دیر بخریم زردتر میشن

    6. سلام پسته های شهرستان بویین زهرا از استان قزوین سبز رنگ‌و دارای چربی سه

      برابر نسبت به پسته های کرمان و رفسنجان است

    7. من از پسته تازه استفاده کردم ولی مغزها اصلا سبز نیستند , بلکه زرد رنگند و فکر میکنم که تو خشکباری ها خلالها رو حتما رنگ میکنن که اینقد سبز خوشرنگ هستن.

    8. عزیزم من تست نکردم ولی اقدام کردم برای انجام تهیه ی خلال پسته…
      فقط اگه جوشیدن بی ضررووراحته اون روانجام بدم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.