روانشناسیسبک زندگی

معرفی و تحلیل ۱۰ احساس انیمیشن‌ Inside Out (درون بیرون)

انیمیشن درون و بیرون، که قسمت اول آن در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) اکران شد، در مورد احساسات است. احساساتی که از روز اول به دنیا آمدن انسان همراه او هستند تا چراغی روشن در ذهنش باشند و او را هدایت کنند. شاید فکر کنید که احساسات نباید نقشی در تفکر ما داشته باشند و در بزرگسالی منطق جای آنها را می‌گیرد.

اما در واقع منطقی بودن یعنی عاقلانه رفتار کردن، که به معنی دیدن و پذیرش احساسات است. در نهایت هر فکر و رفتاری در ما بر پایه یک احساس قرار می‌گیرد. حتی در بزرگسالی. در این مقاله از مجله اُکالا می‌خواهیم با نگاهی به انیمیشن درون و بیرون، به معرفی شخصیت‌های آن، یعنی احساسات بپردازیم.

قسمت اول: احساسات اصلی در بدو تولد

معرفی و تحلیل 10 احساس انیمیشن‌ Inside Out (درون بیرون): احساسات اصلی در بدو تولد

بیشتر بخوانید: معرفی ۵ فیلم هندی برتر ۲۰۲۴

شادی

معرفی و تحلیل احساس شادی در انیمیشن‌ Inside Out (درون بیرون)

احساس اصلی در فیلم شادی است. او خود را رهبر گروه می‌بیند، کسی که همه را کنار هم نگه می‌دارد و رایلی (شخصیتی که احساسات او را می‌بینیم) را بهتر می‌شناسد. همانطور که از نامش پیداست، او مسئول شادی رایلی و خاطرات خوش او است.

بیشتر بخوانید: بهترین ظرف‌های غذای مدرسه و مهد کودک

او با دقت از آنها محافظت می‌کند و با احساسات دیگری که رایلی تجربه می‌کند، مبارزه می‌کند، به ویژه احساساتی که او آنها را منفی می‌بیند، مانند غم. در پایان قسمت اول، شادی یاد می‌گیرد که تمام احساسات رایلی را بپذیرد و در آغوش بگیرد.

شادی می‌تواند در بیش از حد پیش برود، و منجر به مثبت شدن سمی شود تا جایی که برای رایلی فرصت تجربه احساسات دیگری را که برای رشد و شکل‌گیری حس واقعی خود نیاز دارد، نمی‌گذارد.

بیشتر بخوانید: چگونه خودمان را بشناسیم؟

غم

معرفی و تحلیل احساس غم در انیمیشن‌ Inside Out (درون بیرون)

غم و اندوه اغلب دریافت کننده مثبت بودن سمی شادی بود. شادی سخت تلاش کرد تا نقش غم را محدود کند و او را برای رایلی و خاطراتش مضر و غیر ضروری می‌دید. از آنجایی که غم نیز فقط می‌خواست به رایلی کمک کند، او ابتدا نقش منفعلانه‌تری را به عهده گرفت و نمی‌خواست کسی را ناراحت کند.

با این حال، وقتی غم و شادی به طور تصادفی جزایر شخصیت رایلی را از کار می‌اندازند، غم در نهایت به نجات او کمک می‌کند. غم کتاب‌های راهنمای ذهن را پشت سر هم خوانده است، که نشان می‌دهد، غم و اندوه تا چه حد با ذهن ما آشنا هستند.

غم به شادی یاد می‌دهد که یک حافظه اصلی فقط لازم نیست شاد باشد. یک احساس غم و اندوه به رایلی اجازه می‌دهد همدل و دلسوز باشد که برای رشد و روند عاطفی او ضروری است.

بیشتر بخوانید: عواملی که بر حال خوب و بد شما موثر است + راه‌های بهبود آن

ترس

معرفی و تحلیل احساس ترس در انیمیشن‌ Inside Out (درون بیرون)

ترس مشکلی مشابه با غم و اندوه دارد، احساسات او گاهی اوقات می‌تواند او را عقب نگه دارد، اما همچنین به او کمک می‌کند از رایلی محافظت کند. ترس به ایجاد غریزه بقای رایلی کمک می‌کند و او را ایمن نگه می‌دارد. 

اگرچه او گاهی اوقات می‌تواند بیش از حد واکنش نشان دهد، زیرا دیدن خطر تقریباً در همه چیز او را شبیه بیماران پارانویا (بدبینی مفرط) می‌کند. با این حال او می‌تواند در برخی مواقع نجات دهنده باشد، برای مثال، چتر نجاتی که او حمل می‌کند فقط در صورت وقوع فاجعه به نجات خود، شادی، انزجار و خشم در قسمت دوم کمک می‌کند.

گاهی اوقات ترس را می‌توان با اضطراب اشتباه گرفت، که نشان می‌دهد احساسات چقدر پیچیده هستند.

بیشتر بخوانید: معرفی ۶ فیلم دیدنی که وقت شما را هدر نمی‌دهند

خشم

معرفی و تحلیل احساس خشم در انیمیشن‌ Inside Out (درون بیرون)

ترس و خشم به صورت مردانه ظاهر می‌شوند. خشم یک احساس مردانه است، با شخصیت قرمز و کت و شلوار و کراوات، در حالی که ترس یک جلیقه و پاپیون می‌پوشد. خشم سریع واکنش نشان می‌دهد و اغلب باید توسط شادی و سایر احساسات، تصمیم گیری‌های سریع او که به طور بالقوه می‌تواند به رایلی آسیب برساند مهار شود.

در قسمت دوم، به نظر می‌رسد که او رشد کرده و یاد گرفته است که تکانشگری خود را کمی کاهش دهد. هنگامی که شادی شروع به تسلیم شدن از خود می‌کند، به طرز شگفت انگیزی این خشم است که برای ایجاد انگیزه در او نرم می‌شود. خشم به رایلی کمک می‌کند تا احساساتش را سرکوب نکند، حتی اگر گاهی اوقات مشکلاتی برای او ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: ۵ تا از بهترین سریال‌های پلیسی

انزجار یا تنفر

معرفی و تحلیل احساس انزجار یا تنفر در انیمیشن‌ Inside Out (درون بیرون)

انزجار می‌تواند مغرور، طعنه‌آمیز و با نگاه از بالا به پایین، رفتار کند، اما همچنان در مورد محافظت و کمک به رایلی جدی است. او رایلی را از مسموم شدن – از نظر فیزیکی و اجتماعی حفظ می‌کند. شاید به نظر برسد که او فکر می‌کند از همه اطرافیانش بهتر است، اما این فقط به این دلیل است که خودش و دیگران را در سطح بالایی نگه می‌دارد.

بیشتر بخوانید: سریال کره‌ای افسانه خورشید و ماه + موضوع و بازیگران

قسمت دوم: احساسات در دوران بلوغ

معرفی و تحلیل 10 احساس انیمیشن‌ 2 Inside Out (درون بیرون 2): احساسات در دوران بلوغ

اضطراب

معرفی و تحلیل احساس اضطراب در انیمیشن‌ 2 Inside Out (درون بیرون 2)

اضطراب یکی از پنج احساس جدید رایلی است. رایلی وارد دوران بلوغ می‌شود، و اضافه شدن احساسات جدید، کمک به او در آن دوران عجیب و نامرتب در زندگی را تضمین می‌کند. اگرچه رایلی در اولین فیلم نشانه‌هایی از اضطراب را نشان داد، اما می‌توان آن‌ها را به ترس نسبت داد، زیرا او خیلی جوان بود و حس خودش به اندازه‌ای رشد نکرده بود که بتواند اضطراب واقعی را احساس کند.

اضطراب چیزی شبیه به شورش علیه شادی و سایر احساسات راه می‌اندازد. با تشخیص اینکه زمان نگرانی در مورد آینده رایلی فرا رسیده است، اضطراب است که شادی، غم، ترس، خشم و انزجار را در یک شیشه وادار می‌کند و رسماً آنها را احساسات سرکوب شده می‌نامد. بنابراین، با وجود ظاهر دوست داشتنی و فرسوده‌اش، اضطراب چیزی شبیه به یک دشمن سرکوبگر است.

بیشتر بخوانید: چگونه یک زن جذاب برای همسرمان باشیم؟

کار بزرگی که قسمت دوم فیلم انجام داد این بود که تفاوت بین ترس و اضطراب را برجسته کرد، به طوری که رایلی در دوران بلوغ، اضطراب را بیشتر احساس می‌کرد، که حتی منجر به حمله پانیک رایلی شد. نیاز اضطراب به آماده کردن رایلی برای یک تجربه دبیرستانی آرام، نتیجه معکوس داد زمانی که اضطراب پنج احساس ضروری دیگر را که رایلی با آنها زندگی را شروع کرد، از بین برد.

در پایان، اضطراب یاد گرفت که نمی‌تواند رایلی را مجبور کند آنچه را که می‌خواهد احساس کند، و او باید همه احساسات را برای ایجاد یک حس قوی و کامل از خود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه ترتیب تولد در خانواده شخصیت ما را شکل می‌دهد؟

حسادت

معرفی و تحلیل احساس اضطراب در انیمیشن‌ 2 Inside Out (درون بیرون 2)

حسادت یکی دیگر از احساسات جدید است که ویژگی‌های مشترکی با پنج نفر اول دارد. مانند انزجار، حسادت را می‌توان به عنوان یک احساس فوریِ منفی دید که هر دو به موقعیت اجتماعی رایلی توجه دارند. با این حال، حسادت فقط در مورد حسادت نیست، زیرا او زمان زیادی را صرف نشان دادن حسش نسبت به دیگرانی می‌کند که نسبت به رایلی باحال‌تر به نظر می‌رسند، که شبیه خشم و کینه نیست.

با معرفی وال، یک بازیکن ستاره هاکی دبیرستانی که رایلی آرزو دارد شبیه و دوست او باشد، حسادت، وارد عمل می‌شود. هدف اصلی رایلی حضور در تیم دانشگاه است و تحسین رایلی برای وال به حسادت منجر می‌شود.

او می‌خواهد وال او را دوست داشته باشد، اما می‌خواهد حتی بهتر از او باشد تا جایگاهی در تیم تضمین کند. حسادت در نهایت جنبه تاریک تحسین را می‌آموزد، و اینکه رایلی باید بیاموزد که خودش را بیابد بدون اینکه سعی کند از دیگران تقلید کند.

بیشتر بخوانید: با یادگیری روانشناسی لبخند؛ لبخند واقعی را بشناسید

ملالت یا بی‌حوصلگی

معرفی و تحلیل احساس ملالت یا بی‌حوصلگی در انیمیشن‌ 2 Inside Out (درون بیرون 2)

نوجوانان اغلب از بی‌حوصلگی شکایت دارند که شبیه خستگی است. با این حال، ملالت به معنای چیزی بیش از خستگی اشاره دارد. همچنین می‌تواند به معنای ناراحتی، بی تفاوتی، بی حالی و حتی افسردگی باشد. ملالت بیشتر روی کاناپه دراز کشیده است.

او حتی حوصله رفتن به صفحه کنترل را ندارد و در عوض از یک برنامه روی گوشی خود استفاده می‌کند. اما، سرگیجه و عدم تفکر بیش از حد ملالت، به کنترل اضطراب کمک می‌کند و رایلی را از شرمندگی نجات می‌دهد، به‌ویژه زمانی که او سعی می‌کند در بیرون، خونسرد به نظر برسد.

بیشتر بخوانید: با کودکی که مدرسه نمی‌رود چه باید کرد؟

خجالت

معرفی و تحلیل احساس خجالت در انیمیشن‌ 2 Inside Out (درون بیرون 2)

احساسی که رایلی می‌توانست از قسمت اول نیز تجربه کند، خجالت است. مانند دیگران، این احساسی است که در طول سال‌های نوجوانی بیشتر تجربه می‌شود. رایلی اکنون بسیار خودآگاه‌تر است و فشار سال‌های قریب الوقوع دبیرستان و از دست دادن دوستان قدیمی خود را احساس می‌کند. این فشارها باعث ایجاد خجالت و همچنین اضطراب می‌شود.

خجالت تنها احساس جدیدی است که به نظر می‌رسد با پنج نفر اصلی همدردی می‌کند و تمام تلاش خود را می‌کند تا به غم و دیگران کمک کند تا رایلی را از کنترل کامل اضطراب نجات دهند.

خجالت دوست ندارد در مرکز توجه باشد و زیاد صحبت نمی‌کند، اما او در پایان برای تجلیل از رایلی صحبت می‌کند، که متأسفانه فقط باعث خجالت بیشتر می‌شود. با این حال، جنبه مثبت خجالت این است که به رایلی یادآوری می‌کند که حداقل به طور موقت آزاد و شرمنده باشد.

بیشتر بخوانید: شخصیت شناسی افراد بر اساس فرم بینی آن‌ها

نوستالژی یا دلتنگی

معرفی و تحلیل احساس نوستالژی یا دلتنگی در انیمیشن‌ 2 Inside Out (درون بیرون 2)

احساس نهایی رایلی در فیلم در مقایسه با احساسات فوق‌الذکر نقشی جزئی دارد. زیرا رایلی هنوز حداقل ۱۰ سال تا قبل از اینکه نوستالژی به یکی از احساسات اصلی او تبدیل شود، فاصله دارد. با این حال، رایلی هنوز هر از گاهی نوستالژی را تجربه می‌کند، زیرا با شروع دبیرستان و جدایی فیزیکی از بهترین دوستانش، تغییرات بزرگی را در زندگی خود تجربه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: ترفندهایی که باعث می‌شود شوهرتان حرفتان را گوش کند

انیمیشن درون و بیرون، به خوبی توانسته است به معرفی احساسات انسان، تا زمان بلوغ و توضیح کارکرد آنها بپردازد. شناخت این احساسات باعث دیدن آنها و استفاده درست از آنها خواهد شد که به ویژه برای دوران کودکی بسیار ضروری است، بنابراین مجله اُکالا، دیدن این انیمیشن را به کودکان و حتی بزرگسالان پیشنهاد می‌کند. اگر این انیمیشن را دیده‌اید، نگاه و نقطه نظرات خود را برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا