سبک زندگیسلامت و زیبایی

علل خارش بینی و ۵ روش درمان آن که باید بدانید

خارش بینی دلایل مختلفی دارد و معمولا پس از جراحی بینی و در صورت ابتلا به بیماری‌های آلرژیک بروز می‌کند. در بسیاری از مواقع نیز این مشکل به دلایل دیگری مثل سرماخوردگی و مشکلات پوستی بروز می‌کند. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با علت خارش بینی و روش‌های درمان آن آشنا شوید.

خارش نوک بینی نشانه چیست؟

پیدا کردن دلایل خارش بینی برای افرادی که مدام با این مشکل مواجه می‌شوند، اهمیت زیادی دارد. در ادامه این بخش به ما می‌گوییم که علت خارش بینی چیست و چرا ایجاد می‌شود.

۱- التهاب مجاری بینی

یکی از مهم‌ترین دلایل خارش نوک بینی، تحریک و التهاب مجاری بینی است که معمولا در کنار خارش بینی موجب بروز علائمی مثل آبریزش، ترشحات سینوس و عطسه می‌شود. معمولا نگهداری از حیوانات خانگی مثل گربه، سگ و همستر موجب این مشکل می‌شود.

بیشتر بخوانید: کبد چرب خداحافظ! این ۸ میوه‌ چربی کبدتان را آب می‌کند

۲- آلرژی فصلی

بسیاری از افراد با نزدیک شدن به اواخر بهار و اوایل فصل تابستان دچار خارش بینی می‌شوند و بعد از پشت سر گذاشتن این فصل مشکل آن‌ها برطرف می‌شود. در این وضعیت معمولا فرد علاوه بر خارش بینی؛ علائمی مثل آبریزش، عطسه و حتی ریزش اشک را تجربه می‌کند.

۳- سرماخوردگی

ابتلا به سرماخوردگی موجب عفونت بینی و افزایش ترشحات در بینی می‌شود و این موضوع در برخی از افراد سبب خارش و احساس ناراحتی می‌شود.

۴- خشکی هوا

اگر در منطقه‌ای با آب و هوای خشک زندگی می‌کنید، احتمالا بیشتر از افرادی که در مناطق شرجی زندگی می‌کنند، خارش بینی را تجربه کرده‌اید. خشک شدن داخل بینی موجب می‌شود تا مخاط بینی خشک شود و از همین رو احساس ناراحتی و خارش آزاردهنده‌ای را در بینی خود احساس کنید. برای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است در محیط خانه از دستگاه بخور استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: با این ماده خون دماغ را قطع کنید

۵- آلرژی غذایی

آلرژی به برخی از مواد غذایی موجب بروز علائم خاصی در بدن می‌شود که یکی از آن‌ها خارش بینی است. خوراکی‌هایی مثل پنیر، رب گوجه فرنگی، ژامبون، سس سویا، ماهی و پیتزا حاوی مقدار زیادی هیستامین هستند که مصرف آن‌ها موجب بروز آلرژی در برخی افراد می‌شود.

بیشتر بخوانید: به خاطر این دلایل از اشعه UV دور بمانید

۶- ابتلا به بیماری‌های پوستی

یکی دیگر از دلایل خارش بینی ابتلا به بیماری‌های پوستی مثل اگزما، پسوریازیس و قارچ پوستی است. افراد مبتلا به این بیماری‌ها معمولا دچار پوسته پوسته شدن و خارش پوست می‌شوند و ممکن است در ناحیه بینی یا هر قسمت دیگری از پوست خود نیز این مشکل را تجربه کنند.

۷- خارش بینی بعد از عمل جراحی

علت خارش بینی بعد از جراحی بینی معمولا حساس شدن پوست بینی در اثر استفاده از چسب است. از طرف دیگر خشک شدن مخاط بینی و همچنین عدم شستشوی بینی قبل از تعریض چسب نیز می‌تواند موجب بروز این مشکل شود. معمولا این مشکل بعد از مدتی برطرف می‌شود یا در صورت حساسیت پوستی لازم است فرد از پمادهای درمانی برای بهبود استفاده کنید.

خارش بینی بعد از عمل جراحی

۸- تغییرات هورمونی

بهتر است بدانید که گاهی اوقات خارش دماغ به تغییرات هورمونی مربوط است. معمولا نوجوانانی که در سن بلوغ هستند و همچنین خانم‌های باردار به دلیل تغییرات ناگهانی هورمونی دچار این مشکل می‌شوند.

۹- حساسیت به عطر و مواد شوینده

قرار گرفتن در معرض برخی از مواد شوینده یا عطرها موجب بروز حساسیت می‌شود. در این شرایط فرد با علائمی مثل خارش بینی، عطسه و آبریزش روبرو خواهد شد.

۱۰- مصرف برخی داروها و مواد شیمیایی

در برخی افراد مصرف برخی داروها و مواد شیمیایی، علت خارش صورت و بینی است. در واقع زمانی که بدن شما به یک ماده شیمیایی یا داروی خاص حساسیت داشته باشد، ممکن است شما با علائمی مثل خارش پوست و بینی همراه با مشکلات دیگر پوستی و همچنین مشکلات جسمی روبه‌رو شوید. در این شرایط باید مصرف دارو را بلافاصله متوقف کنید و از یک پزشک برای درمان کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی سردرد که معجزه می‌کند

۱۱- درماتوفیبروم بینی

درماتوفیبروما یک نوع توده پوستی است که ممکن است در هر قسمتی از پوست از جمله بینی ایجاد شود. این توده ظاهری شبیه به خال دارد و معمولا ظاهری سخت و برجسته دارد. افراد مبتلا به این مشکل ممکن است خارش زیادی را روی پوست خود احساس کنند.

۱۲- نیش حشرات

گاهی اوقات خارش نوک بینی و بخش‌های مختلف آن به نیش حشرات مربوط است. برای بررسی دقیق این موضوع بهتر است به محل خارش دقت کنید و ببینید که علائمی مثل قرمزی و تورم را نیز مشاهده می‌کنید یا خیر.

درمان خارش بینی

برای درمان خارش بینی، قبل از هر چیزی باید علت بروز آن را شناسایی کنید. اگر با تازگی از یک ماده شوینده یا داروی خاص استفاده کرده‌اید، به سرماخوردگی مبتلا شده‌اید یا در شرایطی هستید که تعادل هورمون‌های بدن شما به هم ریخته‌ است، ممکن است علت بروز این مشکلات نیز همین باشد.

از طرف دیگر خارش بینی بعد از عمل جراحی بینی نیز می‌تواند به حساسیت پوست مربوط باشد. اما چطور می‌تواند این مشکل را برطرف کرد؟ در ادامه این بخش به رایج‌ترین روش‌های درمان خارش بینی اشاره شده است.

۱- داخل مجاری بینی را با سرم شستشو بشویید

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که بسیاری از افراد بعد از عمل بینی با آن مواجه می‌شوند، خارش پوست بینی است. رعایت برخی نکات ساده و همچنین شستشوی مناسب داخل و پوست بیرون بینی به شما کمک می‌کند تا به راحتی از شر این مشکل خلاص شوید.

برای درمان خارش بینی بعد از عمل بهتر است روزانه یک مرتبه بینی خود را با استفاده از سرمه‌ای شستشو بشویید. این کار همچنین برای رفع خارش بینی در مواقع ابتلا به آلرژی و حساسیت نیز بسیار موثر است و پاکسازی داخل بینی کمک زیادی می‌کند.

بیشتر بخوانید: گل مژه و ۹ روش خانگی برای درمان آن

۲- از اسپری‌های بینی استفاده کنید

برای تمیز کردن مجاری بینی و نرم کردن مخاط بینی از اسپری بینی استفاده کنید. این کار موجب نرم شدن مخاط بینی می‌شود و به پاکسازی بینی از مخاط خشک شده و آلودگی‌ها نیز کمک می‌کند.

درمان خارش بینی

۳- مایعات گرم بنوشید

مصرف مایعات گرم موجب نرم شدن مخاط بینی می‌شود و از خشک شدن مخاط بینی نیز جلوگیری می‌کند. اگر سرماخورده‌اید، بهتر است برای رقیق شدن مخاط بینی و همچنین افزایش سرعت بهبود روزانه از ۸ لیوان آب استفاده کنید.

۴- از عوامل آلرژی‌زا دور بمانید

برای درمان خارش بینی به هیچ عنوان به پوست یا داخل بینی فشار وارد نکنید و سعی کنید از عوامل آلرژی‌زا مثل گرد و خاک، گرده گیاهان و خزه حیوانات دور بمانید.

۵- از دارو استفاده کنید

اگر دائما به آلرژی مبتلا می‌شوید و یا خارش بینی شما به حدی زیادی است که تحمل کردن آن برایتان سخت شده است، می‌توانید برای بهبود خارش زیر نظر پزشک از داروهای ضد آلرژی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که این داروهای اثر موقت دارند و برای خلاص شدن از شر این مشکل باید به فکر درمان باشید.

در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا به مهم‌ترین علت خارش بینی و درمان آن اشاره شد. به خاطر داشته باشید که خارش بینی معمولا با رعایت درمان‌های خانگی به راحتی برطرف می‌شود و مشکل جدی برای شما ایجاد می‌کند. بهتر است به خرافات خارش بینی و این که موجب بدشانسی می‌شود، توجهی نکنید و با کمک گرفتن از راهکارهایی که در این مقاله اشاره شد، این مشکل را برطرف کنید.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا